Όσο πιο πολλές και διαφορετικές εμπειρίες μάθησης δίνονται τόσο πιο πολλές και οι πιθανότητες να ανακαλύψει το ίδιο το παιδί αλλά και ο εκπαιδευτικός. Οι επιτυχημένες προσπάθειες βασίζονται κυρίως στην Κιναίσθηση και στην Πολυαισθητηριακή προσέγγιση.
Ασκήσεις
«Παίζοντας με τα γράμματα»
Υλικά: σελίδες Α4, μαύρο μαρκαδοράκι, πολύχρωμα μικρά αυτοκόλλητα χαρτάκια post it
Ενδεικτική εφαρμογή
Γράφουμε με μεγάλα γράμματα τις λέξεις που θέλουμε να δουλέψουμε με το παιδί στη σελίδα Α4.
Έπειτα γράφουμε τα γράμματα των λέξεων στα πολύχρωμα χαρτάκια και τα κολλάμε στο χαρτί, διάσπαρτα.
Αρχικά ζητάμε απλά να αναγνωρίσει τα γράμματα και να κολλήσει τα ίδια στις αντίστοιχες θέσεις.
Μετά μπορούμε να ζητήσουμε να αντιστοιχήσει μόνο συγκεκριμένα γράμματα των λέξεων.
Έπειτα το παιδί μπορεί να συμπληρώσει σε ημιτελή λέξη τη συνέχεια της.
Τέλος το παιδί αναγνωρίζει στη λέξη συγκεκριμένο σύμπλεγμα συμφώνων και τα αντιστοιχεί.
Η ίδια άσκηση μπορεί να γίνει και με μανταλάκια, με πλαστικά/μαγνητικά γράμματα και με γλωσσοπίεστρα.
Αυτή η άσκηση μπορεί να αποτελέσει φανταστική αφορμή για ασκήσεις ορθογραφίας!
«Με το κουτάλι»
Υλικά: κουτάλια, χαρτιά Α4, μαρκαδόροι, χαρτάκια post it
Ενδεικτική εφαρμογή
Γράφουμε ένα γράμμα σε ένα χαράκι post it και το κολλάμε πάνω σε ένα μικρό κουτάλι. Στο χαρτί Α4 έχουμε φτιάξει τις συλλαβές και λέξεις που θέλουμε να διδάξουμε στο παιδί. Το παιδί κουνά το κουτάλι και το βάζει στη θέση που του υποδεικνύετε ώστε να αναγνώσει τις συλλαβές ή λέξεις που σχηματίζονται κάθε φορά.
Μπορούμε να δουλέψουμε με όλες τις μορφές των δυσκολιών: Λέξεις με διπλό και τριπλό συμφωνικό σύμπλεγμα πχ. Κρατώ, σπλήνα, λέξεις με τελικό σίγμα πχ. Μεταξωτός
Υλικά: jenga (επιτραπέζιο παιχνίδι), ψαλίδι, χαρτοταινία, μαρκαδόρος
Ενδεικτική εφαρμογή
Πρώτα κολλάμε σε όλα τα ξυλάκια χαρτοταινία ώστε να μπορούμε να γράφουμε όσες φορές θέλουμε αφαιρώντας απλά την ταινία και τοποθετώντας καινούργια.
Έπειτα γράφουμε αυτές τις λέξεις, την ανάγνωση των οποίων, θέλουμε να ενισχύσουμε πχ. Λέξεις με διπλά σύμφωνα /μπ/, γγ/, /γκ/, ντ/, /τζ/
Τέλος στήνουμε τον πύργο. Το παιδί κάθε φορά που τραβάει ένα ξυλάκι, για να το τοποθετήσει στη κορυφή, πρέπει να διαβάζει και την αντίστοιχη λέξη
«Βρες τη λέξη!»
Υλικά: καπάκια όσα και τα γράμματα των λέξεων, καρτέλες με κρυπτογραφημένες εικόνες και καρτέλες-ταμπέλες για την τάξη.
Ενδεικτική εφαρμογή
Δίνουμε στα παιδιά τις εικόνες. Τα παιδιά αναγνωρίζουν εικόνες και αφού βρουν το πρώτο γράμμα τοποθετούν το αντίστοιχο καπάκι στη σωστή θέση. Έπειτα διαβάζουν και αναζητούν τη λέξη που βρήκαν σε ένα σύνολο καρτελών. Τις καρτέλες αυτές καλούνται να τις τοποθετήσουν στο σωστό σημείο της τάξης.
«Το κουτί της ορθογραφίας»
Υλικά: κουτί, πολύχρωμα χαρτάκια, μαρκαδόρος και συρραπτικό.
Ενδεικτική εφαρμογή
Ανοίγουμε παρέα με τον μαθητή όλα τα χαρτάκια ανεξαρτήτου χρώματος και κατηγορίας κκαι φτιάχνουμε οικογένειες λέξεων. Με ένα συρραπτικό και συρράπτουμε κάθε οικογένεια.Για παράδειγμα, τις λέξεις κλειδί, κλείνω, κλειστός, κλειδαριά!
Όσες λέξεις δεν ανήκουν σε μία οικογένεια λέξεων ή δεν έχουμε γράψει κάποια παράγωγή της, τις αφήνουμε και στη συνέχεια, αν είναι εφικτό, φτιάχνουμε οικογένειες στηριζόμενες σε έναν ορθογραφικό κανόνα.
Το ίδιο μπορεί να γίνει στη διάκριση ουσιαστικών, ρημάτων και επιθέτων.
Υλικά: pop it fidget, μαρκαδόρος, χαρτί Α4 και ψαλίδι (ή λευκές κάρτες)
Ενδεικτική εφαρμογή:
Αφού έχουμε γράψει όλα φωνήεντα στο pop it fidget, γράφουμε στην κόλλα μας κάποιες λέξεις στις οποίες απουσιάζουν τα φωνήεντα. Ζητάμε από τον μαθητή να εντοπίσει και να πατήσει ποια φωνήεντα λείπουν.
Η ίδια άσκηση μπορεί να γίνει και για την εκμάθηση ορθογραφίας.