Αρχική » Νεοελληνικη Γλώσσα » Επαναληπτικές ασκήσεις στα αρχαία Ελληνικά Β Γυμνασίου-Επανάληψη ενοτήτων 2-3

Επαναληπτικές ασκήσεις στα αρχαία Ελληνικά Β Γυμνασίου-Επανάληψη ενοτήτων 2-3

 Α΄ ΚΕΙΜΕΝΟ:

Ἐν μὲν οὖν τῷ λοιπῷ βίῳ τὴν τοιαύτην ἐπιείκειαν ἴσως οὐκ ἄν τις ἐκβάλλοι· καὶ γὰρ φιλόφιλον εἶναι δεῖ τὸν ἀγαθὸν ἄνδρα καὶ φιλόπατριν καὶ συμμισεῖν τοις φίλοις τοὺς ἐχθροὺς καὶ συναγαπᾶν τοὺς φίλους· ὅταν δὲ τὸ τῆς ἱστορίας ἦθος ἀναλαμβάνῃ τις, ἐπιλαθέσθαι χρὴ πάντων τῶν τοιούτων καὶ πολλάκις μὲν εὐλογεῖν καὶ κοσμεῖν τοῖς μεγίστοις ἐπαίνοις τοὺς ἐχθρούς, ὅταν αἱ πράξεις ἀπαιτῶσι τοῦτο, πολλάκις δ’ ἐλέγχειν καὶ ψέγειν ἐπονειδίστως τοὺς ἀναγκαιοτάτους, ὅταν αἱ τῶν ἐπιτηδευμάτων ἁμαρτίαι τοῦθ’ ὑποδεικνύωσιν. Ὥσπερ γὰρ ζῴου τῶν ὄψεων ἀφαιρεθεισῶν ἀχρειοῦται τὸ ὅλον, οὕτως ἐξ ἱστορίας ἀναιρεθείσης τῆς ἀληθείας τὸ καταλειπόμενον αὐτῆς ἀνωφελὲς γίνεται διήγημα.         (Πολύβιος, Ἱστορίαι 1.14.4-7 )

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ-ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

  1. Πώς πρέπει να συμπεριφέρεται ο ιστορικός στα πρόσωπα για τα οποία κάνει λόγο στο ιστορικό του έργο σύμφωνα με όσα αναφέρει το κείμενο; Ποιες αρετές πρέπει να έχει ένας σωστός ιστορικός;
  2. Ποιες είναι οι συνέπειες για το ιστορικό έργο από το οποίο θα αφαιρεθεί η αλήθεια; Με τι το παρομοιάζει ο Πολύβιος;
  3. Ποια κοινά σημεία παρουσιάζει το κείμενο της  3η ενότητας και το παράλληλο που ακολουθεί:

Ὅταν γάρ τις τὸ τῆς ἱστορίας ἦθος ἀναλαμβάνῃ, ἐπιλαθέσθαι χρὴ εὐνοίας καὶ μίσους καὶ πολλάκις κοσμεῖν τοὺς ἐχθροὺς τοῖς μεγίστοις ἐπαίνοις, ὅταν αἱ πράξεις ἀπαιτῶσι τοῦτο, πολλάκις δὲ ἐλέγχειν τοὺς ἀναγκαιοτάτους, ὅταν αἱ τῶν ἐπιτηδευμάτων ἁμαρτίαι τοῦθ’ ὑποδεικνύωσι. Διόπερ οὔτε τῶν φίλων καθάπτεσθαι οὔτε τοὺς ἐχθροὺς ἐπαινεῖν ὀκνητέον. Ἅννα Κομνηνή, Ἀλεξιάς, Πρόλογος 2.3

Μετάφραση

Όντως, όταν κανείς αναλαμβάνει το έργο του ιστοριογράφου, οφείλει να ξεχάσει την αγάπη και το μίσος: συχνά πρέπει να στολίζει τους εχθρούς του με τους μεγαλύτερους επαίνους, όταν τα γεγονότα το επιβάλλουν, κι επίσης να ελέγχει τους πιο αγαπητούς, όταν αυτό υποδεικνύουν οι λανθασμένες πράξεις τους. Γι’ αυτό ακριβώς δεν πρέπει να διστάζει ούτε τους φίλους να κατηγορεί ούτε και τους εχθρούς να εγκωμιάζει.

  1. Να μεταφέρετε τα παρακάτω ουσιαστικά στην ίδια πτώση του άλλου αριθμού:

 

τῷ ἀνδρί:_______________                  ὁ ῥήτωρ:_____________

τοῦ μεγέθους:____________               τήν πατρίδα:___________

τῇ μητρί:_________________                τοῖς  ἀγῶσι:___________

ὁ λιμήν:__________________               τοῖς  Ἕλλησι:____________

τῷ αὐτοκράτορι:____________            τῷ δαίμονι:__________

 

  1. Να κλιθούν σε ενικό και πληθυντικό αριθμό τα ουσιαστικά  :

«τό βέλος», «ὁ πατήρ»,  «ὁ ἄξων».

 

  1. Να σχηματίσετε σύνθετες λέξεις χρησιμοποιώντας τα συνθετικά που σας δίνονται:

κρέας+ πωλῶ  :                                            πόλεμος+ ἄρχω:

οἶκος  +νέμω :                                              τρόπαιον+ φέρω:

ἔλαφος +βάλλω  :

 

  1. Να βρείτε το συντακτικό ρόλο των υπογραμμισμένων στο κείμενο λέξεων: «τις, τὸ ἦθος, αἱ πράξεις, τοῦτο, αἱ ἁμαρτίαι, τὸ ὅλον, διήγημα».

Παιδιά μπορείτε να μου στείλετε τις εργασίες σας στο μέιλ μου nikoliapan@gmail.com για να τις διορθώσω.

  Καλή Επιτυχία!

 

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση