Τι είναι σύγχρονη Φυσική;

Τι είναι σύγχρονη Φυσική;

Δικαιολογημένα μπορεί κάποιος να πεί ότι σύγχρονη Φυσική είναι η Κβαντομηχανική και η Θεωρία της Σχετικότητας, συμπεριλαμβανομένων των αποτελεσμάτων αυτών των δύο θεωριών. Η εκλαΐκευση αμφότερων των γνωστικών πεδίων, τα οποία βεβαίως συνδέονται στενά μεταξύ τους, είναι αρκετά απαιτητική, καθώς πρέπει να καταβληθεί μεγάλη προσπάθεια προκειμένου να παρουσιαστούν με απλότητα στον αδαή. Ουσιαστικά διερωτάται κανείς γιατί είναι απαραίτητες οι εκλαϊκευτικές παρουσιάσεις αυτών των αντικειμένων. Σε τελική ανάλυση, η πλειονότητα των ανθρώπων δεν χρειάζεται τίποτε από αυτά στην καθημερινή ζωή. Λέγεται συχνά, ότι σε μια δημοκρατία ο πολίτης πρέπει να μπορεί να κρίνει καλύτερα τα όποια τεχνολογικού χαρακτήρα ερωτήματα, ενώ χρειάζεται επιστημονικές γνώσεις προκειμένου να συμμετάσχει στη λήψη σημαντικών αποφάσεων. Αυτό είναι σωστό σε κάποιο βαθμό, αλλά οφείλουμε να πούμε ότι από τις εκλαϊκευτικές παρουσιάσεις που μπορεί να καταλάβει ο αδαής, δεν προκύπτει ιδιαίτερα μεγάλη δυνατότητα κρίσης για σημαντικά ζητήματα αναφορικά με τη διοίκηση μιας χώρας. Ωστό

ΑΤΟΜΟ Ηλεκτρόνιο e- Νετρόνιο n – + Πρωτόνιο p+ Πυρήνας

σο,  τα παραπάνω αποτελούν μια από τις αιτίες για την αναγκαιότητα της εκλαΐκευσης.

Όμως υπάρχει και μια άλλη αιτία που σχετίζεται με τα προηγούμενα: Οι εκλαϊκευτικές παρουσιάσεις συμβάλλουν στην κατάρριψη της άποψης που θεωρεί τον επιστήμονα, ούτε λίγο ούτε πολύ, ως ένα είδος μάγου. Θέλουμε τουλάχιστον να ελπίζουμε, ότι οι εκλαϊκευτικές παρουσιάσεις καθιστούν σαφές για τον αδαή, πως η επιστήμη είναι αποτέλεσμα λογικών θεωρητικών συλλήψεων και πειραμάτων, στα οποία δεν υπεισέρχεται καμία μαγεία και τίποτε το απόκρυφο, όπως πιστεύουν πολλοί άνθρωποι ακόμη και σήμερα.

Όμως το κύριο επιχείρημα είναι, κατά τη γνώμη μου, το εξής: Οι σύγχρονες θετικές επιστήμες, ιδιαίτερα η Φυσική και η Βιολογία, είναι ό,τι πιο θετικό έχει προσφέρει ο πολιτισμός του εικοστού αιώνα. Δεν χρειάζεται να υπενθυμίσω τις, απρόβλεπτες κατά το παρελθόν, προόδους στον αιώνα μας, όπως π.χ. η κατανόηση της δομής της ύλης, του ατόμου, των μορίων, της συμπυκνωμένης ύλης, ή τα νέα τηλεσκόπια για την εξερεύνηση του διαστήματος σε ακτινοβολίες γ, Χ, UV, IR, μικροκυμάτων, κτλ. Επιπλέον, η κοσμοθεώρησή μας έχει διευρυνθεί εντυπωσιακά, ιδιαίτερα με ιδέες που ίσως δεν έχουν αποκτήσει ακόμη την τελική τους μορφή, π.χ. τη Μεγάλη Έκρηξη, την πρώιμη εξέλιξη της ύλης, τη διαστολή του Σύμπαντος. Βεβαίως όλα αυτά είναι ζητήματα τεράστιας σπουδαιότητας. Το κοινό δεν ενδιαφέρεται γι’αυτά μόνο από επιστημονικής άποψης, αλλά επίσης από φιλοσοφικής και συχνά θρησκευτικής άποψης. Υπ’αυτήν την έννοια, είναι ασφαλώς πιο εύκολο να αποφασίσουμε να παρουσιάσουμε στον αδαή αυτά τα ζητήματα, αφού ενδιαφέρεται τόσο πολύ γι’αυτά, αν και παράλληλα είναι πολύ δύσκολο να εξηγήσουμε σωστά και απλά το περιεχόμενό τους. Ακολουθούν τα επιτεύγματα της Βιολογίας, η οποία έχει πετύχει τεράστια πρόοδο στον αιώνα μας. Ας μην ξεχνάμε τη μοριακή Βιολογία, τη γνώση για το μηχανισμό της κληρονομικότητας, την πολύπλοκη Χημεία της ζωής, και τις προόδους στη Νευρολογία. Σε όλα αυτά έρχεται να προστεθεί η ανάπτυξη των υπολογιστών, που αποτελούν ίσως ένα από τα σημαντικότερα εργαλεία των σύγχρονων θετικών επιστημών.

Δημοσιευμένο στην κατηγορία  Χωρίς κατηγορία 13 Δεκεμβρίου 2018 ΜΑΡΓΑΡΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ

Φιλοσοφία και Ηθική του Καντ

Βιογραφικά

Ο Ιμμάνουελ Καντ (Immanuel Kant), γεννήθηκε στις 22 Απριλίου του 1724 στο Καίνιξμπεργκ της Πρωσίας (που σήμερα ονομάζεται Καλίνινγκραντ και ανήκει στην Ανατολική Πρωσία) και πέθανε στο Καίνιξμπεργκ στις 12 Φεβρουαρίου το 1804

Φιλοσοφία

Κατά τον Καντ οι επιστήμες αναγκάζουν τη φύση να απαντήσει στα ερωτήματα που της θέτουν, με τους όρους που της θέτουν εκ των προτέρων αλλά και με όρους ανεξάρτητους από την εμπειρία δηλαδή λειτουργούν υπερβατικά (από την άποψη ότι υπερβαίνει το
φαινόμενο). Στην υπερβατική διαλεκτική ο Καντ αναλύει τον νου και θέτει το ερώτημα πως είναι η μεταφυσική ως επιστήμη δυνατή. Το θέμα της μεταφυσικής είναι ιδέες που ανήκουν στο νοητό και υπεραισθητό κόσμο.
Εδώ έγκειται ο κριτικός ιδεαλισμός του Καντ. Τα ερωτήματα της μεταφυσικής σχετικά με την ιδέα του απόλυτου , της ύπαρξης του θεού, της αθανασίας της ψυχής, της δημιουργίας του κόσμου είναι ερωτήματα της θεολογίας και κοσμολογία που αναζητούν απαντήσεις.

Καντιανή Ηθική

Η θεωρία του Kant θα λέγαμε ότι μπορεί να είναι το πιο γνωστό παράδειγμα  δεοντολογικής προσέγγισης. Με τη θεωρία του απορρίπτει οποιοδήποτε συνεπειοκρατικό στοιχείο. Έτσι θεωρεί ότι μια πράξη είναι ή δεν είναι ηθικά επιτρεπτή θα εξαρτηθεί από το πόσο αυτή συμφωνεί ή διαφωνεί με αυτό που ο Κant ονομάζει κατηγορική προσταγή.

Ο Καντ υποστηρίζει λοιπόν, πως για να αποκτήσουμε την αληθινή αρετή πρέπει όλα τα ταλέντα μας (οι κλίσεις μας) να υποταχθούν σε μία σε μια γενική αρχή που να αγκαλιάζει ολόκληρη την ύπαρξη μας και να καθορίζει τις προθέσεις και τη δράση μας χωρίς μεταπτώσεις, αλλά αυστηρά με τέλεια επίγνωση της εσωτερικής μας δύναμης αλλά και των εξωτερικών εμποδίων.

Ο Καντ υποστήριξε ότι υπάρχουν δύο είδη προσταγής. Η πρώτη είναι η υποθετική και η δεύτερη η κατηγορική. Η υποθετική λοιπόν λέει ότι εάν κάποιος θέλει να επιτύχει έναν συγκεκριμένο σκοπό, πρέπει να πράττει με έναν συγκεκριμένο τρόπο. Η κατηγορική από την άλλη, λέει ότι ανεξάρτητα από τον σκοπό που θέλει κάποιος να επιτύχει, πρέπει να πράττει με έναν συγκεκριμένο τρόπο.

