Η εκμάθηση της ιστορίας είναι ένα απαιτητικά γνωστικό μάθημα. Η ιστορία απαιτεί από το παιδί να συγκρατήσει στην μνήμη του μεγάλο όγκο πληροφοριών όπως ονόματα ημερομηνίες ή σειρά γεγονότων. Οι μαθητές πρέπει και να εξετάσουν με κριτικό τρόπο γεγονότα, ονόματα και ημερομηνίες. Πολύ συχνά όμως παρατηρείται οι μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες και ΔΕΠΥ να δυσκολεύονται πολύ να πουν από μνήμης το κείμενο που την προηγούμενη μέρα ή ακόμα και πριν από λίγο διάβασαν.
Μερικές συμβουλές και οδηγίες για τους εκπαιδευτικούς:
- Επικέντρωση στα βασικά σημεία του κειμένου (όχι ημερομηνίες και ονόματα).
- Εντοπισμός και υπογράμμιση αυτών των βασικών σημείων στο κείμενο.
- Εντοπισμός των βασικών ενοτήτων στο κείμενο πλαίσια του. Σε κάθε νοηματική ενότητα χρήση post it για τις βασικές πληροφορίες (λέξεις-κλειδιά)
- Υποβολη σχετικών ερωτήσεων.
- Χρήση σχεδιαγράμματος με τις κεντρικές ιδέες (πού, πότε, πρόσωπα, γεγονότα, σκοπός και συνέπειες).
- Περιληπτική απόδοση του περιεχομένου.
- Χρήση εννοιολογικών χαρτών, εικόνων, σκίτσων, ιστοριογραμμής και ιδεοθύελλας.
- Χρήση φύλλων εργασίας, χαρτών.
- Αξιοποίηση νέων τεχνολογιών (προβολή video, kahoot).
- Βιωματική μάθηση μέσω των επισκέψεων σε μουσεία ή σε αρχαιολογικούς χώρους.
- Χρήση κρεμάλας, σταυρόλεξων και ακρωνύμιων για την εκμάθηση δύσκολων ονομάτων.
- Μη ζητάτε πολλές λεπτομέρειες στη εξέταση.
Βιβλιογραφία
Δημητριάδου Ι., (2017) «Η δυσκολία στην αποστήθιση είναι ένδειξη μαθησιακής δυσκολίας?» https://www.liberal.gr/news/i-duskolia-stin-apostithisi-einai-endeixi-mathisiakis-duskolias/170287
Κώστα Ζώτου Μ.,( 2019) « 9 τρόποι για να μάθει το παιδί σας πιο εύκολα το μάθημα της Ιστορίας» https://www.infokids.gr/9-tropoi-gia-na-mathei-to-paidi-sas-pio-ey/
“Sunderland M., (2019) Choosing a Homeschool History Curriculum”
http://homescoolingwitdylexia.com/choosing-homeschool-history-currculum/