Κοινό θεματικό σεμινάριο τομεακών προγραμμάτων Comenius – Grundtvig «Ενισχύοντας το διάλογο μεταξύ των γενεών – Η συμβολή του προγράμματος Δια Βίου Μάθηση»

Τη Δευτέρα, 19 Νοεμβρίου 2012, πραγματοποιήθηκε στο ξενοδοχείο «Αμαλία» στην Αθήνα κοινό θεματικό σεμινάριο τομεακών προγραμμάτων Comenius – Grundtvig με θέμα «Ενισχύοντας το διάλογο μεταξύ των γενεών – Η συμβολή του Προγράμματος Δια Βίου Μάθηση».

Στο σεμινάριο αυτό προσκλήθηκαν, εκπροσωπώντας το Μουσικό Σχολείο Άρτας, η κα Ανθούλα Ζιώρη και η κα Μαρία Γλάβα, προκειμένου να παρουσιάσουν το πρόγραμμα Διαγενεακής Αλληλεγγύης που υλοποιήθηκε στο σχολείο κατά το σχολικό έτος 2011-2012 με το οποίο το Μουσικό Σχολείο Άρτας κατέκτησε την 3η θέση πανευρωπαϊκά στο διαγωνισμό generations@school.

Παρακάτω παραθέτουμε την εισήγηση της κας Ανθούλας Ζιώρη:

«Οφείλουμε να ευχαριστήσουμε την Περιφερειακή Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ηπείρου για την πρότασή της προς το ΙΚΥ να συμμετάσχουμε ως εισηγήτριες στο σημερινό σεμινάριο. Επίσης, ευχαριστούμε το ΙΚΥ για τη δυνατότητα που μας δίνει να μοιραστούμε μαζί σας την εμπειρία από τη συμμετοχή μας στην τελετή βράβευσης στον Ευρωπαϊκό Διαγωνισμό generations@school. Το Μουσικό Σχολείο Άρτας κατέλαβε την 3η θέση πανευρωπαϊκά στο διαγωνισμό αυτό.

Η συμμετοχή μας σ’ αυτή τη διοργάνωση ήταν μια πλούσια εμπειρία με αντιφατικά συναισθήματα. Χαρά κι ενθουσιασμό από τη μια, καθώς αισθάνεσαι ότι εκπροσωπείς τη χώρα σου σε μια πανευρωπαϊκή διοργάνωση όπου κυρίως έχουν ξεχωρίσει χώρες της Βόρειας Ευρώπης. Ερωτηματικά από την άλλη, καθώς ξετυλίγεται μπροστά σου η άποψη που έχει η Ευρώπη για την Ενεργό Γήρανση και τη Διαγενεακή Αλληλεγγύη. Η Ευρώπη δείχνει αμήχανη να αναρωτιέται πώς θα χειριστεί τον ηλικιωμένο πληθυσμό της και φαίνεται να επιλέγει συγκεκριμμένες πρακτικές: δουλειά μέχρι να πεθάνεις και οι ηλικιωμένοι να εκπαιδευτούν ώστε να είναι αυτόνομοι και να μη στοιχίζουν στις κοινωνικές υπηρεσίες των κρατών. Αναφορά σε οικογένεια καμία! Στα βίντεο που προβλήθηκαν οι εικόνες των ηλικιωμένων, μόνο θλίψη προκαλούσαν. Άνθρωποι μόνοι τους, με δυσκολίες στο περπάτημα, στην επικοινωνία, εκπαιδεύονταν να αυτοεξηπυρετούνται.

Στο κομμάτι του διαγωνισμού που αφορούσε στα σχολεία, την πρώτη θέση πήρε η Φινλανδία. Εκεί, οι μαθητές ενός τμήματος δημοτικού σχολείου κατασκεύασαν ένα αυτοκίνητο τύπου καρτ μαζί με έναν ηλικιωμένο. Το όλο εγχείρημα χρηματοδοτήθηκε από την κυβέρνηση της χώρας και γινόταν απογεύματα στο σπίτι του ηλικιωμένου. Τη δεύτερη θέση πήρε η Ιρλανδία που εφαρμόζει εδώ και επτά χρόνια προγράμματα διαγενεακής αλληλεγγύης, χρηματοδοτούμενα από πανεπιστήμιο της χώρας. Εκεί, συγκεκριμένη ομάδα ηλικιωμένων, μαζί με μαθητές λυκείου συνέθεσαν ένα τραγούδι ραπ, προχώρησαν στην έκδοση ενός βιβλίου με κείμενα μαθητών και ηλικιωμένων και κατασκεύασαν γλυπτά με γυαλί, ξύλο και πηλό, τα οποία εκτίθενται σε μόνιμη έκθεση στο χώρο του σχολείου. Τα εκθέματα είχαν κι αυτά θέμα τη γεφύρωση του χάσματος νέων και ηλικιωμένων.

Το δικό μας project ήταν απλό κι εύκολο στην υλοποίησή του, είχε πολλή επικοινωνία κι έβγαζε συναίσθημα και αλληλεπίδραση ανάμεσα στους παππούδες και τις γιαγιάδες με τα εγγόνια τους.

Το συμπέρασμα που βγάλαμε στην τελετή βράβευσης στις Βρυξέλλες ήταν ότι η Ελλάδα έχει πολλά να δώσει στην Ευρώπη στο διάλογο μεταξύ των γενεών. Μπορεί να μπει μπροστά και να κινητοποιήσει τα άλλα Ευρωπαϊκά σχολεία στην κατεύθυνση του ανθρωπισμού.

Κάποιες συμβουλές που θα μπορούσαμε να δώσουμε σε σχολεία που υλοποιούν ανάλογα προγράμματα, είναι:

Υλοποιείστε προγράμματα απλά, ιδέες απλές, εύκολα υλοποιήσιμες με πολλή επικοινωνία και συναίσθημα και με απτά αποτελέσματα που θα αναρτώνται σε blog, όπως φωτογραφικό υλικό, βίντεο, ζωγραφιές, κείμενα των μαθητών, όλα χωρίς παρεμβάσεις από τους εκπαιδευτικούς για να γίνουν «καλύτερα». Αφήστε τα παιδιά να εκφραστούν με το δικό τους τρόπο και μην παρεμβαίνετε σε ό,τι φτιάχνουν. Σχεδιάστε και δημιουργήστε στα σχολεία σας, με το υλικό που παράγεται κάθε φορά, κάποια μικροπράγματα ώστε να τα προσφέρετε ως δώρα ανταλλαγής με τα συνεργαζόμενα σχολεία, όπως αφίσες, ημερολόγια, dvd. Είναι πραγματικά πολύ χρήσιμο να δημιουργούν τα σχολεία έργα χρησιμοποιώντας τη δουλειά των μαθητών τους.

Το παραγόμενο υλικό εκθέστε το σε χώρους του σχολείου. Οι μαθητές χαίρονται όταν βλέπουν ότι έχει αξία το έργο τους και κινητοποιούνται ακόμη περισσότερο.

Οφείλουμε να δείξουμε στην υπόλοιπη Ευρώπη το σεβασμό που ταιριάζει στον ηλικιωμένο και τη στήριξη που του οφείλει η οικογένεια. Το ελληνικό σχολείο και η ελληνική κουλτούρα μπορούν να αλλάξουν το βλέμμα της Ευρώπης προς την τρίτη ηλικία.

Κι επειδή τα προγράμματα τα Ευρωπαϊκά δεν μπορεί να αποτελούν αυτοσκοπό του σχολείου, υπάρχει η δυνατότητα να ενταχθούν στην εκπαιδευτική καθημερινότητα του σχολείου με πολλούς τρόπους. Για παράδειγμα, στο μάθημα της Γλώσσας του Δημοτικού, της Λογοτεχνίας του Γυμνασίου και του Λυκείου μπορεί να ενταχθεί θεματική ενότητα που αφορά στο διάλογο μεταξύ των γενεών. Επίσης, μπορεί οι ηλικιωμένοι που κατέχουν κάποια τέχνη που σβήνει να μπουν στα σχολεία και να τη δείξουν σε ομάδες παιδιών. Στο πλαίσιο αυτό δραστηριοποιείται η εθελοντική αποστολή Πηνελόπη Γκάντι στην Κρήτη, η οποία οργανώνει την εκ νέου μύηση στον αυτάρκη κόσμο του αργαλειού και μέσω του σχολείου. Η πρόταση της αποστολής να διδαχθεί η υφαντική ως καινοτόμο μάθημα στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, έγινε δεκτή.

Για όλα αυτά, απαραίτητη προϋπόθεση είναι η συνεργασία του συλλόγου διδασκόντων με τους συλλόγους γονέων και κηδεμόνων και τις διευθύνσεις εκπαίδευσης. Εμείς, ως Μουσικό Σχολείο Άρτας, είμαστε τυχεροί στον τομέα αυτό, γιατί η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Νομού Άρτας στηρίζει τέτοιου είδους πρωτοβουλίες και δράσεις του σχολείου μας».

Ακολουθούν κάποιες φωτογραφίες από το σεμινάριο:


Ο κ. Φώτιος Αθανασόπουλος, Προϊστάμενος Διεύθυνσης Ειδικών Προγραμμάτων Διεθνών Υποτροφιών, απευθύνει χαιρετισμό.




Ο κ.Δεμερτζής Νικόλαος, Πρόεδρος του ΙΚΥ και Καθηγητής του Τμήματος Επικοινωνίας και ΜΜΕ, του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, απευθύνει χαιρετισμό.



Στιγμιότυπο από την παρουσίαση της κας Ζιώρη Ανθούλας και της κας Γλάβα Μαρίας.



Φωτογράφιση των εισηγητών του σεμιναρίου μαζί με την υπεύθυνη του προγράμματος Comenius, κα Ξαρχουλάκου Μαρία.

Αφήστε μια απάντηση