• ΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΑΡΧΑΙΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΤΗΣ Α΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
    Τη φετινή σχολική χρονιά οι μαθητές της Α΄ Γυμνασίου δημιούργησαν μέσα στην αίθουσα ένα μουσείο αρχαίας ελληνικής ιστορίας. Ευρήματα δεν είχαμε, οπότε αποφασίσαμε να φτιάξουμε αφίσες με ευρήματα. Κάθε φορά, λοιπόν, που τελείωνε ένα κεφάλαιο του βιβλίου της αρχαίας ελληνικής ιστορίας, κατεβαίναμε στο εργαστήριο των υπολογιστών και χωρισμένοι σε ομάδες, αναζητούσαμε εικόνες και τις σχετικές λεζάντες, για να συμπληρώσουμε τις παρακάτω αφίσες. Η αναζήτηση γινόταν σε ιστοσελίδες μουσείων (π.χ. Κυκλαδικό Μουσείο, Μουσείο Ακρόπολης κ.ά.) ή εκπαιδευτικών ιδρυμάτων (π.χ. Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού). Μόλις κάθε ομάδα ολοκλήρωνε το σχεδιασμό της αφίσας της, την παρουσίαζε και στους υπόλοιπους συμμαθητές, ενώ ακολουθούσε και μια σχετική συζήτηση μέσα στην τάξη.

    Στο τέλος της χρονιάς και συγκεκριμένα στις 20 Μαΐου 2014 καλέσαμε τους γονείς σε μια ανοιχτή εκδήλωση, όπου οι μαθητές σε ρόλο ξεναγού παρουσίασαν τις αφίσες τους, αφηγούμενοι την αρχαία ελληνική ιστορία από τα προϊστορικά χρόνια μέχρι και τη ρωμαϊκή κατάκτηση με τη βοήθεια και ορισμένων εισαγωγικών κειμένων που έγραψαν οι ίδιοι. Οι γονείς ενθουσιάστηκαν με την παρουσίαση και τις αφίσες των μαθητών. Τα παιδιά από την πλευρά τους δήλωσαν σε φύλλο αξιολόγησης που τους δόθηκε ότι τους άρεσε η όλη διαδικασία, ότι έμαθαν πολλά περισσότερα πράγματα για τον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό, ενώ παράλληλα, ασκήθηκαν στο να αναζητούν και να βρίσκουν πληροφορίες στο διαδίκτυο και συνεργάστηκαν αρμονικά με τους συμμαθητές τους στα πλαίσια των ομάδων.

    Δημιουργοί αυτού του μουσείου αρχαίας ελληνικής ιστορίας ήταν οι μαθητές: Ανδρεόπουλος Γιώργος, Βασσάκης Αλέξανδρος, Βύρλιου Μαρία, Καρανάκη Σοφία, Κεμερλής Χρήστος, Κωστάκογλου Γιώργος, Μήτκα Ελευθερία, Μήτκας Αλέξης, Παπαδόπουλος Γιάννης, Τραϊανός Δημήτρης, Τσάνη Κυριακή και Φίλκα Βιβή. Ελάτε, λοιπόν, να ξεναγηθείτε κι εσείς στην αρχαία ελληνική ιστορία μέσα από αυτό το πρωτότυπο ψηφιακό μουσείο!

     

    1. ΝΕΟΛΙΘΙΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

    2. ΚΥΚΛΑΔΙΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

    3. ΜΙΝΩΙΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

    4. ΜΥΚΗΝΑΪΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

    5. ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΗ ΕΠΟΧΗ

    6. Η ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΗ ΤΕΧΝΗ

    7. ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΪΚΗ ΕΠΟΧΗ

    8. ΑΡΧΑΪΚΗ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ

    9. ΑΡΧΑΪΚΗ ΓΛΥΠΤΙΚΗ

    10. ΑΡΧΑΪΚΗ ΚΕΡΑΜΙΚΗ

    11. ΤΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΪΚΗ ΕΠΟΧΗ

    13. ΚΛΑΣΙΚΗ ΕΠΟΧΗ

    14. ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΣΤΙΚΗ ΕΠΟΧΗ

    15. ΕΛΛΗΝΙΣΤΙΚΗ ΕΠΟΧΗ

    16. ΕΛΛΗΝΟΡΩΜΑΪΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

    17. ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ
    Ο υπεύθυνος καθηγητής
    Δελιόπουλος Γιώργος, Φιλόλογος

  • Οι εκδόσεις ΠΑΤΑΚΗ προκήρυξαν φέτος τον 6ο διαγωνισμό γραπτού λόγου, όπου δινόταν στους μαθητές μια λίστα με λέξεις ή φράσεις και εκείνοι έπρεπε να γράψουν ένα κείμενο με μία ή περισσότερες από τις λέξεις της λίστας στον τίτλο. Από το Γυμνάσιο Περδίκκα έλαβαν μέρος στον διαγωνισμό τρεις μαθήτριες, εκ των οποίων η Ευαγγελία Βλάχου κέρδισε ένα από τα βραβεία του διαγωνισμού μετά από κλήρωση. Παρακάτω παρατίθενται τα κείμενα που έστειλαν.

    Ροκ ή Κλασσικό;

    Τα αξέχαστα γενέθλια της οικογένειας

    Το χτυποκάρδι της ζωής

     
    Ο υπεύθυνος καθηγητής
    Δελιόπουλος Γιώργος
    Φιλόλογος

  • Με αφορμή δύο διδαχθέντα κείμενα για τη φιλία στα μαθήματα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας και των Αρχαίων Ελληνικών, επιχειρήσαμε με τους μαθητές να προσεγγίσουμε διαθεματικά αυτή την υπέρτατη αξία, τη ΦΙΛΙΑ. Αρχικά, λοιπόν, οι μαθητές διδάχθηκαν το διήγημα «Ο πιστός φίλος» του Όσκαρ Ουάιλντ (σελ. 174-179 στο βιβλίο των Κειμένων Νεοελληνικής Λογοτεχνίας της Α΄ Γυμνασίου) και το διασκευασμένο κείμενο για τον Δάμωνα και τον Φιντία του Διόδωρου του Σικελιώτη (σελ. 98 στο βιβλίο της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας της Α΄ Γυμνασίου). Στη συνέχεια, με αφορμή αυτά τα δύο κείμενα συζητήσαμε με τους μαθητές για τις προϋποθέσεις και τη σημασία της αληθινής φιλίας, καθώς και για την αξία ή την απαξίωσή της στη σύγχρονη εποχή. Στο τέλος,  ζητήθηκε από τους μαθητές να αποτυπώσουν τις σκέψεις και τα συναισθήματά τους, γράφοντας ένα πεζό ή ποιητικό κείμενο με θέμα έναν φίλο τους, τη φιλία γενικότερα ή πρότυπα δυνατής φιλίας μέσα από την ελληνική ιστορία και μυθολογία.

    Η ΦΙΛΙΑ ΣΤΗ ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ

    ΠΟΙΗΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΗ ΦΙΛΙΑ

     
    Οι υπεύθυνοι καθηγητές
    Γκάλφα Μαρία, Φιλόλογος
    Δελιόπουλος Γιώργος, Φιλόλογος

  • Η ΜΕΡΑ ΤΩΝ ΜΟΥΣΕΙΩΝ
    Η Τρίτη, 20 Μαΐου 2014, ήταν η μέρα των μουσείων για την Α’ Γυμνασίου. Το πρωί επισκεφθήκαμε το Παλαιοντολογικό Μουσείο Πτολεμαΐδας, όπου οι μαθητές περιηγήθηκαν στην έκθεση ζωγραφικής του ακαδημαϊκού και ζωγράφου Δημοσθένη Κοκκινίδη με θέμα την Οδύσσεια. Στη συνέχεια, τα παιδιά διασκέδασαν, έπαιξαν και ξαναθυμήθηκαν τις περιπέτειες του Οδυσσέα μέσα από βιωματικά παιχνίδια (τοξοβολία, κυνηγητό, ξιφομαχίες) στο αίθριο του Μουσείου, υπό την καθοδήγηση της καθηγήτριας Φυσικής Αγωγής κας Μάγκου Νατάσας. Κατόπιν, επισκεφθήκαμε το εκθεσιακό κέντρο Δυτικής Μακεδονίας στα Κοίλα Κοζάνης, όπου είδαμε από κοντά πολλές πρωτότυπες κατασκευές και μηχανές των αρχαίων Ελλήνων στα πλαίσια της έκθεσης αρχαίας ελληνικής τεχνολογίας του Κώστα Κοτσανά. Οι μαθητές εντυπωσιάστηκαν ιδιαίτερα από τα όπλα, τον συναγερμό στην πόρτα, τα αρχαία «ρολόγια» και από τα κινητά θέατρα.

       

     
    Οι υπεύθυνοι καθηγητές
    Γκάλφα Μαρία, Φιλόλογος
    Δελιόπουλος Γιώργος, Φιλόλογος
     

  • Η ΙΛΙΑΔΑ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΤΗΣ Β’ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
     Η Ιλιάδα είναι ένα μοναδικό λογοτεχνικό κείμενο, μια υπέροχη ιστορία με ενδιαφέρουσα πλοκή, με δράση, αγωνία, περιπέτεια και ανθρώπινες στιγμές. Είναι ένα κείμενο, το οποίο σου δίνει τη δυνατότητα να κάνεις πολλές συζητήσεις για διάφορα θέματα, όπως είναι η τιμή, η γενναιότητα, η ευσπλαχνία, η φιλία, η οργή κ.ά. Ωστόσο, κάποιες φορές δυσκολεύονται οι μαθητές από δυσνόητους όρους ή από άγνωστες λέξεις στο μεταφρασμένο κείμενο και αυτό τους απωθεί.

    Αποφασίσαμε, λοιπόν, φέτος να ξαναγράψουμε την Ιλιάδα σε πολλά σημεία με τον δικό μας τρόπο. Μετά από το τέλος κάθε ραψωδίας οι μαθητές είχαν ως άσκηση να αναπλάσουν και να ξαναγράψουν με τον δικό τους τρόπο (τραγικό, σατιρικό, τρυφερό, ηρωικό, με επιστημονική φαντασία) μια σκηνή της ραψωδίας που τους έκανε εντύπωση. Σε ορισμένες περιπτώσεις, οι ασκήσεις ήταν πολύ συγκεκριμένες. Για παράδειγμα, στη ραψωδία Π έπρεπε να γράψουν το ημερολόγιο ενός Τρώα πολεμιστή με τις εντυπώσεις του από τη μονομαχία του Έκτορα με τον Πάτροκλο, ενώ στη ραψωδία Ω έπρεπε να γράψουν έναν έμμετρο ή πεζό θρήνο για τον Έκτορα. Άλλοτε, οι μαθητές έπρεπε να συνδυάσουν την πραγματικότητα τις Ιλιάδας με κάτι εντελώς διαφορετικό. Για παράδειγμα, ζητήθηκε από τους μαθητές να περιγράψουν μια μονομαχία Τρώων και Αχαιών ως έναν ποδοσφαιρικό αγώνα.

    Παρακάτω, παρατίθενται ορισμένα ενδεικτικά κείμενα των μαθητών από τα δεκάδες που έγραψαν όλη τη χρονιά και διάβασαν μέσα στην τάξη, μπροστά στους συμμαθητές τους. Ελπίζουμε να τα απολαύσετε!

    01 ΔΙΑΛΟΓΟΣ ΑΦΡΟΔΙΤΗΣ ΚΑΙ ΔΙΩΝΗΣ – ΡΑΨΩΔΙΑ Ε

    02 ΔΙΑΛΟΓΟΣ ΓΛΑΥΚΟΥ ΚΑΙ ΔΙΟΜΗΔΗ – ΡΑΨΩΔΙΑ Ζ

    03 ΔΙΑΛΟΓΟΣ ΟΔΥΣΣΕΑ ΚΑΙ ΑΧΙΛΛΕΑ – ΡΑΨΩΔΙΑ Ι

    04 Η ΣΥΝΕΛΕΥΣΗ ΤΩΝ ΑΧΑΙΩΝ – ΡΑΨΩΔΙΑ Α

    05 ΘΡΗΝΟΙ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΚΤΟΡΑ – ΡΑΨΩΔΙΑ Ω

    06 ΜΟΝΟΜΑΧΙΑ ΕΚΤΟΡΑ ΚΑΙ ΑΧΙΛΛΕΑ – ΡΑΨΩΔΙΑ Χ

    08 ΜΟΝΟΜΑΧΙΕΣ ΤΡΩΩΝ ΚΑΙ ΑΧΑΙΩΝ

    07 ΜΟΝΟΜΑΧΙΑ ΠΑΤΡΟΚΛΟΥ ΚΑΙ ΕΚΤΟΡΑ – ΡΑΨΩΔΙΑ Π

    07 ΜΟΝΟΜΑΧΙΑ ΠΑΤΡΟΚΛΟΥ ΚΑΙ ΕΚΤΟΡΑ – ΡΑΨΩΔΙΑ Π

     

     

     
    Ο υπεύθυνος καθηγητής
    Δελιόπουλος Γιώργος
    Φιλόλογος

  • Η Ευχούπολη είναι μια μαγική πόλη με ξωτικά, νεράιδες και μάγισσες, όπου όλες οι ευχές μας μπορούν να πραγματοποιηθούν. Προσοχή! Όλες οι ευχές, ακόμη και οι κακές. Γι’ αυτό χρειάζεται πάντα να ’χουμε τον νου μας. Αρκετές φορές η ζωή στην ήσυχη και ειρηνική Ευχούπολη απειλήθηκε από κάποιους που ήθελαν να την καταστρέψουν. Στο τέλος, όμως, πάντα εμφανιζόταν ένας ήρωας ή μια ηρωίδα και την έσωζε. Στην Ευχούπολη συχνά πυκνά έρχονται και άνθρωποι από τον κόσμο μας, για να βοηθήσουν τα ξωτικά και τις νεράιδες και για να πραγματοποιήσουν τις ευχές τους. Αν θέλετε, λοιπόν, κι εσείς να επισκεφτείτε τη μαγευτική μας πόλη, δεν έχετε παρά να διαβάσετε τις παρακάτω ιστορίες της Ευχούπολης, όπως τις έγραψε η μαθήτρια της Β’ τάξης, Μαρία Τραϊανού.  Και ποιος ξέρει; Ίσως και οι δικές σας ευχές στο τέλος να βγουν αληθινές.

    1. ΕΥΧΟΥΠΟΛΗ – ΜΙΑ ΥΠΕΡΟΧΗ ΠΟΛΗ

    2. ΕΥΧΟΥΠΟΛΗ – ΦΙΛΙΑ

    3. ΕΥΧΟΥΠΟΛΗ – ΑΓΩΝΕΣ ΣΤΗΝ ΕΥΧΟΥΠΟΛΗ

    4. ΕΥΧΟΥΠΟΛΗ – ΕΝΑΣ ΗΡΩΑΣ ΣΤΗΝ ΕΥΧΟΥΠΟΛΗ

    5. ΕΥΧΟΥΠΟΛΗ – EΞΟΡΙΣΤΟΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΥΧΟΥΠΟΛΗ

    6. ΕΥΧΟΥΠΟΛΗ – ΕΝΑΣ ΕΡΩΤΑΣ ΣΤΗΝ ΕΥΧΟΥΠΟΛΗ

     
    Ο υπεύθυνος καθηγητής
    Δελιόπουλος Γιώργος
    Φιλόλογος
     

  • ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΜΕ ΘΕΜΑ ΤΗΝ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΝΩΣΗ
    Την Τρίτη, 13 Μαΐου 2014, πραγματοποιήσαμε στο Γυμνάσιο Περδίκκα μια διαθεματική διδασκαλία με θέμα την Ευρωπαϊκή Ένωση. Η διαθεματική διδασκαλία οργανώθηκε στην Γ’ Γυμνασίου από τους φιλολόγους του σχολείου, Δελιόπουλο Γιώργο και Γκάλφα Μαρία. Επιλέχθηκε το συγκεκριμένο θέμα, καθώς οι μαθητές επρόκειτο να διδαχθούν για την Ευρωπαϊκή Ένωση στα μαθήματα της Ιστορίας και της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής, ενώ κρίθηκε σκόπιμο τα παιδιά να μάθουν ορισμένα πράγματα και να προβληματιστούν πάνω στους θεσμούς και τις αξίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, στα πλαίσια της οποίας πρόκειται να δραστηριοποιηθούν και να ζήσουν μελλοντικά. Το θέμα προσεγγίσθηκε από τους μαθητές μέσα από την οπτική τεσσάρων σχολικών μαθημάτων: της Νεοελληνικής Γλώσσας, της Λογοτεχνίας, της Ιστορίας και της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής.

    Η διαθεματική διδασκαλία πραγματοποιήθηκε στη σχολική αίθουσα με τη βοήθεια ενός υπολογιστή, των σχολικών εγχειριδίων, λεξικών και άλλων βιβλίων από τη σχολική βιβλιοθήκη. Οι μαθητές χωρίστηκαν σε τέσσερις ομάδες των πέντε ατόμων και τα μέλη κάθε ομάδας συνεργάστηκαν μεταξύ τους, για να συμπληρώσουν τα φύλλα εργασίας ενός μαθήματος. Κάθε ομάδα, λοιπόν, ανέλαβε να εξετάσει το θέμα υπό το πρίσμα ενός μαθήματος, ενώ οι δύο καθηγητές-συντονιστές βοηθούσαν τους μαθητές και τους παρείχαν διευκρινήσεις.

     

    Οι μαθητές είχαν στη διάθεσή τους ένα συνεχόμενο δίωρο, για να ολοκληρώσουν και να παρουσιάσουν τις εργασίες τους. Την πρώτη ώρα κάθε ομάδα εργάστηκε ξεχωριστά, κάνοντας τη σχετική έρευνα και συμπληρώνοντας τα φύλλα εργασίας της, ενώ τη δεύτερη ώρα όλες οι ομάδες παρουσίασαν τις εργασίες τους στην ολομέλεια της τάξης.

    Τα φύλλα εργασίας για κάθε μάθημα περιλάμβαναν μια ποικιλία ερωτημάτων, ορισμένα από τα οποία απαιτούσαν βιβλιογραφική έρευνα, άλλα την κατασκευή πληροφοριακών καρτών και άλλα την εξαγωγή πληροφοριών από εικόνες, διαγράμματα και βίντεο. Παρακάτω, παρατίθεται το αρχείο με τα φύλλα εργασίας για κάθε μάθημα.

    Μετά την ολοκλήρωση της διδασκαλίας οι μαθητές συμπλήρωσαν το παρακάτω φύλλο αξιολόγησης. Σχεδόν όλοι οι μαθητές σημείωσαν ότι έμαθαν πολλά περισσότερα πράγματα για την Ευρωπαϊκή Ένωση. Επίσης, σχεδόν όλα τα παιδιά σημείωσαν ότι συνεργάστηκαν πολύ καλά μεταξύ τους, σεβόμενοι ο ένας τον άλλον, ενώ έμαθαν να ψάχνουν μια πληροφορία σε ένα βιβλίο ή σ’ ένα λεξικό, πώς να σχολιάζουν ένα λογοτεχνικό κείμενο ή να αντλούν πληροφορίες από εικόνες και διαγράμματα. Επίσης, βρήκαν πολύ ενδιαφέροντα και ευχάριστα το θέμα και την όλη διαδικασία της διαθεματικής διδασκαλίας, κάτι που ήταν εμφανές από τις αντιδράσεις τους.

       

    ΚΡΙΤΗΡΙΑ

    ΣΧΕΔΟΝ ΚΑΘΟΛΟΥ

    ΛΙΓΟ

    ΠΟΛΥ

    Έμαθα ορισμένα πράγματα για την ιστορία, τη λειτουργία, τα όργανα και τους θεσμούς της Ε.Ε., καθώς και για τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις του Ευρωπαίου πολίτη.

    Έμαθα πώς να ψάχνω μια πληροφορία σ’ ένα βιβλίο ή σ’ ένα λεξικό.

    Έμαθα πώς να σχολιάζω ένα λογοτεχνικό κείμενο και να αντλώ πληροφορίες από ένα διάγραμμα, μια εικόνα ή ένα βίντεο.

    Όλα τα μέλη της ομάδας δούλεψαν πάνω σ’ αυτό που τους ζητήθηκε.

    Τα μέλη της ομάδας συνεργάστηκαν αρμονικά μεταξύ τους και συμπεριφέρθηκαν με σεβασμό ο ένας απέναντι στον άλλο.

    Το θέμα του φύλλου εργασίας το βρήκα ενδιαφέρον.

    Μου άρεσε η παρουσίαση όλων των φύλλων εργασίας.

    Θέλω να συμμετάσχω ξανά σε διαθεματική διδασκαλία.

    Στο τέλος, οι μαθητές συμπλήρωσαν ένα κείμενο με κενά, το οποίο περιείχε τις βασικές πληροφορίες για τη λειτουργία και τους θεσμούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Οι μαθητές συμπλήρωσαν με ευκολία το συγκεκριμένο κείμενο, κάτι που δείχνει ότι αφομοίωσαν ορισμένα βασικά στοιχεία για την Ευρωπαϊκή Ένωση, τα οποία είναι καλό να γνωρίζουν ως μέλλοντες Ευρωπαίοι πολίτες.
    Οι υπεύθυνοι καθηγητές
    Δελιόπουλος Γιώργος, Φιλόλογος
    Γκάλφα Μαρία, Φιλόλογος

Top
 
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων