• Α και Β τάξη: Αναζήτηση στο διαδίκτυο για πρωτότυπες κατασκευές οι οποίες να μπορούν να υλοποιηθούν στο εργαστήριο με τον εξοπλισμό που διαθέτουμε. Επιλογή από τους μαθητές και υλοποίηση κατασκευών.

    Γ τάξη: Στην σημερινή μας συνάντηση ολοκληρώνουμε το πρόγραμμα για την οδήγηση του «σκουπιδιάρη ρομπότ».  Τα προβλήματα που είχαν παρουσιαστεί στην προηγούμενη συνάντηση ήταν κυρίως προγραμματιστικά και αφορούσαν την αναγνώριση από τον αισθητήρα υπερήχων της θέσης της οπής που υπάρχει στον τοίχο. Η άσκηση ολοκληρώθηκε με επιτυχία.

  • Α και Β τάξη: Το ρομπότ αποκτά συμπεριφορά. Κατασκευή ενός ρομπότ το οποίο συμπεριλαμβάνει αισθητήρες ήχου και φωτός.

    Το ρομπότ ανάλογα με την ένταση της φωνής απομακρύνεται. Επέκταση της άσκησης χρησιμοποιώντας τον αισθητήρα φωτός. Ανάλογα με τις συνθήκες φωτισμού του περιβάλλοντος το ρομπότ απομακρύνεται ψάχνοντας να βρεί ένα μέρος με χαμηλότερα επίπεδα φωτισμού.

    Σκοπός της άσκησης είναι να δούμε τον τρόπο με τον οποίο ένα ρομπότ μπορεί να υιοθετήσει στοιχεία έμβυας συμπεριφοράς. Για τον σκοπό αυτό χρησιμοποιούμε απλές δομές προγραμματισμού (Επιλογή)

    Γ τάξη: Διάσημοι αλγόριθμοι της πληροφορικής και εφαρμογή στην ρομποτική. Ο αλγόριθμος εύρεσης μεγίστου – ελαχίστου. Εφαρμογή με ρομποτάκι το οποίο κινείται σε μια μαύρη γραμμή ομαλά. Δεξιά του υπάρχουν εμπόδια τα οποία απέχουν διαφορετικές αποστάσεις. Σκοπός είναι το ρομπότ εν κινήσει να μπορεί να υπολογίσει την ελάχιστη και την μέγιστη απόσταση που απέχουν τα εμπόδια από αυτό.

    • Περιγραφή αλγόριθμου
    • Προγραμματιστικές απαιτήσεις
    • Επανάληψη βασικών εννοιών (χρήση μεταβλητών)
    • Κατασκευή του ρομπότ που θα υλοποιήσει την παραπάνω άσκηση.
    • Οι πρώτες δοκιμές για την υλοποιήση του αλγόριθμου.
  • Α και Β τάξη:Το ρομπότ προσπαθεί να παρκάρει!! Η ομάδα κατασκευάζει το πρώτο της μη καθοδηγούμενο πρόγραμμα και ρομπότ με το οποίο προσπαθεί να παρκάρει σε προσδιορισμένο χώρο κινούμενο αρχικά σε μια ευθεία. Το παρκάρισμα ολοκληρώνεται και το ρομπότ σταματά μόλις ο αισθητήρας αφής ανακαλύψει εμπόδιο. Γίνεται εκμάθηση της απλής δομής επιλογής.

    Γ τάξη: Η ομάδα ασχολήθηκε με την συναρμολόγηση των υπολοίπων μερών του πακέτου  Green City, καθώς και με την εκτέλεση της πρώτης άσκησης. Ένα ρομπότ συναρμολογήθηκε με τέτοιον τρόπο ώστε να είναι ικανό να τοποθετεί ένα φωτοβολταϊκό πάνελ πάνω στην στέγη ενός κτηρίου.

  • Α, Β τάξη: «Οι ρομποτικοί βραχίονες και εφαρμογές τους». Εργασία αναζήτησης πληροφοριών στο διαδίκτυο και δημιουργία παρουσίασης. 

