Η προσαρμογή στο νέο σχολείο του παιδιού: χρήσιμες συμβουλές για την προσαρμογή στο Νηπιαγωγείο

1st day

‘’Η ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗ

ΣΤΟ ΝΕΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ

ΕΙΝΑΙ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΗ ΥΠΟΘΕΣΗ’’

15 TIPS ΓΙΑ ΓΟΝΕΙΣ

2017

Αγαπητοί γονείς

Λίγο πριν χτυπήσει το πρώτο κουδούνι της νέας σχολικής χρονιάς οι περισσότεροι γονείς και παιδιά βιώνουν άγχος γι αυτή την μεγάλη αλλαγή και συχνά η μετάβαση από το σπίτι στον παιδικό σταθμό ή το νηπιαγωγείο, αλλά και από το νηπιαγωγείο στο δημοτικό σχολείο, αποδεικνύεται εξαιρετικά δύσκολη υπόθεση.

ΨΥΧΡΑΙΜΙΑ. Ακολουθήστε τις παρακάτω προτεινόμενες πρακτικές και προλάβετε τις εξελίξεις!

ΠΡΙΝ ΤΟ ΚΟΥΔΟΥΝΙ

ΜΙΛΗΣΤΕ έγκαιρα με το παιδί για το σχολείο. Υπάρχουν τόσα υπέροχα πράγματα να μάθει , τόσοι/ες καινούργιοι φίλοι και φίλες να γνωρίσει, τόσοι κόσμοι να ανακαλύψει. Δημιουργήστε του προσμονή!!

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΤΕ το παιδί σας. Συζητήστε για θέματα αυτονομίας και κανόνων. Αν στην οικογένειά σας, έως τα 4 χρόνια του, έχετε μάθει στο παιδί να αυτοεξυπηρετείται και να ακολουθεί τους οικογενειακούς κανόνες, να έχει δικαιώματα αλλά και υποχρεώσεις, το παιδί δεν θα δυσκολευτεί στο σχολείο. ΠΡΟΣΟΧΗ. Γνωρίζετε ότι το νηπιαγωγείο δέχεται μόνο παιδάκια που αυτοεξυπηρετούνται στην τουαλέτα, ενώ οι εκπαιδευτικοί ενθαρρύνουν τα παιδιά που δυσκολεύονται στο φαγητό τους, αλλά δεν τα ταΐζουν.

ΒΓΑΖΕΤΕ ΕΞΩ τα παιδάκια σας σε κάθε ευκαιρία (οικογενειακές συγκεντρώσεις, δημόσιες εκδηλώσεις, πάρκα και παιδικές χαρές, ασφαλείς παιδότοπους, φιλικά σπίτια κλπ),οπουδήποτε κοινωνικοποιούνται και αλληλεπιδρούν με άλλα πρόσωπα. Έτσι θα θεωρήσει φυσιολογική την συναναστροφή, την συνεργασία και την συνύπαρξη και με τους/τις συμμαθητές/τριες στο σχολείο του.

ΕΝΘΑΡΡΥΝΕΤΕ ΤΗΝ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ και την αυτενέργεια. Δείξτε εμπιστοσύνη στο παιδί σας και δώστε του τον χώρο και τα μέσα, για να αναλαμβάνει πρωτοβουλίες. Είναι καλό να ενισχύετε το παιδί θετικά για κάθε τι που καταφέρνει. Έτσι και στο σχολείο του θα έχει αυτοπεποίθηση και θα νιώθει δημιουργικότερο.

ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΕ ΕΥΚΑΙΡΙΕΣ ΜΑΘΗΣΗΣ παρέχοντας ενδιαφέροντα υλικά και κάνοντας επισκέψεις σε εξειδικευμένους χώρους για παιδιά, όπως μουσεία, πινακοθήκες, βιβλιοθήκες, θέατρα, πλανητάρια κλπ, οξύνοντας το ενδιαφέρον του παιδιού και εξηγώντας του την επιτρεπόμενη συμπεριφορά σε κάθε χώρο. Το σχολείο είναι ένας ακόμα τέτοιος χώρος , που τον σεβόμαστε .

ΘΕΣΤΕ ΡΟΥΤΙΝΕΣ φαγητού και ύπνου και επιμείνετε σε αυτές σταθερά. Ένα παιδί έχει καλύτερη διάθεση αν είναι ξεκούραστο και χορτάτο. Έτσι , με βάση μελέτες, έχει θετικότερη στάση και λιγότερη ένταση και στο σχολείο.

