Εργασία για τα ΨΕΕ

Εμπλεκόμενες γνωστικές περιοχές, μάθημα, κεφάλαιο, ενότητα.
Μάθημα: Πολιτική Παιδεία, Κεφάλαιο: Ο ελεύθερος, υπεύθυνος και ενεργός πολίτης,
Ενότητα: Φορολογική συνείδηση

Χαρακτηριστικά και κριτήρια επιλογής του ΨΕΕ
Ψηφιακά Εργαλεία Έκφρασης
Εργαλείο δημιουργίας σύννεφων λέξεων: WordArt
Εκπαιδευτικό ψηφιακό παιχνίδι: TAXEDU
Εργαλείο δημιουργίας ψηφιακής αφήγησης: Pixton

Με την επιλογή των συγκεκριμένων ψηφιακών εργαλείων και του διαδραστικού περιβάλλο- ντος έκφρασης που αξιοποιεί παραδείγματα και καταστάσεις που σχετίζονται με τα ενδιαφέ- ροντα και την καθημερινότητά τους επιδιώκεται ο εμπλουτισμός της μαθησιακής διεργασίας, η κινητοποίηση, η ενεργή και η κριτική εμπλοκή των μαθητών/τριών, η ενθάρρυνση της εξωτερίκευσης των σκέψεών τους, της συνεργασίας, της επικοινωνίας, της πρωτοβουλίας και της αλληλεπίδρασης και η όξυνση των αντιληπτικών ικανοτήτων και της δημιουργικότητάς τους.

Περιγραφή της διδακτικής παρέμβασης
Οι μαθητές/τριες θα είναι σε θέση να προσδιορίζουν την έννοια του φόρου, να αναλύουν την κοινωνική διάσταση των κύριων κατηγοριών των φόρων (άμεσοι και έμμεσοι), να εξηγούν τους λόγους για τους οποίους το κράτος επιβάλλει φορολογία, να διακρίνουν τις διαφορές ανάμεσα στη φοροδιαφυγή και στη φοροαποφυγή και να περιγράφουν τις συνέπειές τους.
Επίσης θα υιοθετήσουν υπεύθυνη στάση απέναντι στην υποχρέωση της καταβολής φόρων και θα καλλιεργήσουν φορολογικη συνείδηση.

Διάρκεια: Τρεις (3) διδακτικές ώρες

Υλικοτεχνική υποδομή: Διαδραστικός πίνακας, ηλεκτρονικοί υπολογιστές

Διαδικασία υλοποίησης
1η Φάση
Θα αναφερθούμε στην προς διερεύνηση έννοια του φόρου και μέσα από την τεχνική του καταιγισμού ιδεών θα ζητήσουμε από τους μαθητές/τριες να διατυπώσουν στην ολομέλεια σχετικές λέξεις, ιδέες, εκφράσεις που τους έρχονται ελεύθερα και αυθόρμητα στον νου, δίχως να σχολιάζουμε ή να διακόπτουμε. Οι απαντήσεις θα καταγράφονται στον διαδραστικό πίνακα με τη χρήση του ψηφιακού εργαλείου Τ.Π.Ε. WordArt. Στη συνέχεια θα τις εξετάσουμε, θα τις σχολιάσουμε, θα τις ταξινομήσουμε σε κατηγορίες και θα προβούμε σε σύνθεση όσων συζητήθηκαν. Με αυτόν τον τρόπο αποβλέπουμε να ανακαλέσουν προϋπάρχουσες γνώσεις και εμπειρίες και να ενεργοποιήσουμε το ενδιαφέρον τους.
2η Φάση
Θα παρουσιάσουμε εν συντομία το περιεχόμενο της διδακτικής ενότητας, θα προβάλλουμε ένα βίντεο που δείχνει πως συνδέεται η πληρωμή φόρων με το κοινωνικό κράτος ώστε να προσεγγίσουμε διαφορετικές συνιστώσες του ζητήματος και θα ανταλλάξουμε απόψεις, προάγοντας τους μαθησιακούς στόχους.

3η Φάση
Προκειμένου να προσδώσουμε ποικιλία και να ενισχύσουμε τη συμμετοχή στην εκπαιδευτική διεργασία θα αξιοποιήσουμε την εκπαιδευτική ψηφιακή πύλη TAXEDU που δημιουργήθηκε για να ενημερώσει τους νέους της Ευρώπης για τη φορολογία και τον τρόπο με τον οποίο επηρεάζει τη ζωή τους.

Μέσα από τη διάδραση, την προσομοίωση αληθινών καταστάσεων και το βιωματικό χαρακτήρα του, οι μαθητές/τριες θα είναι σε θέση να προσδιορίζουν τα χαρακτηριστικά των φόρων, ποιος υποχρεούται να τους καταβάλει, σε ποιον, ποιος ωφελείται και με ποιον τρόπο, πως οι φόροι επηρεάζουν τη ζωή και την καθημερινότητά μας, με ποιους τρόπους μπορεί να πραγματοποιηθεί η φοροδιαφυγή, ποιες είναι οι συνέπειές της και γιατί θεωρείται βαθιά αντικοινωνική πράξη.

4η Φάση
Χωρίζουμε τους μαθητές/τριες σε υποομάδες αποσκοπώντας στη δημιουργία μίας ψηφιακής ιστορίας με τη βοήθεια του Pixton, στην οποία θα απεικονίζετε ένας διάλογος ανάμεσα σε έναν επιχειρηματία (π.χ. ιδιοκτήτη εστιατορίου, καταστήματος υποδημάτων, κλπ.) και σε έναν καταναλωτή, όπου ο ένας θα αναμένει την απόδειξη για τις αγορές που πραγματοποί- ησε και ο άλλος θα επιχειρηματολογεί για τη μη έκδοση.

5η Φάση
Ο εκπρόσωπος της κάθε ομάδας παρουσιάζει το παραγόμενο αποτέλεσμα στην τάξη, προκείμενου να δημιουργηθούν οι συνθήκες για περαιτέρω συζήτηση. Τέλος, καταλήγουμε σε συμπεράσματα σχετικά με την αναγκαιότητα της καταβολής των φόρων και αναλαμβά- νουμε την τελική σύνθεση όσων ειπώθηκαν.