Βελτίωση εικόνας σε ψηφιοποιημένες παρτιτούρες

Στις μέρες μας, όποιος διαθέτει σύνδεση στο internet μπορεί εύκολα να εντοπίσει έναν τεράστιο όγκο υλικού το οποίο δεν υπόκειται σε περιορισμούς πνευματικών δικαιωμάτων. Το υλικό αυτό είναι ψηφιοποιημένα βιβλία, παρτιτούρες, ηχογραφήσεις, ταινίες, κ.ο.κ. Αυτό συμβαίνει γιατί πολλοί δημιουργοί διαθέτουν οι ίδιοι την δουλειά τους δωρεάν, αλλά και επειδή όταν περάσουν εβδομήντα (70) χρόνια από τον θάνατο του δημιουργού, σύμφωνα με την νομοθεσία (σε γενικές γραμμές), για το έργο του δεν υπάρχουν περιορισμοί πνευματικών δικαιωμάτων. Με την άνθηση της τεχνολογίας έχει γίνει αρκετά εύκολη η ψηφιοποίηση του υλικού. Έτσι, μέσα από το διαδίκτυο και με την βοήθεια της τεχνολογίας είναι εύκολο π.χ. να θαυμάσουμε πίνακες ζωγραφικής, να διαβάσουμε λογοτεχνικά έργα, να ακούσουμε ηχογραφήσεις, κ.ο.κ.

Comparison Before After LOW RES 2 8
Στον τομέα αυτό αξίζει να αναφέρουμε δύο sites τα οποία κάνουν αξιοθαύμαστη δουλειά στον τομέα της συγκέντρωσης και διάθεσης ψηφιοποιημένου υλικού:
https://archive.org/: Τεράστιος όγκος υλικού με ψηφιοποιημένα παλιά βιβλία και παρτιτούρες, ηχογραφήσεις, κ.λπ.

https://imslp.org/: Η Μουσική βιβλιοθήκη Petrucci κυρίως με ψηφιοποιημένες παρτιτούρες.


Ειδικά η Petrucci Library είναι πολύ χρήσιμη για τους μουσικούς, αφού εκεί μπορεί κανείς να βρει παρτιτούρες έργων των Bach, Mozart, Beethoven, Chopin, Debussy και πάρα πολλών άλλων γνωστών και άγνωστων συνθετών!

Σε ό,τι αφορά τα ψηφιοποιημένα βιβλία και παρτιτούρες κάποιες φορές παρουσιάζονται προβλήματα εξαιτίας των οποίων ο ενδιαφερόμενος μπορεί να αποθαρρυνθεί στο να τα αξιοποιήσει. Συγκεκριμένα, στα παλιά βιβλία το χαρτί αρκετές φορές είναι κιτρινισμένο, αρκετά συχνά εμφανίζονται στίγματα («λεκέδες»), ενώ δεν είναι παράξενο να υπάρχουν και χειρόγραφες σημειώσεις! Επιπλέον, εξαιτίας της βιβλιοδεσίας, η ψηφιοποιημένη εικόνα μπορεί να εμφανίζει κυρτώσεις. Φυσικά, όταν κατά την ψηφιοποίηση το βιβλίο δεν τοποθετηθεί σωστά, τότε η εικόνα παρουσιάζει μία κλίση, η οποία προφανώς είναι αντιαισθητική.

Ακριβώς αυτά τα προβλήματα αντιμετώπισε και ο συνάδελφος Βαγγέλης Καραφυλλίδης από το Μουσικό Σχολείο Αλεξανδρούπολης. Ο συγκεκριμένος συνάδελφος έχει ξεκινήσει έναν κύκλο ηχογραφήσεων παιδαγωγικών κομματιών για πιάνο. Πέρυσι, είχαμε φιλοξενήσει στην σελίδα μας την ηχογράφηση που πραγματοποίησε σε κομμάτια του ρομαντικού συνθέτη Theodore Oesten. Φέτος, συνεχίζει την ενασχόλησή του αυτή, με κομμάτια ενός άλλου ρομαντικού συνθέτη. Ευελπιστούμε σύντομα να φιλοξενήσουμε στην σελίδα μας και αυτήν την δουλειά του. Ο εν λόγω συνάδελφος στην προσπάθειά του να συγκεντρώσει παιδαγωγικά κομμάτια για πιάνο, αναζήτησε το υλικό αυτό από διάφορες ψηφιακές βιβλιοθήκες. Όμως, βρέθηκε ενώπιον της αρκετά δυσάρεστης κατάστασης πολλά από τα κομμάτια που ήθελε να ηχογραφήσει να έχουν τα προβλήματα που περιγράψαμε. Σε κάποιες ψηφιοποιημένες παρτιτούρες μάλιστα, τα προβλήματα αυτά ήταν έντονα. Οπότε, προκειμένου να ξεπεράσει αυτό το πρόβλημα, αναζήτησε τρόπους για να βελτιώσει την εικόνα της ψηφιοποιημένης παρτιτούρας. Τελικώς, επέλεξε τις εφαρμογές επεξεργασίας εικόνας Gimp και Fotoxx. Και οι δύο εφαρμογές είναι δωρεάν και «τρέχουν» και σε περιβάλλοντα Linux. Το Gimp είναι παρόμοιων δυνατοτήτων με το γνωστό σε όλους μας Photoshop της Adobe. Με τα εργαλεία αυτά κατάφερε να αποκαταστήσει την κύρτωση της παρτιτούρας, να σβήσει τις χειρόγραφες σημειώσεις, να εξαφανίσει την «κιτρινίλα», να δώσει τον σωστό προσανατολισμό στην παρτιτούρα και να καθαρίσει τις κηλίδες («λεκέδες»). Μάλιστα, το αποτέλεσμα μετά την επεξεργασία αγγίζει την ποιότητα μίας καινούργιας παρτιτούρας, αφού με δυσκολία καταλαβαίνει κανείς ποια ήταν η αρχική μορφή της! Ανάλογα και με τον χρόνο που διαθέτει ο ενδιαφερόμενος, μπορεί να επιτύχει εξαιρετικά καλά αποτελέσματα ως προς την βελτίωση της εικόνας. Μετά την επεξεργασία της εικόνας, ο συνάδελφος χρησιμοποιεί μία άλλη δωρεάν εφαρμογή, το LibreOffice Draw, και δημιουργεί το αρχείο pdf της παρτιτούρας. Την ίδια διαδικασία μπορεί να ακολουθήσει κάποιος που θέλει να αποκαταστήσει την ποιότητα ενός ψηφιοποιημένου βιβλίου. Στο παράδειγμα που μας έστειλε ο συνάδελφος, φαίνεται ένα απόσπασμα μίας παρτιτούρας στην αρχική του μορφή (πριν την επεξεργασία) και στην τελική του μορφή (μετά την επεξεργασία).

Μόνιμος σύνδεσμος σε αυτό το άρθρο: https://blogs.sch.gr/nikitpapa/2022/10/04/veltiosi-eikonas-se-psifiopoiimenes-partitoyres/

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση