Σκοπός και στόχοι του Σχεδίου Δράσης
Με αυτό το σχέδιο εργασίας θα επιχειρήσουμε να αναδείξουμε το πώς το φυσικό περιβάλλον , η φύση γύρω μας δίνει απλόχερα τα δώρα της, όπως είναι τα αρωματικά φυτά και βότανα . Έτσι, νοστιμίζει το τραπέζι μας, γίνεται ο γιατρός που μας θεραπεύει και η αισθητικός που μας καλλωπίζει. Σήμερα όμως πολλά από αυτά τα αρωματικά τείνουν να εξαφανιστούν ή τουλάχιστον δεν τα συναντάμε τόσο συχνά όσο παλιότερα λόγω της αλόγιστης ανθρώπινης επέμβασης. Έτσι η ευαισθητοποίηση παιδιών στο θέμα προστασίας των αρωματικών φυτών καθίσταται αναγκαία και ιδιαίτερα σημαντική.
Το διάλλειμα γίνεται σε μέρος της αυλής, όπου τα παιδιά παίζουν και στον κήπο του σχολείου. Υπήρξε έντονο ενδιαφέρον για τα δέντρα, τους θάμνους και τα φυτά που υπάρχουν εκεί. Η ανακάλυψη ενός αρωματικού φυτού, της λεβάντας ήταν και το έναυσμα για το συγκεκριμένο σχέδιο δράσης. Βασικός σκοπός του σχεδίου δράσης είναι τα παιδιά να αναγνωρίζουν τα αρωματικά φυτά και βότανα και να μάθουν την χρησιμότητα τους.
Ειδικότερα:
α) Να γνωρίσουν τα βασικότερα αρωματικά φυτά του τόπου μας ,να τα καταγράψουν και να μπορούν να ξεχωρίζουν το ένα από το άλλο τόσο από την εξωτερική τους εμφάνιση όσο και από το χαρακτηριστικό άρωμά τους.
β) Να προσδιορίσουν τη μεγάλη σημασία των φυτών αυτών για την Ελλάδα στη μαγειρική, φαρμακευτική, καλλωπισμό κ.ά από τα παλιά χρόνια έως και σήμερα.
γ) Να μάθουν τους μύθους και τις παραδόσεις που σχετίζονται με αυτά καθώς και τη θέση που έχουν, το καθ΄ ένα απ΄ αυτά, στην τέχνη τη λογοτεχνία και στη μουσική.
Υλοποίηση του Σχεδίου Δράσης
Οι γονείς ενημερώθηκαν για το σχέδιο δράσης «Αρωματικά φυτά και βότανα» σε ενημερωτική συνάντηση τον Δεκέμβριο. Αφού αναφέρθηκαν οι στόχοι και το περιεχόμενο της δράσης τονίστηκε και η απαραίτητη συνεργασία σχολείου και οικογένειας για την υλοποίηση του.
Συζητήσαμε στην τάξη για τα αρωματικά φυτά και τα παιδιά ρώτησαν τους γονείς τους, τους παππούδες και τις γιαγιάδες τι γνωρίζουνε για αυτά και μάζεψαν πληροφορίες τις οποίες επεξεργαστήκαμε.
Ξεκινήσαμε την δημιουργία φυτολογίου με αρωματικά φυτά και βότανα όπου σε κάθε σελίδα κολλούσαμε ένα κλωναράκι από αυτό καθώς και ένα χαρτάκι με πληροφορίες που έφερναν τα παιδιά από το σπίτι ή αναζητούσαμε στο διαδίκτυο.
Τα πρώτα μας φυτά
Σε ένα τετράδιο σημειώναμε ,κολλούσαμε, ζωγραφίζαμε μύθους, ποιήματα, τραγούδια, παροιμίες, αινίγματα, συνταγές σχετικές με το θέμα.
Σταδιακά συλλέξαμε και αποξηράναμε αρωματικά φυτά και βότανα.
Την ημέρα της αγάπης χαρίσαμε αρωματικές καρδιές σε αυτούς που αγαπάμε!
Αρωματίσαμε ελαιόλαδο και αλάτι με δεντρολίβανο, ρίγανη και δάφνη.
Έτσι την Τσικνοπέμπτη μαγειρέψαμε πατάτες με μπριζολίτσες, χρησιμοποιώντας τα το αρωματισμένο λάδι και αλάτι.
Το λικέρ αρμπαρόριζα και το γλυκό του κουταλιού λεμόνι με βανίλια και αρμπαρόριζα ήταν οι επόμενες συνταγές μας.
Φτιάξαμε αρωματικά χώρου και τα τοποθετήσαμε στα καλοριφέρ. Η τάξη μας μοσχομύριζε…
Οργανώσαμε την αρωματική γωνιά στην αυλή με φυτά που αγόρασαν οι γονείς ή φυτά που φυτεύαμε με τα παιδιά.
Το πότισμα και το κλάδεμα ήταν οι κύριες ασχολίες μας. Μήπως όμως πρέπει να ρωτήσουμε και κάποιον ειδικό, Έτσι επισκεφτήκαμε τον γεωπόνο του χωριού και τα παιδιά τον ρώτησαν για το θέμα μας. Αγοράσαμε και φυτεύσαμε σπόρους από άνηθο και σέλινο , βασιλικό και ηλίανθο σε συσκευασίες που φέραμε στο σχολείο για το εργαστήριο δεξιοτήτων που αφορούσε την ανακύκλωση. Επειδή πλησίαζαν οι διακοπές του Πάσχα τα παιδιά πήραν τις γλάστρες αυτές στο σπίτι για να τις προσέχουν και για να δουν τα σποράκια να φυτρώνουν.
Μιλήσαμε για τον Ιπποκράτη και την χρήση των βοτάνων στην ιατρική και φαρμακολογία. Επιπλέον πληροφορίες μας έδωσε ο φαρμακοποιός του χωριού μας. Στο φαρμακείο είδαμε φάρμακα, βιταμίνες, καλλυντικά, οδοντόκρεμες που περιέχουν τα φυτά αυτά.
Αναζητήσαμε παροιμίες σχετικές με τα αρωματικά φυτά και τις ζωγραφίσαμε.
Φτιάξαμε αινίγματα για τα φυτά αυτά και καρτελίτσες που τα γράψαμε.
Διαβάσαμε και επεξεργαστήκαμε μύθους όπως «Απόλλων και Δάφνη» και «Ο μύθος της μέντας».
Μάθαμε σύνθετες λέξεις με αρωματικά φυτά και βότανα και σχηματίσαμε δικές μας.
Τραγουδήσαμε το « Δώσε μου δυόσμο να μυρίσω, λουίζα και βασιλικό» και το ακούγαμε όταν θέλαμε να χαλαρώσουμε. Μάθαμε και το τραγούδι «Η μυρτιά». Χορέψαμε το νησιώτικο τραγούδι «Δεντρολίβανος».
Με την εκπαιδευτικό των Αγγλικών οργανώθηκε «Tea time» και τα παιδιά ενημερώθηκαν για την συνήθεια αυτή των Άγγλων. Δοκιμάσαμε τσάι με διάφορες γεύσεις μαζί με νόστιμα μπισκότα.