17 Δεκ 2013

Σύντομη ιστορική αναφορά στην Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία (ΕΜΕ) Μικρός Ευκλείδης

Συντάκτης: ΝΙΚΟΣ ΤΟΠΑΛΗΣ | Κάτω από: Χωρίς κατηγορία

Η Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία (ΕΜΕ), από τα ιστορικότερα επιστημονικά σωματεία, με ιστορία 95 ετών, ιδρύθηκε το 1918 στην Αθήνα και σήμερα έχει 37 παραρτήματα στους περισσότερους νομούς της χώρας, αναπτύσσοντας πολύπλευρη δραστηριότητα. Η λειτουργία της βασίζεται στηνεθελοντική προσφορά των μελών της, της διοίκησής της και των δεκάδων άλλων ατόμων που στελεχώνουν τις επιτροπές εργασίας στην Αθήνα και τις άλλες πόλεις, αλλά και όλων των υπολοίπων που συνεισφέρουν κατά περίπτωση.

Σκοπός της ΕΜΕ είναι η προαγωγή και η διάδοση των διαφόρων κλάδων της Μαθηματικής Επιστήμης, και αυτός ο σκοπός επιτυγχάνεται μέσα από σειρά στόχων που έχουν τεθεί και που είναι σε γενικές γραμμές οι εξής:

  • η πρόοδος της Επιστήμης των Μαθηματικών
  • η ανάπτυξη της ελεύθερης ανταλλαγής των πληροφοριών μεταξύ των μαθηματικών, και των άλλων επιστημόνων.
  • η ανάπτυξη και η συντήρηση της επιστημονικής ακεραιότητας και η βελτίωση των δυνατοτήτων των μελών της.
  • η ουσιαστική και συνεχής βελτίωση της μαθηματικής εκπαίδευσης και η πρόοδος της γενικής εκπαίδευσης.
  • η προσέγγιση του Έλληνα εκπαιδευτικού και μαθητή, η ενημέρωσή τους για κάθε πρόσφατη πρόοδο της επιστήμης και της τεχνολογίας και η προσφορά πρακτικής βοήθειας.

Όλοι στην Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία (ΕΜΕ) από την ίδρυσή της και μέχρι σήμερα γνωρίζουμε ότι για να επιτελέσουμε το έργο μας, χωρίς ασυνέχειες και κλυδωνισμούς, και για να κερδίσουν από αυτό οι μαθητές, πρέπει να στηριζόμαστε σε γερά θεμέλια. Και τα γερά θεμέλια είναι η σωστή διδασκαλία των Μαθηματικών σε όλα τα επίπεδα της Εκπαίδευσης από το Νηπιαγωγείο μέχρι την Γ΄ τάξη του Λυκείου αλλά και μέχρι το τελευταίο έτος των τμημάτων της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης στη χώρας μας.

Στις δραστηριότητες που επιλέγονται από την Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία (ΕΜΕ) για την επίτευξη των στόχων της, ανήκουν:

α) Η έκδοση περιοδικών και επιστημονικών συγγραμμάτων, η ανταλλαγή εκδόσεων μεταξύ της Μαθηματικής Εταιρείας και άλλων Επιστημονικών Εταιρειών, Σωματείων ή Ιδρυμάτων της Χώρας ή του εξωτερικού που επιδιώκουν τους ίδιους ή παραπλήσιους σκοπούς.

β) Η οργάνωση και λειτουργία κλασικής και ψηφιακής βιβλιοθήκης.

γ) Η πραγματοποίηση διαλέξεων και συζητήσεων, η διεξαγωγή Σεμιναρίων, η οργάνωση Συνεδρίων και

δ) Η συνεχής βελτίωση των διαφόρων προγραμμάτων της Εταιρείας καθώς και η υλοποίηση κάθε άλλης δραστηριότητας που φέρνει πιο κοντά τα Μαθηματικά στην ελληνική κοινωνία.

Ειδικότερα η ΕΜΕ εκδίδει τα παρακάτω περιοδικά:

  • Το Bulletin of the Greek Mathematical Society ξενόγλωσσο επιστημονικό περιοδικό διεθνούς κύρους.http://www.hms.gr/node/159
  • Το International Journal for Mathematics in Education και αυτό ξενόγλωσσο επιστημονικό περιοδικό διεθνούς κύρους.http://www.hms.gr/node/261
  • Τη Μαθηματική Επιθεώρηση, περιοδικό που απευθύνεται στους Έλληνες μαθηματικούς, αλλά και στους μαθητές.http://www.hms.gr/node/322
  • Τον Αστρολάβο, περιοδικό που ασχολείται με τις νέες τεχνολογίες και τη χρήση τους στην εκπαίδευση.http://www.hms.gr/node/156
  • Τον Ευκλείδη Γ΄, περιοδικό που απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς της Β/βάθμιας εκπαίδευσης. http://www.hms.gr/node/321
  • Ευκλείδη Β΄, περιοδικό που απευθύνεται στους μαθητές του Λυκείου. http://www.hms.gr/?q=node/324
  • Ευκλείδη Α΄, περιοδικό που απευθύνεται στους μαθητές του Γυμνασίου http://www.hms.gr/?q=node/323 και το
  • Μικρός Ευκλείδης, περιοδικό που απευθύνεται στους μαθητές του Δημοτικού Σχολείου. http://www.hms.gr/node/155

Εκτός από τα παραπάνω, η ΕΜΕ και στο παρελθόν και τώρα καταβάλλει συνεχώς σημαντικές προσπάθειες για τη βελτίωση της διδασκαλίας των μαθηματικών στο Δημοτικό Σχολείο μέσω:

  • των επιμορφωτικών ημερίδων που διοργανώνει
  • των ετήσιων Πανελλήνιων Συνεδρίων Μαθηματικής Παιδείας, στα οποία πάντοτε παρουσιάζονται θέματα που αφορούν τα Μαθηματικά της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης
  • Στην έκδοση το 1972, του βιβλίου «Μαθηματικά για τις τρεις τάξεις του Δημοτικού», που είχε χαρακτηριστεί ως πρωτοποριακό και καινοτόμο έργο για την εποχή του.
  • Στη συμμετοχή, με δική της συγγραφική ομάδα, στη σύνταξη του βιβλίου «Μαθηματικά για την Α΄ Δημοτικού», το έτος 2001.

