ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ 2024-2025
Τις δράσεις των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων όλων των τμημάτων της Σχολικής μας μονάδας για το σχολικό έτος 2024 – 2025 έχει αναλάβει η Εκπαιδευτικός του Νηπιαγωγείου μας κ. Γκότση Σοφία.
1ος Θεματικός Κύκλος «Ζω Καλύτερα – Ευ Ζην»
“Ο Ρούλης, ο Τροφούλης, και η περιπέτειά του στον κόσμο της υγιεινής διατροφής”
Σκοπός του προγράμματος αυτού είναι τα παιδιά να έρθουν σε επαφή με τη Μεσογειακή Διατροφή, η οποία συμβάλλει στην πρόληψη της παιδικής παχυσαρκίας. Απώτερος στόχος του προγράμματος είναι η ενθάρρυνση των νηπίων να υιοθετήσουν το μεσογειακό διατροφικό πρότυπο, μέσα από μια σειρά εργαστηρίων βιωματικής και ανακαλυπτικής μάθησης και να μάθουν να αναγνωρίζουν τα υγιεινά και ανθυγιεινά τρόφιμα, να αντιληφθούν τη χρησιμότητα των πρώτων υλών της τροφής στην υγιεινή διατροφή, να συνδέσουν τη σωστή διατροφή με την καλή υγεία του σώματος, να μπουν στη διαδικασία του προγραμματισμού της διατροφής με τους γονείς τους, ώστε να διαμορφώσουν μια υγιεινή διατροφική συμπεριφορά και έναν ισορροπημένο τρόπο ζωής διά βίου. Στα πλαίσια των δράσεων, το Νηπιαγωγείο θα συνεργαστεί με διατροφολόγους και ερευνητές του Τμήματος Επιστήμης Τροφίμων και Διατροφής του Πανεπιστημίου Αιγαίου που εδράζεται στη Λήμνο, προκειμένου να παρασχεθούν κατευθυντήριες οδηγίες και συμβουλές σε όλα τα μέλη της σχολικής μονάδας και στους γονείς των μαθητών, οδηγώντας τους σε ποιοτικότερες διατροφικές επιλογές και αποδοτικότερους χειρισμούς των διατροφικών συνηθειών, αποβλέποντας στην καλύτερη υγεία σε όλες τις μορφές της (σωματική, ψυχική) όπως και στη βελτίωση της ποιότητας ζωής, ξεκινώντας, μάλιστα, από την πιο κρίσιμη ηλικία: την προσχολική-νηπιακή.
Με την καθοδήγηση του Ρούλη του Τροφούλη, του ομιλούμενου avatar που δημιουργήσαμε στη σελίδα https://l-www.voki.com/site/create ξεκινήσαμε τη δική μας περιπέτεια στον κόσμο της υγιεινής διατροφής. Η πρώτη μας αποστολή ήταν να ζωγραφίσουμε το αγαπημένο μας φαγητό, το παρουσιάσαμε στην παρεούλα και ομαδοποιήσαμε τις ζωγραφιές μας για να βρούμε το δημοφιλέστερο φαγητό.
Διαβάσαμε τα εικονιζόμενα βιβλία και μάθαμε για τις ομάδες τροφίμων. Στη συνέχεια αντιστοιχήσαμε τις τροφές στις ομάδες τους σε ομαδικές και ατομικές εργασίες.
Χωριστήκαμε σε ομάδες αντίστοιχες με τις ομάδες τροφίμων και συνεργαστήκαμε για να βρούμε και να κόψουμε από φυλλάδια supermarket είκονες τροφίμων για την ομάδα μας προκειμένου να φτιάξουμε την πυραμίδα της διατροφής.
Παίξαμε στον υπολογιστή παιχνίδι ερωτήσεων, ακούσαμε το τραγούδι με τα Ναι και τα Όχι της διατροφής https://www.youtube.com/watch?v=yJpEN309jeo και κάναμε κινητικά παιχνίδια με τα υγιεινά και τα ανθυγιεινά φαγητά.