Πίστευε ότι υπάρχει μία μόνο Κατηγορηματική Επιταγή: «Να πράττεις μόνο σύμφωνα με αξιώματα που θα ήθελες ταυτόχρονα να ισχύουν ως οικουμενικοί νόμοι». Με άλλα λόγια, να πράττεις μόνο σύμφωνα με αξιώματα που θα ήθελες να εφαρμόζουν όλοι. Αυτή η αρχή είναι γνωστή ως αρχή της οικουμενικοποιησιμότητας.

Δημοσιευμένο στην κατηγορία  Λογοτεχνία-Φιλοσοφία  Με ετικέτα:   8 Δεκεμβρίου 2018 ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ ΜΥΡΑ

Κωνσταντίνος Καβάφης, ο Μεγάλος Αλεξανδρινός

“Κι αν δεν μπορείς να κάμεις την ζωή σου όπως την θέλεις,
τούτο προσπάθησε τουλάχιστον
όσο μπορείς: μην την εξευτελίζεις”

Ο Κωνσταντίνος Καβάφης γεννήθηκε στην Αλεξάνδρεια το 1863. Ο πατέρας του ,
εύπορος έμπορος και η μητέρα του γόνος καλής οικογένειας από την Κωνσταντινούπολη.
Υστερα από τον πρόωρο θάνατο του πατέρα του η οικογένεια έφυγε για την Αγγλία
το 1872 κι έμεινε ως το 1878. Εκεί ο Καβάφης έμαθε τέλεια την Αγγλική γλώσσα,
που χρησιμοποιούσε στις ατομικές του σημειώσεις. Οταν γύρισε στην Αλεξάνδρεια
συμπλήρωσε τις σπουδές του σ’ ένα ελληνικό λύκειο. Η οικογένεια αναγκάστηκε
για δεύτερη φορά να εγκαταλείψει την Αλεξάνδρεια το 1882 ως το 1885, εξαιτίας
των πολιτικών αναταραχών. Από την επιστροφή του και ύστερα ο ποιητής δε θα
εγκαταλείψει την Αλεξάνδρεια παρά μόνο για μερικά σύντομα ταξίδια στο Παρίσι,
στο Λονδίνο, στην Αθήνα. Η ζωή του κυλά ήσυχα, έχει μια μόνιμη δουλειά στη δημόσια
υπηρεσία, κατοικεί στην αρχή μ’ έναν αδερφό του, ύστερα μόνος ως τα τελευταία χρόνια,
τριγυρισμένος από την συμπάθεια και την εκτίμηση των Αλεξανδρινών φίλων του.
Πέθανε το 1933 την ημέρα των γενεθλίων του από καρκίνο του λάρυγγα.

“Σάν έξαφνα,ώρα μεσάνυχτ’,ακουσθεί
αόρατος θίασος να περνά
με μουσικές εξαίσιες, με φωνές-
την τύχη σου που ενδίδει πια, τα έργα σου
που απέτυχαν, τα σχέδια της ζωής σου
που βγήκαν όλα πλάνες, μη ανοφέλετα θρηνήσεις.
Σαν έτοιμος από καιρό, σα θαρραλέος,
αποχαιρέτα την, την Αλεξάνδρεια που φεύγει”

 

Δημοσιευμένο στην κατηγορία  Λογοτεχνία-Φιλοσοφία  Με ετικέτα:   8 Δεκεμβρίου 2018 ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ ΜΥΡΑ

Video και slides του Κόσμου

Το μέλλον του κόσμου μας

Ένα video που δείχνει ένα πιθανό μέλλον του κόσμου μας

https://youtu.be/XeEYaX82jSE

Και μια ενδιαφέρουσα Ελληνική ομιλία για το περιβάλλον

Δείτε το στο slideshare.net

Δημοσιευμένο στην κατηγορία  Περιβαλλον-Κόσμος  Με ετικέτα:   4 Δεκεμβρίου 2018 ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ ΜΥΡΑ

Φωτογραφίες του κόσμου

Μια πιθανή μελλοντική εικόνα του κόσμου μας

Η Γη χωρίς πάγους

Οι χάρτες εδώ δείχνουν τον κόσμο όπως είναι τώρα, με μια μόνο διαφορά: Όλος ο πάγος στη γη έχει λιώσει και στραγγίσει στη θάλασσα αυξάνοντας τα 216 πόδια και δημιουργώντας νέες ακτές για τις ηπείρους μας και τις εσωτερικές θάλασσες. Υπάρχουν περισσότερα από πέντε εκατομμύρια κυβικά μίλια πάγου στη Γη, και μερικοί επιστήμονες λένε ότι θα χρειαστούν περισσότερα από 5.000 χρόνια για να τα λιώνουν όλα. Εάν συνεχίσουμε να προσθέτουμε άνθρακα στην ατμόσφαιρα, πιθανότατα θα δημιουργήσουμε έναν πλανήτη χωρίς πάγο, με μια μέση θερμοκρασία ίσως των 80 βαθμών Fahrenheit αντί του σημερινού 58.

Υπερπληθυσμός

Οι μεγαλύτερες πόλεις του κόσμου

 

Δημοσιευμένο στην κατηγορία  Περιβαλλον-Κόσμος  Με ετικέτα:   28 Νοεμβρίου 2018 ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ ΜΥΡΑ

Αριστοφάνης στην σκηνή -Καλοκαιρι 2018

Γενικά

Γεμάτες νάρκες

είναι οι κωμωδίες του Αριστοφάνη, έτοιμες να τινάξουν στον αέρα όποιον δεν σεβαστεί εκείνη τη λεπτή ισορροπία ανάμεσα στον λόγο του ποιητή και την ανάγκη να βρεθούν οι αναλογίες που θα κάνουν τα έργα να «μιλήσουν» σε θεατές, 2.500 χρόνια μετά τη συγγραφή τους…

  • Είναι η νάρκη της άκρατης «επικαιροποίησης», η οποία οδηγεί σε επιθεωρησιακές εκδοχές όπου ο λόγος του Αριστοφάνη χάνεται και τα έργα γίνονται ένα ξεχαρβαλωμένο πλαίσιο .
  • Είναι η νάρκη της ανατομίας και αποσυναρμολόγησης των έργων, προκειμένου να γίνει η παρουσίαση κάποιας εντελώς καινούργιας εκδοχής με όρους και θεατρικά εργαλεία των τελευταίων 50 χρόνων, παίρνοντας αποστάσεις ετών φωτός από το «λαϊκό πανηγύρι» του Αριστοφάνη.
  • Είναι η νάρκη του αισθητισμού με την αποθέωση των σκηνικών, των κουστουμιών, των φωτισμών και των σκηνικών ευρημάτων που ανανεώνουν μεν το ενδιαφέρον της παραστατικότητας, αλλά αφήνουν σε δεύτερο πλάνο το κείμενο και τους χαρακτήρες, την ουσία δηλαδή της ιδιοφυίας του Αριστοφάνη , και…
  • είναι η νάρκη του «πρωταγωνιστή» της παράστασης, του χαρισματικού εκείνου ενός που θα κουβαλήσει στην πλάτη του όλο το βάρος, δημιουργώντας τις συνθήκες για τη μετατροπή μίας αρχαίας κωμωδίας σε one man show, κάτι που δεν είχε καθόλου – μα καθόλου – σκοπό να κάνει η αρχαία κωμωδία.

Παραστάσεις

  1. «Αχαρνής» (στην αττική διάλεκτο), την οποία σκηνοθέτησε ο Κώστας Τσιάνος,
  2. «Θεσμοφοριάζουσες» σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου
  3.  «Εκκλησιάζουσες», σε σκηνοθεσία του Αλέξανδρου Ρήγα,
  4.  «Πλούτος», σε σκηνοθεσία του Νικίτα Μιλιβόγεβιτς

(περισσότερα…)

Δημοσιευμένο στην κατηγορία  Θέατρο  Με ετικέτα:   27 Νοεμβρίου 2018 ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ ΜΥΡΑ

Θεατρική Παράσταση “Αντιγόνη”

Παρακολούθησα στο θέατρο Θησείο τη θεατρική παράσταση Αντιγόνη.
Ειναί μια σύγχρονη προσέγγιση της αρχαίας τραγωδίας που με άμεσο τρόπο αποδίδει τα σπουδαία μηνύματα του έργου.
Προτείνω ανεπιφύλακτα στους καθηγητές -τριες που διδάσκουν το μάθημα της Αντιγόνης στη Β’ Λυκείου να παρακολουθήσουν την συγκεκριμένη παρασταση.

Δημοσιευμένο στην κατηγορία  Θέατρο  Με ετικέτα:   12 Δεκεμβρίου 2017 ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ ΜΥΡΑ


Μύρτος Κεφαλονιά

Μύρτος Κεφαλονιά

Translate

Πρόσφατα άρθρα

Ιστορικό

Kατηγορίες

Μεταστοιχεία


Άνοιγμα μενού
Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση