Εργαστήρια Δεξιοτήτων “Τον Κ.Ο.Κ αγαπώ με ασφάλεια κυκλοφορώ”

1. Ζω καλύτερα – Ευ Ζην

Υποθεματική: ΥΓΕΙΑ: Ασφάλεια στο δρόμο

Εργαστήριο 1

Μέσα από την συζήτηση ανιχνεύουμε τις γνώσεις και τις εμπειρίες των παιδιών για το θέμα της οδικής κυκλοφορίας και ασφάλειας.
Τίθεται ο αρχικός προβληματισμός.
-Με ποιόν τρόπο έρχεστε στο σχολείο; -Πεζοί, με αυτοκίνητο, με μηχανάκι ή με κάποιο άλλο μέσο μεταφοράς;
-Φοράτε κράνος όταν έρχεστε με το μηχανάκι των γονιών σας στο σχολείο; -Φοράτε ζώνη ασφαλείας όταν είστε στο αυτοκίνητο;
-Υπάρχουν κανόνες που ρυθμίζουν την κυκλοφορία στον δρόμο; -Ποιοι έφτιαξαν τους Κανόνες Οδικής Κυκλοφορίας; – Γιατί;
-Εξαιρούνται των κανόνων τα μικρά παιδιά;  -Είναι ασφαλές να μιλάει ο/η οδηγός οχημάτων και δίκυκλων στο κινητό του τηλέφωνο όταν οδηγεί; -Τι μπορεί να συμβεί σε αυτόν/ην και στους άλλους;

IMG 20230307 101717 IMG 20230307 101732 IMG 20230307 101750

Εργαστήριο 2

Διαβάσαμε και είδαμε το παραμύθι «Καλώς τον κύριο Κ.Ο.Κ.» Συγγραφέας: Πιτσιδοπούλου Ελένη. Με τη βοήθεια του βιβλίου του κυρίου Κ.Ο.Κ μαθαίνουμε τα σήματα και συζητάμε για την χρησιμότητά τους. Προσπαθούμε να ερμηνεύσουμε τα σήματα που βλέπουμε
μαθαίνοντας ποιο χρώμα σημαίνει απαγορεύεται και ποιο επιτρέπεται.
Παίζουμε το παιχνίδι των ερωτήσεων: -Τι σημαίνει όταν ένα σήμα βρίσκεται σε κόκκινο κύκλο; -Μπορούμε να το «διαβάσουμε»;
– Τι σημαίνει όταν ένα σήμα βρίσκεται σε μπλε κύκλο; Eπιτρέπει ή απαγορεύει; -Τι σημαίνουν τα σήματα που βρίσκονται μέσα σε κόκκινο
τρίγωνο; -Τι σηματοδοτεί το STOP και τι πρέπει να κάνουν οι οδηγοί όταν το βλέπουν; – Τι σημαίνουν τα χρώματα και τα σχήματα στα σήματα; -Ποια είναι η χρησιμότητα των παράλληλων λευκών γραμμών που υπάρχουν στους δρόμους; -Ποια είναι τα χρώματα του φωτεινού σηματοδότη για τα οχήματα; -Τα φανάρια που αφορούν του πεζούς, απεικονίζουν δύο ανθρωπάκια, τον Σταμάτη (Κόκκινο) και τον Γρηγόρη
(Πράσινο). Τι σηματοδοτούν; Εμπλουτίζουμε τις γνώσεις μας με καινούργιες έννοιες και λέξεις όπως: δρόμος ταχείας κυκλοφορίας, διάβαση πεζών, τροχονόμος, μονόδρομος… Φτιάχνουμε σύνθετες λέξεις με την λέξη «δρόμος» και συμπληρώνουμε το φύλλο εργασίας στο οποίο πρώτα ψάξαμε και βρήκαμε το κατάλληλο μοτίβο έπειτα σχεδιάσαμε και ζωγραφίσαμε το σήμα που μας έκανε εντύπωση και τέλος το τοποθετήσαμε στην κατηγορία που ανήκε.

IMG 20230301 115821 IMG 20230301 123749 IMG 20230301 123811 IMG 20230301 124233 IMG 20230301 124239 IMG 20230301 124253 IMG 20230301 124309 IMG 20230301 124532 IMG 20230301 124545 IMG 20230301 125453 IMG 20230301 125559 IMG 20230301 125755

Εργαστήριο 3

Διαβάζουμε το παραμύθι: Ο Φίλος μου ο Ποδηλατάκιας. Συγγραφέας: Κατερίνα Βαϊμάκη. Το παραμύθι μας δίνει την αφόρμηση για να κάνουμε εννοιολογικές προεκτάσεις και να διατυπώσουμε ερωτήματα.
-Τι πρέπει να κάνουμε όταν οδηγούμε ποδήλατο; -Ποιόν εξοπλισμό πρέπει να έχουμε; -Υπάρχουν επαρκείς ποδηλατοδρόμοι στην πόλη μας;
-Υπάρχει πάρκο κυκλοφοριακής Αγωγής στην πόλη μου; Έπειτα συμπληρώνουμε το φύλλο εργασίας βάζοντας στη Σοφία τα απαραίτητα που πρέπει να έχει μαζί της για να είναι ασφαλής με το ποδήλατο.

IMG 20230303 123429 IMG 20230303 123440 IMG 20230303 123447 IMG 20230303 123452 IMG 20230303 124214 IMG 20230303 124221 IMG 20230303 124232 IMG 20230303 124359

Εργαστήριο 4

Παρουσιάζουμε στην ολομέλεια της τάξης, εικόνες οδικών ατυχημάτων και καλούμε τα παιδιά να σκεφτούν και να εκφράσουν την εκδοχή τους για το πώς μπορεί να προκλήθηκαν. Αναρωτιόμαστε κατά πόσο μπορούν τα ατυχήματα να προκληθούν επειδή κάποιος από τους εμπλεκόμενους είχε ένα συγκεκριμένο συναίσθημα. Συζητάμε για την σημασία που έχει να φοράμε ζώνη ασφαλείας και τα παιδιά να κάθονται στα πίσω καθίσματα των αυτοκινήτων. Είναι σημαντικό οι πεζοί να χρησιμοποιούν με σωστό τρόπο τις διαβάσεις, να λαμβάνουν υπόψη τους τα φανάρια και να γίνεται η χρήση των πεζοδρομίων. Οι ποδηλάτες απαιτείται να χρησιμοποιούν τον ποδηλατόδρομο και να προφυλάσσουν τον εαυτό τους με το σωστό εξοπλισμό.
Έπειτα καταγράφουμε τους κανόνες σωστής οδική συμπεριφοράς και ζωγραφίζουμε αυτόν που μας έκανε εντύπωση με σκοπό να φτιάξουμε ένα ομαδικό κολάζ και να το κολλήσουμε να το δουν και οι γονείς.

IMG 20230303 103947 IMG 20230303 114238 IMG 20230303 123401  IMG 20230310 100551

Τέλος, συμπληρώνουμε το φύλλο εργασίας που δείχνει εικόνες σωστής και λάθος οδικής συμπεριφοράς και βάζουμε χρώμα στις εικόνες με την καλή οδική συμπεριφορά.

IMG 20230306 124404 1 IMG 20230306 124415 IMG 20230306 124420 IMG 20230306 124424

Εργαστήριο 5

Κατασκευή χάρτινου φαναριού «ο Σταμάτης και ο Γρηγόρης» και εκμάθηση κανόνων του σωστού πεζού.
-Πότε διασχίζουμε το δρόμο όταν το φανάρι είναι κόκκινο ή πράσινο; -Τι κάνουμε όταν το πράσινο ανθρωπάκι (ο Γρηγόρης) αναβοσβήνει;
– Αν υπάρχει Τροχονόμος ή Σχολικός Τροχονόμος, τότε τα σήματα και τα φανάρια που υπάρχουν ισχύουν;
Τέλος, τα παιδιά χωρίζονται σε ομάδες και κατασκευάζουν μακέτα με δρόμους και σήματα, όπου τα παιδιά μπορούν να παίξουν με τα αυτοκινητάκια του σχολείου μας. Μία ομάδα φτιάχνει την μακέτα, μια άλλη ομάδα κατασκευάζει τα σήματα και τους φωτεινούς σηματοδότες, μια άλλη ομάδα φτιάχνει τους δρόμους πάνω στην μακέτα.
IMG 20230307 103542 IMG 20230307 103552 IMG 20230307 105546 IMG 20230307 105606IMG 20230308 102932IMG 20230308 112120

IMG 20230307 124257  IMG 20230307 124307 IMG 20230307 124329 IMG 20230307 124338 IMG 20230307 124452 IMG 20230307 124500    IMG 20230308 091857 IMG 20230308 091902 IMG 20230308 091933 1 IMG 20230308 091938 IMG 20230308 092023 IMG 20230308 093230 IMG 20230308 093233 IMG 20230308 095111 IMG 20230308 102640   IMG 20230308 113258 IMG 20230308 113308

Κατά τη διάρκεια των εργαστηρίων μας επισκέφτηκαν εκπρόσωποι του αστυνομικού τμήματος και μας εξήγησαν εκτενέστερα τους κανόνς του κώδικα οδικής κυκλοφορίας.

IMG 20230308 120254 IMG 20230308 120646 IMG 20230308 120720

Εργαστήριο 6

Μάθαμε τον κανόνα των 5 βημάτων( όσα και τα δάχτυλά μας) προκειμένου να περάσουμε απέναντι έναν δρόμο που δεν έχει διάβαση. Έπειτα σχεδιάσαμε την παλάμη μας και σε κάθε δάχτυλο τοποθετήσαμε και ένα βήμα. Τέλος, ήταν μια καλή ευκαιρία να θυμηθούμε τον αριθμό 5 με αφορμή τους κανόνες αλλά και το γράμμα “Σ,σ, ς ” με αφορμή τις λέξεις Σήμα, και Στοπ.

IMG 20230309 102341 IMG 20230309 102352 IMG 20230309 104649 IMG 20230309 105238 IMG 20230309 105634 IMG 20230309 120446 IMG 20230309 120502 IMG 20230309 120517 IMG 20230309 120533 IMG 20230309 122949  IMG 20230309 123016 IMG 20230309 123021 IMG 20230309 123059

Εργαστήριο 7

Από όλη τη διαδικασία που ακολουθήσαμε, θέλουμε να ευαισθητοποιήσουμε τόσο τους γονείς αλλά και την ευρύτερη κοινότητα για να ακολουθούν τους κανόνες κυκλοφοριακής αγωγής και να καταλάβουν την σπουδαιότητά τους.
Τέλος, κάναμε αξιολόγηση αποτελεσματικότητας του προγράμματος. Έπρεπε να διαλέξουμε τυχαία και να κατηγοριοποιήσουμε τα σήματα του Κ.Ο.Κ. με κριτήρια το σχήμα αλλά και την κατηγορία στην οποία ανήκουν. Ακόμη συμπληρώσαμε το φύλλο εργασίας με αντιστοίχιση κάποιων σημάτων και τέλος κάναμε ο καθένας την αυτοαξιολόγησή του για το πρόγραμμα.
IMG 20230310 103854 IMG 20230310 103901