ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΜΑΚΡΥΩΤΙΚΩΝ

Μάι 2023 15

Οι φίλοι μας τα έντομα!

Κατηγορία ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ      | ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΜΑΚΡΥΩΤΙΚΩΝ | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Οι φίλοι μας τα έντομα!

“Από κάμπια… πεταλούδα”

Οι Bartoszeck, Rocha da Silva και Tunnicliffe (2011, όπ, αναφ. στο Cinici, 2013) αναφέρουν ότι τα έντομα προκαλούν την περιέργεια των μικρών παιδιών και ως εκ τούτου τα παρατηρούν στην καθημερινή τους ζωή και θέλουν να μάθουν περισσότερα ως προς την εξωτερική δομή και το φυσικό περιβάλλον στο οποίο ζει και αναπαράγεται ένα είδος, ένας πληθυσμός ή μια βιοκοινότητα.

Το παραπάνω επιβεβαιώνονται από την εμπειρία μας που δείχνει ότι τα παιδιά προσχολικής ηλικίας παρουσιάζουν εξαιρετικό ενδιαφέρον για να μάθουν πληροφορίες και μάλιστα με επιστημονικό λόγο για τα έντομα γενικά, τα οποία τα βλέπουν μπροστά τους σε πραγματικό χρόνο αλλά συγκεκριμένα για την πεταλούδα, αναπτύσσουν μια σταθερή προτίμηση ως προς τον κύκλο ζωής της.

Αρχικά με την θεματική “οι φίλοι μας, τα έντομα” δημιουργήσαμε ένα χάρτη εντόμων με τον εξής τρόπο: τα παιδιά αναζητήσαν φωτογραφίες στο διαδίκτυο τις παρατηρήσαμε, τις κολλήσαμε σε χαρτόνι και γραψάμε τις ονομασίες των εντόμων.

20230430 141844

Στην συνέχεια αναφερθήκαμε στην μορφολογία των εντόμων:

 

  20230430 141900 20230430 141850

Αναζητήσαμε έντομα στην αυλή και τα φωτογραφίσαμε:

342496192 641107067858781 6101126630019864336 n 343320115 1446985115706260 3235811196806123814 n 343363332 617603910234319 193622246060019205 n 343552405 914558599808082 505104666430372704 n

 

 

Έπειτα, εστιάσαμε στην πεταλούδα και ασχοληθήκαμε με τη έννοια της συμμετρίας.

α) Αρχικά ανιχνεύσαμε στην τάξη αντικείμενα που είναι συμμετρικά, τα φωτογραφίσαμε και αφού τα εκτυπώσαμε βρήκαμε τη συμμετρία τους. Όσα δεν ήταν συμμετρικά τα διαγράψαμε μα Χ:

344316614 1430227001138135 7989376332567014766 n 344531334 1257254558218550 4846679176964397444 n 344310603 142238192099333 540488171689677040 n

β)  προσπαθήσαμε να βρούμε συμμετρία στα γράμματα:

344344919 621018306582488 995670947598190058 n 344310535 602900055126205 8776181101523123820 n 344313289 251772407463697 8861329935892888595 n344313382 3371239819805429 7091404730781966851 n344422622 1319292425606710 2391402745330109604 n Αντιγραφή

γ) δημιουργήσαμε συμμετρίες με τέμπερες, φτιάχνοντας τη μισή ζωγραφιά και διπλώνοντας το χαρτί στη μέση για να βγει το υπόλοιπο στην άλλη πλευρά:

 

20230503 080006  20230503 080013  20230503 080000 20230503 075957 1

δ) έπειτα φτιάξαμε με μολύβι δικά μας σχέδια και τα διπλώσαμε για να δούμε αν υπάρχει συμμετρία:

344389964 3462829730640861 4080699245870903895 n 344312570 774915347603804 7527824304602933948 n

Αφήσαμε για το τέλος τον κύκλος ζωής της πεταλούδας που προσεγγίσαμε με τον εξής τρόπο:

α) Αρχικά συγκρίναμε τις φάσεις της μεταμόρφωσης της πεταλούδας με τις φάσεις εξέλιξης ενός εντόμου που δεν μεταμορφώνεται αλλά αναπτύσσεται.

 

  20230512 111050

β) αφού είδαμε εκπαιδευτικά βίντεο που δείχνουν με λεπτομέρειες τις φάσεις μεταμόρφωσης της πεταλούδας, παίξαμε παιχνίδια ταξινόμησης με μακαρόνια σε διάφορα σχήματα:

 

20230512 115149 120230512 115341 20230512 113428   20230512 115334

γ) με τα υλικά της προηγούμενης δραστηριότητας δημιουργήσαμε τον κύκλο ζωής της πεταλούδας πάνω σε χάρτινα πιατάκια ώστε να εμπεδώσουμε τις φάσεις μεταμόρφωσής της:

20230515 124120 20230515 111523 20230515 124118

Τέλος, δημιουργήσαμε ανοιξιάτικα τοπία με χρωματιστές πεταλούδες:

20230430 141744 1

 

…και κάπως έτσι για άλλη μια φορά περάσαμε υπέροχα και δημιουργικά!

Πηγές

Cinici, A. (2013). From caterpillar to butterfly: A window for looking into students’ ideas about life cycle and life forms of insects. Journal of Biological Education47(2), 84-95.