Ποιο είναι το καλύτερο άθλημα για ένα παιδί με αυτισμό;
Όπως ισχύει σε κάθε παιδί, το καλύτερο άθλημα είναι αυτό, με το οποίο το παιδί διασκεδάζει περισσότερο. Ωστόσο, στην περίπτωση του αυτισμού, υπάρχουν κοινωνικά και επικοινωνιακά ελλείμματα καθώς επίσης και δυσκολίες στο συντονισμό των κινήσεων.
-
Αυτισμός και Κολύμβηση
Μερικές φορές, μπορεί να πάρει πολύ χρόνο σε ένα παιδί, ακόμη και για να βάλει τα δάχτυλα των ποδιών του μέσα στην πισίνα. Στην πορεία, όμως, το παιδί αρχίζει να απολαμβάνει και να διασκεδάζει με τη δραστηριότητα αυτή. Για αυτό το λόγο οι γονείς οφείλουν να δείχνουν υπομονή και να ενθαρρύνουν το παιδί τους να συμμετέχει στη φυσική άσκηση με καθοδήγηση και υποστήριξη.
-
Αυτισμός και Στίβος
Για τα παιδιά με αυτισμό ο στίβος μπορεί να είναι μία θαυμάσια απόδραση. Είναι ένα άθλημα που απαιτεί λιγότερη λεκτική επικοινωνία και τα παιδιά που διακρίνονται στο στίβο θεωρούνται αξιέπαινα και από τα υπόλοιπα μέλη της ομάδας. Το τρέξιμο, όπως και η κολύμβηση, περιλαμβάνουν ρυθμικές κινήσεις που είναι παρόμοιες με στερεοτυπικές συμπεριφορές και μπορεί να αποσπάσουν την προσοχή των ατόμων με αυτισμό από το να χτυπάνε τα χέρια τους ή να περπατάνε στις μύτες των ποδιών.
-
Αυτισμός και Ιππασία
Πολλά παιδιά με αυτισμό εντάσσονται σε προγράμματα ιππασίας ως θεραπευτική δραστηριότητα.
Συνοπτικά τα κυριότερα αποτελέσματα της θεραπευτικής ιππασίας είναι:
Ομαλοποίηση του μυϊκού τόνου
Μυϊκή ενδυνάμωση
Αύξηση του εύρους κίνησης των αρθρώσεων
Συντονισμός των κινήσεων
Βελτίωση της ισορροπίας
Δημιουργία δεσμών φιλίας ανάμεσα στο άλογο και στον αναβάτη
Αίσθημα σεβασμού και αγάπης προς τα ζώα
Αίσθημα αυτοπεποίθησης και αυτάρκεια
-
Αυτισμός και Μουσική
Τα παιδιά με αυτισμό φαίνεται να έχουν πρώιμο ενδιαφέρον στον ήχο, στις μελωδίες και στο ρυθμό και μάλιστα πολλές φορές ιδιαίτερες κλίσεις και μουσικές ικανότητες. ΘΠέρα όμως από την ιδιότητα της μουσικής ως ακουστικού ερεθίσματος, η μουσική συνδέεται στενά με την κιναισθησία (αίσθηση μυϊκών συστολών και κινήσεων) και με το σύστημα αφής, όταν μέσω ολόκληρου του σώματος γίνονται αντιληπτοί τόνοι σχετικού βάθους και ύψους.
-
Αυτισμός και Τέχνη
Μέσα από τη ζωγραφική τα παιδιά με αυτισμό έχουν τη δυνατότητα να εκφραστούν πόσο μάλλον αν αυτά δεν εμφανίζουν λεκτική επικοινωνία. Κάθε είδους ζωγραφική είναι μία έκφραση του εαυτού τους. Είναι λοιπόν ένας τρόπος να γνωρίσουμε καλύτερα τα παιδιά μέσα από την “ανάγνωση” των έργων ζωγραφικής τους.
Βιβλιογραφία
Rommel Th., Peterson E, Rommel O., “Hippotherapy with dyskinetic dystonic motor disorders”
Schultz M., “Psychomotor Aspects of Movement and Developmental”
Riding –Evaluated on a case study of an autistic child, 8th
International Therapeutic Riding Congress
Σύνδεσμοι
http://www.buzzle.com/articles/autistic-children-activities.html
http://superswimmersfoundation.org/Autism-and-Swimming.htm
http://www.autisminreallife.com/Autism___Sports.html
Μάρθα Πολυστηριάδου
Φιλόλογος Ειδικής Αγωγής
ΜΑ Education (Special Needs and Inclusive Education)
MΔΕ Μεσαιωνικής Ελληνικής Φιλολογίας