Αρχική » Νεοελληνικη Γλώσσα » Γλώσσα Α΄Γυμνασίου

Γλώσσα Α΄Γυμνασίου

Νεοελληνική γλώσσα  Α   Γυμνασίου

                 Κείμενο :Πρώτη φορά σε μουσείο

Το κείμενο είναι  παρμένο  από  την  έκθεση  μιας  λογοτεχνικής ηρωίδας, της Αστραδενής, που  είναι ένα νεαρό κορίτσι το οποίο επισκέφτηκε πρώτη φορά ένα μεγάλο μουσείο. Στο κείμενο, αναφέρεται κυρίως σε δύο αγάλματα που είδε .

             …   Είναι η πρώτη φορά που πήγα σε τόσο μεγάλο μουσείο. Είχε ωραία παλιά πράγματα μέσα. Είχε κολιέ και βραχιόλια που φορούσαν οι αρχαίες κυρίες, είχε και όπλα και μάσκες που φορούσαν οι αρχαίοι πολεμιστές. Αγάλματα και τεράστια βάζα, που τα λένε αμφορείς.

Δύο πράγματα θα θυμάμαι σ’ όλη μου τη ζωή από το μεγάλο μουσείο της Αθήνας. Το παιδί πάνω στο άλογο και τον Αριστόδικο. Δεν μπορώ να πω ποιο από τα δύο μου έκανε πιο μεγάλη εντύπωση.

Το παιδί πάνω στο άλογο νόμιζες ότι θα έδινε μια στο άλογο του κι αυτό θα σαλτάριζε μακριά απ’ τα κάγκελα και τα μουσεία κι ότι ελεύθερο θα έτρεχε σ’ όλη την Ελλάδα, θα ανέβαινε βουνά, θα κατέβαινε πεδιάδες, θα πήδαγε ποταμάκια, κι όλο θα έτρεχε χωρίς να σταματήσει ποτέ.

Νομίζω ότι το παιδί και το άλογο είναι οι πιο φυλακισμένοι άνθρωποι που έχω δει στη ζωή μου.

Κι ο πιο αδικημένος, ο Αριστόδικος. Κανένας δεν τον κοιτάει, κανείς δεν του δίνει σημασία. Επιπλέον όλοι τον προσπερνάνε, για να σταθούν πέντε μέτρα πιο κει, στο άγαλμα του Δία ή του Ποσειδώνα. Όλοι επίσης βλέπουν το τεράστιο άγαλμα και κανείς, μα κανείς, δε βλέπει τον Αριστόδικο. Ούτε κι εγώ ήξερα ότι τον έλεγαν έτσι. Μου έκανε όμως εντύπωση που το στήθος και το πρόσωπό του ήτανε όλο γρατζουνιές και χαρακιές. Διάβασα τότε το χαρτάκι που έλεγε ότι βρέθηκε πριν σαράντα χρόνια στα Μεσόγεια της Αττικής κι ότι οι χαρακιές στο στήθος και στο πρόσωπο είχανε γίνει από το αλέτρι του γεωργού.

Εδώ έχει λάθος το χαρτάκι. Έπρεπε να γράφει … « των γεωργών». Γιατί στα 2.500 χρόνια που έμεινε θαμμένος ο Αριστόδικος, χιλιάδες γεωργοί θα όργωσαν εκείνο το ίδιο χωράφι. Και πάνω στο στήθος του Αριστόδικου θα φυτρώσανε χιλιάδες στάρια τόσα χρόνια. Κι ο Αριστόδικος έχασε την ομορφιά του από τις χαρακιές, αλλά ήτανε καλός κι άφηνε τα στάρια να φυτρώνουνε και να τρέφουνε τον κόσμο.

Γι’ αυτό λέω ότι τον αδικήσαμε. Τον αδίκησαν αυτοί που τον βάλανε δίπλα σ’ αυτόν τον υπέροχο Δία. Αλλά τον αδικήσαμε κι εμείς, που δεν του ρίξαμε ούτε ένα βλέμμα. Γι’ αυτό του αφιερώνω αυτή την έκθεση…».                                Ευγ. Φακίνου, Αστραδενή(διασκευή)

ΘΕΜΑΤΑ

Α. 1.  Τι είδε η Αστραδενή στο μουσείο; Ποια εκθέματα την εντυπωσίασαν ιδιαίτερα;

2.  Γιατί η Αστραδενή αφιερώνει το μεγαλύτερο μέρος της έκθεσής της σε ένα από τα δύο αγάλματα που συναντά στο μουσείο στον Αριστόδικο;                                                            Μονάδες 5

 

  Α. 3. Να βρείτε τη δομή της 5ης παραγράφου του κειμένου: « Και πιο αδικημένος……….το αλέτρι του γεωργού”  και να εντοπίσετε τις συνδετικές λέξεις που εξασφαλίζουν τη συνοχή της παραγράφου.                                                                                         Μονάδες 1,5

 

Α.4. Να βρείτε το συντακτικό ρόλο των υπογραμμισμένων στο κείμενο
λέξεων.                                                                             Μονάδες 1,5

Α.5. α. Να συμπληρώσετε τα κενά στις φράσεις τοποθετώντας το επίθετο στην κατάλληλη πτώση και τον σωστό αριθμό.                                                                                                                        Μονάδα 1

1) Οι…………………  αναβολές  της  πτήσης  του  ανάγκασαν  τον πατέρα μου να ακυρώσει το ταξίδι του (συνεχής)

2) Η αίθουσα υποδοχής του …………….. αεροδρομίου ήταν γεμάτη κόσμο (διεθνής).

3) Κατέθεσε ένα στεφάνι στο ηρώο, ως έκφραση της ……………… ευγνωμοσύνης του (βαθιά).

4) Δεν αγόρασα άλλα ρούχα. Όσα έχω μου φαίνονται ……………..   (επαρκές).

5) Υποχρεώθηκα να ρωτήσω ξανά ώστε να μου δώσει περισσότερο ……………. οδηγίες (ακριβής)

Α5 β. Μεγάλος, αρχαίος. Να σχηματίσετε από δύο σύνθετες λέξεις με κάθε επίθετο.                                                                 Μονάδα 1                                                                                                                                     

 Β. Παραγωγή λόγου

Υπόθεσε ότι επισκέφτηκες με το σχολείο σου ένα μουσείο. Γράψε ένα
γράμμα σε κάποιο φίλο σου από άλλη πόλη στο οποίο θα του μεταφέρεις τις εμπειρίες σου, σκέψεις και συναισθήματα από την επίσκεψη. (2-3 παράγραφοι)                                       Μονάδες 10                                                                                                                           

Στείλτε μου τις απαντήσεις σας σε φύλλο word στο μέιλ μου nikoliapan@gmail.com και θα λάβετε σύντομα ανατροφοδότηση.

                                                           ΚΑΛΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ

 

 

 

 

 

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση