Αρχική » ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ - ΣΥΝΕΔΡΙΑ » 3ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός παιχνιδιού στο Scratch – 2η Ανακοίνωση

3ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός παιχνιδιού στο Scratch – 2η Ανακοίνωση

 kazantzaki-13ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Παιχνιδιού στο Scratch

«Ελληνική Μυθολογία και Καζαντζάκης»

Η ελληνική μυθολογία δεν θα μπορούσε να μην αποτελέσειπηγή έμπνευσης για έναν από τουςπιο ανήσυχους και σπουδαίους νεοέλληνες λογοτέχνες, τον Νίκο Καζαντζάκη. Ο ίδιος έχει γίνει γνωστός στην Ελλάδα και στο εξωτερικό κυρίως εξαιτίας των μυθιστορημάτων που συνέγραψε όπωςτα: «Βίος και Πολιτεία του Αλέξη Ζορμπά», «Ο Χριστός ξανασταυρώνεται», «Ο καπετάν Μιχάλης» και «Ο τελευταίος πειρασμός». Έχει υπάρξει, όμως και ένας συγγραφέας που έχει ασχοληθεί με πολλά και διαφορετικά είδη γραφής, όπως τα ταξιδιωτικά, τα θεατρικά, η ποίηση, η παιδική λογοτεχνία, και ακόματα σενάρια για τον κινηματογράφο! Στα έργα του αυτά, οι ήρωες είναι είτε πραγματικά πρόσωπα είτε μυθικά, δημιουργήματα  του μυαλού του ή ήρωες εμπνευσμένοι από την ελληνική και παγκόσμια μυθολογία.Σε κάθε περίπτωση, ο ίδιος διαλέγει να περιγράψει μια συγκεκριμένη χρονική περίοδο της ζωής του ήρωα ή μας δίνει την δική του οπτική-άποψη -μια καζαντζακική παραλλαγή- όσον αφορά σε γνωστούς και διαδεδομένους μύθους. Έτσι, οι συνηθισμένες εκδοχές των μύθων παραλλάσσονται από τη δημιουργικότητα και τη φαντασία του Καζαντζάκη και μεταφέρουν ιδέες και νοήματα που απασχολούν τον συγγραφέα και την εποχή του.Πάντα, όμως, στα έργα του εκτός από την ιδιαίτερη πλοκή ξεχωρίζει ο ιδιαίτερος συγγραφικός λόγος του Καζαντζάκη, οι όμορφες περιγραφές των προσώπων και του γύρω τους χώρου και η μοναδική εμβάθυνση στα συναισθήματα των χαρακτήρων- ηρώων του.

Μην διστάσετε να αφήσετε το μυαλό σας ελεύθερο να ταξιδέψει στα όμορφα λογοτεχνικά μονοπάτια του έργου του Καζαντζάκη, εκεί που ο μύθος συναντά την πραγματικότητα και η πραγματικότητα το μύθο και να δημιουργήσετε τις δικές σας ιστορίες…

Η ιστορία μας ξεκινά…

 «Καρδιά του καλοκαιριού, μεσημέρι. O ήλιος πέφτει κα­τακόρυφα   απάνω από το κοσμοξακουσμένο Παλάτι της Κνωσού και τα προύντζινα διπλά πελέκια, οι πολύχρω­μες στέγες, οι φαρδιές αυλές λάμπουν».

Στα παλάτια της Κνωσού, Νίκος Καζαντζάκη

Μερικές πληροφορίες για τα έργα του Καζαντζάκη που βασίζονται εξ’ ολοκλήρου στηνΕλληνική Μυθολογία και μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως πηγή έμπνευσης από τους ανερχόμενους «ψηφιακούς» δημιουργούς…

Έργα για το Θέατρο/ Θεατρικά

Κούρος ή Θησέας

Υπόθεση

Έξω από την πόρτα του Λαβύρινθου, ο Θησέας περιμένει τη στιγμή να αναμετρηθεί με το θρυλικό Μινώταυρο, ενώ παράλληλα αναλογίζεται πώς ξέφυγε από τα τεχνάσματα των Μινωιτών, που προσπαθούσαν να τον απομακρύνουν από το σκοπό του. Η Αριάδνη του στέλνει μήνυμα, ομολογώντας του τον έρωτά της και του ζητά να συναντηθούν τα μεσάνυχτα, αλλά εκείνος απαντά αρνητικά.