Βρήκαμε απαντήσεις σε αινίγματα για φρούτα και λαχανικά και χορέψαμε με τα τραγούδια https://www.youtube.com/watch?v=RTNCft-BpJc https://www.youtube.com/watch?v=VaXrSPvn1R0 γιατί εκτός από σωστή διατροφή χρειάζεται και σωματική άσκηση για την καλή υγεία του σώματός μας.
Εικαστικές δημιουργίες φρούτων φθινοπωρινών με τέμπερες και μπατονέτες .
Το εργαστήριο ολοκληρώθηκε με την παρασκευή ενός υγιεινού σνακ. Γράψαμε τη συνταγή σε χαρτί αλλά και στον υπολογιστή.
Ζυγίσαμε και προσθέσαμε τα υλικά.
Ανακατέψαμε και πλάσαμε με τα χεράκια μας τα πιο νόστιμα μπισκότα βρώμης, τα οποία κεράσαμε και στις κυρίες μας!
2ος Θεματικός Κύκλος «Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ – Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη»
“Αλληλοσεβασμός και διαφορετικότητα στο Νηπιαγωγείο”
Σκοπός του προγράμματος είναι να προωθήσει το σεβασμό στον Εαυτόν και στον Άλλον καθώς και την έννοια και την αξία της διαφορετικότητας. Στα εργαστήρια, που θα πραγματοποιηθούν στο Νηπιαγωγείο, έμφαση θα δοθεί σε συμπεριληπτικές πρακτικές, όπου, με βιωματικό τρόπο και εφαρμόζοντας διερευνητικές και ανακαλυπτικές διαδικασίες, τα νήπια θα μάθουν να αποδέχονται τη διαφορετικότητα των ατόμων, να κατανοούν το δικαίωμα όλων των ατόμων για ισότιμες ευκαιρίες, καλλιεργώντας, έτσι, μια συμπεριληπτική κουλτούρα και αναπτύσσοντας στάσεις σεβασμού στη διαφορετικότητα στον καθημερινό τρόπο ζωής και τη συμπεριφορά τους.
Η έκφραση μας μέσα από το θεατρικό παιχνίδι και τη μουσική είχε κυρίαρχο ρόλο στις περισσότερες δραστηριότητες που πραγματοποιήθηκαν στο συγκεκριμένο εργαστήριο.
Μέσα από μουσικοκινητικές δραστηριότητες εντοπίσαμε ομοιότητες και διαφορές στην εξωτερική μας εμφάνιση (π.χ. χρώμα μαλλιών, χρώμα ματιών, ρούχα κ.τ.λ.) αλλά και τα θετικά μας χαρακτηριστικά τα οποία αποτυπώσαμε στην ατομική μας κάρτα «Ο Μοναδικός Εαυτός μου».
Τα κινητικά παιχνίδια συνεχίστηκαν σε ζευγάρια, σκεφτήκαμε και αναφέραμε τα θετικά χαρακτηριστικά του/της συμμαθητή/-τριας μας, επιλέξαμε έναν τρόπο χαιρετισμού και τέλος συνεργαστήκαμε για να δημιουργήσουμε από κοινού μία ζωγραφιά την οποία παρουσιάσαμε στην ολομέλεια της τάξης.
Μέσα από τη ζωγραφική αποτυπώσαμε τις πρώτες μας σκέψεις για το τι σημαίνει διαφορετικότητα και με αυτές τις ζωγραφιές δημιουργήσαμε «δέντρα διαφορετικά» αλλά και «μασκαράδες διαφορετικούς».
Κινητικά παιχνίδια με μπαλόνια που κρύβουν εκπλήξεις τις οποίες αποκαλύψαμε όταν τα σκάσαμε σε ομάδες των 3 ή 4 παιδιών. Παρατηρήσαμε και περιγράψαμε τις εικόνες που έκρυβαν τα μπαλόνια, εντοπίζοντας έτσι ομοιότητες και διαφορές πρώτα στο φυσικό περιβάλλον μέσα από τις εικόνες ζώων, πτηνών, λουλουδιών και στη συνέχεια στο ανθρωπογενές περιβάλλον μέσα από τις εικόνες παιδιών.
Ακούσαμε τη θεατροποιημένη αφήγηση του παραμυθιού «Το Κάτι Άλλο» των Κάθριν Κέιβ και Κρις Ρίντελ στο διαδικτυακό κανάλι «Παραμύθι μύθοι και Ρεβύθι» στο YouTube και διαβάσαμε το ψηφιακό βιβλίο «Ο Παύλος ο μαύρος» της νηπιαγωγού Λίνας Ρόκα. Επίσης τραγουδήσαμε και χορέψαμε το τραγούδι «Εγώ είμαι εγώ».
Δραματοποιήσαμε το παραμύθι «Το Κάτι Άλλο» κατανοώντας με βιωματικό τρόπο τα συναισθήματα που νιώθει κάποιος/-α όταν τον/την απορρίπτουν λόγω της διαφορετικότητας του/της και καταλήξαμε ότι δεν αφήνουμε κάποιον/-α μόνο/-ή του/της απλά και μόνο επειδή είναι διαφορετικός/ή από εμάς.
Παίξαμε μία παραλλαγή του παιχνιδιού «Αγαλματάκια ακούνητα» κατά την οποία στην αρχή γίναμε ίδια αγάλματα μιμούμενοι τη στάση ενός παιδιού και στη συνέχεια γίναμε διαφορετικά αγάλματα. Νιώσαμε έτσι πως είναι να είμαστε όλοι ίδιοι αλλά και πόσο ωραίο είναι να έχει ο καθένας τη μοναδικότητά του και την ελευθερία να το εκφράζει.
Το εργαστήριο ολοκληρώθηκε με την καταγραφή των τελικών ιδεών μας για την έννοια της διαφορετικότητας και τη δημιουργία ενός διαφορετικού ήλιου με αυτές.
3ος Θεματικός κύκλος: «Δημιουργώ και Καινοτομώ – Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία»
“Ste(a)m και εκπαιδευτική ρομποτική μέσα από τον κύκλο νερού και την υδροδυναμική”
Κύριος στόχος του προγράμματος αυτού είναι να κατανοήσουν τα παιδιά πώς λειτουργεί ο κύκλος του νερού στον κόσμο μας. Για το σκοπό αυτό θα υλοποιηθούν δραστηριότητες: (α) STE(A)M με κύριο θέμα την υδροδυναμική και συγκεκριμένα τον κύκλο του νερού, αλλά και (β) Εκπαιδευτικής Ρομποτικής, όπου μέσα από παιχνίδια, διαδραστικά πειράματα και καλλιτεχνικές δραστηριότητες (πχ. κατασκευή μακέτας), τα παιδιά θα ανακαλύψουν τις διάφορες μορφές του νερού και τη σημασία του κύκλου του νερού στη ζωή μας και στο φυσικό περιβάλλον. Με αυτόν τον τρόπο, τα νήπια, ερχόμενα σε επαφή με την επιστήμη, τα μαθηματικά, τη μηχανική και την τεχνολογία, θα έχουν την ευκαιρία να ανακαλύψουν, να μάθουν και να αναπτύξουν το ενδιαφέρον τους για τη φύση, ενώ, παράλληλα, θα ενθαρρυνθούν να σέβονται και να φροντίζουν το περιβάλλον.
Το εργαστήριο ξεκίνησε με την αποτύπωση των αρχικών μας απόψεων για το τί είναι ο κύκλος του νερού. Στη συνέχεια μέσα από τις δραματοποιήσεις του παραμυθιού «Το σύννεφο που έβαλε τα κλάματα» της Σοφίας Μαντούβαλου και του ποιήματος του Ζαχαρία Παπαντωνίου «Από πού είσαι ποταμάκι;» κατανοήσαμε το ταξίδι που κάνει το νερό και προσδιορίσαμε τις διαφορετικές μορφές του.
Παρακολουθήσαμε το εκπαιδευτικό video στο youtube https://www.youtube.com/watch?v=7X8xuYOlNJg από το κανάλι του Egg για τον κύκλο του νερού και κάναμε ασκήσεις σειροθέτησης με τα στάδια του κύκλου σε φύλλο εργασίας και σε διαδικτυακές εφαρμογές
https://learningapps.org/watch?v=pdqfcxw5n20
https://learningapps.org/watch?v=pdwu1bx1320
Γίναμε μικροί επιστήμονες κάνοντας το πείραμα της βροχής και στη συνέχεια παρατηρώντας τις φωτογραφίες εξηγήσαμε ένα ένα τα βήματα που ακολουθήσαμε.
Συνεργαστήκαμε σε ομάδες για τη δημιουργία ομαδικής τρισδιάστατης μακέτας με τον κύκλο του νερού, ζωγραφίσαμε και γράψαμε ανά ομάδες στον υπολογιστή με την εφαρμογή Tux Paint τα στάδια του κύκλου του νερού.
Δημιουργήσαμε ατομικές κατασκευές, κάναμε υποθέσεις και παρατηρήσαμε από ποιο ποτήρι θα εξατμιστεί πιο γρήγορα το νερό και γιατί.
https://drive.google.com/file/d/1Rf-pdClF5RnM1tO-PMZkYJk8ZNBQhLz7/view?usp=sharing
Υλοποιήσαμε ομαδοσυνεργατικές δραστηριότητες αξιολόγησης του εργαστηρίου με τη ρομποτική μας μελισσούλα Bee-Bot, την οποία οδηγήσαμε με τη σωστή σειρά στα στάδια του κύκλου του νερού.
4ος Θεματικός Κύκλος «Φροντίζω το Περιβάλλον»
“Παιδική Helmepa – Η φίλη μας η θάλασσα”
Βασικός σκοπός του προγράμματος αυτού είναι να αναδείξει την αλληλεπίδραση μεταξύ ανθρώπου και θάλασσας και να ενισχύσει τη γνώση της εκπαιδευτικής κοινότητας για τους ωκεανούς. Μέσα από το καθάρισμα παραλιών, μέσα από παιχνίδια και κατασκευές, τα νήπια θα συνειδητοποιήσουν την αξία της οικολογίας, θα μάθουν να προσέχουν και να φροντίζουν όχι μόνο το θαλάσσιο περιβάλλον, αλλά και το περιβάλλον γενικότερα. Προς την παραπάνω κατεύθυνση οι εκπαιδευτικές δράσεις θα υλοποιηθούν με τη συνεργασία των εκπαιδευτικών, των γονέων και των φορέων της τοπικής κοινωνίας (πχ. Δήμος Λήμνου, Λιμεναρχείο Μύρινας κλπ.). Παράλληλα, οι δράσεις και τα αποτελέσματα των δράσεων του Νηπιαγωγείου θα αποσταλούν στο περιβαλλοντικό πρόγραμμα «Παιδική HELMEPA», αποβλέποντας στην ενίσχυση της προσπάθειας που επιχειρείται από το εν λόγω πρόγραμμα για την επίτευξη του Στόχου 14: «Ζωή κάτω από την επιφάνεια της Θάλασσας», της Agenda 2030 των Ηνωμένων Εθνών.
Στα πλαίσια του εργαστηρίου δεξιοτήτων «Η φίλη μας η θάλασσα» συζητήσαμε και μάθαμε για τα θαλάσσια οικοσυστήματα, τη θαλάσσια βιοποικιλότητα και τις υδάτινες ζώνες αντλώντας πληροφορίες από το εκπαιδευτικό υλικό της HELMEPA και παρακολουθώντας σχετικά εκπαιδευτικά video ( https://www.youtube.com/watch?v=UD5laHfLOqQ )
Λύσαμε κουίζ στο διαδραστικό πίνακα και δημιουργήσαμε ατομικές και ομαδικές κατασκευές με τις υδάτινες ζώνες.
Οι μαθητές του 1ου τμήματος επέλεξαν τον αστερία από τα ζώα της θάλασσας για να του πάρουν συνέντευξη. Η ομάδα των δημοσιογράφων σκέφτηκε τις ερωτήσεις και η ομάδα των αστεριών βρήκε τις απαντήσεις με τη βοήθεια του διαδικτύου.






































