“Από κάμπια… πεταλούδα”
Οι Bartoszeck, Rocha da Silva και Tunnicliffe (2011, όπ, αναφ. στο Cinici, 2013) αναφέρουν ότι τα έντομα προκαλούν την περιέργεια των μικρών παιδιών και ως εκ τούτου τα παρατηρούν στην καθημερινή τους ζωή και θέλουν να μάθουν περισσότερα ως προς την εξωτερική δομή και το φυσικό περιβάλλον στο οποίο ζει και αναπαράγεται ένα είδος, ένας πληθυσμός ή μια βιοκοινότητα.
Το παραπάνω επιβεβαιώνονται από την εμπειρία μας που δείχνει ότι τα παιδιά προσχολικής ηλικίας παρουσιάζουν εξαιρετικό ενδιαφέρον για να μάθουν πληροφορίες και μάλιστα με επιστημονικό λόγο για τα έντομα γενικά, τα οποία τα βλέπουν μπροστά τους σε πραγματικό χρόνο αλλά συγκεκριμένα για την πεταλούδα, αναπτύσσουν μια σταθερή προτίμηση ως προς τον κύκλο ζωής της.
Αρχικά με την θεματική “οι φίλοι μας, τα έντομα” δημιουργήσαμε ένα χάρτη εντόμων με τον εξής τρόπο: τα παιδιά αναζητήσαν φωτογραφίες στο διαδίκτυο τις παρατηρήσαμε, τις κολλήσαμε σε χαρτόνι και γραψάμε τις ονομασίες των εντόμων.
Στην συνέχεια αναφερθήκαμε στην μορφολογία των εντόμων:
Αναζητήσαμε έντομα στην αυλή και τα φωτογραφίσαμε:
Έπειτα, εστιάσαμε στην πεταλούδα και ασχοληθήκαμε με τη έννοια της συμμετρίας.
α) Αρχικά ανιχνεύσαμε στην τάξη αντικείμενα που είναι συμμετρικά, τα φωτογραφίσαμε και αφού τα εκτυπώσαμε βρήκαμε τη συμμετρία τους. Όσα δεν ήταν συμμετρικά τα διαγράψαμε μα Χ:
β) προσπαθήσαμε να βρούμε συμμετρία στα γράμματα:
γ) δημιουργήσαμε συμμετρίες με τέμπερες, φτιάχνοντας τη μισή ζωγραφιά και διπλώνοντας το χαρτί στη μέση για να βγει το υπόλοιπο στην άλλη πλευρά:
δ) έπειτα φτιάξαμε με μολύβι δικά μας σχέδια και τα διπλώσαμε για να δούμε αν υπάρχει συμμετρία:
Αφήσαμε για το τέλος τον κύκλος ζωής της πεταλούδας που προσεγγίσαμε με τον εξής τρόπο:
α) Αρχικά συγκρίναμε τις φάσεις της μεταμόρφωσης της πεταλούδας με τις φάσεις εξέλιξης ενός εντόμου που δεν μεταμορφώνεται αλλά αναπτύσσεται.
β) αφού είδαμε εκπαιδευτικά βίντεο που δείχνουν με λεπτομέρειες τις φάσεις μεταμόρφωσης της πεταλούδας, παίξαμε παιχνίδια ταξινόμησης με μακαρόνια σε διάφορα σχήματα:
γ) με τα υλικά της προηγούμενης δραστηριότητας δημιουργήσαμε τον κύκλο ζωής της πεταλούδας πάνω σε χάρτινα πιατάκια ώστε να εμπεδώσουμε τις φάσεις μεταμόρφωσής της:
Τέλος, δημιουργήσαμε ανοιξιάτικα τοπία με χρωματιστές πεταλούδες:
…και κάπως έτσι για άλλη μια φορά περάσαμε υπέροχα και δημιουργικά!
Πηγές
Cinici, A. (2013). From caterpillar to butterfly: A window for looking into students’ ideas about life cycle and life forms of insects. Journal of Biological Education, 47(2), 84-95.