    Οι ρομποτικοί βραχίονες λόγω της πολυπλοκότητας τους αλλά και του πλήθους των εφαρμογών που χρησιμοποιούνται αποτελούν από τα πλέον ενδιαφέροντα θέματα στον τομέα της ρομποτικής τεχνολογίας. Οι μαθητές αναζητούν και παρουσιάζουν διαφορετικές μορφές βραχιόνων καθώς και εφαρμογές που βρίσκουν σε διάφορους τομείς της σύγχρονης ζωής.

    Γ τάξη: Παρουσίαση του πακέτου Green City. Πρόκειται για ένα ολοκληρωμένο πακέτο ασκήσεων όπου το ρομπότ προσπαθεί να συλλέξει ενεργειακές μονάδες (πόντους) εκτελώντας εργασίες που έχουν σχέση με την «πράσινη ενέργεια». Παραδείγματα ασκήσεων είναι η τοποθέτηση πάνελ φωτοβολταϊκού σε οροφή κτηρίου, η ενεργοποίηση μιας ανεμογεννήτριας κ.λ.π. Η ομάδα ασχολήθηκε με την συναρμολόγηση μερικών από τα μέρη που αποτελείται το πακέτο. Μερικές δοκιμές πάνω στην πίστα.

  • Α και Β: Σήμερα δημιουργούμε απλές κατασκευές ρομποτικής με σκοπό την επίδειξή τους στην έκθεση δραστηριοτήτων που θα πραγματοποιηθεί στο σχολείο μας τις επόμενες ημέρες.

    Γ τάξη: Συνεχίζουμε την υλοποίηση του αλγόριθμου εύρεσης μεγίστου – ελαχίστου και ολοκλήρωση της άσκησης. Δοκιμές και μικρορυθμίσεις πάνω στην πίστα.

    Δείτε το video από τις προσπάθειες σας.

    [youtube T1_FQKgWzGk]

    .

  • Α, Β τάξη:  Οι μαθητές δοκιμάζουν έτοιμες ασκήσεις με οδηγίες για τον προγραμματισμό και την κατασκευή του εκάστοτε ρομπότ από το Complete set ασκήσεων του NXT 9797.

    Γ τάξη: Block προγραμματισμού. Τεχνική η οποία χρησιμοποιείται για την ενσωμάτωση έτοιμου προγράμματος του NXT σε νέο πρόγραμμα. Διδασκαλία υποπρογραμμάτων.
    Χρήση του προγράμματος ομαλής κίνησης για την δημιουργία νέου προγράμματος. Δημιουργία ηλετρονικής βιβλιοθήκης – βάσης προγραμμάτων και χρήση τους.


    Στόχοι
    Προγραμματισμός – κατασκευή – εφαρμογή – έλεγχος λειτουργίας
    Δομή ακολουθίας, δομή επανάληψης, μπλοκ εντολών – ομαδοποίηση εντολών
    Είσοδοι  Ρομπότ – αισθητήρας ήχου
    Εφαρμογές
    1. Άσκηση 06-Curve turn
    Ακολουθιακή δομή
    Το ρομπότ προχωράει και στρίβει ομαλά (κατανομή ροπής στους ρότορες)
    2. Άσκηση 08- Drive in Square – Common Palette
    Loop – επανάληψη
    Το ρομπότ κινείται σε τετράγωνο. ( Προχωράει και στρίβει 90) Χ 4 φορές
    3. Άσκηση 09-My Block – Common Palette
    Δημιουργία μπλοκ εντολών – υποπρογράμματα
    (top down analysis – bottom up programming)
    Όμοια αποστολή για το ρομπότ, αλλά προγραμματιστικά, οργανώνω το μπλοκ εντολών τετράγωνο
    4. Άσκηση 10 – Parking Bay
    ομαλός τερματισμός κίνησης, τερματισμός με μπλοκάρισμα τροχών, οπισθοπορεία
    Το ρομπότ προχωράει, στρίβει ομαλά 90, παίρνει θέση παρακαρίσματος και οπισθοπορεί σε ευθεία.
    5. Άσκηση 12 – Detect Sound
    Έλεγχος ρομπότ μέσω αισθητήρα ήχου, sensor calibration – προσαρμογή αισθητήρα στο θόρυβο περιβάλλοντος
    Το ρομπότ προχωράει (unlimited). Όταν ακούσει ένα ήχο πάνω από κάποια desibel σταματάει (ομαλά – coast). Χρειάζεται ρύθμιση του σκαλοπατιού ήχου στο wait block του αισθητήτα ήχου ώστε να είναι συμβατό με το θόρυβο της αίθουσας
     

  • Α και Β:  Κατασκευή του πρώτου ρομπότ και με την χρήση κινητήρων.

    Γίνεται χρήση του αισθητήρα υπερύθρων. Ένα ρομπότ σκυλί κατασκευάζεται. Όταν ένα αντικείμενο το πλησιάζει στα 20cm ή λιγότερο εκπέμπει έναν ήχο και κινείται λίγο προς τα πίσω. Εκμάθηση της απλής δομής επιλογής. Διαβάστε τις οδηγίες κατασκευής του ρομπότ εδώ

    Γ: Η ομάδα  ασχολήθηκε με την συνέχιση του προγράμματος με το οποίο το ρομπότ εκτελεί ομαλή κίνηση ακολουθώντας την μαύρη γραμμή.

  • Α, Β τάξη: Εισαγωγή στο προγραμματιστικό περιβάλλον του NXT. Οι πρώτες εντολές χρησιμοποιώντας το περιβάλλον. Εισαγωγή στις έτοιμες ασκήσεις του  Common Palette για την ομαλή μετάβαση των μαθητών στο περιβάλλον του NXT 9797.

    Γ τάξη: Το ρομπότ ακολουθεί την μαύρη γραμμή. Η συμβατική άσκηση του Follow the line έχει ως αποτέλεσμα μια σχετικά «τραχιά» πορεία του ρομπότ. Με την άσκηση Follow the line – Fast το ρομπότ ακολουθεί μια πιο ομαλή και γρήγορη πορεία . Εμπλοκή της δομής Πολλαπλής Επιλογής για τον χωρισμό του φάσματος του φωτός όχι σε δύο (μαύρο – άσπρο) αλλά σε πέντε επίπεδα – αποχρώσεις του γκρί.

     

    Στόχος της  σημερινής συνάντησης είναι

    • η γνωριμία με το περιβάλλον προγραμματισμού του robot
    • η εκμάθηση βασικών χειρισμών και προγραμματισμός των αισθητήρων και των μοτέρ του ρομπότ
    • η επίλυση απλών προβλημάτων – αποστολών από το ρομπότ

    Προγραμματιστικά θα χρησιμοποιήσουμε την

    • ακολουθιακή δομή
    • δομή ελέγχου
    • δομή επανάληψης

    Το περιβάλλον ακολουθεί τις αρχές του οπτικού προγραμματισμού (visual programming) και είναι αρκετά απλό στη χρήση, απαλλάσσοντας μας από τα προβλήματα σύνταξης και διόρθωσης λαθών μίας κλασσικής γλώσσας προγραμματισμού.

     

     

  •  (Α  + Β τάξη) : Η ομάδα  ασχολήθηκε με τους αισθητήρες που χρησιμοποιεί το ρομπότ 9797. Αναλύθηκε ο τρόπος που επικοινωνεί το ρομπότ με το περιβάλλον ενώ οι μαθητές δοκίμασαν και ρύθμισαν τους αισθητήρες με εντολές και test από το τούβλο του ρομπότ.

    (Γ τάξη): Επαναληπτική άσκηση για την υπενθύμιση βασικών εννοιών της περυσινής χρονιάς. Η άσκηση Follow the line.

  • Στην πρώτη μας συνάντηση έγινε παρουσίαση από τους διδάσκοντες των στόχων και των σκοπών του ομίλου. Έγινε μια σύντομη παρουσίαση για την ρομποτική ως επιστήμη και παρουσιάστηκαν τα μέρη των ρομπότ με τα οποία θα ασχοληθούν οι μαθητές. Οι μαθητές του ομίλου χωρίστηκαν σε δύο ομάδες (Α,Β τάξη και Γ τάξη).

    Γ τάξη: Ασχολήθηκαν με την οργάνωση του υλικού του ομόλου της ρομποτικής.

    Α και Β τάξη: Οι αισθητήρες του ρομπότ ως μέσο εποικοινωνίας με το περιβάλλον.

  • Συνεχίζουμε να αναζητούμε και να δοκιμάζουμε κατασκευάζοντας κάποιους ρομποτικούς βραχίονες οι οποίοι θα είναι ικανοί να ανασηκώνουν αντικείμενα και να τα τοποθετούν καταλλήλως. Οι πρώτες κατασκευές είναι ενθαρρυντικές. Προετοιμασία για την επίσκεψή μας στο εργαστήριο ρομποτικής του Ι.Τ.Ε την επόμενη εβδομάδα.

  • Το πρόβλημα που μας απασχόλησε στην σημερινή μας συνάντηση ήταν η κατασκευή βραχίονα ο οποίος να είναι ικανός να ανασηκώνει τις κόκκινες μπάλες και τις κόκκινες κατασκευές. Αναζήτηση στον παγκόσμιο ιστό για κατασκευαστικές ιδέες και οι πρώτες προσπάθειες των μαθητών. Το πρόβλημα παραμένει ανοικτό.

  • Ακολουθούμε την μαύρη έλλειψη για να χαράξουμε την πορεία του ρομπότ. Τι γίνεται όμως αν θέλουμε να ακολουθήσουμε την πράσινη γραμμή. Αυτό είναι το πρόβλημα που μας απασχόλησε σήμερα. Λόγω των ιδιαιτεροτήτων της κατασκευής της πίστας παρουσιάστηκαν αρκετά προβλήματα στα σημεία τομής των δύο ελλείψεων (πράσινης και μαύρης). Ο αισθητήρας φωτός σε αυτήν την περίπτωση παρουσιάζει φτωχά αποτελέσματα. Αναγνωρίσαμε ότι για καλύτερα αποτελέσματα θα πρέπει να χρησιμοποιήσουμε αισθητήρα χρώματος. Πραγματοποιήθηκαν δοκιμές από όλες τις ομάδες.

  • Σήμερα ασχοληθήκαμε με την αναγνώριση του χρώματος από το ρομπότ. Η δοκιμασία για τον διαγωνισμό προβλέπει την αναγνώριση του μπλε και του κόκκινου  χρώματος. Οι μπλε μπάλες θα πρέπει να μείνουν ανέπαφες, ενώ οι κόκκινες να ανασηκωθούν και να τοποθετηθούν στον ειδικό κάδο. Δοκιμές με τους αισθητήρες φωτός από όλες τις ομάδες. Δείτε video από τις προσπάθειες των ομάδων:

    [youtube IGSqOuUDTSA]

  • Όλες οι ομάδες των μαθητών ασχολούνται με την προετοιμασία για τον παγκόσμιο διαγωνισμό ρομποτικής. Αναζήτηση στο διαδίκτυο για πιθανές λύσεις.

    [youtube qvIQLQuXsD8]

  • Η συμμετοχή στην προετοιμασία για τον Παγκόσμιο διαγωνισμό ρομποτικής είναι προαιρετική. Όλοι όμως οι μαθητές του ομίλου έχουν δείξει την διάθεση να ξεκινήσουν την προετοιμασία. Οι μαθητές χωρίστηκαν σε ομάδες, όπου η κάθε μια ανέλαβε ένα μικρότερο πρόβλημα από την συνολική δοκιμασία. Τα επιμέρους προβλήματα που έχουμε να αντιμετωπίσουμε είναι:

    1. Κατασκευαστικό – Προγραμματιστικό: Το ρομπότ κινείται πάνω στην πίστα (πάνω στην μαύρη γραμμή ή όχι 😉 Οι διαστάσεις του ρομπότ είναι συγκεκριμένες. Κίνηση σε έλλειψη ή ακολουθώντας τα άκρα της πίστας (κίνηση σε ορθογώνιο παραλληλεπίπεδο)
    2. Κατασκευαστικό – Προγραμματιστικό: Ρομποτικός βραχίονας για την ανύψωση αντικειμένων από την πίστα και την τοποθέτησή τους σε κινούμενο στόχο.
    3. Κατασκευαστικό – Προγραμματιστικό: αναγνώριση των μπλε και των κόκκινων αντικειμένων για την κατάλληλη επιλογή σε σχέση με την ανύψωση των αντικειμένων.
    4. Προγραμματιστικό – Αλγοριθμικό: Τρόπος συλλογής των αντικειμένων από την πίστα.
  • Η δοκιμασία της WRO για τον παγκόσμιο διαγωνισμό ρομποτικής ήταν το αντικείμενο που μας απασχόλησε στην σημερινή μας συνάντηση. Οι μαθητές αναζήτησαν στο διαδίκτυο επιπλέον πληροφορίες για τον διαγωνισμό, video από τις μέχρι τώρα προσπάθειες για την επίλυση του προβλήματος. Με την μέθοδο του καταιγισμού ιδεών προσπαθήσαμε να πλησιάσουμε την φιλοσοφία των ζητούμενων του διαγωνισμού έτσι ώστε να προχωρήσουμε σιγά σιγά στην υλοποίηση τους.

    Παρουσίαση στους μαθητές της πίστας που κατασκευάστηκε σύμφωνα με τις οδηγίες που είχαν δοθεί από την W.R.O. Η βοήθεια του συναδέλφου μαθηματικού Σπανουδάκη Νίκου ήταν πολύτιμη για τον σωστό σχεδιασμό της.

  • Παρουσίαση της δοκιμασίας για τον Παγκόσμιο διαγωνισμό ρομποτικής 2014. Η πίστα του διαγωνισμού και οι κανόνες.

    Σχετικά: http://wrohellas.gr/index.php/d2014/pistes/gym/pg  – Η πίστα του διαγωνισμού για το Γυμνάσιο

    http://wrohellas.gr/index.php/d2014/rules – Οι κανόνες για την δοκιμασία του Γυμνασίου.

     

  • Α και Β τάξη: «Υλοποίηση Ελεγχόμενου Ρομποτικού Βραχίονα 2» Στόχος της σημερινής μας συνάντησης είναι να διορθώσουμε τις ατέλειες -κυρίως προγραμματιστικές – που παρουσιάστηκαν κατά την υλοποίηση του προγράμματος του βραχίονα στην προηγούμενη συνάντηση. Η άσκηση ολοκληρώνεται με επιτυχία από το σύνολο των ομάδων της Α και Β τάξης. Οι στόχοι που πετύχαμε σήμερα ήταν:

    α) Να χρησιμοποιήσουμε ξανά την επαναληπτική δομή για την επίλυση της άσκησης.

    β) Να έρθουμε σε επαφή με τις εμφωλευμένες δομές και συγκεκριμένα με την εμφωλευμένη δομή επιλογής.

     

    Γ τάξη: Συνεχίζουμε να υλοποιούμε ασκήσεις από το πακέτο Green City. «Τοποθέτηση κάδων σκουπιδιών σε Χ.Υ.Τ.Α». Για να ολοκληρωθεί η άσκηση θα πρέπει να κατασκευαστεί ένα ρομπότ το οποίο θα είναι ικανό από την μια να μεταφέρει κάποια αντικείμενα (κάδοι απορριμμάτων) από την άλλη να αναγνωρίζει ποια «πόρτα» είναι ανοικτή από μια κατασκευή τοίχου ώστε να αποθέσει μέσα αυτήν τα απορρίμματα.

     

  • Φόρτωσε Περισσότερα
Άνοιγμα μενού
Top
 
Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων