ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ

ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ

Οι δημιουργικές εργασίες, για τις οποίες γίνεται αναφορά στο παρόν άρθρο, υλοποιήθηκαν από την εκπαιδευτικό Γαϊτάνη Μαριάνθη, ΠΕ02 Φιλόλογο, MSc, MA στο 3ο Γενικό Λύκειο Ν. Φιλαδέλφειας κατά το σχολικό έτος 2016-2017 (Αρ. Πράξης: 49/06-04-2017 του Συλλόγου Διδασκόντων). Διατέθηκαν δύο επτάωρα, όπως προβλέπουν οι Οδηγίες για την εκπόνηση των Δημιουργικών Εργασιών στο Γενικό Λύκειο (άρθρο 8 του Π.Δ. 46/2016) για το σχολικό έτος 2016-2017 (Αρ. Πρωτ. 220473/Δ2, 23-12-2016).

1. Ν.Ε. ΓΛΩΣΣΑ Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ

 

ΤΙΤΛΟΣ

“Σχέσεις εφήβων και εκφοβιστικές συμπεριφορές”

[Η συγκεκριμένη δημιουργική εργασία αποτέλεσε μέρος της εισήγησης των Γαϊτάνη Μ. & Γασπαρινάτου Α. (2016). «Ενδοσχολική βία. Μια διδακτική πρόταση προς ενεργοποίηση των μαθητών για ενημέρωση και ουσιαστική παρέμβασή τους πάνω στην πρόληψη και αντιμετώπιση του φαινομένου». Στο: Γ. Σαλονικίδης (επιμ.) 4ο Πανελλήνιο Εκπαιδευτικό Συνέδριο Κεντρικής Μακεδονίας «Αξιοποίηση των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών στη Διδακτική Πράξη», Θεσσαλονίκη 8, 9 & 10 Απριλίου 2016, Πρακτικά Συνεδρίου, Τόμος Β΄(σ.σ. 206-218). Θεσσαλονίκη: Πανελλήνια Ένωση Εκπαιδευτικών για την Αξιοποίηση των Τ.Π.Ε. στις Φυσικές Επιστήμες «Μιχάλης Δερτούζος» – 2003. ISBN: 978-960-99301-2-3]

ΣΚΟΠΟΣ

Οι μαθητές/-τριες επιδιώκεται να ευαισθητοποιηθούν στο θέμα του σχολικού εκφοβισμού και να αναπτύξουν κριτική σκέψη και δημιουργικές ικανότητες εμπλεκόμενοι σε μελέτη περίπτωσης.

ΜΑΘΗΜΑ/ ΚΕΦΑΛΑΙΟ/ΕΝΟΤΗΤΑ

Νεοελληνική Γλώσσα Α΄ Λυκείου (Ο Λόγος/ΙΙ. Διάλογος/Θέματα για συζήτηση και έκφραση/έκθεση σχετικά με την εφηβεία).

ΑΦΟΡΜΗΣΗ

Προβολή της ταινία μικρού μήκους «Zero» (Zealous Creative) στο https://www.youtube.com/ που αφορά τον κοινωνικό αποκλεισμό.  Στο πλαίσιο της μικρής ομάδας (δυάδας), τα μέλη επισημαίνουν τον τρόπο με τον οποίο οι δύο σύντροφοι «zero», «θύματα» κοινωνικού αποκλεισμού, κατάφεραν να αλλάξουν τον τρόπο με τον οποίο τους αντιμετώπιζε ο περίγυρός τους.

ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΟ ΕΡΩΤΗΜΑ/ΠΡΟΒΛΗΜΑ-ΠΑΡΑΧΘΕΝΤΑ ΠΡΟΪΟΝΤΑ

Οι μετέχοντες μαθητές/-τριες επέλεξαν μία περίπτωση ενδοσχολικού εκφοβισμού από τις σ.σ. 35-38 στο http://www.pi-schools.gr/download/lessons/social/entypa/epithet1.pdf και την προσέγγισαν χωρισμένοι στις εξής ομάδες: ψυχολόγων, κοινωνικών λειτουργών, γονέων και κηδεμόνων, διδασκόντων συντάσσοντας σχετική έκθεση, στο πλαίσιο μελέτης περίπτωσης.

Οι μαθητές/-τριες συνεργάστηκαν στο πλαίσιο των διαμορφωθέντων ομάδων και αξιοποίησαν σχετικό ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΟ ΥΛΙΚΟ-ΠΗΓΕΣ.

2/ Ν.Ε. ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ

 

ΤΙΤΛΟΣ

“Η γυναίκα στο έργο του Α. Παπαδιαμάντη”

ΣΚΟΠΟΣ

Οι μαθητές/-τριες επεδιώχθη να αναπλάσουν τη γυναικεία φιγούρα στο έργο του Α. Παπαδιαμάντη.

ΜΑΘΗΜΑ/ ΚΕΦΑΛΑΙΟ/ΕΝΟΤΗΤΑ

Νεοελληνική Λογοτεχνία Α΄ Λυκείου (Τα φύλα στη Λογοτεχνία).

ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΟ ΕΡΩΤΗΜΑ-ΠΡΟΒΛΗΜΑ

Διερεύνηση και ανασύνθεση της γυναικείας φιγούρας στο έργο του Α. Παπαδιαμάντη.

ΠΑΡΑΧΘΕΝΤΑ ΠΡΟΪΟΝΤΑ

Μία ομάδα τριών (03) μαθητών συνέθεσε το προφίλ της γριάς Λούκαινας στο «Μοιρολόι της φώκιας». Ένας (01) μαθητής προχώρησε σε συγκριτική προσέγγιση των μορφών Φραγκογιαννούς και γριάς Λούκαινας στα έργα «Φόνισσα» και «Μοιρολόι της φώκιας» αντίστοιχα. Δύο (02) ομάδες τριών (03) και τεσσάρων (04) ατόμων συνέθεσαν άρθρο αναπλάθοντας τη γυναικεία φιγούρα στο έργο του Α. Παπαδιαμάντη στο πρόσωπο της Φόνισσας.

Οι μαθητές/-τριες συνεργάστηκαν στο πλαίσιο των διαμορφωθέντων ομάδων και αξιοποίησαν σχετικό ΥΛΙΚΟ-ΠΗΓΕΣ.

 

3/ Αρχαία Ελληνική Γραμματεία Β΄ Λυκείου

ΤΙΤΛΟΣ

“Σχεδιάζοντας ένα κοστούμι για μια παράσταση αρχαίου δράματος”

ΜΑΘΗΜΑ/ ΚΕΦΑΛΑΙΟ/ΕΝΟΤΗΤΑ

“Αντιγόνη” του Σοφοκλή, ενότητα “Περιγραφή” στην Νεοελληνική Γλώσσα Α΄ Λυκείου, Καλλιτεχνικά

ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΟ ΕΡΩΤΗΜΑ-ΠΡΟΒΛΗΜΑ

Στο πλαίσιο διερεύνησης και ανασύνθεσης του “προφίλ”  της Αντιγόνης στην ομώνυμη τραγωδία του Σοφοκλή, οι μαθητές/-τριες επιχειρούν να προσαρμόσουν το ένδυμα της ηρωίδας  στις σκηνικές ανάγκες κάθε φορά, αιτιολογώντας τις επιλογές τους.

ΠΑΡΑΧΘΕΝΤΑ ΠΡΟΪΟΝΤΑ

Συμπαρήχθησαν σύντομα άρθρα,  έγιναν προφορικές παρουσιάσεις με προβολή διαφανειών, σχεδιάστηκαν σκίτσα

4. ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ Β΄ ΛΥΚΕΙΟΥ

ΤΙΤΛΟΣ

“Ψυχή: Μια διαθεματική και διεπιστημονική προσέγγιση” Έχει δημοσιευθεί στο Γαϊτάνη, Μ. (2017). «Ψυχή: Μια διαθεματική και διεπιστημονική προσέγγιση». Στο: Χ. Τσιχουρίδης, Δ. Κολοκοτρώνης, Δ. Λιόβας, Μ. Μπατσίλα, Κ. Σταθόπουλος, Α. Κοντογεωργίου, Η. Λιάκος, & Ζ. Καρασίμος (επιμ.), Πρακτικά Εργασιών 3ου Διεθνούς Συνεδρίου, για την Προώθηση της Εκπαιδευτικής Καινοτομίας, Λάρισα 13 – 15 Οκτωβρίου 2017, Τόμος Α – Πλήρη άρθρα (Full papers) (σ.σ. 233-241). ISBN: 978-618-82197-6-2 (τόμος Α). Ε.Ε.Π.Ε.Κ. https://www.eepek.gr/el/.

ΙΔΙΑΙΤΕΡΗ ΠΕΡΙΟΧΗ ΓΝΩΣΤΙΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ

Ιδιαίτερη περιοχή γνωστικού αντικειμένου το 3ο Κεφάλαιο: «Αναζητώντας τη γνώση» (3η Ενότητα: «Θεωρίες για την πηγή της γνώσης») και το 5ο Κεφάλαιο: «Ανακαλύπτοντας τον νου» που διδάχτηκε περιληπτικά (βλ. Βιρβιδάκης, Σ., Καρασμάνης, Β. & Τουρνά, Χ. /Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων/Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής/Π.Ι. (2014). Αρχές Φιλοσοφίας, Β΄ Τάξη Γενικού Λυκείου, Θεωρητική Κατεύθυνση, Ι.Τ.Υ.Ε. Διόφαντος).

ΒΑΣΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ

Βασικοί στόχοι είναι η ανάπτυξη του φιλοσοφικού στοχασμού, της κριτικής και δημιουργικής σκέψης των μαθητών/-τριών, αλλά και διαφόρων ειδών γραμματισμού, όπως ο πληροφοριακός, ο  οπτικός, ο ψηφιακός, ο κριτικός  γραμματισμός.

ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ-ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ (σύντομη αναφορά)

Οι μαθητές/-τριες εξέτασαν τον όρο ψυχή μέσα από διάφορα κειμενικά είδη λαμβάνοντας υπόψη συγκείμενο και περικείμενο και προχώρησαν σε διαθεματική και διεπιστημονική προσέγγιση αυτού που αποκαλείται ψυχή. Πρώτα κλήθηκαν να επιλέξουν το θεματικό πεδίο που τους ενδιέφερε και χωρίστηκαν σε ομάδες 1-4 ατόμων. Μια ομάδα επέλεξε να διερευνήσει το νόημα που αποκτά ο όρος ψυχή στους στίχους έντεχνων ελληνικών τραγουδιών, άλλη επεχείρησε θεολογική προσέγγιση του όρου, ενώ δύο ομάδες επιδόθηκαν σε μια γενική διεπιστημονική προσέγγιση. Άλλη ομάδα εστίασε στους μύθους «περί ψυχής», τρεις ομάδες προχώρησαν στη διερεύνηση της ψυχής ως οντότητας στους Προσωκρατικούς φιλοσόφους, μία ομάδα διερεύνησε την ψυχή στον Αριστοτέλη και τον Πλωτίνο, άλλη ομάδα μελέτησε την ψυχή στον Πλάτωνα.

Οι μαθητές/-τριες συνεργάστηκαν στο πλαίσιο των διαμορφωθέντων ομάδων και αξιοποίησαν σχετικό ΥΛΙΚΟ (έντυπο και ηλεκτρονικό).

ΠΑΡΑΧΘΕΝΤΑ ΠΡΟΪΟΝΤΑ

Συμπαρήχθησαν σύντομα άρθρα, δοκίμια και παρουσιάσεις. Στα κείμενα αυτά οι εκπαιδευόμενοι προέβησαν στη δημιουργική αναπαραγωγή της θεωρίας περί ψυχής του/των υπό μελέτη φιλοσόφου/-ων.

 

5. Ν.Ε. ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ

 

Το σχολικό έτος 2020-2021 στο 42 ΓΕΛ Αθηνών, την ημέρα εορτασμού της 25ης Μαρτίου, έλαβε χώρα η ακόλουθη δράση: «Το χρονικό της απελευθέρωσης του 1821 μέσα από το δημοτικό τραγούδι».

Υπήρξε κεντρικός αφηγητής που γραμμικά παρουσίασε την πορεία των εξεγέρσεων των Ελλήνων από τα χρόνια κιόλας της Άλωσης και κατά διαστήματα παρέπεμπε σε στίχους με αφορμή τους οποίους ένας ή και δύο μαθητές/-τριες διαλεγόταν μεταξύ τους (και με τον κεντρικό αφηγητή), επίσης, με στίχους από δημοτικά τραγούδια.

Η δράση υλοποιήθηκε στο πλαίσιο της σχολικής εορτής της 25ης Μαρτίου και της διδασκαλίας της ΝΕ Λογοτεχνίας.

Είναι μια διαθεματική προσέγγιση που εμπλέκει ΝΕ Λογοτεχνία, Ιστορία, Πολιτικούς Θεσμούς και Αρχές Δικαίου.

Αφήστε μια απάντηση