ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ

Η κ. Γαϊτάνη Μαριάνθη, Εκπαιδευτικός ΠΕ02 Φιλόλογος, μέλος της Ομάδας Δράσεων Πρόβλεψης και Αντιμετώπισης σχολικής Βίας (Ο.Δ.Π.) στο 3ο Γενικό Λύκειο Νέας Φιλαδέλφειας “Μ. Κουντουράς” (Πράξη Συλλόγου Διδασκόντων 2/8-9-2025) από το σχολικό έτος 2015-2016 έως το 2018-2029, εκπόνησε τα παρακάτω Προγράμματα Σχολικών Δραστηριοτήτων:

A/ Το Πολιτιστικό Πρόγραμμα με τίτλο “Η πολιτισμική φυσιογνωμία του νεότερου ελληνισμού μέσα από τη μεταποίηση και το εμπόριο του καπνού” υλοποιήθηκε κατά το σχολικό έτος 2015-2016 στο 3ο Γενικό Λύκειο Ν. Φιλαδέλφειας «Μίλτος Κουντουράς» (Αρ. Πράξης: 16/13-11-2015 & Αρ. Πράξης έγκρισης 2/30-11-2015).  To ανωτέρω Πρόγραμμα σχεδιάστηκε και παρουσιάστηκε ως εισήγηση από την Γαϊτάνη Μαριάνθη, Εκπαιδευτικό ΠΕ02 Φιλόλογο στο 2ο Πανελλήνιο Συνέδριο eTwinning με διεθνή συμμετοχή για τα συνεργατικά προγράμματα στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση «Αξιοποίηση των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας στα συνεργατικά σχολικά προγράμματα», Πάτρα 13, 14, 15 Νοεμβρίου 2015.

ΠΕΔΙΑ ΣΥΝΔΕΣΗΣ ΜΕ ΤΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΠΟΥΔΩΝ ΤΩΝ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΩΝ ΓΝΩΣΤΙΚΩΝ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΩΝ

—Το Πρόγραμμα  έχει διαθεματικές προεκτάσεις σε Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία, Ιστορία, Πολιτική Παιδεία, Καλλιτεχνική Παιδεία, Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή,  Καλλιτεχνικά, Τοπική Ιστορία, Πολιτισμό και Δραστηριότητες Τέχνης, Τεχνολογία, Πληροφορική.

ΠΑΡΑΧΘΕΝΤΑ ΠΡΟΪΟΝΤΑ

Αποδόθηκε διαγραμματικά  ο πολιτισμός  στου καπνού στην Ελλάδα του 19ου αιώνα.   

Οι μαθητές/-τριες χωρίστηκαν σε ομάδες. Κάθε ομάδα ανέλαβε το πεδίο έρευνας που την ενδιέφερε θέτοντας και το ερευνητικό ερώτημα για την παραγωγή ιστορικών δοκιμίων, άρθρων και παρουσιάσεων.

  DSCN1578        

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Β/ Το Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας με τίτλο «Σχέσεις εφήβων: εκφοβιστικές συμπεριφορές», κατά το σχολικό έτος 2016-2017 στο 3ο Γενικό Λύκειο Ν. Φιλαδέλφειας «Μ. Κουντουράς» (Αρ. Πράξης: 32/02-11-2016 και Αρ. Πράξης Έγκρισης: 21995/25-11-2016, 2η Πράξη).

Δραστηριότητες του ανωτέρω Προγράμματος αποτελούν μέρος διδακτικής πρακτικής που σχεδιάστηκε και παρουσιάστηκε από τη Γαϊτάνη Μαριάνθη, Εκπαιδευτικό ΠΕ02 Φιλόλογο στο 4o Πανελλήνιο Συνέδριο Κ. Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη, 8-10 Απριλίου 2016.

ΑΡΙΘΜΟΣ ΜΑΘΗΤΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

Τριάντα (30), ΑΓΟΡΙΑ: 14   ΚΟΡΙΤΣΙΑ: 16

ΠΕΔΙΑ ΣΥΝΔΕΣΗΣ ΜΕ ΤΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΠΟΥΔΩΝ ΤΩΝ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΩΝ ΓΝΩΣΤΙΚΩΝ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΩΝ

Το παρόν Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας έχει διαθεματικές προεκτάσεις σε Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία, Ιστορία, Πολιτική Παιδεία, Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή, Κοινωνιολογία, Ψυχολογία, Καλλιτεχνική Παιδεία, Πρότζεκτ, Πληροφορική.

ΥΠΟΘΕΜΑΤΑ (ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ-ΟΨΕΙΣ ΤΟΥ ΘΕΜΑΤΟΣ) ΠΟΥ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΤΗΚΑΝ

Σχέσεις στην εφηβεία-χαρακτηριστικά /μορφές εκφοβισμού / αίτια / διαστάσεις που λαμβάνει το φαινόμενο (ψυχολογική, παιδαγωγική, κοινωνιολογική και άλλη) / ο ρόλος των ίδιων των εφήβων, της οικογένειας, του σχολείου, της πολιτείας στην πρόληψη και αντιμετώπιση του εκφοβισμού.

ΣΤΟΧΟΙ

Από τους βασικότερους στόχους του Προγράμματος είναι να ενεργοποιηθούν οι μαθητές/-τριες σε θέματα ατομικής προστασίας και σεβασμού των ανθρωπίνων δικαιωμάτων αναπτύσσοντας δεξιότητες στο να διαμορφώνουν και να συντηρούν, σε χώρους που ζουν και δραστηριοποιούνται, κλίμα αποδοχής, αλληλοσεβασμού, γόνιμης αντιπαράθεσης.

ΠΑΡΑΧΘΕΝΤΑ ΠΡΟΪΟΝΤΑ

Δημιουργία ομάδας, επίλυση προβλήματος, παιχνίδι ρόλων, δραματοποίηση, παραγωγή άρθρων.

Στο πλαίσιο ημερίδας οι μετέχοντες μαθητές/-τριες ενημέρωσαν τους συμμαθητές/-τριές τους εστιάζοντας στις διαστάσεις της συγκεκριμένης παθογένειας, τη δυνατότητα πρόληψης και αντιμετώπισής της από τους ίδιους τους εφήβους σε συνεργασία με την οικογένεια, το σχολείο και αρμόδιους φορείς.

Αξιοποιήθηκαν τα προϊόντα της έρευνας και μελέτης των μετεχόντων στο πρόγραμμα και δόθηκαν πληροφορίες από ΠΗΓΕΣ-ΥΛΙΚΟ που αφορούν σε αποφάσεις, νόμους, συμβάσεις, φορείς κ.ά. για τα δικαιώματα των παιδιών.

 

 

 

Γ/Το Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας με τίτλοΕκφοβιστικές συμπεριφορές στο σχολείο” , κατά το σχολικό έτος 2017-2018 στο 3ο Γενικό Λύκειο Ν. Φιλαδέλφειας «Μ. Κουντουράς» (Αρ. Πράξης Συλλόγου Διδασκόντων: 22/23-11-2017 και Αρ. Πράξης Έγκρισης:25588/08-12-2017,Πράξη1).

ΑΡΙΘΜΟΣ ΜΑΘΗΤΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

Δέκα έξι(16)

Περίληψη προγράμματος: Οι μαθητές/-τριες προσέγγισαν βιωματικά ζητήματα σχέσεων στην εφηβεία και στο πλαίσιο διδασκαλίας του μαθήματος της Νεοελληνικής Γλώσσας Α΄ Λυκείου με θέματα αφορούντα στην ΕΦΗΒΕΙΑ. Υποθέματα: α)χαρακτηριστικά/μορφές εκφοβισμού με εστίαση στον λεκτικό εκφοβισμό, β)αίτια/διαστάσεις που λαμβάνει ο εκφοβισμός μέσα από τη διεπιστημονική προσέγγιση του φαινομένου -ψυχολογική, παιδαγωγική, κοινωνιολογική και άλλη- γ) ο ρόλος των ίδιων των εφήβων, της οικογένειας, του σχολείου, της πολιτείας στην πρόληψη και αντιμετώπιση του εκφοβισμού, δ)τα δικαιώματα των παιδιών.

Μεθοδολογία υλοποίησης: οι ερωταποκρίσεις, η συζήτηση, η ιδεοθύελλα, η μελέτη περίπτωσης, η επίλυση προβλήματος, η λήψη αποφάσεων, η καλλιτεχνική έκφραση, το παιχνίδι ρόλων, η ομαδοσυνεργατική μέθοδος

Δράσεις που πραγματοποιήθηκαν:

-Ενημέρωση της Α΄ Τάξης του σχολείου με την έναρξη της σχολικής χρονιάς πάνω σε θέματα που αφορούν στον σχολικό εκφοβισμό από την κα Γαϊτάνη Μαριάνθη, τακτικό μέλος ΟΔΠ του σχολείου.

-Διαμόρφωση ομάδας ενημέρωσης πάνω σε ζητήματα εκφοβισμού

-Στο πλαίσιο της μελέτη περίπτωσης: σύνταξη υπομνημάτων, επιστημονικών εκθέσεων από ομάδες μαθητών/-τριών (υποδυόμενων γονείς, μαθητές, εκπροσώπους του Συλλόγου Διδασκόντων, κοινωνιολόγους κ.ά.) για την προσέγγιση/αντιμετώπιση περιστατικών (από μαρτυρίες στο διαδίκτυο) σχολικού εκφοβισμού

Δραματοποίηση-οι μαθητές σε ρόλο θύτη-θύματος-παρατηρητή και εναλλαγή σε αυτούς για την απόκτηση ενσυναίσθησης

-Ανάρτηση σε πίνακες ανακοινώσεων των τμημάτων από τους μετέχοντες στο Πρόγραμμα χρήσιμων ιστοσελίδων και τηλεφώνων για τον σχολικό εκφοβισμό και τη βία, καθώς και φυλλαδίου για τα δικαιώματα των παιδιών(Ευρωπαϊκή Ένωση)

-Καλλιτεχνική δημιουργία(μαθητές/-τριες δημιούργησαν ιστορίες,  βασιζόμενες αποκλειστικά σε σκίτσα, με θέμα κυρίως τη λεκτική βία-εκφοβισμό)

Συνεργασίες με άτομα και φορείς: η ομάδα του «συνΚίνησις» πραγματοποίησε βιωματικό πρόγραμμα στον χώρο του σχολείου με τη συμμετοχή 28 μαθητών/-τριών από Α΄, Β΄, Γ΄ Τάξη, μεταξύ των οποίων 14 μετέχοντες στο Πρόγραμμα μαθητές/-τριες.

 

 

Δ/ Το Πολιτιστικό Πρόγραμμα με τίτλο “Η διαφορετικότητα μέσα από κείμενα της λογοτεχνίας και της ιστορίας”, κατά το σχολικό έτος 2018-2019 στο 3ο Γενικό Λύκειο Ν. Φιλαδέλφειας «Μ. Κουντουράς» (Αριθμ. Πράξης Έγκρισης:825/16-1-2019).

ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ: Ετερότητα-ανθρώπινα δικαιώματα

Για το Πολιτιστικό Πρόγραμμα βλ. στο παρακάτω αρχείο

ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΓΑΪΤΑΝΗ Μ.

 

 

Ε/Το Πολιτιστικό Πρόγραμμα με τίτλο «Η Διχόνοια των Ελλήνων σε περιόδους κρίσης. Το προφίλ των πρωταγωνιστών”, κατά το σχολικό έτος 2022-2023 στο 16ο Γενικό Λύκειο Αθηνών (Αρ. Πρ. Συλλόγου Διδασκόντων:  28/27-10-2022 & Αρ. Πρ. έγκρισης 2/14-11-2022, αρ. πρωτ: 34682).

Αριθμός μαθητών/-τριών που συμμετείχαν στο πρόγραμμα: οι 25 μαθητές του Α2 Τμήματος του 16ου Γενικού Λυκείου Αθήνας (10 αγόρια και 15 κορίτσια)

  • Το Πρόγραμμα διήρκησε περίπου 5 μήνες (από αρχές Νοεμβρίου του 2022 έως α΄ δεκαήμερο Μαΐου του 2023)
  • Το παρόν Πολιτιστικό Πρόγραμμα εντάσσεται στην θεματική ενότητα: Λαογραφία – πολιτιστική κληρονομιά-τοπική ιστορία-ιστορία και πολιτισμός, ιστορία, μυθολογία (βλ. εγκύκλιο 126281/Δ7/14-10-2022).
  • ΒΑΣΙΚΗ ΙΔΕΑ:  Η διδασκαλία του 3ου Βιβλίου (ενότητες 70 – 83) «ΘΟΥΚΥΔΙΔΟΥ ΙΣΤΟΡΙΑ» και ο «σχολιασμός της άποψης ότι η διχόνοια είναι η “κατάρα” της ελληνικής φυλής» (Ματακιάς, 1994:237) ενέπνευσαν το παρόν Πολιτιστικό Πρόγραμμα και το διδακτικό σενάριο «Έριδες και συγκρούσεις των Ελλήνων ανά τους αιώνες πριν από σημαντικές στρατιωτικές αναμετρήσεις, αλλά και σε κρίσιμες ιστορικές περιόδους». Μια διδακτική πρόταση για διαθεματικές προεκτάσεις στην ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ με χρήση του διαδικτύου.» (Γαϊτάνη, 2010:99-112). Το παρόν Πολιτιστικό Πρόγραμμα αξιοποίησε από το προαναφερθέν διδακτικό σενάριο την Α΄, Β΄ και Γ΄ Φάση και δεν υπήρξε η ομάδα «ΛΙΓΟ ΠΡΙΝ ΤΗ ΝΑΥΜΑΧΙΑ ΣΤΗ ΣΑΛΑΜΙΝΑ».
  • ΒΑΣΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ του παρόντος Πολιτιστικού Προγράμματος ήταν οι μαθητές/-τριες να εμπλακούν σε συνθήκες έρευνας προκειμένου να μελετήσουν έριδες και συγκρούσεις των Ελλήνων σε κρίσιμες φάσεις της ιστορίας τους, προσεγγίζοντας κριτικά όχι μόνο τις επικρατούσες κάθε φορά ιστορικές, κοινωνικές, πολιτικές, οικονομικές κ.ά. συνθήκες, αλλά και το προφίλ των πρωταγωνιστών. Με το συγκεκριμένο Πρόγραμμα επιχειρήθηκε να φωτιστούν πτυχές της ελληνικής πραγματικότητας εν καιρώ εμφυλίου, αρχής γενομένης από την «μήνιν» του Αχιλλέα έως τον Εμφύλιο  μετά την Κατοχή.
  • ΠΕΔΙΑ ΣΥΝΔΕΣΗΣ ΜΕ ΤΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΠΟΥΔΩΝ ΤΩΝ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΩΝ ΓΝΩΣΤΙΚΩΝ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΩΝ: Το παρόν Πολιτιστικό Πρόγραμμα έχει διαθεματικές προεκτάσεις σε Νεοελληνική Γλώσσα (διδασκαλία επιχειρήματος, περιγραφής, παραγωγής άρθρου, κατανόηση και διαχείριση εννοιών κ.ά.), Ιστορία, Πολιτική Παιδεία, Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή, Ψυχολογία, Τεχνολογία, Πληροφορική.
  • ΘΕΩΡΗΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ: Το Πρόγραμμα απηχεί τις αρχές του εποικοδοµητισµού, τις κοινωνικοπολιτισµικές θεωρίες, την διερευνητική, ανακαλυπτική και την συνεργατική μάθηση.
  • ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ: Αξιοποιήθηκαν η αγκυροβολημένη διδασκαλία, η κειμενοκεντρική διδασκαλία, η διαφοροποιημένη διδασκαλία και αξιολόγηση, οι ερωταποκρίσεις, η συζήτηση, η ιδεοθύελλα, η επίδειξη, η μέθοδος της φθίνουσας καθοδήγησης, η μέθοδος project, η μελέτη περίπτωσης, οι ομάδες εργασίας, η εμπλοκή σε αυθεντικές συνθήκες έρευνας με διαμόρφωση ερευνητικού ερωτήματος, η στοχοθετημένη αναζήτηση στο διαδίκτυο, η συνεπεξεργασία πηγών.
  • ΣΥΝΟΠΤΙΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ-ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ: Τα μέλη των υποομάδων αναζήτησαν, αξιολόγησαν και επεξεργάστηκαν ιστορικές πηγές ανάλογα με το ερευνητικό  ερώτημα/πρόβλημα που επέλεξαν. Φωτογραφικό υλικό αποτέλεσε πηγή πληροφοριών, διέγειρε το ενδιαφέρον εξωθώντας τα μέλη των υποομάδων σε περαιτέρω έρευνα. Η πρόσβαση σε ηλεκτρονικά επιστημονικά περιοδικά, παρουσιάσεις σε συνέδρια, άρθρα, βιβλία κ.ά. έδωσε τη δυνατότητα  στους/στις μαθητές/-τριες να διασταυρώσουν απόψεις πάνω στο υπό μελέτη θέμα τους και να προβούν σε συγκρίσεις με τα αποτελέσματα της δικής τους έρευνας. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον είχε και η επαφή των μαθητών/-τριών με κάποιες από τις θεωρίες της προσωπικότητας, δεδομένου ότι το μάθημα της Ψυχολογίας δεν διδάσκεται στο Γενικό Λύκειο, αλλά και το γεγονός ότι κατάφεραν να αξιοποιήσουν στην πράξη στοιχεία αυτών των θεωριών, αποδίδοντας προφίλ πρωταγωνιστών υπό το πρίσμα των εν λόγω θεωριών.
  • ΠΑΡΑΧΘΕΝΤΑ ΠΡΟΪΟΝΤΑ: Παρήχθησαν  ιστορικά δοκίμια, άρθρα, παρουσιάσεις.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

  • Γαϊτάνη, Μ. (2010). «“Έριδες και συγκρούσεις των Ελλήνων ανά τους αιώνες πριν από σημαντικές στρατιωτικές αναμετρήσεις, αλλά και σε κρίσιμες ιστορικές περιόδους”. Μια διδακτική πρόταση για διαθεματικές προεκτάσεις στην Αρχαία Ελληνική Γραμματεία με τη χρήση του διαδικτύου». Στο: Β. Κολτσάκης, Γ. Σαλονικίδης, & Μ. Δοδοντσής (επιμ. πρ.), Γ. Σαλονικίδης (επιμ. οπτ. δισκ.), Πρακτικά 2oυ Πανελλήνιου Εκπαιδευτικού Συνεδρίου Ημαθίας «Ψηφιακές και Διαδικτυακές εφαρμογές στην εκπαίδευση» Βέροια και Νάουσα 23, 24 και 25 Απριλίου 2010, Εισηγήσεις φιλολόγων (σ.σ. 99-112). ISBN: 978-960-99301-0-9, https://www.ekped.gr/praktika10/.
  • Ματακιάς, Α. (1994). Η ΕΚΘΕΣΗ ΙΔΕΩΝ. Μια πολυδιάστατη προσέγγισή της. ΒΟΛΟΣ 1994, σ. 237.

Αφήστε μια απάντηση