Παγκόσμια & τοπική Πολιτιστική Κληρονομιά

ceb7cf85cf84ceb3cf86ceb4 1

ceb7cf85cf84ceb3cf86ceb4
Εδώ θα βρείτε άρθρα και Ψηφιακό Εκπαιδευτικό υλικό
που πραγματεύονται  
θέματα Πολιτιστικής Κληρονομιάς 

Τα νέα εργαστήρια δεξιοτήτων για την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση και το Γυμνάσιο, βασισμένα στις πλούσιες συλλογές και το υλικό του Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη,  είναι διαθέσιμα για τους εκπαιδευτικούς και σύντομα θα βρίσκονται και στην ιστοσελίδα του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής.

Μπορείτε να δείτε την αναλυτική περιγραφή των εργαστηρίων και να κάνετε την επιλογή σας στους παρακάτω συνδέσμους:
 Εργαστήρια βασισμένα στις συλλογές του Ιδρύματος


ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

© Ηλεκτρονικοί σύνδεσμοι με θέματα πολιτιστικού περιεχομένου προς αξιοποίηση στο πλαίσιο της σύγχρονης ή/και ασύγχρονης εξ αποστάσεως διδασκαλίας από την εκπαιδευτική τηλεόραση/ Υλικό φορέων

© 18 Απριλίου: Παγκόσμια Ημέρα Πολιτιστικής Κληρονομιάς / Ταξιδεύοντας στο αύριο αγκαλιά με το χθες….

© Ο ιστοχώρος «Ελληνικός Πολιτισμός»
φιλοξενείται στο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο, δε χρηματοδοτείται από κανέναν και δεν έχει κέρδη.

© Εθνικό Ευρετήριο Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Ελλάδας

Eξωτερικό άρθρο από τον ιστοχώρο Edweek

©  Παιδικά Παιχνίδια που …. χάθηκαν στον χρόνο.

© ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ / ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ

©     ACROPOLIS MUSEUM KIDS

   ΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΤΗΣ ΑΚΡΟΠΟΛΗΣ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ

© Εξερευνήστε διαδικτυακά το Μουσείο της Ακρόπολης

© Ψηφιακές εφαρμογές & Πολυμέσα -ΜΟΥΣΕΙΟ ΑΚΡΟΠΟΛΗΣ
Το Μουσείο Ακρόπολης αξιοποιεί δυναμικά την τεχνολογία των πολυμέσων προκειμένου να φέρει σε επαφή τον επισκέπτη του διαδικτυακού του τόπου με τον μουσειακό χώρο, τις πολλαπλές διαστάσεις των εκθεμάτων που συνθέτουν τις συλλογές του αλλά και τον χώρο από τον οποίο προέρχονται, την Ακρόπολη της Αθήνας. Τρισδιάστατες εικονικές περιηγήσεις, ψηφιακές εφαρμογές και βίντεο προσφέρουν στο διαδικτυακό κοινό του Μουσείου τη δυνατότητα να αποκτήσει μια ζωντανή και ενεργή σχέση με ποικίλες πτυχές του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού

Ακρόπολη

© Η ιστοσελίδα epanastasi1821.online έχει σκοπό να γνωρίσουν οι νέες γενιές την ιστορία της πατρίδας μας και να εμπνευστούν από αυτή. 

Πατήστε κλικ εδώ για να περιηγηθείτε στην ιστοσελίδα.

  © Διαδραστική εικόνα : ΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΑΝΑΖΗΤΟΥΝ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥΣ

  © Ταξιδεύοντας Στον Κόσμο με άρθρα …

 

© Μικρή βιβλιοθήκη των ταξιδιών
Η Χρωματιστή τάξη μας δίνει την δυνατότητα μέσα από συνδέσμους  να φτιάξουμε τους δικούς μας  ταξιδιωτικούς οδηγούς

© Διαδραστική εικόνα με τίτλο “«Τα Μάρμαρα του Παρθενώνα-ένα διαχρονικό αίτημα επιστροφής”

©Η Ακρόπολη ο Παρθενώνας & τα Μάρμαρα – ένα διαχρονικό αίτημα επιστροφής

*Πλήθος των ψηφιακών εφαρμογών που έχει δημιουργήσει το Μουσείο Ακρόπολης*
Επιλέξτε την κατάλληλη για την τάξη σας. Μύθοι και ιστορίες της Ακρόπολης και των ευρημάτων της, γνωστές και άγνωστες στιγμές της καθημερινής ζωής των αρχαίων Αθηναίων, περιπέτειες παλιές και σύγχρονες, προάγουν τη δημιουργική σκέψη και μετατρέπουν τη μάθηση σε ευχάριστη βιωματική εμπειρία. Περισσότερες ψηφιακές εφαρμογές και βίντεο θα βρείτε στα Πολυμέσα του Μουσείου.

©Ψηφιακό Μουσείο Ακρόπολης
Eξωτερικό άρθρο από τον ιστοχώρο Edweek

© Ο ιερός βράχος της Ακρόπολης & Η ζωοφόρος του Παρθενώνα

© Ανακαλύψτε τη ζωφόρο του Παρθενώνα μέσα από διαδραστικά παιχνίδια

άρθρο από το Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης & Ηλεκτρονικού Περιεχομένου (ΕΚΤ)

© Αποθετήριο εκπαιδευτικού περιεχομένου για την Ακρόπολη

Το Aποθετήριο Εκπαιδευτικού Περιεχομένου για την Ακρόπολη υποστηρίζει με δυναμικό τρόπο την αναπαράσταση και ερμηνεία του παρελθόντος. Εκπαιδευτικοί, μαθητές και οικογένειες μπορούν να πλοηγηθούν στο αποθετήριο και να εμπλουτίσουν τόσο το μάθημα στο σχολείο όσο και την επίσκεψη στον αρχαιολογικό χώρο και στο Mουσείο Ακρόπολης. Η εφαρμογή ενσωματώνει υλικό του Τομέα Ενημέρωσης και Εκπαίδευσης της Υπηρεσίας Συντήρησης Μνημείων Ακρόπολης και αναπτύχθηκε από την Υ.Σ.Μ.Α και το Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης (ΕΚΤ)

© Ιστορία της Ακρόπολης {Αθήνα)

 ©  Διαδραστική εικόνα ‘Ο χρυσός αιώνας”

αντιστοιχεί στο μάθημα της Ιστορίας Δ Δημοτικού Κεφ. 20-24
Δημιουργός: Μαρία Γκίνη

 © ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ!!!! Ας μάθουμε τι γιορτάζουμε και ποιά είναι τα ήθη και τα έθιμα της χώρας μας

©17 Μαΐου-Παγκόσμια Ημέρα Τηλεπικοινωνιών και Κοινωνίας της Πληροφορίας

 

 ©Διαδραστική εικόνα : Πολιτιστική Βουτιά στην Ελληνική παράδοση

 © ΠΑΛΙΑ, ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΑ
……  ΠΟΥ ΧΑΘΗΚΑΝ

©Η Εξέλιξη των επαγγελμάτων -Τρόπος ζωής και στερεότυπα

© 5 Οκτωβρίου / Παγκόσμια ημέρα εκπαιδευτικού

 

© 24η Ιανουαρίου – Παγκόσμια Ημέρα Εκπαίδευσης

 

© 9 Φεβρουαρίου – Παγκόσμια Ημέρα Ελληνικής Γλώσσας

© Τραγούδια για την ίδρυση και την άλωση της Κωνσταντινούπολης
από τον  ιστοχώρο «Ελληνικός Πολιτισμός»

 

©  Η Άλωση της Κωνσταντινούπολης – Θρήνοι, θρύλοι, παραδόσεις  (από το photodentro)

 

© Ο κινηματογράφος στην Ελλάδα / Μαθαίνουμε για την ιστορία του

® «Ιστορία της Τέχνης»…. Η τέχνη σε όλο τον κόσμο !!!

©Η δύναμη των μουσείων στην εκπαίδευση

 

© Το Μουσείο είναι παντού- Museum on the go

Το Μουσείο είναι παντού είναι ένας ψηφιακός ξεναγός του Αρχαιολογικού μουσείου Θεσσαλονίκης που ζωντανεύει την ιστορία της Πόλης και της ευρύτερης περιοχής της Μακεδονίας.
 Είναι ένα διασκεδαστικό παιχνίδι αναζήτηση στον χρόνο και στο χώρο που σας φέρνει κοντά στα ευρήματα του Μουσείου και τους αρχαιολογικούς χώρους που βρέθηκαν

 

Ο ψηφιακός οδηγός μπορεί να εγκατασταθεί στο κινητό σας δωρεάν. Περισσότερες Πληροφορίες στην ιστοσελίδα του Αρχαιολογικού Μουσείου εδώ.

©18 Μαΐου Ημέρα Μουσείων -Επαναπροσδιορίζοντας το μουσείο του αύριο

 ©Διαδικτυακή – Εικονική περιήγηση στα 17 διασημότερα                    μουσεία του κόσμου

© Δίκτυο Ξεναγοί σε δράση- Δημιουργία Online Χάρτη Θεσσαλονίκης
Εξωτερικό άρθρο από το  Ιστολόγιο της Νταή Αθανασίας Υπεύθυνης Πολιτιστικών Θεμάτων της Δ/νσης Π. Ε. Αν. Θεσ/νίκης

© Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Μετεώρων και Μουσείου Μανιταριών (Σύνδεσμος)

©27 Μαρτίου-Παγκόσμια Ημέρα Θεάτρου

 ©28 Μαρτίου – Παγκόσμια Ημέρα Θεάτρου Σκιών / Ο φωτεινός κόσμος της Σκιάς

© Μαύρο θέατρο!!! Ένα διαφορετικό θέατρο με μια ιδιαίτερη ιστορία!

 ©«Βουτιά στην παράδοση με ΜΟΥΣΙΚΗ & ΧΟΡΟΥΣ από όλη την Ελλάδα»

©  Μια διαφορετική προσέγγιση στη διδασκαλία των Παραδοσιακών χορών(Padlet)

© Στα βήματα της Ελληνικής Παράδοσης
(padlet με χορούς για το δημοτικό σχολείο)

©21η Μαρτίου Παγκόσμια Ημέρα Κουκλοθέατρου –
Το κουκλοθέατρο ως παιδαγωγικό μέσο

 ©Καλοσωρίζουμε τον Απρίλη, μ’ ένα μικρό ψέμα στα                               χείλη……(το έθιμο της Πρωταπριλιάς)

©2 Απριλίου – Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου/ Τα φανταστικά ιπτάμενα βιβλία του κου Μόρις Λέσμορ

©ΜΙΑ ΦΟΡΑ ΚΙ ΕΝΑΝ ΚΑΙΡΟ…. Το παραμύθι και η δημιουργική γραφή στο σχολείο

© Μ΄ ένα βιβλίο ξεχνιέμαι…..Γνωριμία με το Ηλεκτρονικό βιβλίο και το Αναγνωστήριο της Ε.Β.Ε. (Εθνικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδος)

©Μίκης Θεοδωράκης- Ένας εμβληματικός Μουσικοσυνθέτης με αγάπη στην 7η τέχνη 

©Τα 7 Θαύματα του Κόσμου (Αρχαίου και Νέου)

®Homo Naledi – Ο Πρώτος Άνθρωπος(Ξαναγράφοντας την ιστορία του είδους μας) 

©Απόκριες & καρναβάλι στην Ελλάδα και όλο τον κόσμο(Έθιμα & εποπτικό υλικό)

© Αποκριάτικες εκπαιδευτικές δράσεις / Παιχνίδια, μάσκες, Ζωγραφιές…. Ας κατασκευάσουμε !!!

© Διαδραστική εικόνα ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ :»Απόκριες»

© Τσικνοπέμπτη: Τι γιορτάζουμε / ήθη και έθιμα

© Το πέταγμα του χαρταετού, & η αξία της προσπάθειας και της επιμονής μέσα από ταινίες animation

©Μαθαίνω για την κυρα-Σαρακοστή
*(Διαδραστική εικόνα με εποπτικό και εκπαιδευτικό υλικό)*

©Πέντε Εικονικές Περιηγήσεις στην Αρχαία Ολυμπία

© Oλυμπία, το δώρο του Αλφειού

©  Ολυμπία, Φύλλα Δραστηριοτήτων για μαθητές

© Περιήγηση στο μνημειακό σύμβολο του μινωικού                           πολιτισμού –Το ανάκτορο της Κνωσού 

© «Κνωσός: Η αναζήτηση του θρόνου του Μίνωα» – Ψηφιακό παιχνίδι επαυξημένης πραγματικότητας
εξωτερικό άρθρο από τον Ιστότοπο του ΠΣΔ “ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΉ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ”

©ΤΟ ΑΡΧΑΙΟ ΘΕΑΤΡΟ ΣΤΟΝ ΚΥΚΛΟ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ 

 ©  Video – Ντοκιμαντέρ / Η Ακρόπολη των Μυκηνών σε τρισδιάστατη απεικόνιση

© “Αγία Σοφία, ένα αριστούργημα της αρχιτεκτονικής” 
Δημιουργός : ΣΟΦΙΑ ΚΙΣΣΟΥΔΑΚΗ

©Μικρασιατική Καταστροφή, ένα κομμάτι της ιστορίας μας 

©Πνευματικές εστίες -Κέντρα και Πνευματικοί δημιουργοί της Μικρασιατικής γης 

©Μικρασιατική καταστροφή -Από το όραμα στη συντριβή. 

©Η Αρχαία Θεσσαλονίκη & Εκπαιδευτικό υλικό από το Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης 

© 26 Απριλίου – Παγκόσμια Ημέρα Διανοητικής Ιδιοκτησίας / Τα έργα μας έχουν αξία-Μαθαίνω για την πνευματική ιδιοκτησία

 

© «ΑΡΓΟΝΑΥΤΙΚΗ ΕΚΣΤΡΑΤΕΙΑ: ΕΙΝΑΙ ΜΥΘΟΣ;»

εξωτερικό άρθρο από τον Ιστότοπο elinis.gr/

©Νους Υγιής… “Εν Σώματι Υγιεί”: Η ιστορία πίσω από την πασίγνωστη φράση και η σημασία της 

©Μαθαίνοντας Πληροφορική μέσα από τον μαγικό κόσμο των βιβλίων 

©Τα ανθρώπινα δικαιώματα, οι δημοκρατικές αξίες και το Ολοκαύτωμα

© Halloween: Mύθοι και αλήθειες πίσω από την αρχαία κέλτικη γιορτή

εξωτερικό άρθρο από τον Ιστότοπο huffingtonpost.gr/

© ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΓΓΕΙΟΓΡΑΦΙΑ / Τα είδη των αγγείων

©  Μια πολύ όμορφη παρουσίαση από την ΣΤ τάξη του Δημοτικού Σχολείου Αγναντερού Καρδίτσας



Λήψη αρχείου

© “ΟΔΥΣΣΕΙΑ”- ΤΟ ΑΡΧΑΙΟΤΕΡΟ ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΟ ΑΥΤΟΓΝΩΣΙΑΣ

Design D 6

©ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ , Ο ΑΡΧΑΙΟΣ ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ , ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΜΕ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥΣ ΥΠΟΤΙΤΛΟΥΣ (playlist)

© ΤΡΩΙΚΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ- ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΜΕ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥΣ ΥΠΟΤΙΤΛΟΥΣ (playlist)

© ALEXANTER THE GREAT-ΜΕΓΑΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ
ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΜΕ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥΣ ΥΠΟΤΙΤΛΟΥΣ (playlist)

  ©  ΕΛΛΗΝΟΠΕΡΣΙΚΟΙ ΠΟΛΕΜΟΙ- GRECOPERSIAN WARS
ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΜΕ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥΣ ΥΠΟΤΙΤΛΟΥΣ (playlist)

© THE SPARTANS -ΣΠΑΡΤΙΑΤΕΣ|
ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΜΕ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥΣ ΥΠΟΤΙΤΛΟΥΣ (playlist)

© Οι Δώδεκα θεοί του Ολύμπου 

παρουσίαση στον canva από την Μαρία Λύτου

© Πώς εξαφανίστηκαν οι Αρχαίοι Έλληνες Θεοί.

© ΕΜΕΙΣ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ (SKAI 2008)

Σειρά  ντοκιμαντέρ από την τηλεόραση του ΣΚΑΪ.
προσφορά του Εκπαιδευτικού Γεώργιου Μαυροειδάκου από  σχολείο της Ηλιούπολης Αττικής

© Οι μεγάλοι Έλληνες (ΣΚΑΪ – 2009)
Σειρά  ντοκιμαντέρ από την τηλεόραση του ΣΚΑΪ.
προσφορά του Εκπαιδευτικού Γεώργιου Μαυροειδάκου από  σχολείο της Ηλιούπολης Αττικής

© Η ΙΣΤΟΡΊΑ ΤΩΝ ΕΞΕΡΕΥΝΉΣΕΩΝ & ΣΠΟΥΔΑΙΟΙ ΕΞΕΡΕΥΝΗΤΕΣ

Η ιστορία των Ποντίων

Ιστορία της γης:
https://www.helidoni.info/HistEarth.pdf

Ιστορία των επιστημών:  https://www.helidoni.info/HistSciences.pdf

Ιστορία της τέχνης (Μέρος Α):  https://www.helidoni.info/ArtHistoryA.pdf

Ιστορία της τέχνης (Μέρος Β):  https://www.helidoni.info/ArtHistoryB.pdf

Ιστορία του κινηματογράφου:  https://www.helidoni.info/HistCinema.pdf

Έλληνες στην τέχνη:  https://www.helidoni.info/GreeksInArt.pdf 

Ιστορία της επιστημονικής φαντασίας:   https://www.helidoni.info/Sciencefiction.pdf 

Ιστορία των  θρησκειών:  https://www.helidoni.info/HistReligion.pdf

Ιστορία των βιβλίων:  https://www.helidoni.info/HistBooks.pdf

Ιστορία της εξέλιξης των μεταφορικών μέσων:  https://www.helidoni.info/Transport.pdf

Ιστορία της εξέλιξης της μέτρησης του χρόνου:  https://www.helidoni.info/MeasureTime.pdf

Ιστορία της γεωργίας:  https://www.helidoni.info/HistAgriculture.pdf

Ιστορία του κρασιού:  https://www.helidoni.info/HistWine.pdf

Ιστορία της  φωτογραφίας:  https://www.helidoni.info/HistPhoto.pdf

Ιστορία των κινουμένων σχεδίων:  https://helidoni.info/Animation.pdf

Ιστορία του γυαλιού:  https://www.helidoni.info/HistGlass.pdf

Ιστορία των  γυαλιών:  https://www.helidoni.info/HistGlasses.pdf

Ιστορία του γραμματόσημου:  https://www.helidoni.info/HistStamp.pdf 

Ιστορία των παιχνιδιών:  https://www.helidoni.info/HistGames.pdf

Η ιστορία της γυναίκας:  https://www.helidoni.info/HistWoman.pdf

Το Φανάρι – Οικουμενικό Πατριαρχείο: https://www.helidoni.info/Fanari.pdf

Η Δημοκρατία στον κόσμο:  https://www.helidoni.info/Democracy.pdf

Σημαντκά πρόσωπα 

Σημαντικοί επιστήμονες:  https://www.helidoni.info/Impscientists.pdf

Σημαντικοί λογοτέχνες:  https://www.helidoni.info/ImpWriters.pdf

Σημαντικοί ζωγράφοι:  https://www.helidoni.info/ImpPainters.pdf

Σημαντικοί σκηνοθέτες:  https://www.helidoni.info/ImpDirectors.pdf

Σημαντικοί μουσικοί:  https://www.helidoni.info/ImpMusicians.pdf

 

 

ΕΛΕΥΘΕΡΑ e-Books του Τάσου Ανθουλιά

 

Σημαντκοί  αρχαίοι 

Θαλής – Αναξίμανδρος – Αναξιμένης:  https://www.helidoni.info/ThAnAn.pdf 

Αρχιμήδης – Ερατοσθένης – Ίππαρχος:  https://www.helidoni.info/ArErIp.pdf 

Αισχύλος – Σοφοκλής – Ευριπίδης:  https://www.helidoni.info/AiSoEv.pdf 

Αριστοφάνης – Μένανδρος κ.ά.:  https://www.helidoni.info/ArMeKa.pdf

Φειδίας – Πραξιτέλης –  Λύσιππος:  https://www.helidoni.info/FePrLy.pdf 

Ηρόδοτος – Θουκυδίδης – Ξενοφών:  https://www.helidoni.info/HrThXe.pdf

Ιστορίες Χωρών 

Ελλάδα: η χώρα και ο πολιτισμός της:  https://www.helidoni.info/CultGreece.pdf

Η Ελλάδα μέχρι την Ελληνιστική εποχή: https://www.helidoni.info/HistAncHellas.pdf 

Ιστορία της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας:  https://www.helidoni.info/HistByzantium.pdf

Η Ελλάδα στην Τουρκοκρατία:  https://www.helidoni.info/TurkishRule.pdf

Ιστορία της Ελλάδας (1800 – 1950):  https://www.helidoni.info/HistHellas.pdf

 

Ιστορία της Κύπρου: https://www.helidoni.info/HistCyprus.pdf

Ιστορία της Μεσοποταμίας:  https://www.helidoni.info/HistMesopotamia.pdf

Ιστορία της  Αιγύπτου:  https://www.helidoni.info/HistEgypt.pdf

Ιστορία της Ινδίας:  https://www.helidoni.info/HistIndia.pdf

Ιστορία της Κίνας:  https://www.helidoni.info/HistChina.pdf

Ιστορία της Ιαπωνίας:  https://www.helidoni.info/HistJapan.pdf

Ιστορία της Ιταλίας:  https://www.helidoni.info/HistItaly.pdf

Ιστορία της Γαλλίας:  https://www.helidoni.info/HistFrance.pdf

Ιστορία της Βρετανίας:  https://www.helidoni.info/HistBritain.pdf

Ιστορία της Γερμανίας:  https://www.helidoni.info/HistGermany.pdf

Ιστορία της Ισπανίας:  https://www.helidoni.info/HistSpain.pdf

Ιστορία της Σκανδιναβίας:  https://www.helidoni.info/HistScandinavia.pdf

Ιστορία της Ρωσίας:  https://www.helidoni.info/HistRussia.pdf

Ιστορία της Βόρειας Αμερικής:  https://www.helidoni.info/HistNorthAmerica.pdf

Ιστορία του Μεξικού:  https://www.helidoni.info/HistMexico.pdf  

Ιστορία της Αργεντινής:  https://www.helidoni.info/HistArgentina.pdf

Ιστορία του Περού:  https://www.helidoni.info/HistPeru.pdf

Ιστορία της  Βραζιλίας:  https://www.helidoni.info/HistBrazil.pdf

Ιστορία της Αυστραλίας:  https://www.helidoni.info/HistAustralia.pdf

Α. Τόφλερ – Το τρίτο κύμα:  https://www.helidoni.info/ThirdWave.pdf

Design D 6

Παράδοση
Άυλη κληρονομιάήθηέθιμαπαλιά επαγγέλματα ενδυμασία

((Το υλικό είναι αναρτημένο στην ιστοσελίδα «Πολιτιστικά Θέματα»

https://nasiantaipolitisti.wixsite.com/politistikathemata
και ανανεώνεται)

Design D 6

Ψηφιακό Εκπαιδευτικό υλικό Πολιτιστικών Θεμάτων από τη Νταή Νάσια, Υπεύθυνη Πολιτιστικών Θεμάτων Δ/νση Π.Ε.Αν. Θεσσαλονίκης

(πατήστε στην παρακάτω εικόνα)

τίτλο 60

Design D 6

ΣΧΟΛΕΙΟ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ: Ιστοσελίδα Χ. Τερζητάνου, τ. Υπεύθυνης Πολιτιστικών Θεμάτων ΔΙ.Π.Ε. Αν. Θεσσαλονίκης
(πατήστε στην παρακάτω εικόνα)
τίτλο 59

Design D 6

 

Κατάλογος ψηφιακού εκπαιδευτικού υλικού πολιτιστικών θεμάτων από το Α ως το Ω

Η δημιουργία του καταλόγου αποσκοπεί στην ενημέρωση και υποστήριξη των εκπαιδευτικών, ώστε:

  • να αξιοποιήσουν τις δυνατότητες που παρέχει το διαδίκτυο για άμεση και δωρεάν πρόσβαση σε αξιόλογο και έγκυρο εκπαιδευτικό υλικό και
  • να χρησιμοποιήσουν το υλικό αυτό με στόχο την πληρέστερη και ουσιαστικότερη υλοποίηση των Πολιτιστικών Προγραμμάτων.

Η οργάνωση του καταλόγου ακολουθεί την αλφαβητική σειρά των θεματικών ενοτήτων.
(κάντε κλικ επάνω στα link του αρχείου που ανοίγει πατώντας στην παρακάτω εικόνα)

ω

Ο κατάλογος που δημιουργήθηκε από τις Διευθύνσεις Π.Ε. Α΄, Β΄, Γ΄, Δ΄ Αθήνας, Πειραιά και Ανατολικής Αττικής, δια των Υπευθύνων Πολιτιστικών Θεμάτων,  περιλαμβάνει συνδέσμους με ψηφιακό εκπαιδευτικό υλικό διαφόρων φορέων, διαθέσιμο στο διαδίκτυο, το οποίο αφορά ποικίλες θεματικές ενότητες που εντάσσονται στη θεματολογία των Πολιτιστικών Προγραμμάτων.

Η δημιουργία του καταλόγου αποσκοπεί στην ενημέρωση και υποστήριξη των εκπαιδευτικών, ώστε:

  • να αξιοποιήσουν τις δυνατότητες που παρέχει το διαδίκτυο για άμεση και δωρεάν πρόσβαση σε αξιόλογο και έγκυρο εκπαιδευτικό υλικό και
  • να χρησιμοποιήσουν το υλικό αυτό με στόχο την πληρέστερη και ουσιαστικότερη υλοποίηση των Πολιτιστικών Προγραμμάτων.

Η οργάνωση του καταλόγου ακολουθεί την αλφαβητική σειρά των θεματικών ενοτήτων.
(κάντε κλικ επάνω στα link του αρχείου που ανοίγει πατώντας στην παρακάτω εικόνα)

τίτλο 16

Ο κατάλογος θα εμπλουτίζεται διαρκώς με νέο υλικό και είναι διαθέσιμος και σε
μορφή word  εδώ!

Design D 6

 

 

Εθνικό Ευρετήριο Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς  Ελλάδας
Κλικ στην εικόνα

ayli klironomia

Το Εθνικό Ευρετήριο είναι η αποτύπωση στοιχείων της Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Ελλάδας.

Φιλοδοξεί να αποτελέσει μια έγκυρη και επικαιροποιημένη εικόνα της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς της Ελλάδας.

Μέσω του Εθνικού Ευρετηρίου Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Ελλάδας επιδιώκεται να δοθεί ο λόγος στους ίδιους τους φορείς της Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς (κοινότητες, ομάδες, ακόμα και μεμονωμένα άτομα) προκειμένου να μοιραστούν τη δική τους πολιτισμική εμπειρία με το εγχώριο και διεθνές κοινό, να μιλήσουν για τη συλλογική τους ταυτότητα, να διατυπώσουν προτάσεις για τη μελέτη και κυρίως για τη διαφύλαξη της άυλης πολιτιστικής τους κληρονομιάς.

Από το 2008 μέχρι σήμερα στο Εθνικό Ευρετήριο έχουν εγγραφεί 55 στοιχεία.


Design D 6

Αναδημοσίευση από
ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΠΡΑΞΗ

dp logo

Σε αυτή την ενότητα θα βρείτε συγκεντρωμένο το σύνολο του πρωτότυπου εκπαιδευτικού υλικού της Δημοκρατικής Παιδείας.
Χωρίζεται σε τρεις κατηγορίες:

  • Η πρώτη, οι δραστηριότητες, περιλαμβάνει ολοκληρωμένες εκπαιδευτικές προτάσεις, έτοιμες για να χρησιμοποιηθούν στις τάξεις.
  • Η δεύτερη κατηγορία, οι οδηγοί, είναι μεθοδολογικές προτάσεις που μπορούν να εφαρμοστούν και να προσαρμοστούν στο γενικότερο εκπαιδευτικό έργο.
  • Η τρίτη κατηγορία, το επιπλέον υλικό για την τάξη, αποτελείται από κείμενα, εικόνες, φωτογραφίες και βίντεο επεξεργασμένα προς μία κατεύθυνση χωρίς όμως τελική ή δεσμευτική πρόταση αξιοποίησης. Το υλικό αυτό μπορεί να προσαρμοστεί στις ανάγκες του/της εκπαιδευτικού ή να αποτελέσει βάση έμπνευσης για τις δράσεις και τα μαθήματα.

Υπάρχει μία ακόμα κατηγορία: πρόκειται για τις επιλεγμένες δράσεις της ομάδας των εκπαιδευτικών που παρακολούθησαν το διετές πρόγραμμα εκπαίδευσης και επιμόρφωσης εκπαιδευτικών της Δημοκρατικής Παιδείας. Σε αυτή την κατηγορία παρουσιάζονται δράσεις που υλοποίησαν οι εκπαιδευτικοί, προτάσεις για δραστηριότητες από όλες τις βαθμίδες και τις ειδικότητες, μεθοδολογικοί οδηγοί-προτάσεις προς συναδέλφους, αλλά και ολόκληρα προγράμματα στα οποία ενέταξαν υλικό της Δημοκρατικής Παιδείας.


ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

Αριθμοί, χαρτογράφηση και ανισότητα

Σύνολο εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων που εστιάζει σε ζητήματα ανισότητας (απόλυτης και σχετικής), διαπερνώντας τα γνωστικά αντικείμενα κυρίως των μαθηματικών και της γεωγραφίας. Μέσα από την αξιοποίηση πολλαπλών εργαλείων (παγκόσμιοι χάρτες διαφορετικών οπτικών, στατιστικά στοιχεία, πίνακες αριθμητικών στοιχείων και γραφικές απεικονίσεις) φωτίζονται θέματα όπως η κατανομή του παγκόσμιου πληθυσμού και πλούτου, η απόλυτη φτώχεια παγκοσμίως και η σχετική φτώχεια στο πλαίσιο των «αναπτυγμένων» χωρών.

Στόχοι για τους μαθητές και τις μαθήτριες:
Να διατυπώνουν και να εκφράζουν τις έννοιες του λόγου, της αναλογίας και του ποσοστού.
Να διακρίνουν τα ανάλογα και τα αντιστρόφως ανάλογα ποσά και να επιλύουν βασικά προβλήματα εφαρμογών.
Να ευαισθητοποιούνται μπροστά στην ανισότητα, αναπτύσσοντας την ενσυναίσθηση.

Το πακέτο δραστηριοτήτων μπορείτε να το κατεβάσετε εδώ.

Η Χάρτα του Ρήγα

Δραστηριότητα για το έργο του Ρήγα Φεραίου και την Επανάσταση του 1821. Η «Χάρτα του Ρήγα» (1797), μολονότι εκ πρώτης όψεως πρόκειται για γεωγραφικό χάρτη της Βαλκανικής χερσονήσου, αποτελεί επαναστατικό μέσο «καθεστωτικής ανατροπής»· ένα πρωτότυπο μανιφέστο για την εξέγερση των λαών, γεμάτο διάσπαρτες ιστορικές πληροφορίες και συμβολικές παραστάσεις –κάτι σαν «φωτογραφικά στιγμιότυπα» του παρελθόντος–, που συμπυκνώνει τον ιστορικό χρόνο σε μια μεγαλειώδη σύνοψη. Οι μαθητές και οι μαθήτριες καλούνται να συνεργαστούν για να διερευνήσουν το πολιτικό και ιδεολογικό περιεχόμενο της Χάρτας του Ρήγα και να περιπλανηθούν κάτω από τον «ελεύθερο ουρανό της ιστορίας» στον χώρο και τον χρόνο της Επανάστασης.

Στόχοι για τους μαθητές και τις μαθήτριες:
Να εμβαθύνουν στο έργο και την επαναστατική δράση του Ρήγα Φεραίου.
Να αναγνωρίσουν τον ταξικό και διαπολιτισμικό χαρακτήρα της Επανάστασης του 1821.
Να σταθούν κριτικά απέναντι στην εθνοκεντρική ιστοριογραφία.
Να προβληματιστούν πάνω στις έννοιες της δημοκρατίας, των πολιτικών δικαιωμάτων, της αυτοδιάθεσης και της αλληλεγγύης των λαών.
Να αντιληφθούν ότι ο ιστορικός χρόνος δεν είναι γραμμικός και ποσοτικός αλλά αστάθμητος και απρόβλεπτος, γεμάτος με εκρηκτικές στιγμές που κουβαλούν ένα ποιοτικό φορτίο.

Τη δραστηριότητα μπορείτε να την κατεβάσετε εδώ.

Κούκλες με προσωπικότητα

Οι Κούκλες με προσωπικότητα είναι μια παιδαγωγική μέθοδος, ένα μακροπρόθεσμο project στο οποίο εργαζόμαστε με μία ή περισσότερες κούκλες σε φυσικό μέγεθος, για την προώθηση της ενσυναίσθησης, για την κατανόηση της διαφορετικότητας, για την ενίσχυση της ικανότητας για δράση στα παιδιά του νηπιαγωγείου.

Στόχοι για τους μαθητές και τις μαθήτριες:
Να αναπτύξουν αυτοεκτίμηση.
Να εκφράσουν τα συναισθήματά τους.
Να ενισχυθεί η συγκέντρωση και η προσοχή τους.
Να αναπτύξουν σεβασμό για τους άλλους και διαφορετικές οπτικές.
Να επιλύουν τα προβλήματα συνεργατικά και δημιουργικά.
Να αναπτύξουν κριτική σκέψη.
Να αναγνωρίζουν προκαταλήψεις και αδικίες και να αντιδρούν.

Τη δραστηριότητα μπορείτε να την κατεβάσετε εδώ.


Μίλα για τον ρατσισμό!

Δραστηριότητα για το θέμα του ρατσισμού με βάση τη μεθοδολογία του θεάτρου του καταπιεσμένου του Boal και αφορμή ένα βίντεο της actionaid. Αυτή η θεατρική μεθοδολογία μπορεί να χρησιμοποιηθεί για οποιοδήποτε θέμα θέλει να δουλέψει η ομάδα, εδώ παραθέτουμε ένα παράδειγμα με θέμα τον ρατσισμό. Κύριος στόχος της δραστηριότητας είναι να διερευνήσουμε το θέμα του ρατσισμού μέσα από τα βιώματα και τις αντιλήψεις μας και όχι να φτιάξουμε ένα θεατρικό δρώμενο. Επίσης, μπορεί να προκύψει ένα σκετς με κάποια άλλη μέθοδο ή αυθόρμητα από μία ιστορία που θέλει να μοιραστεί κάποιος παίχτης της ομάδας. Όλα είναι θεμιτά εφόσον εξυπηρετούν την έκφραση και τη δημιουργικότητα της ομάδας.

Στόχοι για τους μαθητές και τις μαθήτριες:
Να ανοίξουμε τη συζήτηση για τον ρατσισμό.
Να αναπτύξουμε την ενσυναίσθηση.
Να διερευνήσουμε το θέμα του ρατσισμού με διαφορετικό τρόπο.

Τη δραστηριότητα μπορείτε να την κατεβάσετε εδώ.

Νουάρ

Το νουάρ είναι ένα παιχνίδι που καλεί τους μαθητές και τις μαθήτριες να δουλέψουν σε ομάδες, να συζητήσουν και να πάρουν αποφάσεις καθώς προσπαθούν να εξιχνιάσουν ένα έγκλημα. Με τη βοήθεια της φαντασίας και τη δύναμη της διασκέδασης, μιλάμε τελικά για τα στερεότυπα και τις προκαταλήψεις μας, τη σχέση μεταξύ στερεοτύπων και προκαταλήψεων από τη μία, γεγονότων και πληροφορίας από την άλλη. Τέλος, συζητάμε για τον τρόπο με τον οποίο μπορούμε να υπερβαίνουμε τις προκαταλήψεις μας με τη χρήση επιχειρημάτων και την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης.

Στόχοι για τους μαθητές και τις μαθήτριες:
Να κατανοήσουν τη σχέση μεταξύ πληροφορίας, κοινοτοπίας, στερεοτύπου, προκατάληψης και διακρίσεων.
Να διασκεδάσουν με τις κοινοτοπίες και τα στερεότυπα που αποτυπώνονται στο παιχνίδι.
Να αναρωτηθούν μέχρι ποιον βαθμό μπορεί να είναι διασκεδαστική η χρήση κοινοτοπιών και στερεοτύπων.
Να σκεφτούν πάνω στις έννοιες της ισότητας, της διαφορετικότητας, αλλά και του ρατσισμού, της ξενοφοβίας και του σεξισμού.

Τη δραστηριότητα μπορείτε να την κατεβάσετε εδώ.

Νύχτα

Δραστηριότητα για τη Μακρόνησο με βάση το βίντεο Νύχτα του ελβετού σκηνοθέτη Ολιβιέ Ζισουά, το οποίο επρόκειτο να αποτελέσει απόσπασμα του ντοκιμαντέρ Σαν πέτρινα λιοντάρια στην μπασιά της νύχτας, αλλά τελικά δεν συμπεριελήφθη στην ταινία. Ο φακός της κάμερας εστιάζει στα χαρακτικά του εξόριστου εικαστικού Γιώργου Φαρσακίδη υπό τους ήχους της ομιλίας αναμορφωτικής προπαγάνδας και των στίχων του Γιάννη Ρίτσου. Οι μαθητές και οι μαθήτριες καλούνται να επεξεργαστούν «πρωτογενές» υλικό από την εφιαλτική καθημερινότητα της Μακρονήσου προκειμένου να το ανασυγκροτήσουν εννοιολογικά και να το αναδιατυπώσουν με κριτικούς όρους.

Στόχοι για τους μαθητές και τις μαθήτριες:
Να εμβαθύνουν στον Εμφύλιο, την εξορία και τη Μακρόνησο.
Να κατανοήσουν τη μεθοδολογία του φασιστικού λόγου και να σταθούν κριτικά απέναντί της.
Να αποδομήσουν τον εθνοκεντρισμό και την εθνικοφροσύνη.
Να αντιληφθούν τον ρόλο και τη συμβολική λειτουργία της γλώσσας.
Να ανακαλύψουν την τέχνη ως μορφή μαρτυρίας και αντίστασης στη λήθη.

Μπορείτε να κατεβάσετε τη δραστηριότητα εδώ.


 

Παίζουμε και μαθαίνουμε για τις νομικές συμβάσεις για τα δικαιώματα

Παρουσιάζουμε εδώ κάποιους τρόπους με τους οποίους μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε δημιουργικά τα νομικά κείμενα των συμβάσεων για τα δικαιώματα. Χρησιμοποιούμε ως παράδειγμα δύο όχι πολύ γνωστά κείμενα (τη Διακήρυξη των αρχών για την ανοχή στη διαφορετικότητα και τη Σύμβαση για την εξάλειψη της διάκρισης κατά των γυναικών) και τα εξετάζουμε με μεθόδους δραματοποίησης, καλλιτεχνικής δημιουργίας, αλλά και παίρνοντας συνεντεύξεις ή βιντεοσκοπώντας και φτιάχνοντας μικρή ταινία. Οι δραστηριότητες μπορούν εύκολα να τροποποιηθούν και να χρησιμοποιηθούν για κάποια άλλη σύμβαση-διακήρυξη.

Στόχοι για τους μαθητές και τις μαθήτριες:
Να γνωρίσουν τα κείμενα των συμβάσεων.
Να αντιληφθούν τη χρησιμότητα και τον ρόλο των δικαιωμάτων
Να μάθουν τις ιστορικές συνθήκες και τους αγώνες που οδήγησαν στ.ην υπογραφή των συμβάσεων.
Να μάθουν τον ρόλο των διεθνών οργανισμών για τη διασφάλιση των δικαιωμάτων
Να αντιληφθούν πως η προστασία των δικαιωμάτων και των κοινωνικών αρχών αποτε.εί κοινωνικό κεκτημένο που προστατεύει τα άτομα.
Να παίξουν και να φτιάξουν τις δικές τους συμβάσεις, παίρνοντας ενεργό ρόλο στην οργάνωση της δικής τους κοινότητας.

Τη δραστηριότητα μπορείτε να την κατεβάσετε εδώ.

Ροκ ενάντια στον ρατσισμό

Δραστηριότητα για την κίνηση «Ροκ Ενάντια στον Ρατσισμό» τη δεκαετία του 1970 στη Βρετανία. Οι μαθητές και οι μαθήτριες παρακολουθούν ένα απόσπασμα από το ντοκιμαντέρ «Who shot the Sheriff?» του Alan Miles με συνεντεύξεις γνωστών μουσικών και καλλιτεχνών που συμμετείχαν στο αντιφασιστικό κίνημα. Στη συνέχεια, αφού συζητήσουν με την υπόλοιπη τάξη για το βίντεο, καλούνται να αναζητήσουν πληροφορίες για μουσικά συγκροτήματα και τη σχέση τους με την πολιτική.

Στόχοι για τους μαθητές και τις μαθήτριες:
Να εμβαθύνουν τη γνώση τους για τον νεοναζισμό στην Ευρώπη.
Να εξετάσουν τις διασυνδέσεις ανάμεσα στις μουσικές υποκουλτούρες και τις πολιτικές ταυτότητες (πώς οι τελευταίες εκφράζονται και ανανοηματοδοτούνται μέσα από τη μουσική).
Να αναγνωρίσουν τη μουσική ως ένα ετερογενές πεδίο αγώνα.

Τη δραστηριότητα μπορείτε να την κατεβάσετε εδώ.

Το κίνημα της Κορινθιακής Δημοκρατίας

Δραστηριότητα για τη δημοκρατία και τη συλλογική δράση με βάση την κινητοποίηση των ποδοσφαιριστών της «Κορίνθιανς Παουλίστα» τη δεκαετία του 1980 στο Σάο Πάολο της Βραζιλίας. Η ιστορία του Σόκρατες και της παρέας του καλεί τους μαθητές και τις μαθήτριες να επανεξετάσουν προσωπικά τους βιώματα, να ανασκευάσουν την εμπειρική γνώση της καθημερινότητας και να σκεφτούν την έννοια της συλλογικότητας.

Στόχοι για τους μαθητές και τις μαθήτριες:
Να προβληματιστούν πάνω σε ζητήματα που αφορούν τη δημοκρατική λειτουργία και τις διαδικασίες λήψης αποφάσεων σε μια ομάδα.
Να αναρωτηθούν για τον καταμερισμό των ρόλων και αρμοδιοτήτων. Πώς γίνεται; Με τι κριτήρια; Τι εξυπηρετεί;
Να πραγματευτούν τη σχέση των διεκδικήσεων για ισότητα με την έννοια της δημοκρατίας.
Να σταθούν κριτικά απέναντι στο συγκεντρωτικό μοντέλο διοίκησης που κυριαρχεί στο σύγχρονο ποδόσφαιρο, αλλά και στους περισσότερους τομείς της κοινωνικής ζωής.
Να φανταστούν, να προτείνουν και να επεξεργαστούν ιδέες για τη διεύρυνση και εμβάθυνση της δημοκρατίας στο σχολείο ή και αλλού.
Να εμβαθύνουν τη γνώση τους για τα μοντέλα λαϊκής βάσης στο ποδόσφαιρο.

Τη δραστηριότητα μπορείτε να την κατεβάσετε εδώ.

Υψωμένες γροθιές στον αέρα

Δραστηριότητα για τα ανθρώπινα δικαιώματα και τις φυλετικές διακρίσεις με βάση τον συμβολικό χαιρετισμό των Αμερικανών αθλητών Τόμμι ΣμιΘ και Τζων Κάρλος κατά τη διάρκεια της απονομής στους Ολυμπιακούς Αγώνες του Μεξικού το 1968. Οι μαθητές και οι μαθήτριες κατεργάζονται τις «ανοίκειες» εικόνες της απονομής και ανασυνθέτουν τα στοιχεία της αφήγησης αξιοποιώντας τις προστιθέμενες πληροφορίες που προσφέρονται.

Στόχοι για τους μαθητές και τις μαθήτριες:
Να εμβαθύνουν στην ιστορία των κοινωνικών αγώνων για τα ανθρώπινα δικαιώματα.
Να αναγνωρίσουν τον αγωνιστικό και βαθύτατα πολιτικό χαρακτήρα της κοινωνικής πραγματικότητας.
Να εξετάσουν τη σχέση των διεκδικήσεων της ισότητας και της ελευθερίας με τη δημοκρατία.
Να προβληματιστούν για τη σχέση αθλητισμού και πολιτικής.
Να εξοπλιστούν με επιχειρήματα απέναντι στη «θεωρία των δύο άκρων».

Τη δραστηριότητα μπορείτε να την κατεβάσετε εδώ.

 Design D 5

Οδηγοί

Συνοπτικός οδηγός προφορικής ιστορίας

Εδώ θα βρείτε:
Tα απαραίτητα εργαλεία για τις εκπαιδευτικές ομάδες που επιθυμούν να υλοποιήσουν δράσεις και προγράμματα προφορικής ιστορίας.
Την αποσαφήνιση του όρου «προφορική ιστορία» και τη σχέση του με τη δημοκρατική παιδεία.
Πληροφορίες για την οργάνωση σχεδίου εργασίας προφορικής ιστορίας.
Τις διάφορες θεματικές της προφορικής ιστορίας που προάγουν τη δημοκρατική παιδεία.
οδηγίες σχετικά με τη συνέντευξη και τον απαιτούμενο τεχνικό εξοπλισμό.
Παραδείγματα σχολείων που εφαρμόζουν τη μέθοδο της προφορικής ιστορίας στη σχολική τάξη.
Παραδείγματα ομάδων προφορικής ιστορίας που συγκροτούνται στο πλαίσιο μια τοπικής κοινωνίας.

Τον οδηγό μπορείτε να τον κατεβάσετε εδώ.

Οδηγός Augusto Boal

Η μεθοδολογία που ακολουθεί είναι εμπνευσμένη από τις μεθόδους του «Θεάτρου του Καταπιεσμένου» του Αουγκούστο Μποάλ (Augusto Boal). Στόχος είναι η ομάδα να προσεγγίσει διάφορα ζητήματα που την αφορούν μέσα από το θέατρο, με τις απαραίτητες κάθε φορά προσαρμογές. Το υπό συζήτηση θέμα μπορεί να αποτυπωθεί σε μια παγωμένη εικόνα που θα φτιάξουν τα ίδια τα σώματα των μελών της ομάδας. Στη συνέχεια, αυτή η εικόνα μπορεί να δραματοποιηθεί περαιτέρω ώστε να αφηγηθεί μια ιστορία καταπώς η ίδια η ομάδα θα επιλέξει.

Τον οδηγό μπορείτε να τον κατεβάσετε εδώ.

Οδηγός δράσεων για τη σύνδεση του σχολείου με την κοινότητα

Ο παρών οδηγός αποτελεί πρόταση εφαρμογής των αξιών της Δημοκρατικής Παιδείας στην πράξη. Στόχος είναι να δοθεί η δυνατότητα στα μέλη της σχολικής κοινότητας, με πρωτεργάτες τους μαθητές και τις μαθήτριες, να εργαστούν από κοινού ώστε να αναπτύξουν μια ιδέα σε δράση με δημιουργικό τρόπο. Έχοντας ένα κοινό όραμα, το σχολείο μπορεί να αποτελέσει χώρο έκφρασης, συμμετοχής, άσκησης δικαιωμάτων και διεκδίκησης. Επίσης, μέσα από την ανάληψη πρωτοβουλιών, οι μαθητές και οι μαθήτριες βιώνουν το σχολείο ως έναν χώρο όπου μαθαίνουν να σκέφτονται κριτικά, εμβαθύνουν στις ευαισθησίες τους και εμπλέκονται ενεργά στην αναζήτηση απαντήσεων σε σχέση με σοβαρά ζητήματα που αφορούν την κοινότητά τους.

Τον οδηγό μπορείτε να τον κατεβάσετε εδώ.

Οδηγός οργάνωσης σχολικής εφημερίδας

Η σχολική εφημερίδα αποτελεί ένα μέσο με το οποίο μπορούμε να επικοινωνήσουμε και να αναδείξουμε τις απόψεις μας στο σχολείο και το ευρύτερο κοινωνικό πλαίσιο. Με τη σχολική εφημερίδα μπορούμε να αξιοποιήσουμε τις γνώσεις μας με δημιουργικό τρόπο, ενώ ταυτόχρονα έχουμε την ευκαιρία να συνεργαστούμε με μαθητές, μαθήτριες και συναδέλφους εκπαιδευτικούς.

Τον οδηγό μπορείτε να τον κατεβάσετε εδώ.

Οδηγός οργάνωσης σχολικής ημερίδας

Τα μαθητικά συνέδρια οργανώνονται συνήθως από φορείς και οργανισμούς, και η μαθητική κοινότητα καλείται να συμμετέχει με την παρουσίαση κάποιας εργασίας. Εφόσον μας απασχολούν θέματα που αφορούν την κοινωνική πραγματικότητα, μπορούμε να οργανώσουμε οι ίδιοι και οι ίδιες στο σχολείο μας μια ημερίδα για να παρουσιάσουμε και να συζητήσουμε τις απόψεις αλλά και τις προτάσεις μας. Στόχος είναι να δημιουργηθεί ένας χώρος διαλόγου, ενημέρωσης και συζήτησης γύρω από ένα επίκαιρο θέμα, το οποίο θα μας δοθεί η δυνατότητα να προσεγγίσουμε από πολλές σκοπιές. Ο παρών οδηγός έχει στόχο να υποδείξει μας τα στάδια οργάνωσης μιας ημερίδας και να προτείνει τρόπους εργασίας που θα μας διευκολύνουν. Βασικές προϋποθέσεις είναι ο προγραμματισμός και η εργασία σε ομάδες.

Τον οδηγό μπορείτε να τον κατεβάσετε εδώ.

Οδηγός οργάνωσης σχολικού φεστιβάλ

Η οργάνωση ενός φεστιβάλ δεν είναι εύκολο έργο. Πρόκειται για πρόκληση που απαιτεί θέληση, συνεργατική διάθεση και συστηματική δουλειά. Εφόσον βρούμε την ιδέα γύρω από την οποία θα οργανώσουμε το δικό μας φεστιβάλ, υπάρχουν κάποιες ενέργειες που είναι απαραίτητο να γίνουν αν θέλουμε το φεστιβάλ μας να αποτελέσει πραγματικό πολιτιστικό γεγονός για το σχολείο μας. Ο παρών οδηγός έχει στόχο να υποδείξει τα στάδια οργάνωσης ενός φεστιβάλ και να προτείνει τρόπους εργασίας που θα μας διευκολύνουν. Βασικές προϋποθέσεις είναι ο προγραμματισμός και η εργασία σε ομάδες.

Τον οδηγό μπορείτε να τον κατεβάσετε εδώ.

Οδηγός: Στερεότυπα και προκαταλήψεις

Τι σημαίνει «κοινοτοπία»; Υπάρχουν διακρίσεις; Πότε εκφράζω προκατάληψη; Τι είναι το επιχείρημα και πώς το συγκροτούμε; Ο παρών οδηγός περιέχει σύντομες και κατανοητές ερμηνείες των εννοιών, επιχειρώντας να διαλύσει τη σύγχυση που δημιουργείται ως προς το περιεχόμενό τους. Η προσέγγιση των όρων γίνεται μέσω κειμένου και εικόνας, ενώ κάθε έννοια αποτυπώνεται γραφιστικά με τρόπο ώστε ο/η εκπαιδευτικός, αν θέλει, να χρησιμοποιήσει τον οδηγό ως ένα παιχνίδι με κάρτες προκειμένου να φέρει την τάξη σε επαφή με τις εν λόγω έννοιες.

Τον οδηγό μπορείτε να τον κατεβάσετε εδώ.

Πρωτοβουλίες για τη δημοκρατία στο σχολείο

Γνωρίζουμε ότι ο καλύτερος τρόπος για να εξουδετερώσει κανείς το κριτικό, ανατρεπτικό περιεχόμενο της σχολικής γνώσης είναι να το μετατρέψει σε αντικείμενο διδασκαλίας μέσα από ολοκληρωτικά σχήματα και αυταρχικά επιβαλλόμενες ερμηνείες. Η μάθηση ως διαδικασία ενδιαφέρουσα, αποκαλυπτική και δυνάμει χειραφετητική προσκρούει στην τυποποίηση των ερωτήσεων και τη μονότονη επιβεβαίωση του κανόνα. Η μεγάλη πρόκληση είναι να σκεφτούμε πρακτικές που κάνουν τη μαθητική εμπειρία να ορίζεται βάσει της ελευθερίας και της ισότητας του πνεύματος. Εκδημοκρατισμός του σχολείου απ’ αυτή τη σκοπιά σημαίνει να επινοήσουμε νέους τύπους σχέσεων ανάμεσα στους διδάσκοντες και τους διδασκόμενους, να αρνηθούμε τα σύνορα των περιοχών και την αποκλειστικότητα των αρμοδιοτήτων· σημαίνει να προωθήσουμε διαδικασίες που ενισχύουν την ενεργή συμμετοχή και την αυτοοργάνωση των μαθητών και των μαθητριών στην εκπαιδευτική διαδικασία. Ο παρών οδηγός προτείνει μια σειρά από εναλλακτικούς τρόπος προσέγγισης της μαθησιακής διαδικασίας, με επίκεντρο τους μαθητές και τις μαθήτριες έναντι των εκπαιδευτικών.

Τον οδηγό μπορείτε να τον κατεβάσετε εδώ.

ΕΠΙΠΛΕΟΝ ΥΛΙΚΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΑΞΗ

Ένας κόσμος ανάποδα

Το υλικό που ακολουθεί εξετάζει πώς οι οπτικές των ανθρώπων που χαρτογραφούν τον κόσμο συνδέονται με την αντίληψη που έχουν για την κοινωνία τους και τον κόσμο. Προβάλλουμε ένα βίντεο από την αμερικανική τηλεοπτική σειρά The West Wing, όπου ο Σύνδεσμος Γεωγράφων για την Κοινωνική Ισότητα επιχειρεί να αποκαλύψει πώς η συμβατική, μερκατορική προβολή του κόσμου παραμορφώνει την πραγματικότητα. Στη συνέχεια, γνωρίζουμε διαφορετικούς, ιστορικούς και σύγχρονους παγκόσμιους χάρτες. Ενισχύουμε έτσι τη γνώση που αφορά τη σχετικότητα της απεικόνισης του κόσμου και στοχαζόμαστε πάνω στον τρόπο που επηρεάζονται οι αντιλήψεις μας από τις παγκόσμιες σχέσεις εξουσίας.

Εδώ μπορείτε να βρείτε το υλικό καθώς και ιδέες αξιοποίησής του.


Μετανάστες

Με αυτή την προτεινόμενη δράση αναδεικνύουμε λιγότερο συζητημένα ζητήματα για τη μετανάστευση. Μέσα από τη διαδρομή ενός μουσικού οργάνου και την προβολή μουσικών βίντεο μιλάμε για τους διαφορετικούς πολιτισμούς και γνωρίζουμε τις μεταναστευτικές περιπέτειες των ανθρώπων, των ζώων ή ακόμα και του φαγητού. Οι στόχοι μας εδώ είναι να εξετάσουμε το φαινόμενο της μετανάστευσης, να αντιμετωπίσουμε κριτικά στερεότυπα και προκαταλήψεις, να μιλήσουμε για τις θετικές πλευρές της μετανάστευσης. Κυρίως, να προτείνουμε έναν εναλλακτικό τρόπο διαχείρισης παρόμοιων θεμάτων.

Μπορείτε να κατεβάσετε τη δραστηριότητα εδώ.

Όψεις της ανυπακοής

Μία συλλογή μικρών κειμένων για στιγμές και παραδείγματα από την ελληνική και παγκόσμια ιστορία που θα συστήσουν στους μαθητές σημαντικές προσωπικότητες (όπως η Ρόζα Παρκς και ο Θορώ) και αξιόλογες στιγμές (όπως η διάσωση του εβραϊκού πληθυσμού στη Ζάκυνθο). Κάθε κείμενο συνοδεύεται από ενδεικτικές ερωτήσεις κατανόησης, αλλά μπορείτε να τα χρησιμοποιήσετε ως βάση συζήτησης ή άλλων δραστηριοτήτων.

Τη συλλογή κειμένων μπορείτε να κατεβάσετε εδώ.

Πρώτη ραδιοφωνική εκπομπή

Μια διαδικτυακή ραδιοφωνική εκπομπή για την οποία υπεύθυνα θα είναι τα ίδια τα παιδιά μπορεί να αποτελέσει εργαλείο γνώσης, πολιτισμού και δημοκρατικής συνεργασίας, καθώς συμβάλλει στην ανάπτυξη της φαντασίας και της δημιουργικότητας, βασίζεται στην ομαδική εργασία και ωθεί τους συμμετέχοντες να ερευνήσουν και να διαβάσουν προκειμένου να την προετοιμάσουν αλλά και να την εκτελλέσουν.

Προτάσεις δραστηριοτήτων για τη χρήση του ραδιοφώνου ως μέσου εκπαίδευσης μπορείτε να βρείτε εδώ.

Συσσωρευτής SearchCulture.gr
από το Εθνικό κέντρο Τεκμηρίωσης

Με τις υπηρεσίες του συσσωρευτή, έχουμε πρόσβαση σε 700.000 ψηφιακά τεκμήρια πολιτιστικής κληρονομιάς, από 68 φορείς πολιτιστικού περιεχομένου της χώρας μας, όπως μουσεία, αρχεία, εφορείες αρχαιοτήτων, πινακοθήκες, βιβλιοθήκες, πολιτιστικοί οργανισμοί.  Όλα διατίθενται στο πλήρως οργανωμένο ψηφιακό περιβάλλον ενιαίας πρόσβασης και προηγμένης αναζήτησης SearchCulture.gr του ΕΚΤ, διατηρώντας τους υπερσυνδέσμους προς τον δικτυακό τόπο της συλλογής του κάθε φορέα. Η πολιτική του συσσωρευτή κινείται σταθερά προς την διαμόρφωση μιας κοινότητας συνεργασίας και αλληλεπίδρασης γύρω από τον ψηφιακό δημόσιο χώρο στον πολιτισμό.

Τρόπος απόκτησης τεκμηρίων:

Το SearchCulture.gr προσφέρει μία δυναμική εμπειρία εξερεύνησης και αναζήτησης του ψηφιακού πολιτιστικού αποθέματος που συσσωρεύει.. Οι χρήστες μπορούν να εξερευνήσουν εύκολα και γρήγορα το μεγάλα και ποικιλόμορφα σύνολα δεδομένων, εισάγοντας λέξη ή φράση αλλά και επιλέγοντας συνδυαστικά από λίστες:

τον φορέα και συλλογή που τους ενδιαφέρει, τύπο τεκμηρίου, ιστορικές περιόδους κλπ, . Εναλλακτικά μπορούν να πλοηγηθούν στο περιεχόμενο χρησιμοποιώντας διαδραστικές εφαρμογές, όπως το νέφος ετικετών δημοφιλών τύπων ή το χρονολόγιο ή μέσα από τις σελίδες τύπων περιεχομένου, ιστορικών περιόδων, φορέων και συλλογών.

Πώς επισκέπτεστε τον ιστότοπο;

Με δύο τρόπους:

1. από την αρχική σελίδα του ΕΚΤ, μενού Ψηφιακό Περιεχόμενο και επιλογή SearchCulture.gr , ή

2. μέσω της διεύθυνσης  https://www.searchculture.gr/ . 

Τώρα μπορείτε να περιηγηθείτε στο περιεχόμενο του συσσωρευτή. Αυτό γίνεται είτε απευθείας από τη μηχανή αναζήτησης είτε επιλέγοντας ένα θέμα από το νέφος ετικετών.

Ακολουθούν δύο παραδείγματα πλοήγησης στον SearchCulture με χρήση της μηχανής αναζήτησης

Δείτε ένα παράδειγμα απλής αναζήτησης 

Και ένα παράδειγμα σύνθετης αναζήτησης

Ψηφιακά Αποθετήρια του Εθνικού  κέντρου Τεκμηρίωσης

Repositories

Πρόκειται για συλλογές πρωτογενών πηγών, αποτελούμενες από έγγραφα, πολιτιστικό περιεχόμενο  και επιστημονικό περιεχόμενο συνοδευόμενα από προτεινόμενες εκπαιδευτικές δραστηριότητες,.  Αποτελούν δεξαμενές τεκμηρίων που διατίθενται ανοικτά για γνώση και διαμοιρασμό. 

Ενδεικτικά παραδείγματα του περιεχομένου που βρίσκεται στην ενότητα αυτή είναι:

  • Εκπαιδευτικό περιεχόμενο για την Ακρόπολη
  • Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης: Αποθετήριο Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Ευτέρπη: Τραγούδια για εκπαιδευτική χρήση Ψηφιακό Μουσικό Ανθολόγιο
  • Το σεντούκι των e-στοριών. Ψηφιακές αφηγήσεις τοπικών ιστοριών από τις Σέρρες
  • Ακαδημαϊκό περιεχόμενο σχετικό με το Δημόσιο Δίκαιο και τη Διακυβέρνηση από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Δημοσίου Δικαίου.
  • Αρχείο εμπορίου και επιχειρηματικότητας
  • Παρατηρητήριο της Προσφυγικής και Μεταναστευτικής κρίσης στο Αιγαίο
  • Ασκληπιός. Ιδρυματικό αποθετήριο Επιστημών Υγείας Ασκληπιείου Βούλας
  • Αποθετήριο ΕΛ/ΛΑΚ Εταιρεία Ελεύθερου Λογισμικού/Λογισμικού Ανοικτού Κώδικα
  • Πανδέκτης. Ψηφιακό Αποθετήριο Πρωτογενών Τεκμηρίων Ελληνικής Ιστορίας και Πολιτισμού
  • Ψηφιακή Βιβλιοθήκη έργων ΕΠΕΑΕΚ & ΕΠΔΒΜ

 

Πώς επισκέπτεστε τον ιστότοπο;  

Με δύο τρόπους:

1. από την αρχική σελίδα του ΕΚΤ, μενού Ψηφιακό Περιεχόμενο και επιλογή Ψηφιακά Αποθετήρια ή

2.  απευθείας μέσω της διεύθυνσης  https://econtent.ekt.gr/el/discovery/content/repositories 

Ακολουθεί ένα παράδειγμα περιήγησης στα Ψηφιακά Αποθετήρια.

Design D 6

Διαδικτυακή πλατφόρμα ΜΗΤΙΔΑτου Εθνικού  κέντρου Τεκμηρίωσης

Repositories 1

Η ΜΗΤΙΔΑ του Εθνικού Κέντρου Τεκμηρίωσης και Ηλεκτρονικού Περιεχομένου (ΕΚΤ)  είναι τράπεζα διδακτικών αντικειμένων που αφορούν εκπαιδευτικούς. Πιο συγκεκριμένα, δίνει τη δυνατότητα

– να αναζητήσουν και αξιοποιήσουν υπάρχον περιεχόμενο για την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση (Γυμνάσιο και Λύκειο)

– να δημιουργήσουν οι ίδιοι και να διαθέσουν στην πλατφόρμα περιεχόμενο για την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση με τη χρήση σύγχρονων διαδικτυακών εργαλείων συνεργασίας και ελεύθερο περιεχόμενο από τις πηγές του ΕΚΤ (αποθετήρια, βάσεις δεδομένων).

Είσοδος και χρήση της πλατφόρμας

Καλό είναι οι εκπαιδευτικοί να έχουν εγγραφεί στην πλατφόρμα του ΕΚΤ,, ώστε να έχουν πρόσβαση σε όλους τους πόρους της ΜΗΤΙΔΑΣ.

Οι πόροι που μπορούν στη συνέχεια να αξιοποιηθούν είναι:

-Θεματικοί χάρτες σε 3 θεματικές ενότητες

-Εκπαιδευτικά σενάρια (εύρεση υπαρχόντων ή ανάρτηση νέων από εμάς)

-Επιστημονικές δημοσιεύσεις για την εκπαίδευση

Επαφίεται στους εκπαιδευτικούς η προσαρμογή του περιεχομένου και των σεναρίων που προτείνονται στην πλατφόρμα, στο προφίλ των μαθητών. Έτσι, υλικά που εμπεριέχονται στο περιεχόμενο της ΜΗΤΙΔΑΣ μπορούν να αξιοποιηθούν τόσο στην προσχολική εκπαίδευση, όσο και … στο Λύκειο. 

2

Ακολουθούν δύο παραδείγματα περιήγησης στους πόρους της ΜΗΤΙΔΑΣ

Περιήγηση στο εκπαιδευτικό υλικό

Περιήγηση στις επιστημονικές δημοσιεύσεις της ΜΗΤΙΔΑΣ

Design D 6



Design D 6

Αυτή η εργασία έχει άδεια χρήσης Creative Commons Αναφορά δημιουργού4.0.

Σχετικά με ΤΣΑΟΥΣΙΔΟΥ ΜΑΙΡΗ

Γεια σας,Ονομάζομαι Τσαουσίδου Μαίρη.  Υπηρετώ εδώ και 29 έτη  ως εκπαιδευτικός Φυσικής Αγωγής (ΠΕ11) στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση Ανατολικής Θεσσαλονίκης.  Ευελπιστώ να δημιουργήσω αλλαγές στον εαυτό μου και στη συνέχεια και στο περιβάλλον μου για το κοινό καλό, μέσα από το θετικό μετασχηματισμό στις σύγχρονες κοινωνίες, ειδικά σε περιόδους κρίσης, όπως αυτή που βιώνουμε όλοι μας πλανητικά.

Είμαι παντρεμένη και έχω δυο παιδιά και ένα σκύλο και 2  γάτους!!!!! Μου αρέσει το θέατρο, τα ταξίδια, η κωπηλασία και το διάβασμα.
Αγαπώ πολύ τα παιδιά και εύχομαι να έχουμε ένα συναρπαστικό ταξίδι γνώσεων! Καλή αρχή σε όλους!

Αγαπημένο ρητό: «Το να ξεστομίζεις μια λέξη είναι σαν να χτυπάς μια νότα στο πληκτρολόγιο της φαντασίας.
Για όσα δεν μπορείς να μιλήσεις πρέπει να σωπαίνεις.»
Ludwig Wittgenstein


Περισσότερες πληροφορίες
Κατηγορίες: Εργαστήρια δεξιοτήτων. Προσθήκη στους σελιδοδείκτες.