Η Αγωγή Υγείας στο σχολείο

                  Η Αγωγή Υγείας,σύμφωνα με το Συμβούλιο της Ευρώπης, είναι μια διαδικασία που στηρίζεται σε επιστημονικές αρχές και χρησιμοποιεί προγραμματισμένες ευκαιρίες μάθησης που δίνουν την ευκαιρία στους ανθρώπους όταν λειτουργούν ως άτομα ή ως σύνολο, να αποφασίζουν και να ενεργούν συνειδητά για θέματα που επηρεάζουν την υγεία τους. Η  υγεία  -σύμφωνα με την Παγκόσμια Οργάνωση Υγείας –  είναι τρισδιάστατη έννοια και ορίζεται ως η κατάσταση της πλήρους σωματικής ψυχικής και κοινωνικής ευεξίας και όχι μόνο η απουσία νόσου ή αναπηρίας, Το σχολείο σε συνεργασία με την οικογένεια, μπορεί να προάγει τη σωστή αντίληψη περί υγείας και φροντίδας εαυτού και να συμβάλει στην πρόληψη και βελτίωση της ποιότητας ζωής των ανθρώπων.

         Δυστυχώς  τα τελευταία χρόνια τα προγράμματα αγωγής υγείας   έχουν   υποβαθμιστεί σημαντικά στο χώρο του σχολείου και ειδικότερα στην Δευτεροβάθμια Εκπ/ση  (ανεπαρκής   επιμόρφωση των εκπαιδευτικών , καθυστερημένη έναρξη  του προγράμματος  από την έναρξη του σχολικού έτους,  υποχρηματοδότηση). Παράλληλα, αναστάλθηκε η δυνατότητα  των εκπαιδευτικών όλων των ειδικοτήτων,  που αναλάμβαναν την εκπόνηση   ενός  προγράμματος  αγωγή υγείας,  να συμπληρώνουν  το υποχρεωτικό τους ωράριο με ένα συγκεκριμένο  αριθμό ωρών  (2ώρες εβδομαδιαίως),  παρέχοντας  παράλληλα  το κίνητρο και τη  στοιχειώδη εκπαιδευτική υποστήριξη  στην εφαρμογή ενός προγράμματος που εκ των πραγμάτων απαιτεί αρκετό χρόνο (προετοιμασία ομάδας μαθητών , συναντήσεις εκτός ωραρίου σχολείου, συντονισμός , παραγωγή έργου , αξιολόγηση, κ.α). Αποτέλεσμα της κατάστασης αυτής   είναι η  κατακόρυφη  μείωση του ενδιαφέροντος  για την ανάληψη  τέτοιων  προγραμμάτων από τις σχολικές μονάδες.

          Είναι επιτακτική  η ανάγκη τα προγράμματα  αγωγής   υγείας  να αναβαθμιστούν  και   ειδικότερα μέσω αυτών το σχολείο :

  • να προάγει την υγεία
  • να ενισχύει  συνεχώς ένα υγιές περιβάλλον για τη ζωή, τη μάθηση και την εργασία με όλα τα μέσα που έχει στη διάθεσή του
  • να ενδιαφέρεται  για την εκπαίδευση των στελεχών του, των εκπαιδευτικών, των μαθητών, των γονέων, των φορέων παροχής υγείας και των ηγετών της κοινότητας στο πλαίσιο των προσπαθειών να γίνει το σχολείο ένας υγιής χώρος
  • να προσπαθεί  να παρέχει προγράμματα αγωγής υγείας, προγράμματα διατροφής, προγράμματα ασφάλειας των τροφίμων, ευκαιρίες για σωματική άσκηση , ευεξία και ψυχαγωγία, καθώς και προγράμματα συμβουλευτικής για την κοινωνική υποστήριξη και την προαγωγή της ψυχικής υγείας
  • να εφαρμόζει πολιτικές και πρακτικές που σέβονται την ατομική ευημερία και την αξιοπρέπεια, παρέχει πολλαπλές ευκαιρίες για επιτυχία και αναγνωρίζει τις καλές προσπάθειες και προθέσεις, καθώς και τα προσωπικά επιτεύγματα
  • να συνεργάζεται με τους ηγέτες της κοινότητας για να τους βοηθήσει να κατανοήσουν πώς η κοινότητα συμβάλλει στην βελτίωση ή υπονομεύει, την υγεία και την εκπαίδευση.

               Κλείνοντας, η αγωγή υγείας θα πρέπει να  συνδεθεί ουσιαστικά  με τη ζωή του σχολείου σε καθημερινή βάση – ως βασικό μάθημα πλέον στο πρόγραμμα σπουδών της Α/θμιας και  Β/θμιας Εκππ/σης –  και να προάγει την υγεία σε όλα τα επίπεδα ξεκινώντας από την υγιεινή και ασφάλεια των σχολικών κτιρίων. Επιπλέον, να αναδεικνύει και να προάγει την υγεία και  την αισθητική των εσωτερικών και εξωτερικών χώρων του σχολείου, την εφαρμογή καινοτόμων δράσεων και κυρίως να εστιάζει στις καλές διαπροσωπικές σχέσεις όχι μόνο ανάμεσα στους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές αλλά ανάμεσα σε όλα τα μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας. Οι καλές διαπροσωπικές σχέσεις δημιουργούν το υπόβαθρο επάνω στο οποίο ορίζουμε το πλαίσιο και θέτουμε τα όρια για την καλή λειτουργία του σχολείου και συντελούν στη δημιουργία ενός θετικού κλίματος που προάγει τη μάθηση και αυξάνει τη σχολική επίδοση.

Εδώ εκπαιδευτικός  οδηγός Αγωγής ΥγείαςΑΓΩΓΗ ΥΓΕΙΑΣ_ σταππα

Εδώ έντυπο στο πλαίσιο της Αγωγής ΥγείαςENTYPO KAΠΝΙΣΜΑΤΟΣ

Εδώ συνέντευξη για την Αγωγή Υγείας στα σχολεία της Δ/νσης Δ.Ε Έβρου : ΥΝΕΝΤΕΥΞΗ _ ΓΡΑΦΕΙΟ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΔΡΑΣΤ

*. Παπαπαντελής Νικήτας, Εκπαιδευτικός Φυσικής Αγωγής, MSc

Μόνιμος σύνδεσμος σε αυτό το άρθρο: https://blogs.sch.gr/nikitpapa/2019/10/27/i-agogi-ygeias-sto-sygchrono-scholeio/

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση