Μέσα στον μήνα Νοέμβριο, υλοποιήσαμε το πρώτο εργαστήρι δεξιοτήτων του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, που αφορούσε την Διατροφή.
Μάθαμε για τις τροφές, διαβάσαμε παραμύθια με φρούτα και λαχανικά, τραγουδήσαμε για καρότα, αγκινάρες και μπιζέλια, χορέψαμε, κάναμε κατασκευές…. Ας ξεκινήσουμε!
- Διαβάσαμε το παραμύθι «Λαχανοπαρεούλες – Παιχνιδοκουβεντούλες» της Ευγενίας Μέξη, εκδ. Νίκας, και γελάσαμε πολύ με την κυρία Μελπομένη και τη γάτα της την Μένη που τα χάσανε όταν τα λαχανικά επαναστάτησαν και άρχισαν μόνα τους να δραπετεύουν από τις σακούλες και να γίνονται σαλάτα.
- Μιλήσαμε για τις οικογένειες των τροφών (όσπρια, φρούτα, λαχανικά, δημητριακά, κρέας-ψάρι, και λίπη). Κατηγοριοποιήσαμε τις τροφές με βάση την οικογένεια στην οποία ανήκουν και κάναμε μια πρώτη συζήτηση για το ποιες τροφές πρέπει να προτιμούμε και ποιες να αποφεύγουμε.
- Διευρύνοντας τη γνώση, φτιάξαμε την πυραμίδα της διατροφής, όπου κάτω κάτω τοποθετήσαμε φρούτα και λαχανικά, πιο πάνω όσπρια, κρεατικά και θαλασσινά, και πάνω πάνω τα γλυκά, τις τούρτες, τις πίτσες, τα πατατάκια, τα αναψυκτικά, και κατά γενική ομολογία της τάξης, όλα αυτά που είναι τόσο νόστιμα και πολύ θα θέλαμε να μπορούσαμε να τα τρώμε κάθε μέρα! Επίσης γράψαμε όπως μπορούσαμε τα είδη των τροφών που τοποθετούνται ψηλά στην πυραμίδα και άρα καλό είναι να τα καταναλώνουμε σπάνια, αυτά που βρίσκονται στη μέση και άρα μπορούμε να τα τρώμε συχνά αλλά όχι κάθε μέρα, και αυτά που βρίσκονται στην βάση του πίνακα και πρέπει να τρώμε κάθε μέρα.
- Έπειτα φτιάξαμε μικρές πράσινες κόκκινες φατσούλες και παίξαμε παιχνίδι όπου τα παιδιά έλεγαν ένα φαγητό και οι υπόλοιποι έπρεπε να σηκώσουμε το ανάλογο φατσάκι αναλόγως με το αν το φαγητό που ειπώθηκε είναι υγιεινό ή όχι. Ακολούθησαν και ατομικά φύλλα εργασίας που αφορούσαν τον διαχωρισμό υγιεινών και μη υγιεινών τροφών.
- Σε μια προσπάθεια λοιπόν να τρώμε όλοι πιο υγιεινά, φτιάξαμε έναν πίνακα όπου το κάθε παιδί έγραψε το όνομά του , και στο οποίο προσθέταμε κάθε μέρα μια σφραγίδα στο παιδί που είχε στο κολατσιό του κάποιο φρούτο ή λαχανικό.
- Μιλώντας για τα όσπρια, κάναμε το παρακάτω φύλλο εργασίας στο οποίο αρχικά έπρεπε να συμπληρώσουμε με το μολύβι μας τα κυκλάκια που έλειπαν και έπειτα κολλήσαμε μέσα στα κυκλάκια αυτά, φακές.
- Προσπαθήσαμε επίσης να διαχωρίσουμε και τα φρούτα από τα λαχανικά. Σε αυτό δώσαμε λίγο χρόνο καθώς δεν αποδείχθηκε ιδιαίτερα εύκολο.
- Ανακαλύψαμε το γράμμα «Φ», της «φράουλας» και του «φθινόπωρου», και προσπαθήσαμε να σκεφτούμε κ άλλες λέξεις που ξεκινούν από αυτό το γράμμα, τις οποίες καταγράψαμε στον πίνακα, όπως «φακές» και «φασόλια», αλλά και «φακός».
- Ακόμα, θέλοντας να ανακαλύψουμε κι άλλους, πιο παιχνιδιάρικους τρόπους για να παίξουμε με τα φρούτα και τα λαχανικά, παρατηρήσαμε τα έργα τέχνης του Giuseppe Arcimboldo, ο οποίος χρησιμοποιούσε στους πίνακές του αυτά τα δύο είδη για να συνθέσει ανθρώπινες μορφές- κυρίως πρόσωπα, και πειραματιστήκαμε κ εμείς κατά βούληση..
- Επίσης, συζητήσαμε για τις παροιμίες, τι είναι , πότε τις χρησιμοποιούμε, εάν γνωρίζουμε παροιμίες σχετικές με τη διατροφή. Έπειτα, ζωγραφίσαμε σε μορφή εικονόλεξου παροιμίες που έχουν σχέση με τη διατροφή και το φαγητό.
- Την προσοχή μας τράβηξε η πιο διαδεδομένη παροιμία «ένα μήλο την ημέρα, το γιατρό τον κάνει πέρα», και έτσι φτιάξαμε το μηλαράκι μας σε κατασκευή και γράψαμε από πίσω την παροιμία.
- Μάθαμε το τραγούδι «Ο χορός των μπιζελιών», (Μουσική: Λένα Πλάτωνος, Στίχοι: Μαριανίνα Κριεζή), το οποίο το δραματοποιήσαμε κιόλας, καθώς γίναμε κολοκυθάκια, μπιζέλια, μπάμιες και χορέψαμε τανγκο!! (https://www.youtube.com/watch?v=W8QegBVmWEo)
- Επίσης ακούσαμε το παραμυθοτράγουδο «Το καρότο και η αγκινάρα», (Ποίηση: Μιχάλης Άνθης, Μουσική: Γιάννης Ζουγανέλης
Ερμηνεία: Γιάννης Ζουγανέλης, Ελεονώρα Ζουγανέλη & χορωδία), το οποίο έγινε αφορμή για αρκετές δραστηριότητες επέκτασης:
(https://www.youtube.com/watch?v=H2UTH75FbWo) - Το φτιάξαμε σε παραμύθι, κρατώντας τους στίχους και ζωγραφίζοντας κάθε σκηνή της ιστορίας σε κάθε σελίδα, δημιουργώντας έτσι το δικό μας καινούριο παραμύθι το οποίο μπήκε στη βιβλιοθήκη της τάξης μας,
- Ζωντανέψαμε τους ήρωες του παραμυθοτράγουδου: κατασκευάσαμε το καρότο και κάναμε την αγκινάρα δαχτυλόκουκλα,
- Και στο τέλος, είδαμε το παραμυθοτράγουδο να ζωντανεύει μπροστά μας, αφού με τη βοήθεια των κατασκευών και του παραμυθιού που είχαμε φτιάξει, καταφέραμε να τραγουδήσουμε και να παίξουμε παράλληλα, με τις χάρτινες κατασκευές μας, την ιστορία που μας διηγείται το παραμυθοτράγουδο!
Ήταν μια πολύ ενδιαφέρουσα θεματική μέσα από την οποία μάθαμε πολλά, τόσο για τη διατροφή μας όσο και για τις τροφές. Μέσα από τις δραστηριότητές μας φροντίσαμε να παραμείνουμε δημιουργικοί, να παίξουμε, να τραγουδήσουμε, να δραματοποιήσουμε, να αγγίξουμε, να γράψουμε, να μερήσουμε, να διαχωρίσουμε, και πάνω απ’ όλα, ΝΑ ΠΕΡΑΣΟΥΜΕ ΟΜΟΡΦΑ!!!