 

Β. Το περιοδικό «Ο ΜΙΚΡΟΣ ΕΥΚΛΕΙΔΗΣ»

Ας αφήσουμε την ιστορία της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας και ας περάσουμε στο «ΜΙΚΡΟ ΕΥΚΛΕΙΔΗ».

Σήμερα πραγματικά βρισκόμαστε στην ευχάριστη θέση, να υλοποιούμε ένα παλαιό «όνειρο» της ΕΜΕ, την έκδοση ενός Μαθηματικού περιοδικού που να απευθύνεται στους μαθητές του Δημοτικού σχολείου.

Κλείσαμε εννέα χρόνια από το 2004, τότε που στη Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία συγκροτήθηκε μια ομάδα που θα υλοποιούσε το όραμα του τότε αντιπροέδρου και νυν προέδρου της ΕΜΕ καθηγητή του ΕΚΠΑ κ. Γ. Δημάκου, για την έκδοση ενός περιοδικού για μαθητές του Δημοτικού.

Το εγχείρημα πολύ δύσκολο, γιατί:

  • Δεν υπήρχε τεχνογνωσία ούτε στη χώρα μας, ούτε από άλλη χώρα. Να σας ενημερώσω ότι ο «Μικρός Ευκλείδης» είναι το μοναδικό σχετικό περιοδικό σε όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Δεν υπάρχει άλλο μαθηματικό περιοδικό για μαθητές του Δημοτικού.
  • Η μορφή του περιοδικού, ενός παιδικού περιοδικού που χρειάζεται πολλή εικόνα και σκίτσο.
  • Η απαιτούμενη συνεργασία εκπαιδευτικών διαφορετικών βαθμίδων όπως: Δάσκαλοι – Μαθηματικοί – Σχολικοί Σύμβουλοι – Φοιτητές  – Πανεπιστημιακοί Καθηγητές.

Τελικά, μετά από αρκετή προσπάθεια όλα πήγαν καλά, και έχουν πια και οι μαθητές του Δημοτικού Σχολείου αλλά και οι εκπαιδευτικοί τους το δικό τους περιοδικό, το «Μικρό Ευκλείδη». Ένα περιοδικό που εμείς θεωρούμε ότι είναι από τα πιο αγαπημένα των μικρών μαθητών, αν λάβουμε υπ’ όψιν την αποδοχή που έχει στα παιδιά του Δημοτικού Σχολείου. Τυπώνονται για κάθε τεύχος 10.000 αντίτυπα, και όλα εξαντλούνται.

Ο «Μικρός Ευκλείδης» είναι το εργαλείο που θα μας δίνει ιδέες, για να μπορέσουμε να απαλλάξουμε αρκετά παιδιά από το φόβο που έχουν για τα μαθηματικά.

Για την υλοποίηση των στόχων του περιοδικού έχουν ληφθεί υπόψη τόσο οι αρχές μάθησης που αφορούν τη διαδικασία απόκτησης γνώσης γενικά, και ειδικά της μαθηματικής γνώσης, όσο και οι γενικές αρχές της διδασκαλίας των Μαθηματικών, σύμφωνα με τις οποίες η διαδικασία μάθησης στα Μαθηματικά είναι μια κατασκευαστική δραστηριότητα.

Με άλλα λόγια, η γνώση γενικά και ιδιαίτερα η μαθηματική γνώση αναπτύσσεται μέσα από την αναζήτηση λύσεων σε προβλήματα της καθημερινότητας, η τεκμηρίωση των οποίων γίνεται κατ’ αρχήν σε ένα διαισθητικό και εμπειρικό επίπεδο και στη συνέχεια στη βάση μιας αποδεικτικής διαδικασίας.

Τα θέματά του επιλέγονται μετά από προτάσεις συναδέλφων εκπαιδευτικών, μαθητών και μελών της συντακτικής επιτροπής, ώστε να ασκούνται τα παιδιά:

  • στη μεθοδική σκέψη,
  • στην ανάλυση των δεδομένων ενός προβλήματος,
  • την σύνθεση των στοιχείων του προβλήματος,
  • στην κριτική σκέψη και τους λογικούς συλλογισμούς.

Τέλος πρέπει να πούμε ότι, τα θέματα της μαθηματικής εκπαίδευσης που παρουσιάζονται στο περιοδικό, μπορούν να αναλυθούν ως προς:

  • τη μαθηματική διάσταση
  • τη γλωσσική διάσταση
  • την εφαρμοσιμότητα και την πρακτική χρήση
  • τη μαθηματική δομή
  • τη μεθοδολογική διάσταση
  • τη δυναμική διάσταση
  • τη διάσταση της στάσης των μαθητών απέναντι στα Μαθηματικά.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *