ΣΤΑΔΙΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΠΑΙΔΙΟΥ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ

 

Με αφορμή την επίσκεψη ψυχολόγου στο χώρο του Νηπιαγωγείου μας και την ομιλία-συζήτηση με θέμα: “Απαραίτητες αναπτυξιακές ικανότητες για τα παιδιά που θα προαχθούν στην πρώτη δημοτικού” σας παραθέτουμε ενδεικτικά παρακάτω τους πίνακες ανάπτυξης σύμφωνα με την εταιρία ψυχικής υγείας παιδιού και εφήβου. 

 

Γλωσσική Ανάπτυξη

4 – 5 ετών
  1. Φτιάχνει προτασούλες με 4 έως 8 λέξεις
  2. Ακούει σύντομες και απλές ιστορίες και κάνει ερωτήσεις σχετικά με αυτές
  3. Απαντά σε σύνθετες ερωτήσεις
  4. Ακολουθεί σύνθετες εντολές
  5. Περιγράφει την ημέρα του και τις εμπειρίες του
  6. Καταλαβαίνει σχεδόν όλα όσα λέγονται στο σπίτι, στον παιδικό σταθμό ή στο νηπιαγωγείο
  7. Μπορεί να διηγηθεί ολοκληρωμένα μια ιστορία
  8. Εμπλουτίζει τις προτάσεις του με επίθετα και λεπτομέρειες
  9. Δεν κάνει γραμματικά και συντακτικά λάθη
  10. Αρθρώνει σωστά σχεδόν όλους τους ήχους της γλώσσας
  11. Επικοινωνεί εύκολα με παιδιά και ενήλικες
  12. Το λεξιλόγιό του περιλαμβάνει 900 έως 2000 ή και περισσότερες λέξεις
5 – 6 ετών
  1. Κάνει ερωτήσεις με το «πώς»
  2. Παράγει σωστά όλους τους φθόγγους και τα συμπλέγματά τους
  3. Χρησιμοποιεί απλές και επαυξημένες προτάσεις
  4. Τραγουδά ολόκληρα τραγούδια και αποστηθίζει ποιηματάκια
  5. Αναγνωρίζει όλα τα χρώματα και σχήματα
  6. Κατανοεί αντίθετες έννοιες
  7. Ξεχωρίζει το πραγματικό από το φανταστικό σε μια ιστορία
  8. Ξεκινά και διατηρεί το θέμα μιας συζήτησης
  9. Το λεξιλόγιό του αυξάνεται με εντυπωσιακούς ρυθμούς

Ανάπτυξη κινητικών δεξιοτήτων

 

4-5 ετών
  1. Ισορροπεί στο ένα πόδι
  2. Ανεβοκατεβαίνει σκάλες εναλλάσσοντας τα ποδαράκια του
  3. Χορεύει
  4. Χοροπηδάει στο ένα πόδι
  5. Πετάει την μπάλα σε κατεύθυνση
  6. Κόβει και κολλάει χαρτιά ακολουθώντας γραμμές
  7. Ξεκλειδώνει
  8. Ζωγραφίζει άνθρωπο με 5 μέλη
  9. Αντιγράφει γεωμετρικά σχήματα
5-6 ετών
  1. Κάνει ποδήλατο χωρίς βοηθητικές
  2. Κολυμπάει
  3. Περπατά ανάποδα
  4. Κάνει τούμπες
  5. Κάνει σκοινάκι
  6. Χτίζει πολύπλοκες κατασκευές
  7. Κόβει γεωμετρικά σχήματα
  8. Περνάει μικρές χάντρες σε κλωστή
  9. Ζωγραφίζει σπίτι
  10. Σχεδιάζει ολοκληρωμένο άνθρωπο

Συναισθηματικές και Κοινωνικές Δεξιότητες

4-5 ετών
  1. Είναι ολοένα και λιγότερο εγωκεντρικό
5-6 ετών
  1. Αισθάνεται ανασφάλεια
  2. Αναπτύσσει το αίσθημα της εμπιστοσύνης

Δεξιότητες καθημερινής ζωής

3 – 5 ετών
  1. Τρώει μόνο του χρησιμοποιώντας το πιρούνι
  2. Ζητάει να πάει στην τουαλέτα
  3. Χρησιμοποιεί την τουαλέτα χωρίς βοήθεια
  4. Βάζει τα παπούτσια του
  5. Ξεκουμπώνει κουμπιά και φερμουάρ και λύνει τα κορδόνια του
  6. Πλένει και σκουπίζει τα χέρια του και το πρόσωπό του
5 – 6 ετών
  1. Ντύνεται και γδύνεται
  2. Δένει τα κορδόνια του
  3. Βουρτσίζει τα δόντια του
  4. Έχει πλήρη έλεγχο των σφικτήρων
  5. Προσπαθεί να κάνει μπάνιο μόνο του

 

Πηγές : 1) ΕΔΑΛΦΑ Στάδια Τυπικής Ανάπτυξης, Εταιρία ψυχικής υγεία παιδιού και εφήβου Αιτωλοακαρνανίας – ΕΨΥΠΕΑ 
                 2) Ψυχοκινητική Αγωγή, Γ. Δράκος, Ν. Μπινιάς, εκδ. Πατάκη

 

 Σημείωση:Λαμβάνουμε πάντα υπόψη ότι οι πίνακες αναφέρονται στο μέσο όρο της τυπικής ανάπτυξης και ενδέχεται να υπάρχουν μικρές αποκλίσεις.