Piet Modrian-Ολλανδία

images

Επόμενος σταθμός μας η όμορφη Ολλανδία και δε χάνουμε ευκαιρία να την «επισκεφτούμε» έστω και νοερώς.

Και τι καλύτερο να έχουμε για ξεναγό μας ένα παιδί που θα μας δείξει τα βασικότερα σημεία που μας ενδιαφέρουν όπως ξενάγηση στην πόλη του, διατροφικές συνήθειες, παρουσίαση του σχολείου του αλλά και καθημερινές δραστηριότητες. Εμείς εντυπωσιαστήκαμε από το γεγονός ότι χρησιμοποιούν ποδηλατα μικροί-μεγάλοι, ότι τα σπίτια τους είναι μεγάλα και περίεργα και ότι τρώνε πολύ τυρί.

https://www.youtube.com/watch?v=ecKn6eyQVpg

Προσπαθούμε να την εντοπίσουμε στο χάρτη και να ανακαλύψουμε τη σημαία της. Ταυτόχρονα τους εμφανίζω και το καινούριο ζωγράφο που εκπροσωπεί την Ολλάνδία και δεν είναι άλλος από τον Πιτ Μοντριάν.

Screenshot_3

Παρακολουθούμε το παρακάτω βίντεο για να μας εισαγάγει στο τρόπο έκφρασης του ζωγράφου που με το πέρασμα των χρόνων αλλάζει και το ύφος του και από συγκεκριμένο γίνεται αφηρημένο.

https://www.youtube.com/watch?v=iSCmWnIoRpI

Τα πρώτα του έργα ήταν τοπία που ακολουθούσαν την ολλανδική παράδοση. Αργότερα, επηρεασμένος από τον κυβισμό, δημιούργησε έργα όπου κυριαρχούσε μια αυστηρή γραμμική πειθαρχία και τα οποία εξελίχτηκαν σε πίνακες με χρωματιστά τετράγωνα και παραλληλόγραμμα που χωρίζονται μεταξύ τους από ένα πλέγμα μαύρων γραμμών. Ο ίδιος ονόμασε την τέχνη του Νεοπλαστικισμό, μια καθαρή αφαίρεση όπου σχήματα, γραμμές και χρώματα έχουν τις δικές τους αυτόνομες αξίες και σχέσεις, ενώ έλεγε: «Το συναίσθημα της ομορφιάς παρεμποδίζεται από την εμφάνιση του αντικειμένου γι’ αυτό και το αντικείμενο πρέπει να αποκλειστεί από τον πίνακα».

Παρακολουθήσαμε και το επόμενο βίντεο για να διαπιστώσουμε ότι τα αγαπημένα χρώματά του ήταν το κόκκινο, το κίτρινο, το άσπρο και το μπλε. Του άρεσαν επίσης οι «όρθιες» και «ξαπλωτές» (οριζόντιες-κάθετες) γραμμές, τα τετράγωνα και τα παραλληλόγραμμα.Α

https://www.youtube.com/watch?v=ZStjKcdbfKc

https://www.youtube.com/watch?v=uO-_HV96ZIU

Αποφασίζουμε να δουλέψουμε και εμείς σαν το Μodrian. Πήρε το κάθε παιδί από ένα μαύρο χαρτόνι και τα γεωμετρικά σχήματα (blogs) της τάξης και  προσπαθήσε να αναπαράγει τα έργα του όπως καλύτερα μπορούσε. Ρίχνει το ζάρι και παίρνει τόσα blogs όσα του δείχνει για να τα τοποθετήσει όπως αυτό θέλει.

pizap.com14552273423291

Στη συνέχεια περάσαμε στο χαρτί όπου τα παιδιά καλούνται να ζωγραφίσουν τα τετράγωνα και τα παραλληλόγραμμα , όπου 1 βάφουν κίτρινο, 2 κόκκινο, 3 μπλε, 4 μάυρο. (Το βρήκαμε εδώ)

Screenshot_0

DSCN5995

Η εργασία αυτή μου έδωσε την ιδέα να φτιάξω ένα επιδαπέδιο παιχνίδι. Σχημάτισα με κολλητική ταινία ένα μεγάλο τετράγωνο στο πάτωμα και το χώρισα σε μικρά και μεγάλα τεράγωνα και παραλληλόγραμμα. Στόχος του παιχνιδιού ήταν  το παιδί (πιόνι) με την καθοδήγηση του οδηγού του, να καταφέρει να μπει από τη μια μεριά και παιρνόντας, υποχρεωτικά, από όλα τα τετράγωνα να βγει από την άλλη. Από όποιο τετράγωνο πέρναγε το παιδί(πιόνι), ο οδηγός του άφηνε τόσα blogs. Οι εντολές ήταν πήγαινε ….τόσα τετράγωνα αριστερά, δεξιά, εμπρός, πίσω.

Screenshot_16 Screenshot_20 Screenshot_21 Screenshot_22 Screenshot_24

Το παιχνίδι ήταν αρκετά δύσκολο αλλά το ζευγάρι Κωνσταντίνος- Νίκος τα κατάφεραν περίφημα. pizap.com14552294137711Την επόμενη μέρα φτιάξαμε τα δικά μας έργα-κολάζ κατά το πνεύμα του Modrian. Τα παιδιά αυτή τη φορά αφού τους δόθηκαν ψαλίδια και  χαρτιά (γλασέ) στα γνωστά χρώματα, αλλά και τα blogs άρχισαν να σχεδιάζουν μόνα τους, να κόβουν και να κολλούν και ιδού το αποτέλεσμα. (Δε νομίζω να διαφέρουν και πολύ από το πρωτότυπο, τι λέτε;)

pizap.com14552305246581

Φτιάχουμε και τη βιογραφία του

pizap.com14552344183121

Αφού πια γνωρίσαμε τα συγκεκριμένα έργα του και τα παιδιά είχαν κατανοήσει τον τρόπο, τους έδειξα το παρακάτω έργο γνωστό ως Boogie-Woogie

Screenshot_40και παράλληλα τους παρουσιάζω το παρακάτω βίντεο:

https://www.youtube.com/watch?time_continue=120&v=4b85UBqUy28

 

Στην ερώτηση μου τι να δείχνει αυτός ο πίνακας τα παιδιά πλέον υποψιασμένα μου λένε ότι είναι οι ταράτσες από τα σπίτια ενός χωριού, από γκαράζ  αλλά και νταλίκες που είναι στο δρόμο. Τους αναφέρω τον τίτλο του έργου και παράλληλα τους βάζω να δουν και να ακούσουν το επόμενο βίντεο:

https://www.youtube.com/watch?v=fWDfxgngrNc

Τα παιδιά ενθουσιάζονται και τα παροτρύνω να χορέψουν

pizap.com14552318073431Όταν ηρεμούν τα ρωτάω πως ένιωσαν και αφού μου λένε διάφορα, στο τέλος μου αναφέρουν και τη λέξη «ζαλάδα». Έτσι ακριβώς πρέπει να ένιωσε και ο Μodrian όταν έφυγε από την ήρεμη ζωή της  Ολλανδίας και βρέθηκε ξαφνικά σε μια θορυβώδη πόλη σαν τη Νέα Υόρκη όπου παρέμεινε εκεί μέχρι και το θανατό του. Επηρεασμένος από τους έντονους ρυθμούς της πόλης αλλά και το γρήγορο ρυθμό του Boogie-Woogie που τότε ακουγόταν πολύ, ο ζωγράφος μας έφτιαξε το παραπάνω έργο.

«Τι λέτε θέλετε να γνωρίσουμε και τη Νέα Υόρκη;» τα ρωτάω και αμέσως μπαίνουμε στο google maps. Τραβάω ένα τυχαίο στιγμιότυπο

Screenshot_41και τους ζητάω να το ζωγραφίσουν όπως ο Μodrian (όπου άσπρο=δρόμοι χρωματίζουν με μαύρο μαρκαδόρο)

pizap.com14552328549441Με την ίδια λογική μπαίνουμε ξανα στο google maps και ψάχνουμε την Αλφειούσα, το όμορφο χωριό μας. Τραβάμε πάλι στιγμιότυπο τυχαίο

Screenshot_42και ζωγραφίζουμε ξανά με τον ίδιο τρόπο.

pizap.com14552332750181

Συγκρίνουμε και τα δύο έργα μας και διαπιστώνουμε ότι στην Αλφειούσα δε μπορούμε να φτιάξουμε τετράγωνα γιατί οι δρόμοι της δε «είναι εντάξει» (χιχι φράση που μου είπαν τα παιδιά). Προβληματιστήκαμε για αυτό το γεγονός ……αλλά τη συνέχεια του project σας τη φυλάω για την επόμενη ανάρτηση. Άλλωστε αρκετά σας κούρασα .

Καλή σας νύχτα και εις το επανιδείν!

 

 

6 thoughts on “Piet Modrian-Ολλανδία

  1. Ωραία η ζαλάδα της Αμερικής πάντως….του άρεσε του κύριου Μόντριαν γι αυτό δεν ξαναγύρισε ποτέ πίσω..και καλά έπραξε αφού μας χάρισε σπουδαία έργα!!
    Μου άρεσε πολύ το επιδαπέδιο και θα ήταν ωραία ιδέα αν έβαζες τα παιδάκια μετά να ζωγραφίσουν μόνα τους αυτό που έβλεπαν σχηματισμένο στο δάπεδο.Τι λες;;

    Η ασυμμετρία της Αλφειούσας απο ψηλά ….την κάνει μοναδική!!!!
    Πολλά φιλιά στα παιδιά σου, που μαθαίνουν τόσο όμορφα πράγματα.

Αφήστε μια απάντηση