Η κοπέλα, απτόητη, πηγαίνει και τον βρίσκει επί τόπου, πιστεύοντας ότι η άρνησή του οφείλεται σε ένα είδος ερωτικού παιχνιδιού. Όσο κι αν ο Θησέας της δηλώνει προσβλητικά ότι αδιαφορεί γι’ αυτήν, επιμένει και του υπόσχεται ότι θα τον βοηθήσει να κατακτήσει την Κρήτη και θα τον ακολουθήσει στην Αθήνα· επιπλέον, του ομολογεί ότι πράγματι την έστειλε ο Μίνωας για να τον αποπλανήσει.

Ο Μίνωας δεν αργεί να εμφανιστεί· η στάση του δείχνει ότι είναι συμφιλιωμένος με την ιδέα του τέλους και της καταστροφής. Αντιμετωπίζει τον Θησέα φιλικά, τον συμβουλεύει για τη συνάντησή του με το Μινώταυρο και του δίνει την ευχή του, ενώ η Αριάδνη τον οδηγεί στο Λαβύρινθο. Σύντομα, η γη σείεται από την πάλη· λίγο αργότερα, ο Θησέας βγαίνει μαζί με την Αριάδνη και δίνει το σύνθημα της αναχώρησης.

Η βασιλοπούλα πιστεύει ότι ο Θησέας νίκησε, όμως εκείνος μιλά αινιγματικά για την εμπειρία του. Αποκρούει ξανά τις ερωτικές της προσφορές και της λέει ότι ήρθε η ώρα να χωρίσουν. Ο Μίνωας επιστρέφει, αυτή τη φορά χωρίς τα διακριτικά της βασι-λικής του εξουσίας. Ζητά να μάθει τι συνέβη και η Αριάδνη του περιγράφει τις σκηνές, λέγοντας ότι όταν στο τέλος προσπάθησε να απομακρύνει τον Θησέα, είδε δυο ψηλούς ξανθούς νέους να κοιτούν αμίλητοι τη θάλασσα.

Ο Μίνωας αποκαλεί τον Θησέα «βασιλόπουλο της Κρήτης», και του ζητά να πάρει μαζί του την Αριάδνη, χωρίς αποτέλεσμα. Η Αριάδνη παρακινεί τον πατέρα της να σκοτώσει τον ξένο, όταν όμως ο Μίνωας καλεί τους φρουρούς, γκρεμίζεται η πόρτα του Λαβύρινθου και προβάλλει ο Μινώταυρος με τη μορφή Κούρου. Ο Μίνωας τον αναγνωρίζει ως τον Λυτρωτή που λυτρώθηκε από τη μορφή του Ταύρου, αποχαιρετά την κόρη του και πεθαίνει, ενώ ο Θησέας φεύγει μαζί με τον Κούρο.

Πληροφορίες: ΕΔΩ

Αναζητήστε μακέτες στο ψηφιακό αρχείο της ιστοσελίδας  http://anemoyannis.gr/

Προμηθέας (τριλογία)

Υπόθεση

Προμηθέας Πυρφόρος

Μετά την Τιτανομαχία, ο Δίας απαιτεί την υποταγή του Προμηθέα στην εξουσία του, λησμονώντας ότι κατάφερε να νικήσει χάρη στη δική του βοήθεια. Αγανακτισμένος επειδή ο Δίας παραβίασε τους όρκους του και κατέστρεψε τους ανθρώπους, ο Προμηθέας αρνείται. Πλάθει με πηλό έναν άντρα και μια γυναίκα και τους δίνει ψυχή μ’ ένα κλαδί που είχε ανάψει από τον κεραυνό του Δία. Οι πήλινες μορφές ζωνταντεύουν και η Πανδώρα γίνεται για λίγο το μήλο της έριδος ανάμεσα στον Προμηθέα και τον αδερφό του, Επιμηθέα. Αν και η γυναίκα προτιμά τον ανυπότακτο Προμηθέα, ε-κείνος την παροτρύνει να παντρευτεί τον Επιμηθέα. Οι γιορτές του γάμου σκιάζονται από την προσδοκία της τρομερής εκδίκησης του Δία.

Προμηθέας Δεσμώτης

Πολλά χρόνια αργότερα, ο ασπρομάλλης Προμηθέας εξακολουθεί να διδάσκει τους ανθρώπους, αλλά αισθάνεται ότι ο χρόνος του τελειώνει. Πράγματι, ο Επιμηθέας τον προδίδει και οι δύο εκτελεστές του Δία, ο Θυμός και η Βία, τον καρφώνουν στον Καύκασο. Ο Προμηθέας παραμένει ανυπόκτακτος και αρνείται τις προτάσεις της Πανδώρας να μεσολαβήσει για χάρη του στον Δία. Ενώ τον συντροφεύουν οι Ωκεανίδες, έρχεται μια χωριατοπούλα κρατώντας ένα ομοίωμα παιδιού, και του ζητά να την ευλογήσει για ν’ αποκτήσει γιο από έναν άγνωστο γκριζομάλλη άντρα.

Αργότερα, τον επισκέπτεται η Αθηνά, που αποκαλύπτεται ότι είναι κόρη δική του και όχι του Δία. Του προτείνει να ξεχάσει τα πάντα και να ανέβει μαζί της στον Όλυμπο, διαβεβαιώνοντάς τον ότι ο Δίας δεν έχει πάψει να τον αγαπάει. Σε όραμα, του δείχνει την ακμή και την παρακμή του ανθρώπινου πολιτισμού και στο τέλος του λέει αι-νιγματικά ότι η ίδια, όπως και ο Δίας, είναι δέσμιοι μιας ακόμη μεγαλύτερης δύναμης, την οποία όμως δεν ονομάζει. Ο Προμηθέας απορρίπτει την προσφορά.

Προμηθέας Λυόμενος

Ακόμη πιο γερασμένος, ο Προμηθέας εξακολουθεί να βρίσκεται καρφωμένος στον Καύκασο και περιμένει τις Ωκεανίδες να του φέρουν τα νέα για την έλευση του Λυτρωτή γιου του. Όταν εκείνες έρχονται, βλέπουν με έκπληξη πως έχει ανθίσει το ακάνθινο στεφάνι που φορεί στο κεφάλι του.

Επικρατεί αναταραχή. Τρομαγμένοι Τιτάνες φτάνουν με μήνυμα συμφιλίωσης από τον Δία, αλλά ο Προμηθέας δηλώνει ότι λυτρώθηκε μόνος του και είναι εκείνος που θα σώσει τον Δία. Ακολουθούν ο Σιληνός μ’ ένα νέο θεό, τον Βάκχο, ένα πλήθος Γερόντων κυνηγημένων από ένα μυστηριώδη ανθρώπινο-λιονταρίσιο ίσκιο, και ο Επιμηθέας.

Δεν αργεί να εμφανιστεί ο Ηρακλής – ο «Λυτρωτής-γιος», που απελευθερώνει τον Προμηθέα. Η Αθηνά καλεί τον Ηρακλή να ανέβει στον Όλυμπο, αλλά ο Προμηθέας, προσπαθώντας να τον εμποδίσει, τον αγκαλιάζει και χάνεται μέσα του. Τώρα πια, ο αντάρτης Τιτάνας ζει «σα στοχασμός» στο σώμα του Ηρακλή, που αποφασίζει να μείνει στη γη και να βοηθήσει στον αγώνα της.

Πληροφορίες: ΕΔΩ

Οδυσσέας

Υπόθεση

Σε γενικές γραμμές, ακολουθεί τις τελευταίες ραψωδίες της ομηρικής Οδύσσειας. Μετά από είκοσι χρόνια, ο Οδυσσέας επιστρέφει στην Ιθάκη, τη μέρα που η Πηνελόπη αποφασίζει να παντρευτεί όποιον τεντώσει το τόξο του συζύγου της. Η επιστροφή του τον γεμίζει απογοήτευση: η Ιθάκη είναι φτωχική και ταπεινή, η Πηνελόπη θέλει κάποιον άλλον, ο Τηλέμαχος ανυπομονεί να λυτρωθεί από την πατρική σκιά.

Παρ’ όλα αυτά, ο Οδυσσέας αποφασίζει να διεκδικήσει τα δικαιώματά του. Εμφανίζεται γέρος και αγνώριστος στο παλάτι, μαζί με τον Εύμαιο και τον Τηλέμαχο, που αγνοούν την πραγματική του ταυτότητα. Οι μνηστήρες γλεντούν ανυπόμονοι για τον αγώνα, χωρίς να δίνουν σημασία στα ζοφερά προαισθήματα του Φήμιου. Φέρονται περιφρονητικά στον ξένο, ο οποίος τους αφηγείται φανταστικές περιπέτειες και μιλά αινιγματικά. Όταν, ένας μετά τον άλλον, αποτυγχάνουν στη δοκιμασία του τόξου, ο ξένος πετά τα κουρέλια του και τεντώνει το τόξο, φανερώνοντας ότι είναι ο Οδυσσέας.

Ποίηση

Οδύσσεια

Υπόθεση

Η νέα Οδύσσεια αρχίζει όπου τελεύει η Οδύσσεια του Ομήρου. Αποτελούμενη από 33.333 17 σύλλαβους στίχους, δίκαια ονομάστηκε «το μεγαλύτερο έπος της λευκής φυλής».

Ο Οδυσσέας, αφού σκότωσε τους μνηστήρες, πλαντούσε μέσα στο μικρό του νησί⋅ δε χωρούσε πια στη γυναίκα, στο γιο, στους παλιούς θεούς του, στην πατρίδα, κι αποφάσισε να φύγει πάλι από την Ιθάκη και να επιχειρήσει το στερνό του, το αγύριστο ταξίδι.

Διάλεξε λοιπόν μερικούς συντρόφους όπως τους πεθυμούσε: ψυχές γενναίες και λεύτερες, σώματα γερά, σκάρωσε καινούριο καράβι, πάντρεψε το γιο του με τη Ναυσικά για να του κάμουν εγγόνι να μη χαθεί η γενιά του, κι ένα πρωί έκαμε πανιά κι ανοίχτηκε στο πέλαο.

Άρχισε το μέγα στερνό ταξίδι…

Πληροφορίες: ΕΔΩ

Παιδική λογοτεχνία

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει το έργο  «Στα παλάτια της Κνωσού», όπου ο συγγραφέας δοκιμάζει τον εαυτό του και στην συγγραφή παιδικής λογοτεχνίας, κάτι με το οποίο έχει ασχοληθεί εκτενώς από τα πρώτα χρόνια της πορείας του στον κόσμο της λογοτεχνίας,αφού ο ίδιος μετέφρασε και διασκεύασε στα ελληνικά πολλά γνωστά παιδικά βιβλία.

Στα παλάτια της Κνωσού
Υπόθεση

Παιδικό μυθιστόρημα με θέμα την πάλη του Θησέα με το Μινώταυρο και το τέλος της μινωικής αυτοκρατορίας.

Πληροφορίες: ΕΔΩ


Σχολιάστε

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Άνοιγμα μενού
Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση