Των φυσικών(υλικών) σωμάτων ιδιότητες…………

τρεις είναι οι ιδιότητες των υλικών (φυσικών) σωμάτων, αυτές είναι:

ο όγκος= ο χώρος που καταλαμβάνουν.

η μάζα= το σύνολο (άθροισμα) των μορίων του υλικού (φυσικού) σώματος.

η πυκνότητα= πόσο κοντά ή μακρυά, πόσο αραιά ή πυκνά είναι τοποθετημένα τα μόρια των φυσικών( υλικών) σωμάτων.

Ας λύσουμε στο σημείο αυτό μια μικρή παρεξήγηση βάρος ή μάζα;

Το βάρος που εμείς νομίζουμε πως μετράει η ζυγαριά και φυσικά δεν μετριέται σε τόνους, κιλά, γραμμάρια δεν είναι τίποτα άλλο παρά μια συντόμευση( θα λέγαμε) της λέξης βαρύτητας. Η βαρύτητα ( στην ίδια οικογένεια ανήκει και η λέξη βάρος) είναι μια δύναμη ελκτική της γης προερχόμενη από το κέντρο της που μας τραβάει προς τα κάτω… η γη σαν ένας τεράστιος μαγνήτης έλκει όλα τα υλικά σώματα προς το κέντρο της, προς τα κάτω…εξαιτίας αυτής της δύναμης που συμβολίζεται με το κεφαλαίο Ν, δεν πετάμε στον αέρα…εξαιτίας αυτής της δύναμης είμαστε προσγειωμένοι στο έδαφος και περπατάμε…αντίθετα όσο απομακρυνόμαστε από το κέντρο της η δύναμη αυτή φθίνει. Εξαιτίας αυτού του γεγονότος,  ο αέρας( σύνολο αερίων) κρατιέται ψηλά στην ατμόσφαιρα και δε μας πνίγει….με τον τρόπο αυτό, ούτε ο ουρανός μας πέφτει στο κεφάλι (μεταφορική έκφραση, όταν είμαστε στενοχωρημένοι ούτε οι πλανήτες, οι οποίοι κρατούνται με άλλες ελκτικές δυνάμεις μεταξύ τους και γύρω από τον ήλιο αυτή τη φορά). Σκεφτείτε πως περπατούν οι αστροναύτες στη σελήνη ( αυτό γίνεται λόγω έλλειψη της βαρύτητας) δηλ. η σελήνη δεν έλκει τα υλικά σώματα προς το κέντρο της.  Παρ’ όλα αυτά όταν πηγαίνουμε στην Αθήνα, νιώθουμε ένα κάψιμο στο λαιμό μας από το καυσαέριο και βήχουμε… αυτό συμβαίνει γιατί  οι ρύποι της ατμόσφαιρας (αέρια- ρύπων-καυσαέρια είναι πιο βαριά και κατακάθονται στα χαμηλά στρώματα της ατμόσφαιρας και τα νιώθουμε σαν πίεση απειλητική πάνω από το κεφάλι μας και τα γευόμαστε στο λαιμό μας….

Η μάζα από την άλλη αποτελεί το σύνολο των μορίων του σώματος μας ( και όταν λέμε σύνολο, εννοούμε αριθμητικό άθροισμα) και κάθε άλλου υλικού(φυσικού) σώματος. Τούτη είναι που μετριέται σε τόνους, κιλά και γραμμάρια. Εμείς, όμως, καθώς κοιτάμε προς τα κάτω τη μέτρηση της ζυγαριάς, νομίζουμε και ταυτίζουμε την έννοια βάρος με την έννοια μάζα. Η διαφορά για να τα ξεκαθαρίσουμε είναι τι είδους δύναμη μετράμε….αν μετράμε τη δύναμη της γης μιλάμε για το βάρος, αν μετράμε το σύνολο των μορίων μας που αυξάνουν όταν παχαίνουμε και στρογγυλεύει η κοιλίτσα μας μετρά με τη μάζα μας…. 

Αυτό το παράδειγμα μας δείχνει πως πολλές φορές η πραγματικότητα που βλέπουμε και νομίζουμε ότι γνωρίζουμε είναι πολύ διαφορετική και καμιά φορά τελείως ανάποδη για αυτό πρώτα ακούμε, έπειτα σκεφτόμαστε, στη συνέχεια επεξεργαζόμαστε τις σκέψεις μας και στο τέλος μιλάμε, διότι πολλές φορές άλλα ενοούμε εμείς, άλλα ο γείτονας και στο τέλος κανένας μας δεν έχει καταλάβει τίποτα και μουτρώνουμε και από πάνω…

για παράδειγμα καθημερινά ζούμε μέσα στην ατμόσφαιρα μας και δεν σκεφτόμαστε πόσο σοφά είναι δημιουργημένη, δεν της δίνουμε καμία σημασία, μας ενδιαφέρει μονάχα η ατμόσφαιρα του εαυτού μας, δηλ του εγωισμού μας ( ή αύρα μας κατά τα μοντέρνα) ή παίρνουμε από δω και κει ένα κάρο πληροφορίες και ξεχνάμε να ακολουθήσουμε του νόμους της φύσης που η φυσική επιστήμη ανέδειξε και στηρίζεται: η αρχή της ισορροπίας, και η αρχή της δράσης και αντίδρασης με την έννοια της αλληλένδετης δράσης… και τρέχουμε να αναπτύξουμε την οικολογική μας συνείδηση κάτι που είναι σύμφυτο με μας και απλώς το αγνοούμε….πόσες φορές έχουμε κοιτάξει το απέραντο γαλάζιο του ουρανού; πόσες φορές αλλάζει χρώμα ο ουρανός την ημέρα…. υπάρχουν μέρες που το γαλάζιο είναι πιο φωτεινό ή σκούρο; ποια ώρα της ημέρας το χρώμα του ουρανού μοιάζει με τη θάλασσα σα να βούτηξε σε αυτήν και ποια ώρα της μέρας ο ουρανός δανείζει το χρώμα του στη θάλασσα ένας όμορφος κύκλος ζωής που τον χάνουμε γιατί ακόμα και το παιχνίδι μας  με την μπάλα έχει καταντήσει μια κουραστική προγραμματισμένη δραστηριότητα.

Για τον όγκο των υλικών σωμάτων και τη μέτρηση του μπορείς να κοιτάξεις :το Μια φορά και έναν καιρό: Η αρχή του Αρχιμήδη ένα ωραίο βίντεο για να δεις πως ο αρχαίος επιστήμονας είχε τη φαεινή ιδέα να μετρήσει όχι μονάχα των όγκο των στερεών υλικών σωμάτων αλλά και να ανακαλύψει άλλη μια δύναμη αυτή της άνωσης….αφού η γη μας τραβάει προς τα κάτω σύμφωνα με το νόμο της δράσης και αντίδρασης το δεύτερο νόμο της φύσης πρέπει να υπάρχει και μια δύναμη που μας σπρώχνει προς τα πάνω και αυτή είναι η άνωση … περισσότερα στην τάξη μας

 

καταλαβαίνω πως θα έχετε μπερδευτεί στη φυσική υπάρχουν τόσες πολλές νέες λέξεις που καμιά φορά θα νιώθετε το κεφάλι σας να κουδουνίζει και όμως είναι τόσο όμορφη και γοητευτική η γλώσσα της φυσικής και ανταγωνίζεται  αυτή των μαθηματικών…Πολύ σωστά καταλάβατε η φυσική είναι μια γλώσσα, γ γλώσσα της φύσης, άμα τη μάθω, καταλαβαίνω πως λειτουργεί ο κόσμος-φύση γύρω μου… στη φυσική μιλάμε για φυσικά μεγέθη  και για μέτρηση οι επιστήμονες ονομάζουν μέγεθος κάθε καινούρια έννοια και μετρούν συνεχώς: την ταχύτητα του αυτοκινήτου, του ανέμου την μετρούν, την κίνηση την μετρούν, την ενέργεια την μετρούν, την ύλη την μετρούν, χωρίζουν σε κατηγορίες τα αντικείμενα, ως προς το σχήμα, το υλικό τίποτα δεν το αφήνουν στην τύχη του, όλα είναι πολύ τακτοποιημένα και όλα μετρημένα και μάλιστα υπάρχουν λογιών λογιών μετρήσεις και μονάδες μέτρησης για τα υγρά τα λίτρα για τα στερεά μήκος, όγκος, στη φύση όμως υπάρχουν και οι δυνάμεις. Δύναμη είναι ότι π.χ προκαλεί κίνηση, σπρώχνει τα σώματα να ξεκουνηθούν από την ισορροπία τους από τον ύπνο τους, πως πετάγεσαι εσύ από τον ύπνο σου με το ξυπνητήρι … η δύναμη είναι το ξυπνητήρι των σωμάτων και επειδή τα μόρια τους θέλουν να συνεχίσουν τον ύπνο τους όπως εσύ που πετάς το μαξιλάρι στο ξυπνητήρι να σταματήσει το ίδιο αντιδρούν και εκείνα και σε κάθε δράση αναπτύσσεται μια αντίδραση τα βαραίνεις εσύ με το σώμα σου όταν πέφτεις στη θάλασσα, αντιδρούν εκείνα και σε κρατούν να επιπλέεις….κάπως έτσι με τούτα και με εκείνα εισάγεσαι στον κόσμο τον επιστημών είτε φυσικής είτε μαθηματικών και καταλαβαίνεις τουλάχιστον ότι δεν μπορεί κανείς να λέει ο΄τι του έρχεται στο κεφάλι, πρέπει να γνωρίζει ορισμούς και να καλλιεργεί τη γλώσσα σου για να μάθει και να εξηγεί να απαντά γιατί, διότι, επειδή όταν ρωτηθεί και όχι με ένα ναι ή όχι…. η ωριμότητα δεν έρχεται μόνη της χρειάζεται να τη βοηθήσουμε και εμείς…… η ζωή είναι ένας ωραίος αγώνας και το μαθαίνω από μικρός/η…