ΜΕΝΙΑ...ΖΕΙ το νηπιαγωγείο!!!

«Το σχολείο δεν πρέπει να θέλει να είναι τίποτα περισσότερο παρά ένα παιχνίδι της ζωής» Freud

Εικόνα κεφαλίδας ΜΕΝΙΑ...ΖΕΙ το νηπιαγωγείο!!!
20220203 114813

«Νηπίων Παιδεία: το πρώτο βήμα στη δημοκρατία»

“….Οι προτεινόμενες δραστηριότητες αναπτύσσουν ένα υποστηρικτικό
περιβάλλον μάθησης, ενθαρρύνοντας την ενεργό εμπλοκή των παιδιών και
εστιάζουν στην  καλλιέργεια και ανάπτυξη γνωστικών και μεταγνωστικών
ικανοτήτων, αξιοποιώντας τις αρχές της παιδαγωγικής  ψυχολογίας. Αξιοποιούνται οι πρότερες γνώσεις των παιδιών επιδιώκοντας τη διασύνδεση και ενσωμάτωση της νέας  γνώσης με τις προϋπάρχουσες γνώσεις τους, μέσω  πολλαπλών προσεγγίσεων ανάλογα με τις ανάγκες, τις δυνατότητες και τα ενδιαφέροντα τους, υιοθετώντας  στρατηγικές της  διαφοροποιημένης διδασκαλίας και της βιωματικής μάθησης. Επιπλέον, αξιοποιούνται εναλλακτικές πρακτικές, ποικίλα διδακτικά εργαλεία και μεθοδολογικές προσεγγίσεις (ομαδοσυνεργατική, διερευνητική μάθηση, επίλυση προβλημάτων), που ενισχύουν τον κριτικό στοχασμό και τη
δημιουργική έκφραση στο σχολικό περιβάλλον.”  (Δώρα Μαρινάτου)

Εργαστήριο 1ο: Ας γνωριστούμε παίζοντας

Παιχνίδια ενεργοποίησης-δέσιμο της ομάδας

Screenshot 1 1

Τα παιδιά σε κύκλο φτιάχνουν με τα σώματα τους κρίκους για να γίνει μια δυνατή αλυσίδα

Screenshot 2 1

Στη συνέχεια μαθαίνουμε το παρακάτω τραγούδι που είναι διασκευή του προσκοπικού τραγουδιού “Ο κύκλος” το οποίο γράφτηκε σε συνεργασία με τη συνάδελφο Ελένη Τσούση:

                                                            Ο ΚΥΚΛΟΣ ΤΗΣ ΦΙΛΙΑΣ ΜΑΣ

Είμαι ένας κύκλος γερός, δυνατός,

κάθε μου κρίκος ένας φίλος καλός,

μια αλυσίδα φιλίας γερή,

που όλοι έχουν θέση σ’ αυτή.

Ένας φίλος φωτίζει όλη μας τη ζωή,

με ένα φίλο ,όλα τα μπορούμε μαζί.(2)

Τι για για τι για

για τι για για ο (2),

για ο, για ο,

Τι για για τι για

για τι για για ο,

για ΟΟΟΟΟ!!!

Στο τέλος το κάθε παιδί φτιάχνει τον κρίκο του και όλοι μαζί την αλυσίδα της ομάδας μας… Αποφασίζουμε να καταγράψουμε τις λέξεις που μας ενώνουν ως ομάδα στον πίνακα και στη συνέχεια χωρισμένοι σε δύο ομάδες, με τη βοήθεια του λογισμικού Word Cloud φτιάχνουμε συννεφόλεξα σε σχήματα

Screenshot 3 1Screenshot 8

Εργαστήριο 2ο: Όλοι έχουμε θέση  σε αυτήν την τάξη του νηπιαγωγείου

Ένας απρόσμενος επισκέπτης στην τάξη μας. Η Ντόρα (μια κούκλα περσόνα) ήλθε από την Ουκρανία επειδή η οικογένεια της μετακόμισε εξαιτίας του φόβου του πολέμου. Δεν έχει κανένα φίλο και τα παιδιά της γειτονιάς την κοροϊδεύουν γιατί μιλάει ψευδά. Τίθενται τα εξής ερωτήματα:

  • Πως αισθάνεται η Ντόρα;
  • Πως θα νιώθαμε εμείς αν ήμασταν στη θέση της;
  • Έχουν αισθανθεί ποτέ έτσι άβολα;
  • Τι θα κάνουμε τώρα εμείς;

Screenshot 4 1

Τα παιδιά προβληματίζονται και δίνουν λύσεις. Αποφασίζουν να την εντάξουν στην ομάδα μας και να γίνει και αυτή κρίκος της αλυσίδας μας. Της φορούν την αλυσίδα και της συστήνονται.

Εργαστήριο 3ο: Εσύ και Εγώ μαζί

Αφήγηση  του παραμυθιού «Σοφία, η αγελαδίτσα τραγουδίστρια»,(Pennart)

Τα παιδιά ακούνε την ιστορία μέχρι ενός σημείου. Καλούνται στις ομάδες τους να δώσουν τη δική  τους συνέχεια

25

Screenshot 10

1η ομάδα

Screenshot 11

2η ομάδα

Screenshot 12

3η ομάδα

Screenshot 13

4η ομάδα

Στη συνέχεια συζητούμε και τοποθετούμε τις εικόνες στο «Θερμόμετρο συναισθημάτων- Θυμόμετρο» τα πιθανά συναισθήματα που βιώνει η Σοφία μέσα από την ιστορία που ακούσαμε. Επιχειρηματολογούν…


Screenshot 15Η αξιολόγηση της δραστηριότητας

 

Screenshot 14

Τέλος δημιουργούν ένα πύργο με τουβλάκια όσα είναι και τα παιδιά της τάξης. Σε κάθε τουβλάκι κολλούν χαρτάκια με το αρχικό γράμμα του ονόματος τους. Έπειτα καλούνται να αφαιρέσουν ένα τουβλάκι Screenshot 16

Screenshot 17από τον πύργο χωρίς να πέσει ο πύργος. Κάνουν τις προβλέψεις τους…

Διαβάζουμε το παραμύθι “ο Φεγγαροσκεπαστής” ένα ποιητικό παραμύθι για τη δύναμη της φιλίας και της αλληλεγγύης και φτιάχνουμε τη δική μας αφίσα

Screenshot 19

Εργαστήριο 4ο: Ο Εαυτός μου…

Σε μια απλή χάρτινη ανθρώπινη φιγούρα τα παιδιά καλούνται μαζί με τους γονείς τους να δώσουν όσο μπορούν περισσότερες πληροφορίες για τον εαυτό τους. Την επόμενη ημέρα την παρουσιάζουν στην ομάδα μας

Screenshot 20

 

Ζωγραφίζουν σε χαρτί εικόνες που αντιπροσωπεύουν αγαπημένα τους πράγματα στις οποίες δεν αναφέρουν το όνομά τους αλλά στοιχεία για τον εαυτό τους. Προσπαθούν να βρουν όσο το δυνατόν περισσότερες ομοιότητες με τους συμμαθητές τους.

Screenshot 21

 

Εργαστήριο 5ο: ….και οι άλλοι

Προβολή της ταινίας   (https://video.link/w/IiYyc) “η εχθρόπιτα” . Συζήτηση, προβληματισμός, παιχνίδι ρόλων:

Screenshot 22

Δημιουργία εννοιολογικού χάρτη με τους τρόπους επίλυσης των διάφορων συγκρούσεων με βάση τις προτάσεις που διατύπωσαν

Screenshot 23

Ομαδική κατασκευή “η κουρτίνα της Αγάπης”

Screenshot 24

Διαβάζουμε το παραμύθι “ο ραφτάκος των λέξεων” και φτιάχνουμε το δικό μας ζεστό πάπλωμα της φιλίας

Screenshot 27

Εργαστήριο 6ο: Η ταυτότητα μου

Αφήγηση παραμυθιού “Έλμερ ο παρδαλός ελέφαντας”. Ακολουθεί συζήτηση-προβληματισμός. Αποδοχή της διαφορετικότητας…

Screenshot 31

Φτιάχνουμε τις δικές μας ταυτότητες

Screenshot 32

 

Εργαστήριο 7ο: Όλοι διαφορετικοί – Όλοι ίσοι

Παρακολουθούμε κουκλοθεατρική παράσταση “Το Ζαμπντερφίλιο” που αναφέρεται σε ένα  διαφορετικό ζώο που ψάχνει για φίλους , αλλά κανένα άλλο ζώο δεν το κάνει παρέα γιατί είναι απλά παράξενο.

20220217 112146Ακολουθεί συζήτηση και προβληματισμός ενώ οι απόψεις των παιδιών καταγράφονται σε ένα ψηφιακό νοητικό χάρτη

20220217 125042

Τέλος γίνεται αναφορά στην “οικογένεια” όπου τα παιδιά καλούνται να την αποτυπώσουν εικαστικά και στη συνέχεια να μιλήσουν για αυτή

Screenshot 33

Μια ενδεικτική εικόνα από τη γωνιά του εργαστηρίου μας

 

Screenshot 35

Screenshot 5

Καλώς μας ήρθες Άνοιξη- Χελιδονίσματα!

Κάποτε ο λαός υποδεχόταν το Μάρτη και την Άνοιξη… τραγουδώντας κάλαντα, τα Χελιδονίσματα. Στα περισσότερα μέρη της Ελλάδας, από τα αρχαία κιόλας χρόνια, ενήλικες και παιδιά -συνήθως αμέσως μετά την περίοδο της Αποκριάς- την 1η ή την 21η Μαρτίου (εαρινή ισημερία), βγαίναν με μεγάλη χαρά να «φωνάξουν» ότι ήρθε η Άνοιξη, έφυγε ο κρύος και άκαρπος Χειμώνας! Η φύση, άρα η ζωή θα αναγεννηθεί. Και πώς το φωνάζανε; Τραγουδώντας κάλαντα!

sitochori

Το έθιμο του καλαντίσματος της Άνοιξης χάνεται στα βάθη των αιώνων, τότε που ακόμη ο Μάρτης ήταν ο πρώτος μήνας του χρόνου και για να τον προϋπαντήσουν έψελναν ευχές και κάλαντα. Μαζί τους οι καλαντιστές είχαν τη χελιδόνα, μια κατασκευή, με ένα ομοίωμα χελιδονιού να περιστρέφεται στην κορυφή της. Χελιδονίσματα λέμε την 1η και 21η Μαρτίου (εαρινή ισημερία), κρατώντας στα χέρια μας τη χελιδόνα.

Έτσι και εμείς στο νηπιαγωγείο μας προσπαθήσαμε να αναβιώσουμε αυτό το έθιμο με σκοπό τα παιδιά να έρθουν σε επαφή με τα ήθη και έθιμα της πατρίδας μας.

 

Screenshot 5

Ομοίωμα χελιδόνας

20220301 12052120220301 120435

Φυσικά δε ξεχάσαμε να φορέσουμε και τα “Μαρτάκια” μας για να μη μας “κάψει” ο ήλιος της Άνοιξης. Το βραχιολάκι αυτό το φοράμε μέχρι την Ανάσταση ή μέχρι να δούμε τα πρώτα χελιδόνια… Τότε το «πετάμε» στα κεραμίδια του σπιτιού μας ή το αφήνουμε σε μια τριανταφυλλιά για να μπορεί από εκεί να το πάρει το χελιδόνι για να χτίσει τη φωλιά του.

20220228 125804
Πηγή: https://www.talcmag.gr/paidi/xelidonismata/
20220202 141639

Νέα χρονιά – μεγάλοι στόχοι!

20220202 141639

Vincent van Gogh ΑΝΘΙΣΜΕΝΗ ΑΜΥΓΔΑΛΙΑ

Μια αμυγδαλιά στην τάξη μας!

Screenshot 3

Screenshot 1

Screenshot 2 Screenshot 4

Screenshot 16

Πιστοποιητικό Αριστείας

Και ναι πήραμε το πιστοποιητικό αριστείας για τη δράση που υλοποιήσαμε  με το 2ο τμήμα του Νηπιαγωγείου Αρχαίας Ολυμπίας κατά την Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κώδικα με τίτλο: ” Μικροί Ξεναγοί της Αρχαίας Ολυμπίας εν δράσει”

Screenshot 16

Τη συγκεκριμένη δράση μπορείτε να την δείτε εδώ

Εργαστήριο Δεξιοτήτων-Διατροφή

Πόλεμος & Ειρήνη

 

Ένα θέμα δύσκολο και πολύ απαιτητικό για το μυαλουδάκι των μικρών παιδιών. ΠΟΛΕΜΟΣ & ΕΙΡΗΝΗ, δύο έννοιες διαμετρικά αντίθετες…. Με αφορμή λοιπόν ότι σε λίγες ημέρες θα γιορτάσουμε την επέτειο της 28ης Οκτωβρίου προσπάθησα να ξεδιαλύνω τις δυσνόητες αυτές έννοιες

  • μέσα από τη ΜΟΥΣΙΚΗ

του πολέμου (drums of war)

και της ειρήνης (Carousel της Ρεμπούτσικα)

  • ΤΗ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ

 

Ζωγραφίζοντας τον ΠΟΛΕΜΟ ακούγοντας την μουσική drums of war

Ζωγραφίζοντας την ΕΙΡΗΝΗ ακούγοντας τη μουσική carousel

  • ΤΟ ΠΑΡΑΜΥΘΙ

  • ΤΗ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ

Κατασκευάζοντας μια πόλη εν καιρώ Ειρήνης εμπνευσμένοι από το παραμύθι!

 

Η πόλη μετά τον πόλεμο!

  • ΤΟΝ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟ

παρατηρώντας διάφορες εικόνες έπρεπε να επιχειρηματολογήσουν και να τοποθετήσουν την εικόνα τους στην ανάλογη αφίσα (αυτές που είχαν δημιουργηθεί σε προηγούμενη δραστηριότητα)

  • ΤΗ ΣΥΖΗΤΗΣΗ παρακολουθώντας φωτογραφικό υλικό από τον ακόλουθο σύνδεσμο (πατήστε τα βελάκια δεξιά και αριστερά της εικόνας για να περιηγηθείτε στις φωτογραφίες)

Know where you stand!!   Seth Taras, a self-taught American artist, was hired by The History Channel for the campaign, “Know Where You Stand.” His pictures show modern scenes spliced with historical photographs!

  • Την ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ-ΑΝΑΛΥΣΗ της Γκουέρνικα του Picasso

Η Γκουέρνικα είναι ένας πίνακας ζωγραφικής, έμπνευση του Πάμπλο Πικάσο. Ζωγραφίστηκε το 1937 και απεικονίζει την πόλη Γκουέρνικα της Ισπανίας η οποία βομβαρδίστηκε κατά τη διάρκεια ενός τρομερού εμφύλιου πολέμου. Ο πίνακας έχει πολύ μεγάλες διαστάσεις, πολύ μεγαλύτερες από τον τοίχο ενός δωματίου.

Ο Πικάσο, φτιάχνοντας ένα τέτοιο πίνακα, ήθελε να δείξει το πόσο υπέφεραν οι άνθρωποι και το πόσο φρικτός είναι ένας πόλεμος! Αυτό το δείχνει χρησιμοποιώντας διάφορα χαρακτηριστικά στοιχεία διαμορφωμένα έτσι ώστε να φαίνεται πόσο καταστρεπτικός και απαίσιος είναι ο πόλεμος.

Παρακολούθηση  στο youTube το βίντεο που παρουσιάζει τρισδιάστατο τον πίνακα.

Ανά ομάδες των2-3 παιδιών αναλύουν τα κομμάτια του πίνακα και στην παρεούλα παρουσιάζουν τις απόψεις τους.

  • ΤΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ

Τελικά μάθαμε πολύ καλά τη σημαίνει ΕΙΡΗΝΗ & ΠΟΛΕΜΟΣ μετά από τόσες δράσεις . Εσείς τι λέτε;

Σημ.: Τη παραπάνω ιδέα τη βρήκα εδώ

Ένα μεγάλο “ευχαριστώ” οφείλω να πω και στις αγαπημένες μου συναδέλφισσες που με εμπνέουν

  • https://www.popi-it.gr/
  • http://haroumenesfatsoules.blogspot.com/2012/10/blog-post_1888.html
αρχείο λήψης (1)

“Μικροί Ξεναγοί της Αρχαίας Ολυμπίας εν δράσει!”Εβδομάδα CODE WEEK

 

 

 

 

 

Φέτος είχα τη χαρά να συμμετέχω μαζί με τους μικρούς μου μαθητές στη μεγάλη γιορτή της Ευρωπαϊκής Εβδομάδας Προγραμματισμού.

Η Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Προγραμματισμού είναι μια πρωτοβουλία βάσης που έχει ως στόχο να κάνει τον προγραμματισμό και τον ψηφιακό γραμματισμό προσιτό σε όλους, με διασκεδαστικό και ενδιαφέροντα τρόπο.

“Η Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Προγραμματισμού είναι ένα κίνημα εθελοντών – πρέσβεων, κορυφαίων δασκάλων και οπαδών του προγραμματισμού από ολόκληρο τον κόσμο. Χαίρει της υποστήριξης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και των Υπουργείων Παιδείας στην Ευρωπαϊκή Ένωση και τις χώρες των Δυτικών Βαλκανίων. Ο πυρήνας της Ευρωπαϊκής Εβδομάδας Προγραμματισμού είναι η κοινότητα εθελοντών διοργανωτών δραστηριοτήτων που περιλαμβάνει δασκάλους, μέντορες, ομάδες προγραμματισμού, βιβλιοθήκες, ιδιωτικές εταιρείες, γονείς και μη κυβερνητικούς οργανισμούς. Αφιερώνουμε χρόνο, ενέργεια και δεξιότητες με στόχο να μεταφέρουμε την υπολογιστική σκέψη, τον προγραμματισμό, τη ρομποτική, την ενασχόληση με υλισμικό, την πληροφορική και τις ψηφιακές δεξιότητες γενικά σε όσους περισσότερους ανθρώπους γίνεται στην Ευρώπη και ολόκληρο τον κόσμο. Η Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Προγραμματισμού αποτελείται επίσης και από τους εκατομμύρια συμμετέχοντες, που είναι άνθρωποι όλων των φύλων, των ηλικιών, των πλαισίων, των πολιτισμών και των δεξιοτήτων από όλο τον κόσμο.” https://codeweek.eu/our-values

Για να μπορέσουμε να συμμετάσχουμε έπρεπε να δηλώσουμε τη δράση μας στο χάρτη και αφού μας το ενέκριναν να την υλοποιήσουμε. Δείτε τη δράση μας εδώ.

Προκειμένου να εισαγάγω τα παιδιά ομαλά στην γλώσσα του προγραμματισμού σχεδίασα στο δάπεδο της αίθουσας ένα τετράγωνο 4Χ4 κελιών και τα  παρότρυνα μέσα από μουσικοκινητικές δράσεις, κυρίως τα νήπια, είτε να κινηθούν με τις εντολές μου στο ρυθμό (μπροστά, πίσω, αριστερά, δεξιά) είτε να μετρούν πηδώντας τα τετράγωνα

Στις 18/10/2021 πραγματοποιήθηκε στην πόλη μας, στην Αρχαία Ολυμπία η Τελετή Αφής της Ολυμπιακής Φλόγας για τους Χειμερινούς Αγώνες του 2022, που θα φιλοξενηθούν στο  Πεκίνο.

Με αφορμή λοιπόν αυτό το τόσο σημαντικό γεγονός ζήτησα από τους μικρούς μου μαθητές να μου πουν ποια θεωρούν τα σημαντικότερα μέρη της πόλης τους. Η άποψη τους καταγράφηκε στον πίνακα.

Στη συνέχεια χωριστήκαν σε ομάδες των 2-3 παιδιών για να αναζητήσουν σχετικές πληροφορίες στη γωνιά του υπολογιστή.

Τα αποτελέσματα των αναζητήσεων τους εκτυπώθηκαν, πλαστικοποιήθηκαν και τοποθετήθηκαν στο μεγάλο τετράγωνο της τάξης. Τα παιδιά σε ζευγάρια κλήθηκαν να πάρουν  το ένα το ρόλο του προγραμματιστή-οδηγού και το άλλο το ρόλο του ρομπότ-ξεναγού, προκειμένου να δείξουν τα κυριότερα σημεία της πόλης τους.  Ο προγραμματιστής-οδηγός έπρεπε να τοποθετήσει τις ειδικές κάρτες -σήματα στα τετράγωνα για να καταφέρει να κατευθύνει  το ρομπότ-ξεναγό ενώ το τελευταίο έπρεπε να διαβάζει δυνατά τις κάρτες καθώς κινείται πάνω σε αυτές (π.χ. κάνω 3 βήματα μπροστά, στρίβω αριστερά, 1 βήμα μπροστά).

Δε διστάσαμε στο τέλος να βάλουμε στο παιχνίδι και τη φίλη μας τη μελισσούλα Beebot.

Η όλη δράση στο τέλος αποτυπώθηκε και σε ένα φύλλο εργασίας

Πιστεύω για αρχή δεν τα πήγαμε και άσχημα….

Φυσικά για τη συμμετοχή μας στη δράση πήραμε και το πιστοποιητικό μας.

Συγχαρητήρια λοιπόν στους μικρούς ξεναγούς μας (τα πιστοποιητικά συμμετοχής περιμένουν…)

Παιχνίδια…!!!

Πρώτες ημέρες στο Νηπιαγωγείο αλλά εμείς έχουμε ήδη αρχίσει να προσαρμοζόμαστε….

Η Δύναμη της Ομάδας…

“Η δύναμη της ομάδας είναι το κάθε ένα άτομο χωριστά που την απαρτίζει. Η δύναμη του κάθε ατόμου είναι η ομάδα του” Phil Jackson

Στο Σχολείο ΕΙΜΑΣΤΕ ΟΜΑΔΑ και έχουμε τους δικούς μας κανόνες:

Σελίδα 2 από 6

Υποστηριζόμενο από blogs.sch.gr & Θέμα βασισμένο στο Lovecraft από τον Anders Norén

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση