Εκπαιδευτικό Σενάριο

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΣΕΝΑΡΙΟ

Τίτλος: ‘ΜΕΣΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΔΙΚΤΥΩΣΗΣ: Οι δυνατότητες αξιοποίησης του Web 2.0 στην κοινωνική δικτύωση’

Ταυτότητα του σεναρίου

Συγγραφέας: Βεστάκη Μαρία

Γνωστική περιοχή: Project A΄ Λυκείου, Πληροφορική: Web 2.0, Μαθηματικά: Στατιστική επεξεργασία αποτελεσμάτων σχετικού ερωτηματολογίου

Θέμα: Το παρόν σενάριο αφορά στην καταγραφή και διερεύνηση των νέων υπηρεσιών του διαδικτύου, κυρίως των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και στη μελέτη της ασφάλειας στο διαδίκτυο και των κινδύνων στους οποίους μπορούμε να εκτεθούμε από την αλόγιστη χρήση του. Πραγματοποιείται η διενέργεια δημοσκόπησης μέσω ανώνυμων ερωτηματολογίων, η καταχώριση των απαντήσεων, η στατιστική επεξεργασία αυτών και η ερμηνεία των αποτελεσμάτων.

Τεχνολογικά εργαλεία: Το σενάριο προτείνεται να υλοποιηθεί με το Google drive. Πιο συγκεκριμένα η κατασκευή του ερωτηματολογίου και η παρουσίαση των αποτελεσμάτων. Για την παρουσίαση των αποτελεσμάτων προτείνεται η χρήση του Powerpoint ή/και κάποιου από τα εργαλεία παρουσιάσεων όπως για παράδειγμα το Prezi ή φτιάχνοντας ένα ψηφιακό βιβλίο όπως στο Story Jumper, για online παρουσίαση.

 

Σκεπτικό των δραστηριοτήτων

Καινοτομίες: Οι μαθητές θα έχουν την ευκαιρία να ερευνήσουν ένα θέμα, να προτείνουν και να διατυπώσουν ερωτήματα, ώστε να καταλήξουν σε συμπεράσματα που αφορούν στο υπό μελέτη θέμα το παρόντος σεναρίου.

Προστιθέμενη αξία: Το προτεινόμενο σενάριο απευθύνεται σε μαθητές της Α΄ Λυκείου. Η ενασχόλησή τους με τους υπολογιστές και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι αρκετά διαδεδομένη. Οι μαθητές θα ξεφύγουν από τη παραδοσιακή διδασκαλία και εμπλεκόμενοι σε δραστηριότητες που τους παρακινούν στην παρατήρηση και στο σχεδιασμό φορμών, θα είναι σε θέση να αναδείξουν τις ικανότητες που διαθέτουν και που δεν είχαν την ευκαιρία να εκφράσουν.

Όσον αφορά στον εκπαιδευτικό, η χρησιμοποίηση του σεναρίου ή μέρους αυτού, θα συμβάλλει στην καλύτερη, ταχύτερη και αποτελεσματικότερη παρουσίαση του αντίστοιχου θέματος καθώς και στην απόκτηση θετικότερης στάσης απέναντι στη διδασκαλία, ξεφεύγοντας από τη μονοτονία της σχολικής διαδικασίας.

Γνωστικά – διδακτικά προβλήματα: Συνήθως για το μάθημα του Project η διάρκεια ενός τετράμηνου αποδεικνύεται μικρή για την πληρέστερη και αποτελεσματικότερη μελέτη ενός θέματος. Η αξιοποίηση του Google Drive μπορεί να συμβάλει στη συντόμευση του χρόνου που απαιτείται για τη ουσιαστική διενέργεια μιας δημοσκόπησης.

Το παρόν σενάριο βασίζεται στο μοντέλο ανακαλυπτικής μάθησης του Bruner (Κονστρουκτιβισμός). Στηρίζεται, επίσης, στην ομαδοσυνεργατική μέθοδο διδασκαλίας. Μέσω του σεναρίου προσφέρονται πολλές δυνατότητες για επικοινωνία και συνεργασία. Υπάρχει άμεση επικοινωνία των μαθητών, επεξεργασία από κοινού των φύλλων εργασίας ανά ομάδα, συζήτηση και λήψη αποφάσεων για τις ενέργειες που πρέπει να ακολουθηθούν, όταν αυτό απαιτείται, ή ακόμα και για τον τρόπο παρουσίασης των ευρημάτων της κάθε ομάδας στο φύλλο εργασίας ή στην ολομέλεια της τάξης.

 

Πλαίσιο εφαρμογής

Σε ποιους απευθύνεται: Το συγκεκριμένο σενάριο απευθύνεται σε μαθητές της Α΄ Λυκείου.

Χρόνος υλοποίησης:  8 με 10 διδακτικές ώρες, ανάλογα με τη δυνατότητα να δουλεύουν οι μαθητές στο σχολείο.

Χώρος υλοποίησης: Στο εργαστήριο υπολογιστών ένας ή δύο υπολογιστές ανά ομάδα ή/και στην τάξη εφόσον υπάρχει ασύρματο δίκτυο και οι μαθητές μπορούν να φέρουν μαζί τους φορητούς υπολογιστές.

Προαπαιτούμενες γνώσεις: Στοιχειώδης εξοικείωση με τη χρήση υπολογιστή και διαδικτύου.

Απαιτούμενα βοηθητικά υλικά και εργαλεία:  Υπολογιστής, τετράδια για σημειώσεις, φύλλα εργασίας, λογαριασμοί gmail των μαθητών.

Κοινωνική ενορχήστρωση της τάξης: Το τμήμα χωρισμένο σε ομάδες σύμφωνα με τον αρχικό χωρισμό για το μάθημα συνολικά και τα ερευνητικά ερωτήματα που προέκυψαν.

 

 

Στόχοι

Βασικός σκοπός: Η διερεύνηση, κατανόηση και αξιολόγηση ενός κοινωνικού φαινόμενου της εποχής μας.

Επιμέρους στόχοι: Οι μαθητές:

να ερευνήσουν και να κατανοήσουν τους κινδύνους του internet και πώς θα διατηρήσουν την ιδιωτικότητά τους,

να διαπιστώσουν τις δυνατότητες που δίνει η αξιοποίηση των κοινωνικών δικτύων,

να αποκτήσουν κριτική στάση απέναντι στα κοινωνικά δίκτυα και στη σωστή χρήση τους,

να διατυπώσουν ερωτήματα για διερεύνηση και να επεξεργαστούν τα αποτελέσματα μιας έρευνας,

να εξοικειωθούν με τη δημιουργία και επεξεργασία συνεργατικών εγγράφων στο GoogleDrive και ιδιαίτερα με την κατασκευή ερωτηματολογίου με κοινή χρήση και τη γρήγορη και απλή εξαγωγή των αποτελεσμάτων.

να συνεργάζονται με τα άλλα μέλη της ομάδας τους ώστε να εκφράζουν την άποψή τους, να συζητούν τις παρατηρήσεις τους, να επεξεργάζονται τα συμπεράσματά τους και να τα παρουσιάζουν στην τάξη,

να στηρίζουν την άποψή τους με κατάλληλα επιχειρήματα, τόσο μέσα στην ομάδα τους όσο και στην ολομέλεια,

να εκφράζονται με σαφήνεια, ώστε να γίνονται κατανοητοί από τους συμμαθητές τους και από τον καθηγητή,

να καταλήγουν σε γενικευμένα συμπεράσματα μέσα από δοκιμές και πειραματισμό.

Αφήστε μια απάντηση

Η διεύθυνση του email σας δεν θα δημοσιευθεί.

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση