Ας φτιάξουμε Βασιλόπιτα

Η κοπή της βασιλόπιτας στο Νηπιαγωγείο αποτελεί παράδοση. Σε αρκετές σχολικές μονάδες, όπως και στη δική μας εδώ και χρόνια  την προσφέρει ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων. Εμάς όμως μας αρέσει να φτιάχνουμε και μια την τάξη.Τα παιδιά φέρνουν τα υλικά και την ψήνουμε στο φούρνο του σχολείου.

Ξεκινάμε τις δραστηριότητες συζητώντας με τα παιδιά για την εμπειρία τους σχετικά με το έθιμο: εάν έκοψαν Βασιλόπιτα στο σπίτι τους, πότε έγινε αυτό, ποιος κέρδισε το φλουρί κλπ

Έπειτα λέμε την ιστορία της: γιατί κόβουμε την πρώτη μέρα του χρόνου Βασιλόπιτα και γιατί κρύβουμε το φλουρί μέσα σε αυτή !

Το έθιμο της βασιλόπιτας  έχει τις ρίζες του  στα χρόνια του Ιουλιανού του Παραβάτη, όταν το Βυζάντιο κήρυξε τον πόλεμο στην Περσία. Ο Ιουλιανός τότε  πέρασε με τον στρατό του από την Καισαρεία και διέταξε να φορολογήσουν όλη την επαρχία και τα χρήματα αυτά θα τα έπαιρνε επιστρέφοντας για την Κωνσταντινουπολη. Ετσι, οι κάτοικοι αναγκάσθηκαν να δώσουν ό,τι είχε ο καθένας: χρυσαφικά,νομίσματα κ.λπ. Όμως ο Ιουλιανός σκοτώθηκε άδοξα σε μια μάχη στον πόλεμο με τους Πέρσες, έτσι δεν ξαναπέρασε ποτέ από την Καισάρεια. Τότε ο Αγιος Βασίλης έδωσε εντολή και από τα μαζεμένα χρυσαφικά τα μισά να δοθούν στους φτωχούς, ένα μικρό μέρος κράτησε για τις ανάγκες των ιδρυμάτων της Βασιλειάδος , και τα υπόλοιπα τα μοίρασε στους κατοίκους με ένα πρωτότυπο τρόπο: έδωσε εντολή να ζυμώσουν ψωμιά και σε κάθε ψωμί, έβαλε από ένα νόμισμα ή χρυσαφικό μέσα, κατόπιν τα μοίρασε στα σπίτια, έτσι τρώγοντας οι κάτοικοι τα ψωμιά όλο και κάτι έβρισκαν μέσα. Έτσι, γεννήθηκε το έθιμο της πίτας που ονομάσθηκε βασιλόπιτα.

Ας ακούσουμε την ιστορία και από τα παιδιά μας:

Αποφασίζουμε λοιπόν να φτιάξουμε τη δική μας βασιλόπιτα και να την κόψουμε στο σχολείο. Πρώτα πρέπει να δούμε τι υλικά χρειαζόμαστε και πως θα τη φτιάξουμε. Διαβάζουμε λοιπόν τη συνταγή και καταγράφουμε τα υλικά που χρειαζόμαστε. Ο καθένας θα φέρει και κάτι από το σπίτι:

Την άλλη μέρα ελέγχουμε τα υλικά μας και ξεκινάμε να φτιάχνουμε την βασιλόπιτα.

Μετράμε δύο ΒΙΤΑΜ και τα ρίχνουμε στη λεκάνη:

Τα χτυπάμε να μαλακώσουν και να αφρατέψουν:

 

Προσθέτουμε τη ζάχαρη. Μετράμε 4 κούπες.

 

Μετράμε τα αυγά: Χρειαζόμαστε οκτώ. Τα σπάμε, τα ρίχνουμε κι αυτά στη λεκάνη και χτυπάμε ξανά:

Ακολουθεί το ξύσμα από δύο  πορτοκαλια, δύο βανίλιες, 1 κούπα γάλα και 1 κούπα χυμός πορτοκάλι:

Έπειτα ρίχνουμε το αλεύρι. Δύο ολόκληρες φαρίνες!

Και φυσικά ανακατεύουμε καλά να γίνει ένα λείο ομοιογενές μείγμα:

Αδειάζουμε σε βουτυρωμένο και αλευρωμένο ταψί κρύβουμε μέσα το φλουρί  και την πάμε στην κουζίνα να την βάλουμε στο φούρνο.

Την άλλη μέρα την πασπαλίζουμε ζάχαρη άχνη και την κόβουμε:

Και του χρόνου!

Η παρασκευή της Βασιλόπιτας στο Νηπιαγωγείο δίνει την ευκαιρία για πολλές δραστηριότητες ΓΛΩΣΣΑΣ, ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ, ΜΕΛΕΤΗΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ, ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ κλπ Διαβάζουμε, γράφουμε, μετράμε, φτιάχνουμε μείγματα, αναμειγνύουμε υλικά και τα βλέπουμε να αλλάζουν, παρατηρούμε τις αλλαγές με την προσθήκη θερμότητας. Κάνουμε ιστορικές και θρησκευτικές αναφορές, αφηγούμαστε, και επεκτείνουμε μαθαίνοντας  το γράμμα Ββ , φτιάχνοντας βασιλόπιτες με πλαστελίνη τόσες όσες λέει ο αριθμός κλπ

ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΓΙΑ ΤΟ Ββ ΕΔΩ