robotaki1

“Ακολουθούμε το νερό”

2017-18 με μαθητές και μαθήτριες ρομποτική

Τη σχολική χρονιά 2017-18 δημιουργήθηκε μία ομάδα ρομποτικής αποτελούμενη από έξι παιδιά από την ΣΤ’ τάξη του σχολείου μας για να προσεγγίσει θέματα Πληροφορικής και Ρομποτικής. Μαζευόμασταν ως ομάδα κάθε Κυριακή απόγευμα από τον Οκτώβριο μέχρι τον Φεβρουάριο. Ο απώτερος σκοπός μας ήταν να λάβουμε μέρος στον Διαγωνισμό Ρομποτικής για Δημοτικά με γενικό θέμα “Ο εποικισμός του Άρη”.

Στόχοι: Οι μαθητές κι οι μαθήτριες της ομάδας ρομποτικής να  ασκηθούν στην οργάνωση και τον χρονοπρογραμματισμό των εργασιών που αναλαμβάνουν. Να αξιοποιούν προηγούμενες γνώσεις. Να παρουσιάζουν και να επικοινωνούν τις ιδέες τους. Να διαχειρίζονται με θετικό τρόπο ζητήματα που αφορούν τι ομάδες. Να προσφέρουν τις γνώσεις τους και τις ικανότητές τους στην ομάδα για την υλοποίηση των εργασιών. Να διακρίνουν τα μέσα και τα εργαλεία του περιβάλλοντος της εκπαιδευτικής ρομποτικής. Να συναρμολογούν τα ρομπότ και να επιλύουν τα προβλήματα που προκύπτουν προβάλλοντας καινούργιες ιδέες στην ομάδα. Να εμπεδώσουν την εντολή “μετάδωσε” στο προγραμματιστικό περιβάλλον του Scratch. Να γνωρίσουν την εντολή “τετράγωνο εντολών” και να συνειδητοποιήσουν την αναγκαιότητα της χρησιμοποίησής της. Να βιώνουν ικανοποίηση και να αναπτύσσουν την αυτοεκτίμησή τους μέσα από την ολοκλήρωση και παρουσίαση των έργων τους.

  • Διαδίκτυο και συζήτηση: Είδαμε πολλά βίντεο με ρομποτικές κατασκευές και εξηγούμε σ’ αυτά που βλέπουμε τους όρους που θα αποτελούσαν για μας από εκεί και πέρα το κοινό μας λεξιλόγιο: γρανάζια, άξονες, κινητήρες, αισθητήρας απόστασης, αισθητήρας κλίσης, hub, διασύνδεση…
  • Το όνομα της ομάδας: Σε μια από τις πρώτες μας συναντήσεις μας αποφασίσαμε μετά από προτάσεις και ψηφοφορία και το όνομα της ομάδας μας: Six young scientists. Προς τιμή μου, τα παιδιά πρότειναν και την ονομασία Seven young scientists για να συμπεριλάβουν κι εμένα. Όμως, young δεν με λες κι η ονομασία απορρίφθηκε μετά από πολλά γέλια!!!
  • Ένα μεγάλο θέμα που προέκυψε ήταν η δημιουργία του σεναρίου μας που θα υποστήριζε τις ρομποτικές κατασκευές. Χρειάστηκε λοιπόν να αναζητήσουμε πληροφορίες στο Διαδίκτυο για τον Άρη και τα προβλήματα εποικισμού του. Έτσι καταλήξαμε στο σενάριο: “Ακολουθούμε το νερό”.
  • Το σενάριό μας: Ο Άρης είναι αφιλόξενος και μακριά από τη Γη κι επομένως χρειάζεται οι άποικοι να μπορούν να συντηρηθούν από τα υλικά που υπάρχουν στον ίδιο τον πλανήτη. Και το κυριότερο όλων, το νερό. Σκεφτήκαμε λοιπόν να έχουμε ένα εκσκαφέα που να σκάβει και να παίρνει το χώμα ή/και κομμάτια πάγου (όλα με πάρα πολλά άλατα), τα φορτώνει σε ένα όχημα το οποίο τα μεταφέρει στην μονάδα υποστήριξης της ζωής. Εκεί, από το χώμα και τα άλατα παίρνουμε το νερό κι από αυτό το οξυγόνο. Αυτά τα χρησιμοποιεί ο άποικος για τη συντήρησή του αλλά και για τη συντήρηση ενός θερμοκηπίου για να υπάρχουν διαθέσιμα τρόφιμα. Στο θερμοκήπιο πρέπει να υπάρχουν διπλές πόρτες για να γίνεται με ασφάλεια (λόγω διαφοράς πίεσης), η είσοδος κι η έξοδος των αποίκων.
  • Οι ρομποτικές κατασκευές: Οι ρομποτικές κατασκευές (πόρτες θερμοκηπίου και εκσκαφέας) υλοποιήθηκαν με 2 πακέτα ρομποτικής Lego Wedo 1 (και επιπλέον κινητήρες, αισθητήρες και hub) κι η ρομποτική κατασκευή του οχήματος υλοποιήθηκε με 2 πακέτα ρομποτικής Lego Wedo 2.
  • Οι ομάδες: αρχικά δημιουργήθηκαν τρεις ομάδες από δύο παιδιά κάθε ομάδα: η μία ανέλαβε το θερμοκήπιο, ή άλλη το αυτοκίνητο κι η άλλη τον εκσκαφέα. Κάποιες φορές όμως υπήρχε μια “κινητικότητα” με παιδιά να απασχολούνται σε άλλη κατασκευή κι αυτό προσέδωσε πλουραλισμό στις ιδέες.
  • Ο προγραμματισμός στο περιβάλλον του Scratch: τα παιδιά γνώριζαν αρκετά από τον προγραμματισμό του Scratch από μαθήματα σε προηγούμενες τάξεις. Αξιοποίησαν αυτές τις γνώσεις για τον προγραμματισμό των κινήσεων των κατασκευών. Χρησιμοποίησαν για πρώτη φορά στις πόρτες το “τετράγωνο εντολών” όπου ασχολήθηκαν αρκετά με την παραμετροποίηση των εντολών. Ασκήθηκαν στην εντολή “μετάδωσε” καθώς το απαιτούσαν κι οι πόρτες (μετέδιδαν μήνυμα στην τουρμπίνα) και ο εκσκαφέας ο οποίος μετά από την κίνηση του βραχίονα πάνω- κάτω μετέδιδε μήνυμα ώστε να γίνει και μια κίνηση αριστερά- δεξιά.
  • Η παρουσίαση του έργου: με το έργο αυτό η ομάδα έλαβε μέρος στον διαγωνισμό ρομποτικής των Κυκλάδων όπου έλαβε την πρώτη θέση και προκρίθηκε στον Πανελλήνιο διαγωνισμό ρομποτικής στην Αθήνα. Κατά τη διάρκεια του διαγωνισμού αυτού, τα παιδιά αντεπεξήλθαν εξαιρετικά, απαντώντας σε όλες τις ερωτήσεις των κριτών. Μάλιστα, χρειάστηκε να αλλάξουν τις ονομασίες των κινητήρων και αισθητήρων στον προγραμματισμό των πορτών καθώς έγινε μια αλλαγή hub και τα κατάφεραν τέλεια ώστε να λειτουργούν και πάλι όλα.

Ευχαριστούμε:

  1. τον συνάδελφο Εικαστικών κ.Παναγιώτη Καλούδη για τη βοήθειά του στα θέματα υλοποίησης του σκηνικού μας.
  2. θερμά τον Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων που εμπιστεύτηκε την ομάδα μας και δώρησε στο εργαστήριο Πληροφορικής ένα πακέτο ρομποτικής. Ένα άλλο πακέτο που χρησιμοποιήθηκε το είχαμε παραλάβει παλαιότερα ως δωρεά της COSMOTE  και ένα άλλο το παραλάβαμε φέτος ως παροχή του προγράμματος eTwinning TALOS που υλοποιήσαμε φέτος.
  3. τον συνάδελφο Πληροφορικής κ.Βαγγέλη Γερασιμάτο που υποστήριξε την ομάδα κατά τη διάρκεια του Διαγωνισμού στην Αθήνα. Η ομάδα μας είχε προκριθεί στους ενδοκυκλαδικούς αγώνες ρομποτικής και στη συνέχεια έλαβε μέρος και στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Ρομποτικής για Δημοτικά που πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα, όπου και προκρίθηκε στη Β’ φάση του Διαγωνισμού.
  4. τους γονείς και κηδεμόνες των παιδιών της ομάδας ρομποτικής οι οποίοι ακοπίαστα στήριξαν τα παιδιά στις μετακινήσεις τους, μας “γλύκαιναν” με κεράσματα και τα ενθάρρυναν σ’ αυτή τους την προσπάθεια.
  5. και τον διευθυντή του σχολείου μας κ.Χρήστο Καφτηράνη για την έμπρακτη υποστήριξή του στην ομάδα ρομποτικής.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *