ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ
2ος Θεματικός κύκλος: ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ – ΕΥ ΖΗΝ
Δεξιότητες που επιδιώκεται να αναπτυχθούν:
Δεξιότητες Μάθησης 21ου αι (4cs):
Κριτική σκέψη (Critical thinking) – Επικοινωνία (Communication) – Συνεργασία (Collaboration) – Δημιουργικότητα (Creativity)
Προετοιμασία υλοποίησης
Με αφορμή το θέμα του χειμώνα και τα μέσα θέρμανσης μιλάμε για τα τζάκια και την ανάγκη προσοχής όταν είμαστε κοντά στη φωτιά.
Διαβάζουμε ένα απόσπασμα από το βιβλίο “Οι συμβουλές του μικρού λύκου – ΚΙΝΔΥΝΟΣ” που αφορά τον κίνδυνο από τη φωτιά.
Προβληματιζόμαστε, συζητάμε
Η φωτιά που “τσουρούφλησε” την ουρά του μικρού λύκου ήταν ένα ατύχημα. Έτσι μπαίνουμε στο θέμα μας.
Φτιάχνουμε τον Αρχικό Εννοιολογικό Χάρτη μας
Πού όμως συμβαίνουν ατυχήματα; Βλέπουμε το φυλλάδιο” Ασφάλεια στο σπίτι”
Συζητάμε για το τι μας «μιλάει» το κείμενο. Από τι μας προφυλάσσει το σπίτι; Νιώθουμε ασφάλεια μέσα σ’αυτό; Αν όχι, από τι κινδυνεύουμε;
Καταγράφουμε τις απόψεις μας:
Ζωγραφίζουμε :
Βλέπουμε σε βίντεο τα τρία γουρουνάκια συζητάμε για την προστασία που τους προσφέρουν τα σπίτια που έφτιαξαν
Κίνδυνοι ελλοχεύουν
πολλοί… πού
βρίσκονται αυτοί;
Διαβάζουμε όλο το βιβλίο “Οι συμβουλές του μικρού λύκου – ΚΙΝΔΥΝΟΣ”
Παρακολουθούμε εκπαιδευτικά βίντεο που αφορούν στα
ατυχήματα στο σπίτι. Συζητάμε αναφορικά με τους κινδύνους που ελλοχεύουν στο σπίτι, και προσπαθούμε να εντοπίσουνε τους παράγοντες που μπορεί να προκακεσουν ενα ατύχημα.
Γίνεται σύνδεση με τον κόσμο των εμπειριών (βασικές ρουτίνες
σκέψης (visible thinking -Project Zero ).
Τα παιδιά αναφέρουν τις εμπειρίες τους
Σκέφτονται πάνω στην εμπειρία τους: Έχετε βιώσει κάτι αντίστοιχο; Γιατί πιστεύετε ότι συνέβη αυτό; Ποια ήταν η αιτία που μπορεί να το προκάλεσε Τι συνέβη τότε; Γιατί νομίζεις ότι συνέβη; Αναρωτιέμαι τι θα συνέβαινε εάν…
Αναρωτιούνται πάνω στις εμπειρίες τους Θα μπορούσαν να το είχαν αποφύγει; Με ποιο τρόπο;
Όχι άλλα ατυχήματα
στο σπίτι…
Προστάτευσε τον
εαυτό σου και τους
γύρω σου.
Ατυχήματα γίνονται μέσα στο σπίτι και έξω από αυτό. Μιλάμε για τις παγίδες που μπορεί να υπάρχουν στο σπίτι, στην αυλή , στην παιδική χαρά, στην πισίνα, στη θάλασσα, στο αυτοκίνητο, σε μια βόλτα μια μέρα με καύσωνα ή με χιόνι και πάγο τον κίνδυνο που μπορεί να προκύψει από την επαφή με έναν άγνωστο.
Δίνουμε περισσότερη προσοχή
Στο σεισμό (έχουμε φυσικά μιλήσει πάλι)
Στη φωτιά
Στα ατυχήματα στο δρόμο με το αυτοκίνητο
Βλέπουμε βίντεο
Η πρόληψη σώζει ζωές
Εντοπισμός των επικίνδυνων σημείων σε εικόνες που απεικονίζουν τον χώρο του σαλονιού, του μπάνιου, της κουζίνας και του παιδικού δωματίου. Τα νήπια εντοπίζουν τα επικίνδυνα σημεία στις εικόνες που τους παρουσιάζονται. Επίσης εντοπίζουν τα επικίνδυνα σημεία στον χώρο του σχολείου και προτείνουν τρόπους για την αποφυγή των ατυχημάτων.
Φύλλο εργασίας όπου εντοπίζονται τα επικίνδυνα σημεία στην κουζίνα, στο σαλόνι, στο μπάνιο και στο παιδικό δωμάτιο και δημιουργία κανόνων/οδηγιών Ενδεικτικά: Κουζίνα: Δεν πλησιάζω την κουζίνα όταν χρησιμοποιείται. Ο αναμμένος φούρνος και τα μάτια μπορούν να μου προκαλέσουν έγκαυμα. Δεν παίζω ποτέ με τους διακόπτες. Δεν τραβάω από το χερούλι την κατσαρόλα για να δω τι έχει μέσα. Σαλόνι: Δεν τρέχω μέσα στο σαλόνι, γιατί μπορεί να γλιστρήσω. Δεν πλησιάζω και δεν παίζω με αναμμένα κεριά, προσέχω να μην πέσω. Να μην φάω ή πιω κάτι ακατάλληλο και πάθω δηλητηρίαση. Να μην
κοπώ κ.ο.κ
Παίζουμε το διαδυκτιακό παιχνίδι
https://www.safetyathome.gr/education/game
Οι πρώτες βοήθειες…
σώζουν ζωές.
Δημιουργία πίνακα αναφοράς. Καταγράφουμε συνεργατικά με τα παιδιά τις νέες έννοιες και λέξεις σχετικές με το θέμα: ατύχημα, πυρκαγιά, ηλεκτροπληξία, χημικές
ουσίες, φάρμακα, πτώσεις-ολισθήσεις, εγκαύματα πρώτες βοήθειες, γιατρός, φαρμακείο, νοσοκομείο, τραυματίας και ετοιμάζουμε καρτέλες με τις λέξεις και την εικόνα αντίστοιχα.
Δημιουργούμε έναν πίνακα αναφοράς και τις «διαβάζουμε».
Παρακολουθούμε εκπαιδευτικά βίντεο για τη σπουδαιότητα της παροχής πρώτων βοηθειών στον συνάνθρωπό μας, καθώς και τι προσέχουμε στο σπίτι.
Στη συνέχεια συζήτηση με τα παιδιά, τα οποία καλούνται να απαντήσουν σε ερωτήσεις, προκειμένου να εμπλακούν, να παρατηρήσουν προσεκτικά και να διατυπώσουν τις δικές τους απορίες. Ανάδειξη της ανάγκης προσφοράς των πρώτων βοηθειών, καθώς και επαγγελμάτων που σχετίζονται με τα ατυχήματα.
Επαγγέλματα που σχετίζονται με τα ατυχήματα (πυροσβέστης, νοσηλευτής, ιατρός, φαρμακοποιός).
Αναφορά και εκμάθηση τηλεφώνων έκτακτης ανάγκης και ανάρτησή τους σε πίνακα στον τοίχο της τάξης
Επίσκεψη στο σχολείο μας της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας και της παιδιάτρου του Κέντρου Υγείας
Εκφράζομαι
δημιουργικά
Πυροσβέστες εν ώρα υπηρεσίας!
Θεατρικό παιχνίδι “Εμείς οι μικροί γιατροί”
Φύλλα εργασίας και κατασκευές
Εγώ ξέρω τι να
προσέχω, εσύ;
Συμπληρώνουμε τον εννοιολογικό μας χάρτη με νέες γνώσεις και ιδέες. Η σύγκριση αρχικού και τελικού εννοιολογικού χάρτη μας δίνει πληροφορίες για την επιτυχία του προγράμματος , την κατανόηση των εννοιών από τους μαθητές και ως εκ τούτου αποτελεί βασικό στοιχείο αξιολόγησης