ΜΗΝ ΕΠΙΤΡΕΠΕΤΕ ΕΚΒΙΑΣΜΟΥΣ. Αν έχετε επιτρέψει έως τώρα στο παιδί να εκβιάζει (λχ με κλάματα) το ίδιο θα επιχειρήσει και όταν έρθει στο σχολείο. Αυτά τα παιδιά, σχεδόν πάντα, επιδεικνύουν χειριστικές συμπεριφορές με τις οποίες απαιτούν να γίνεται το δικό τους. Υπενθυμίστε τους κανόνες σας και θέστε έγκαιρα όρια στο παιδί σας, αποφεύγοντας φυσικά βίαιες συμπεριφορές από μέρους σας. Τονίστε του ότι πρέπει να έχει υπομονή, να είναι δίκαιο, να ζητάει άδεια για κάτι και να υπολογίζει την επιθυμία και των άλλων. Έτσι διευκολύνετε το παιδί, τους/τις συμμαθητές/τριες , τον/την εκπαιδευτικό και τον ίδιο σας τον εαυτό. Μην ξεχνάτε ότι εσείς είστε οι πρώτοι δάσκαλοι των παιδιών σας και πρέπει να δώσετε πρώτοι το καλό παράδειγμα, γιατί το παιδί σας αντιγράφει και υιοθετεί συνήθως τις δικές σας συμπεριφορές μεγαλώνοντας.

ΔΙΔΑΞΤΕ ΤΟΥ ΑΥΤΟΠΡΟΣΤΑΣΙΑ και αγάπη για τον εαυτό του. Δείξτε του τρόπους να τον προστατεύει. Να είστε ‘’κοντά’’ στο παιδί, ώστε αν τυχόν δεχθεί ανεπιθύμητες συμπεριφορές, βία ή άλλη πίεση , να έρχεται να σας το πει. Μάθετε το να υποστηρίζει την άποψη του με όμορφο τρόπο και να εμπιστεύεται τους σωστούς ανθρώπους, που θα το βοηθήσουν. Έτσι στο σχολείο απευθύνετε το στον εκπαιδευτικό, αν πρόκειται για κάτι σοβαρό, ώστε κατά περίπτωση να γίνουν οι απαραίτητες ενέργειες.

ΓΝΩΡΙΣΤΕ ΤΟΝ ΧΩΡΟ, όπου το παιδί θα περνάει τις περισσότερες ώρες του καθημερινά. Ζητήστε λίγο χρόνο παραμονής με το παιδί στο χώρο του σχολείου και της τάξης και φροντίστε να συζητήσετε με την εκπαιδευτικό σας . Σε χαλαρό κλίμα συζήτησης, το παιδί θα νιώσει γρήγορα ασφαλές , θα εγκλιματιστεί ομαλότερα και θα δημιουργηθεί η απαραίτητη αμοιβαία σχέση εμπιστοσύνης, με πολλαπλά οφέλη για όλους.

crafts-your-kids-can-do-while-you-worry-about-back-to-school

ΜΕΤΑ ΤΟ ΚΟΥΔΟΥΝΙ……

ΕΝΗΜΕΡΩΘΕΙΤΕ ΓΙΑ ΤΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ του σχολείου έγκυρα και άμεσα για κάθε θέμα. Όλοι οι γονείς έχουμε απορίες. Οι βαθμίδες δημόσιας εκπαίδευσης, υπάγονται σε ένα νομικό πλαίσιο, που ορίζεται από το ΥΠ. Παιδείας με Προεδρικά Διατάγματα και εγκυκλίους. Η πληροφορία σήμερα είναι εύκολα προσβάσιμη και δωρεάν. Αναζητήστε τις λεπτομέρειες λειτουργίας του σχολείου σας on line, για θέματα ωραρίου, ειδικής αγωγής, σίτισης, διδακτικών προγραμμάτων, σχολικών εορτών κλπ. Οι εκπαιδευτικοί εφαρμόζουν τις διατάξεις απαρέγκλιτα με βάση τον νόμο. Σε ορισμένες περιπτώσεις βέβαια δύνανται να γίνονται και προσαρμογές λόγω ειδικών συνθηκών, πάντα με απόφαση και έγκριση του Δ/ντη Εκπαίδευσης και της σχολικής συμβούλου, με γνώμονα πάντα το καλό του παιδιού και την εύρυθμη λειτουργία της σχολικής μονάδας.

ΣΥΝΕΡΓΑΣΤΕΙΤΕ με τον/την εκπαιδευτικό σας. Αν δεν συνεργαστείτε ομαλά , χάνετε επαφή με τον άνθρωπο που συντροφεύει το παιδί σας τις περισσότερες ώρες της ημέρας. Παρέχετε του με ειλικρίνεια τις απαραίτητες πληροφορίες (κατάσταση υγείας του παιδιού, ιδιαιτερότητες στην οικογένεια, συνήθειες ή οτιδήποτε σας ανησυχεί και θεωρείτε ότι επηρεάζει την συμπεριφορά και την διάθεση του παιδιού. Ο/η εκπαιδευτικός σας είναι επιστημονικά καταρτισμένος/η για την συγκεκριμένη ηλικία παιδιών και μπορεί ακόμα να εντοπίσει τυχόν δυσκολίες και ανάγκες του παιδιού. Εμπιστευθείτε τον/την εκπαιδευτικό αν σας κατευθύνει σε κάποιο δημόσιο ιατροπαιδαγωγικό κέντρο, ακόμα και αν δεν το κρίνετε εσείς απαραίτητο. Παραμείνετε θετικοί και ανοιχτόμυαλοι, όταν σας συμβουλεύει προς όφελος του παιδιού σας.

ΦΑΡΜΑΚΑ. Γνωρίζετε ότι στο νηπιαγωγείο οι εκπαιδευτικοί δεν δίνουν κανενός είδους φαρμακευτικό σκεύασμα στα παιδιά(αντιβιώσεις , σιρόπια , εισπνοές , κλύσματα, ενέσεις, αλοιφές , αντισηπτικά, κορτιζονούχα κλπ). Ο γονέας υποχρεούται να παρέχει το φάρμακο που έχει γράψει ο γιατρός , κατόπιν ενημέρωσης και συνεννόησης με τον εκπαιδευτικό, στην προσυμφωνημένη ώρα.

Σε περίπτωση σοβαρού ατυχήματος ο/η εκπαιδευτικός ενημερώνει άμεσα το ΕΚΑΒ και το κοντινότερο κέντρο Υγείας, ώστε το παιδί να κατευθυνθεί (συνοδεία νοσηλευτή ή γιατρού )προς το νοσοκομείο με ασφάλεια. Ο/η εκπαιδευτικός δεν συνοδεύει στο νοσοκομείο, αλλά παραμένει με τους/τις υπόλοιπους/ες μαθητές/τριες για τους/τις οποίους/ες είναι αποκλειστικά υπεύθυνος/η ο/η ίδιος/α και ταυτόχρονα ενημερώνονται και οι γονείς.

ΔΗΛΩΣΤΕ ΕΝΕΡΓΟ ΠΑΡΟΝ συμμετέχοντας σε επιτροπές γονέων, συλλόγους και ομάδες γονέων του σχολείου σας. Όλοι συνδιαμορφώνουμε την σχολική καθημερινότητα. επιδιώκοντας κατά το δυνατόν να επιλύουμε προβλήματα που απαιτούν συνεργασία . Δεν περιμένουμε τους ‘’άλλους’’ , αλλά γινόμαστε οι ίδιοι φωτεινά παραδείγματα, που θα ακολουθήσουν και οι υπόλοιποι γονείς. Είμαστε ΕΝΕΡΓΟΙ.

ΣΥΜΒΑΛΛΕΤΕ ΕΘΕΛΟΝΤΙΚΑ. Μην στερήσετε από το παιδί σας τη χαρά να απολαύσει την παρουσία σας ως γονιού μέσα στην τάξη, για τις ανάγκες ενός εκπαιδευτικού προγράμματος. Προσφέρετε την επαγγελματική σας εμπειρία εάν σας ζητηθεί, συνοδεύστε μια εκδρομή, βοηθήστε σε ένα bazaar , ψήστε κουλουράκια στην τάξη και γενικά δημιουργήστε εμπειρίες μαζί με τα παιδιά..για τα παιδιά!!!

ΤΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ είναι μέσα στο πρόγραμμα. Να έχετε θετική προαίρεση, να είστε υποστηρικτικοί/ές και θετικοί/ές , ευγενείς και υπομονετικοί/ές. Το σχολείο στα μάτια και την μνήμη των παιδιών πρέπει να είναι ένα πραγματικό άσυλο, έξω από το οποίο μένει ο κάθε αρνητισμός . Να θυμάστε ότι η στάση του παιδιού απέναντι στο σχολείο και την μάθηση, διαμορφώνεται έως τα πέντε του χρόνια.

Αν κάνουμε το πρώτο του σχολείο μια χαρούμενη ζωγραφιά,

θα μάθει να αγαπάει… την ‘’τέχνη’’ σε όλη του τη ζωή!

Κείμενο: Ελένη Ξένη Τσούση, νηπιαγωγός

Αφήστε μια απάντηση