ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΑΓΙΟΥ ΣΠΥΡΙΔΩΝΑ ΑΡΤΑΣ

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΙΣΤΟΤΟΠΟΣ

Η σοφή ελιά

Φεβ 20199

Η σοφή ελιά

Στο πλαίσιο του καινοτόμου προγράμματος φιλαναγνωσίας  “Με μια αγκαλιά παραμύθια”  και της θεματική ενότητας  ” η ελιά” τον Νοέμβριο επεξεργαστήκαμε το παραμύθι  “Η σοφή ελιά”  της Ειρήνης Καμαράτου- Γιαλούση.

Η ιστορία με λίγα λόγια:

Σ’ ένα διαφορετικό από τα άλλα περιβόλι οι καρποί-κάτοικοι δυναστεύονταν από την κολοκύθα που επέβαλλε τον εαυτό της ως αρχηγό και τους έβαζε να δουλεύουν σκληρά με αντάλλαγμα έναν κουβά νερό την εβδομάδα. Για άλλους καρπούς αυτό ήταν αρκετό, για άλλους όμως όπως το καρπούζι ούτε συζήτηση.Οι φρουροί της κολοκύθας φυλάκισαν το καρπούζι αλλά ο ξάδερφος του, το πεπόνι, αποφάσισε να λύσει το γρίφο. Με τη βοήθεια και τα συνετά λόγια της σοφής ελιάς έβγαλαν νοκ άουτ την κολοκύθα με έναν ευφάνταστο τρόπο και αποφάσισαν να ορίζουν διαφορετικά τις τύχες τους.

Δραστηριότητες

Γλώσσα

Με εικόνες από το παραμύθι κάνουμε σειροθέτηση και αναδιήγηση του παραμυθιού.Αναφερόμαστε σε έννοιες όπως ισότητα, δικαιοσύνη…

Ζωγραφίζουμε τον ήρωα που μας εντυπωσίασε,όσους περισσότερους ήρωες θυμόμαστε ή τον ήρωα που μας έκανε την καλύτερη και την χειρότερη εντύπωση.(ενδεικτικές εργασίες)

Μαθηματικά-φυσικές επιστήμες

Επιλέγουμε να δουλέψουμε (εφαρμόζοντας την διαφοροποιημένη διδασκαλία)τις έννοιες: βαρύ-ελαφρύ.

Προϋπάρχουσες γνώσεις

Τι πρέπει να γνωρίζουν τα παιδιά πριν τη σημερινή διδασκαλία.

  • Τα σώματα ,τα αντικείμενα ,τα υλικά γύρω μας έχουν βάρος.
  • Έχουν διαφορετικό ή ίδιο βάρος.

Δραστηριότητα:

Υλικά: διάφορα υλικά με πολύ βάρος.

Να διαπιστώσουμε ότι ξέρουν πως υπάρχουν υλικά  που έχουν μεγάλο βάρος να τα ονομάσουν και να πούνε αν μπορούν να τα σηκώσουν ή δεν μπορούν . Να εκμαιεύσουμε τη λέξη βάρος.( βαρύ-ελαφρύ)

Δραστηριότητα

Έχουμε το κουτί με τις χάντρες.Ρωτάμε να μας πούνε αν πιστεύουν ότι μπορούν να το σηκώσουν(είναι βαρύ ή ελαφρύ).

Πρόβλεψη

Δίνουν απάντηση χρησιμοποιώντας τις κάρτες.(κάθε παιδί κρατά μια κόκκινη για τη λάθος απάντηση και μια πράσινη κάρτα για τη σωστή.Εναλλακτικά μπορούν να χρησιμοποιήσουν το χέρι τους με τον αντίχειρα πάνω για τη σωστή απάντηση και κάτω για τη λάθος)

Οι περισσότεροι λένε πως είναι βαρύ και δεν μπορούν να το σηκώσουν. Ο Ντίνος λέει πως μπορεί να το σηκώσει!!. Έρχεται να δοκιμάσει.Διαπιστώνει πως δεν μπορεί .

-Γιατί δεν μπορείς να το σηκώσεις;

-Γιατί είναι βαρύ.

Ζητάμε ξανά να κάνουν πρόβλεψη.Κάποιοι πείθονται και αλλάζουν την απάντησή τους.Έρχονται όλοι να δοκιμάσουν ώστε να γίνει επαλήθευση.

Τώρα αδειάζουμε από το κουτί τις χάντρες.

Ρωτάμε να μας πούνε αν πιστεύουν ότι μπορούν να το σηκώσουν(είναι βαρύ ή ελαφρύ).

Στην πρόβλεψή τους όλοι λένε ότι τώρα μπορούνε.Δοκιμάζουν όλοι για επαλήθευση.

Τα παιδιά αναφέρανε τις έννοιες βαρύ αλλά και ελαφρύ.

Βασικές  πυρηνικές γνώσεις (στόχοι)

  • Να γνωρίζουν την έννοια βαρύ.

Κινητικό παιγνίδι .Περπατάμε όπως περπατάει ο γίγαντας (από το παραμύθι ο γίγαντας και ο νάνος)…. Βαριά…αργά ….με μεγάλα βήματα….βρίσκουμε κι άλλα π.χ . ζώα με βαρύ περπάτημα .Ο ελέφαντας…ο ιπποπόταμος….το γουρουνάκι…

  • Να γνωρίζουν την έννοια ελαφρύ.

Κινητικό παιγνίδι .Περπατάμε όπως περπατάει ο νάνος (από το παραμύθι ο γίγαντας και ο νάνος)…. Ελαφριά…γρήγορα ….με μικρά βήματα….βρίσκουμε    κι άλλα π.χ . ζώα με ελαφρύ περπάτημα .Η γάτα,ο λαγός…το ποντικάκι…..

  • Να μπορούν να συγκρίνουν βαρύ-ελαφρύ.

 Δραστηριότητα:

Ζύγισμα υλικών με τα χέρια .Γινόμαστε ζυγαριές.

Δείχνουμε εικόνες από ζυγαριές ,καθώς και τη ζυγαριά που μας διέθεσε και φέτος ο Κος Φώτης Μπακάλης και τον ευχαριστούμε θερμά.

Υλικά: μήλα,πορτοκάλια,αχλάδια,κολοκύθα,ακτινίδια,…τουβλάκια πλαστικά,καπάκια,φτερά,… τραπέζι,καρέκλα,κουτί με χάντρες,κουτί με χάντρες άδειο.

Έχουμε τα υλικά κάτω και ρωτάμε:

Αν δώσουμε στον  Παναγιώτη 1 μήλο μικρό και 1 μήλο μεγάλο,ποιο νομίζετε θα είναι βαρύ και ποιο ελαφρύ;

Ποιος πιστεύει ότι θα είναι το μεγάλο μήλο πιο βαρύ;

Πρόβλεψη

Τα παιδιά κρατάνε 2 κάρτες (κόκκινη-λάθος/πράσινη σωστό)

Δίνουν τις απαντήσεις σηκώνοντας τη αντίστοιχη κάρτα.

Ποιος πιστεύει ότι θα είναι το μικρό μήλο πιο ελαφρύ;

Μετά την πρόβλεψη ο Παναγιώτης θα «ζυγίσει» με τα χέρια του και θα απαντήσει.

Το μικρό μήλο πάει πάνω γιατί είναι ελαφρύ και το μεγάλο μήλο πάει κάτω γιατί είναι πιο βαρύ.

Δοκιμάζουν βιωματικά όλα τα παιδιά.

Δραστηριότητα αξιολόγησης

Ζητάμε από τα παιδιά να φτιάξουν με πλαστελίνη 1 βαρύ και 1 ελαφρύ φρούτο.

Συμπέρασμα:

Οι περισσότεροι μαθητές κατανόησαν την έννοια βαρύ-ελαφρύ και συγκριτικά.Τα φρούτα που επιλέξαν να φτιάξουν δείχνει καθαρά τη διαφορά σε ένα βαρύ φρούτο και ένα ελαφρύ.

1 μαθητής δεν ανταποκρίθηκε καθόλου στην δραστηριότητα ,όμως ξεχωρίζει ένα βαρύ από ένα ελαφρύ αντικείμενο όταν ρωτήθηκε ξανά μετά(προνήπιο).

1 μαθητής (νήπιο) δεν έδωσε ξακάθαρη απάντηση (το πορτοκάλι είναι πιο βαρύ από το μήλο-το μήλο είναι βαρύ είπε.Δεν χρησιμοποίησε την έννοια ελαφρύ) στην β΄ προσπάθεια απάντησε ξεκάθαρα( το μήλο είναι βαρύ,το κάστανο είναι ελαφρύ)

Επιπλέον φύλλα εργασίας(ενδεικτικά)

  • Βαρύ –Ελαφρύ σε σχέση με την ποσότητα

1η Δραστηριότητα( εύκολη)

Υλικά: φρούτα(μήλα,πορτοκάλια,λεμόνια),μαρκαδόροι,τουβλάκια…

Στόχος:Να κατανοήσουν πως το βάρος έχει σχέση με την  ποσότητα.(Βασική γνώση)

Ποιο είναι πιο βαρύ; ( μετά γίνεται με το  πιο ελαφρύ)

Πρόβλεψη

Τα παιδιά κρατάνε 2 κάρτες (κόκκινη-λάθος/πράσινη σωστό)

Δίνουν τις απαντήσεις σηκώνοντας τη αντίστοιχη κάρτα.

1 πορτοκάλι       ή   2  πορτοκάλια;

1 μήλο                 ή   2   μήλα;

1  λεμόνι              ή    2   λεμόνια;

1  τουβλάκι         ή    2-3 τουβλάκια;

1  μαρκαδόρος   ή    2-3 μαρκαδόροι;

Η  επαλήθευση γίνεται βιωματικά «ζυγίζοντας» με τα χέρια.

Δοκιμάζουν όλα τα παιδιά.

Φύλλα εργασίας (  φύλλα αξιολόγησης)

Κατανόησαν όλοι οι μαθητές πως το βάρος έχει άμεση σχέση με την ποσότητα.

  • Βαρύ –Ελαφρύ σε σχέση με το μέγεθος

Να κατανοήσουν πως το βάρος έχει σχέση με το μέγεθος.(Βασική γνώση)

Ιδιο μέγεθος /γεμάτο-άδειο    ( βασική γνώση)

1η Δραστηριότητα  για όλους

Συγκρίσεις με ίδιο υλικό (μπουκάλια,κουτιά ,βάζα…)

Έννοια:  γεμάτο –άδειο /ίδιο μέγεθος

1 μπουκάλι μικρό άδειο   –    1 μπουκάλι μικρό γεμάτο(νερό ή λάδι)

1 μπουκάλι μεγάλο άδειο  –  1  μπουκάλι μεγάλο γεμάτο

1 κουτί άδειο                        –   1  κουτί  γεμάτο (πέτρες, κλειδιά)

1 τσάντα άδεια                   -1 τσάντα γεμάτη (βιβλία)

2η Δραστηριότητα  για όλους

Διαφορετικό μέγεθος/γεμάτο-άδειο

Μεγάλο και βαρύ-μικρό και ελαφρύ

1 μπουκάλι μεγάλο γεμάτο  -1 μπουκάλι μικρό γεμάτο(με νερό και με λάδι)

1 κουτί μεγάλο γεμάτο  – 1 κουτί μικρό  άδειο(ή με βαμβάκι)

(με πέτρες,κ΄κλειδιά)

 

Συμπέρασμα : Κατανόησαν όλοι οι μαθητές πως το μεγάλο είναι και πιο βαρύ από το μικρό.

Πάντα;

Υπάρχει περίπτωση κάποιο αντικείμενο να είναι μεγάλο αλλά να είναι ελαφρύ; Πιο ελαφρύ από ένα μικρό αντικείμενο;

 Διερεύνηση

Δείχνουμε εικόνες από μεγάλα και ελαφριά από μικρά και βαριά,(μπαλόνι,σιδερένια μπάλα,αερόστατο ,ηλ.σίδερο…

Χρησιμοποιούμε τις κάρτες για την πρόβλεψη.

 

Στόχος:Να κατανοήσουν πως το βάρος δεν έχει σχέση πάντα με το μέγεθος.(μετασχηματιστική γνώση)

Υλικά: ίδια με παραπάνω δραστηριότητες

1 μπουκάλι μεγάλο άδειο  –   1  μπουκάλι μικρό γεμάτο

         1 μπαλόνι μεγάλο φουσκωμένο -1  μπάλα μικρή (χάντρα)

                                                                          ή μια σιδερένια μπάλα

         1 μπάλα φελιζόλ μεγάλη              -1  μπάλα μικρή (χάντρα)

            Και με διαφορετικά αντικείμενα ή διαφορετικό υλικό

          1 πακέτο βαμβάκι μεγάλο    – 1 πλάκα σαπούνι

         1 μαξιλάρι                                – 1 γυάλινο βάζο

         1   πλαστικό καρεκλάκι        –  1  ξύλινο καρεκλάκι                                  

 

Προτρέπουμε τα παιδιά να σκεφτούν κι άλλα παρόμοια παραδείγματα που να είναι μεγάλο και ελαφρύ- μικρό και βαρύ.

Συμπέρασμα: Κατανόησαν πως το βάρος δεν εξαρτάται πάντα από το μέγεθος αλλά όπως είπαν 4 μαθητές εξαρτάται και από το υλικό που είναι φτιαγμένα τα αντικείμενα.

Δίνουμε το παρακάτω φύλλο αξιολόγησης να ζωγραφίσουν το πιο βαρύ αντικείμενο.

 

Τα παιδιά κατανόησαν μέσα από το παιγνίδι με βιωματικό τρόπο ότι το βαρύ και ελαφρύ συνδέεται με το μέγεθος,την ποσότητα αλλά και το υλικό των αντικειμένων.

Τέλος ρωτήσαμε να μας πούνε τι τους άρεσε περισσότερο .

Είπαν πως ήταν ωραία που παίξαμε με τη ζυγαριά,που κάναμε και μεις τις ζυγαριές ,ήταν αστείο!.Ηταν ωραία που είχαμε πολλά φρούτα και μετά τα φάγαμε (όχι όμως την κολοκύθα)!!! Που ήρθαν επισκέψεις στο σχολείο μας!!! Που ήταν όλα τέλεια,τελειοφανταστικά!!! και να τα ξαναπαίξουμε κυρία!!!

 

από κάτω από: ΠΑΡΑΜΥΘΙΑ, ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΦΙΛΑΝΑΓΝΩΣΙΑΣ| | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Η σοφή ελιά    

Τα σχόλια είναι κλειστά.

Ιστορικό

Φεβρουάριος 2019
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728  

Άδεια Creative Commons

Σελίδες



Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων