Yλοποίηση Προγραμμάτων Σχολικών Δραστηριοτήτων

Το σχολικό έτος 2014-2015 στο κλασικό τμήμα του Νηπιαγωγείου μας θα υλοποιηθεί πολιτιστικό πρόγραμμα σχολικών δραστηριοτήτων με τον τίτλο: «Οι μικροί ηθοποιοί ανακαλύπτουν τον εαυτό τους και τον κόσμο»!

download

Οι διαστάσεις-όψεις του θέματος που θα προσπαθήσουμε να προσεγγίσουμε:

-Ο εαυτός μου και η σχέση με τον άλλο

-Η διαχείριση των συναισθημάτων μας μέσω των θεατρικών ασκήσεων

-Το θεατρικό παιχνίδι ως μέσο προσέγγισης των διδακτικών θεμάτων/αντικειμένων

 Οι παιδαγωγικοί στόχοι που έχουν τεθεί (συνοπτικά, οι σημαντικότεροι):

-Να γνωρίσουν οι μαθητές/τριες το Θέατρο, τα είδη του και το θεατρικό παιχνίδι ως μέσο μάθησης.

-Να ασκηθούν τα νήπια στη χρήση του προφορικού λόγου, μέσω της επεξεργασίας των πληροφοριών, αλλά και μέσω των ασκήσεων υποκριτικής και άλλων δραστηριοτήτων στις οποίες παίρνει μέρος.

-Να εξοικειωθούν τα νήπια με την υπόδυση ρόλων και να χρησιμοποιούν τη διαδικασία αυτή ως τρόπο εξωτερίκευσης των σκέψεων και των συναισθημάτων τους.

-Να γνωρίσουν τα νήπια το Θέατρο όχι μόνο ως θέαμα, αλλά να έρθουν σε άμεση επαφή με την παιδαγωγική , αισθητική , καλλιτεχνική, ψυχαγωγική και ψυχοθεραπευτική διάστασή του.

-Να καλλιεργήσουν τον προφορικό λόγο και τη διαλογική συζήτηση.

-Να εξοικειωθούν με τη διαδικασία έρευνας και άντλησης στοιχείων και πληροφοριών, καθώς και με τον τρόπο αξιοποίησης αυτών.

-Να εκφραστούν τα παιδιά μέσα από εικαστικές δραστηριότητες, ζωγραφική, σχεδίαση, κατασκευές, κόψιμο φιγούρων και μασκών, κατασκευή σκηνικών και κουστουμιών.

-Να εμπλουτίσουν το λεξιλόγιό τους και να προαχθεί η δημιουργικότητά τους μέσω της μεταμφίεσης, της δραματοποίησης και του θεατρικού παιχνιδιού.

-Να αγαπήσουν τη λογοτεχνία και τα έντεχνα κείμενα δραματοποιώντας τα.

-Να προσεγγίσουν τους τομείς μαθησιακών επιδιώξεων της γλώσσας, των μαθηματικών, της μελέτης του περιβάλλοντος και της δημιουργίας και έκφρασης μέσω του θεατρικού παιχνιδιού.

Η έναρξη του προγράμματος έχει οριστεί για το μήνα Φεβρουάριο, με αφορμή τις συχνές μεταμφιέσεις των παιδιών την περίοδο του καρναβαλιού και υπέυθυνη νηπιαγωγός υλοποίησης του προγράμματος είναι η διδάσκουσα νηπιαγωγός του κλασικού τμήματος (Πέπη Σταυρακάκη).

Ήδη έχει πραγματοποιηθεί σειρά δραστηριοτήτων θεατρικής αγωγής, δραματοποιήσεων και θεατρικού παιχνιδιού με στόχο τη χρήση της δυναμικής της ομάδας προς όφελος της μάθησης, κι έτσι τα νήπια της τάξης είναι εξοικειωμένα με τα παιχνίδια ρόλων!

ΕΝΑΡΞΗ: ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ

Στον πρώτο κύκλο του προγράμματος, λοιπόν, τα νηπιάκια του κλασικού ανακαλύπτουν τον πλούσιο συναισθηματικό τους κόσμο! Τα παιδιά κατασκεύασαν καπέλα γελωτοποιών-κλόουν με τα χεράκια τους, τα οποία στη συνέχεια χρησιμοποίησαν για να αποδώσουν πλούσια γκάμα συναισθημάτων (χαρά, λύπη, έκπληξη, φόβο κτλ)!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA   OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Παράλληλα, μαθαίνουμε για την ιστορία του Φλούφλη του κλόουν, που έχασε το χαμόγελό του γιατί μάθαινε δυσάρεστες ειδήσεις και δεν μπορούσε να μην επηρεαστεί (από ένα παλαιό τεύχος του «Παράθυρου για την εκπαίδευση του παιδιού»), αλλά και του διάσημου Βενετσιάνου Αρλεκίνου (με τη γραφή της Ζωρζ Σαρρή και την εξαιρετική εικονογράφηση του Νικόλα Ανδρικόπουλου).

oarlekinos_cover

Τα παιδιά ενθουσιάστηκαν με τις σχετικές με την Απόκρια αναγνώσεις και αμέσως δημιουργήθηκε ο προβληματισμός: Πως μπορούμε να νικήσουμε τη λύπη, όταν την αισθανόμαστε; Υπάρχουν τρόποι να μετατρέψουμε μια συνθήκη από αρνητική σε θετική;

Είναι απαραίτητα άραγε πάντοτε τα ακριβά μέσα και υλικά για να συμμετέχουμε σε μια ομάδα (όπως ο Αρλεκίνος ήθελε να συμμετέχει στο μασκέ χορό της κατάμεστης πλατείας που βρισκόταν κάτω από το σπίτι του);

Τι θα μπορούσαμε να κάνουμε αν δεν είχαμε τα μέσα να αποκτήσουμε τη δική μας αποκριάτικη στολή; Μπορούμε άραγε να κατασκευάσουμε τη δική μας; (ένα νήπιο είχε την ιδέα να τηλεφωνήσουμε στον Αρλεκίνο και να μας τη δανείσει!…)

Ταιριάζουν όλες οι στολές σε όλα τα παιδάκια;

Πως μπορούμε να φτιάξουμε ορθώς μια ταιριαστή στολή;

Μα…αν μετρήσουμε φυσικά, τις διαστάσεις του σώματός μας!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Κι έπεται συνέχεια…

Κατόπιν, φτιάξαμε την εντυπωσιακή στολή του, με κομματάκια από βελουτέ και κάνσον χαρτί που ήδη είχαμε στην τάξη. Αποφασίασαμε να μην ψωνίσουμε καινούρια υλικά γι’ αυτήν την εργασία, γιατί και ο Αρλεκίνος έφτιαξε τη στολή του με υλικά που ήδη διέθετε σε παλιά μπαούλα του σπιτιού του…

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Όταν ο Αρλεκίνος τελείωσε, κι αφού φτιάξαμε και το χαρταετό μας για την Καθαρά Δευτέρα, προσπαθήσαμε να εξασκηθούμε στο συντονισμό του σώματός μας, να το μάθουμε να ηρεμεί όποτε χρειάζεται και να αυτοσυγκεντρωνόμαστε για την επίτευξη ενός στόχου. Έτσι, προσπαθήσαμε να σηκωθούμε από το στρώμα που είχαμε ξαπλώσει, χωρίς να χρησιμοποιήσουμε τα χέρια μας και χωρίς να μας πέσει ο χαρταετός που είχαμε στην κοιλίτσα μας:

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

ΜΕΡΟΣ ΔΕΥΤΕΡΟ

Στη συνέχεια παίξαμε παιχνίδια εμπιστοσύνης, ώστε τα παιδιά να κατανοήσουν ότι δεν πειράζει αν κάποιες φορές δεν τα καταφέρνουμε μόνοι μας! Έτσι, στην υποενότητα του προγράμματος«είμαστε ίσοι αλλά και τόσο  διαφορετικοί!», ανακαλύψαμε πόσο μοιάζουμε αλλά και διαφέρουμε με τους φίλους και φίλες της τάξης μας αλλά και με τους ανθρώπους από το υπόλοιπο «παγκόσμιο χωριό»!

Αφού διαβάσαμε το βιβλίο «δεν πειράζει να είσαι διαφορετικός» (εκδόσεις Μεταίχμιο)

diaforetikos

και το βιβλίο «τα παιδιά του κόσμου», ακολούθησε θεατρικό παιχνίδι και παιχνίδι ρόλων, στο οποίο τα παιδιά υποδύθηκαν ότι παρουσιάζουν τον εαυτό τους δια τηλεφώνου, σε ένα φίλο τους στο εξωτερικό (με τη βοήθεια ενός καθρέφτη!), και λέγοντας καλημέρα στη γλώσσα προέλευσής του αλλοεθνή φίλου!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Επίσης, τα παιδιά εκ περιτροπής υποδύθηκαν ότι είναι τυφλά και τα καθοδήγησαν 2 φίλοι/ες να διεκπεραιώσουν διάφορες «εργασίες»  (θεατρική άσκηση-χτίσιμο εμπιστοσύνης):

OLYMPUS DIGITAL CAMERA Έτσι, άλλοι βοήθησαν τον τυφλό φίλο να διαβάσει και να βάλει τη λέξη στο σωστό δωμάτιο του «ξενοδοχείου των γραμμάτων»….

OLYMPUS DIGITAL CAMERA …άλλοι βοήθησαν την τυφλή φίλη τους να βρει την τέμπερα και να βάψει και ούτω καθεξής! Ωστόσο…

OLYMPUS DIGITAL CAMERA …ένας «τυφλός επέμενε ότι τα καταφέρνει μόνος του! Ήταν πράγματι έτσι; Τον αφήσαμε να δοκιμάσει, αλλά τελικά παραδέχτηκε ότι χωρίς φίλους/ες, πέφτουμε σε «εμπόδια»…

 

 

Αφήστε μια απάντηση