STEA(A)M και εκπαιδευτική Ρομποτική μέσα από τον κύκλο του Νερού και την Υδροδυναμική

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ

STEAM

3ος Θεματικός κύκλος: «ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ –ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΣΚΕΨΗ ΚΑΙ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ»

Δεξιότητες που επιδιώκεται να αναπτυχθούν:

Δεξιότητες Μάθησης 21ου αι (4cs):

Κριτική σκέψη (Critical thinking) – Επικοινωνία (Communication) – Συνεργασία (Collaboration) – Δημιουργικότητα (Creativity)

Από που ήρθες ποταμάκι”

Αφόρμιση :

Μια μέρα βροχερή…
Ας βγούμε να τρέξουμε στη βροχή…
Ας την πιάσουμε…
Ας τη γευτούμε …
Τι είναι η βροχή;
Από που έρχεται;
Πού πηγαίνει;

Δραστηριότητα 1η :

Η Νηπιαγωγός  προτείνει στα παιδιά να ψάξουν στη βιβλιοθήκη της τάξης σχετικά παραμύθια και διαβάζει ένα από αυτά: “Πέφτει πέφτει η σταγόνα”. Στη συνέχεια ακούν ηχητικό απόσπασμα από το έργο του Σταμάτη Σπανουδάκη : «οι σταγόνες της βροχής».

Δραστηριότητα 2η:

Τα παιδιά χρησιμοποιούν λέξεις κλειδιά : «το ταξίδι του νερού», «ο κύκλος του νερού», συζητούν πάνω στο θέμα και παρακολουθούν το παρακάτω βίντεο:

 

Δραστηριότητα 3η:

Γίνεται ακρόαση του ποιήματος του Ζαχαρία Παπαντωνίου: «Από που ήρθες ποταμάκι» και δραματοποιούν τον κύκλο του νερού.

 

 

 

Σκέφτομαι σαν επιστήμονας” 

Δραστηριότητα 1η: 

Πού πήγε το νερό της λακούβας;

Την επόμενη μέρα που έχει σταματήσει η βροχή βγαίνουμε στην αυλή… Από τη  χθεσινή νεροποντή έχουν μείνει κάποιες λακκούβες με νεράκι πάνω στο τσιμέντο.

Φτιάχνουμε το περίγραμμά τους με πετρούλες και κάνουμε υποθέσεις για το τι θα συμβεί με αυτό το νερό…

IMG 20230503 094653 IMG 20230503 094919 IMG 20230503 100339 IMG 20230503 103409

Την άλλη μέρα το νερό είχε εξαφανιστεί… “Είχε εξατμιστεί” όπως είχαν υποθέσει τα παιδιά βάση της εμπειρίας τους και όσων είχαν μάθει από τα βιβλία και τα βίντεο.

 

IMG 20230601 201011 edit 10836887287929 IMG 20230601 201025 edit 10822190723869 IMG 20230601 201152 edit 10798239605122 IMG 20230601 201047 edit 10809853000954 IMG 20230601 201159 edit 10785990065541 IMG 20230601 201241 edit 10774240213980

-Γιατί συνέβη αυτό;

-Γιατί ο ήλιος το ζέστανε…

Δηλαδή μόλις ζεσταθεί το νερό γίνεται ατμός – αέριο – και εξατμίζεται και μόλις κρυώσει γίνεται πάλι νερό;

Έχουμε δει εμείς ποτέ κάτι τέτοιο;

Ας κάνουμε ένα πείραμα:

 

Δραστηριότητα 2η:

Πείραμα εξάτμισης και υγροποίησης

IMG 20230311 154453IMG 20230311 154418

Όταν ζεσταίνουμε το νερό αυτό γίνεται αέριο και ανεβαίνει προς τον ουρανό… Και γίνεται σύννεφο…

Και μόλις αυτός ο ατμός παγώσει… γίνεται βροχή…

IMG 20230525 175138 edit 17079373906766

Δραστηριότητα 3η

Τραγούδι “Ο κύκλος του νερού”

 

“Φτιάχνω τον κύκλο του νερού”

Δραστηριότητα 1η

Δημιουργία μακέτας

Η Νηπιαγωγός προτείνει στα παιδιά τη δημιουργία  μακέτας με θέμα τον κύκλο του νερού. Η δραστηριότητα ήταν πολύ διασκεδαστική και συγχρόνως μεγάλης παιδαγωγικής αξίας: Αποτυπώνουμε τις γνώσεις μας, συνεργαζόμαστε, επιλύουμε προβλήματα, εκφραζόμαστε δημιουργικά!

IMG 20230315 115229 edit 17862184929563

IMG 20230315 115938  IMG 20230317 103405IMG 20230317 103404

 

Δραστηριότητα 2η :

Με το λογισμικό ppt τα παιδιά θα πρέπει να βάλουν σε σειρά εικόνες της υπό μελέτης έννοιας που υπάρχουν ανακατεμένες στην οθόνη.

Screenshot 20230525 182606 com.google.android.apps .docs .editors.slides edit 19031728088760

Ο ΚΥΚΛΟΣ ΤΟΥ ΝΕΡΟΥ

 

Δραστηριότητα 3η:

Επιτραπέζιο παιχνίδι

IMG 20230524 090507

 

“O κύκλος του νερού στους υπολογιστές” 

Δραστηριότητα 1η :

Tα παιδιά καλούνται να εκφραστούν δημιουργικά και να ζωγραφίσουν σε ομάδες κάθε μια φάση του κύκλου του νερού με το λογισμικό Δημιουργικής Έκφρασης και Ζωγραφικής TuxPaint

IMG 20230425 122252 IMG 20230425 121456

 

Παράλληλα εργάζονται σε ζευγάρια και ζωγραφίζουν τον κύκλο του νερού με συμβατικά μέσα

IMG 20230426 101232 edit 1662004731516

IMG 20230426 101236 edit 1652169194017

IMG 20230426 121044 edit 1621942525793

IMG 20230426 121040 edit 1635454894020

 

IMG 20230426 121121 edit 1612539124232

“Η δύναμη του νερού” 

Δραστηριότητα 1η :

Η Νηπιαγωγός  συζητάει με τα παιδιά για τη δύναμη του νερού και κατασκευάζουν ένα φράγμα με το οικοδομικό υλικό της τάξης.

 

Δραστηριότητα 2η :

Με την βοήθεια της Νηπιαγωγού οι μαθητές/τριες κάνουν  υποθέσεις και πειράματα για διάφορα υλικά και την διαλυτότητα τους στο νερό.

IMG 20230505 113154 IMG 20230505 112754 IMG 20230505 112425 IMG 20230505 113356 received 933824211000681 edit 2988142602147 IMG 20230506 183631

 

Δραστηριότητα 3η :

Οι μαθητές/τριες ανακαλύπτουν το φαινόμενο της τήξης και της πήξης

 

Δραστηριότητα 4η:

Πώς έρχεται το νερό στη βρύση μας; 

IMG 20230426 121150 edit 1596794864859

IMG 20230426 121156 edit 1569202635697

IMG 20230426 121205 edit 1558655406011

IMG 20230426 121211 edit 1545847096117

IMG 20230426 121217 edit 1530280862265

IMG 20230426 121225 edit 1512488288310

IMG 20230426 121231 edit 1494757779458

IMG 20230426 121249 edit 1475221233107

IMG 20230426 121304 edit 1460547834151

 

“Η εκπαιδευτική ρομποτική και ο κύκλος του νερού”

 

Δραστηριότητα 1η :

Η Νηπιαγωγός παρουσιάζει στα παιδιά το ρομπότ Βee-bot, τις εντολές που μπορούν να προγραμματίσουν και τις κατευθύνσεις προς τις οποίες μπορεί να κινηθεί. Επίσης με μετρήσεις τα παιδιά κατανοούν τη σταθερότητα του μήκους βήματος του ρομπότ (η απόσταση που διανύει το ρομπότ σε κάθε του κίνηση είναι 15cm).

Screenshot 20230427 175141 com.android.chrome edit 16970010195847

Δραστηριότητα 2η :

Ο/Η εκπαιδευτικός χρησιμοποιεί καρτέλες με σύμβολα (βελάκια ίδια με αυτά που υπάρχουν πάνω στο ρομπότ) για να κατανοήσουν τη χρήση του κάθε συμβόλου και τ’ αντιπαραβάλει με άλλα γνωστά σήματα της καθημερινότητας π.χ. της τροχαίας.

 

Δραστηριότητα 3η :

Τα παιδιά πραγματοποιούν με το σώμα τους σχεδιασμένες διαδρομές στο χώρο ακολουθώντας τα σύμβολα και εκτελούν τις ίδιες εντολές με αυτές της  Bee bot. Δίνεται έτσι η δυνατότητα στα παιδιά το ένα να καθοδηγεί το άλλο.

IMG 20230523 114340 IMG 20230523 114855 IMG 20230523 120913 IMG 20230523 121307

Δραστηριότητα 4η :

Οι μαθητές/-ήτριες προγραμματίζουν τη  Bee-Bot προκειμένου να κάνει τη διαδρομή του κύκλου του νερού πάνω σε επιφάνεια κολάζ  που έχει δημιουργηθεί σε προηγούμενη δραστηριότητα.

IMG 20230524 113943 IMG 20230524 112504 IMG 20230524 113043 IMG 20230525 204820

Αξιολόγηση 

IMG 20230523 112450 IMG 20230523 112349 IMG 20230523 112313IMG 20230523 111946