Πέτρα Ιορδανίας: Η Τριανταφυλλένια πόλη

the treasury petra jordan

Όλοι όσοι επισκέπτονται την Ιορδανία, θέλουν να πάνε στην Πέτρα, εκεί, στην άκρη της αραβικής ερήμου, στην ροδοκόκκινη πόλη, κληρονομιά των αρχαίων Ναβαταίων, του αραβικού λαού που εγκαταστάθηκε στη νότια Ιορδανία πριν από τουλάχιστον 2.000 χρόνια, και η οποία, εντυπωσιάζει, συγκινεί, εκπλήσσει, μαγεύει!

Χαρακτηρισμένη από το 1985 ως Μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO καθώς και ένα από τα 7 σύγχρονα θαύματα του κόσμου (σ.σ. από τον Ιούλιο του 2007), η Πέτρα παρουσιάζει έντονα τα σημάδια της ελληνιστικής περιόδου και όπως φαίνεται και από το όνομα, είχε δεχτεί την παρουσία των Ελλήνων, και αργότερα και των Ρωμαίων.

Σύμφωνα με τον αρχαίο Έλληνα ιστορικό του 4ου αιώνα π.Χ. Ιερώνυμο τον Καρδιανό, το όνομα Πέτρα δόθηκε από τους Ελληνες εμπόρους, επειδή οι κάτοικοι της πόλης γιόρταζαν την εποχή της άνοιξης μια θεότητα στην οποία προσέφεραν διάφορα αγαθά, ως θυσία, πάνω σε μια μεγάλη πέτρα. Η μεγάλη αυτή πέτρα βρίσκεται νοτιοδυτικά της αρχαίας πόλης και σήμερα ονομάζεται Ουμ-αλ-Μπιγιάρα.

Η Πέτρα περίπου τον 7ο αιώνα μ.Χ. χάθηκε από τον χάρτη και παρέμεινε στην αφάνεια για περισσότερο από 1.700 χρόνια, έως ότου την ανακάλυψε ο Ελβετός εξερευνητής Johanness Burckhardt το 1812.

Σ’ ότι αφορά την πόλη σήμερα, κατοικείται από περίπου 20.000 κατοίκους, οι περισσότεροι από τους οποίους ασχολούνται με τον τουρισμό. Διαθέτει ξενοδοχεία όλων των κατηγοριών, εστιατόρια, παραδοσιακά μαγαζιά, σουβενίρ κτλ.

Κατηγορίες: Ταξίδια | Ετικέτες: , , | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Πέτρα Ιορδανίας: Η Τριανταφυλλένια πόλη

Το Ισλάμ και η Δύση

λήψης

Η σχέση των χριστιανών με το Ισλάμ δεν ήταν πάντοτε αρνητική στην Ιστορία. Στα πρώτα χρόνια της παρουσίας της νέας θρησκείας διανοητές, όπως ο Άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός (680-754 μ.Χ.) θεωρούσε ότι οι μουσουλμάνοι δεν ήταν παρά μια ακόμα εκδήλωση του μονοφυσιτισμού. Το 649 ένας Νεστοριανός επίσκοπος έγραφε: «Αυτοί οι Άραβες δεν πολεμούν τη χριστιανική θρησκεία, αλλά την υπερασπίζονται, σέβονται τους ιερείς μας και κάνουν δώρα στις εκκλησίες μας» (Margaret Smith, Studies in Early Mysticism in the Near & Middle East, Oneworld 1995, p. 120). To 949 η αυλή των Ουμαγιάδων στην Κόρδοβα ζήτησε από την Κωνσταντινούπολη να στείλει στην Ισπανία έναν Έλληνα λόγιο για να διαβάσει στους Άραβες την ιατρική του Διοσκουρίδη. Την αποστολή εξετέλεσε ο μοναχός Νικόλαος το 951 μ.Χ. με τη βοήθεια ενός μουσουλμάνου λογίου από τη Σικελία, ο οποίος γνώριζε Ελληνικά. Πολλά χρόνια αργότερα ο Γουλιέλμος από την Τρίπολη έγραφε από την Άκρα (1272 μ.Χ.) «Μολονότι οι πεποιθήσεις τους περιλαμβάνουν πολλά ψέματα, ωστόσο (οι μουσουλμάνοι) βρίσκονται κοντά στον Χριστιανισμό και όχι μακριά από τη σωτηρία» (ο.π.). Ακόμα και κατά την περίοδο των Σταυροφοριών οι καλές σχέσεις ανάμεσα στους αντιπάλους δεν έλειψαν. Ο περίφημος Κούρδος κατακτητής της Ιερουσαλήμ, Σαλαχεδίν ή Σαλαδίνος, έγινε διάσημος στον δυτικό κόσμο για τη γενναιοψυχία και την ανοχή του προς τους αλλόθρησκους.

Αν και στο πιστεύω των χριστιανών δεν περιλαμβάνεται κείμενο που να τους προτρέπει σε πόλεμο κατά των απίστων, οι πράξεις μισαλλοδοξίας αφθονούν στον χριστιανικό κόσμο. Η έξωση των μουσουλμάνων και των Εβραίων μετά την επανακατάκτηση της Ιβηρικής Χερσονήσου και οι κατοπινοί διωγμοί της Ιεράς Εξέτασης εις βάρος των προσήλυτων, καθιστούν το Ισλάμ στην Ισπανία θύμα των χριστιανών.

Ο Βρετανός ισλαμολόγος, Bernard Lewis, υπήρξε ένας από τους πολέμιους του αντικειμένου των ενδιαφερόντων του. Το διάσημο πλέον άρθρο του με τίτλο, «Οι ρίζες του ισλαμικού μένους» διαβάστηκε περισσότερο από κάθε άλλη ανάλυση του είδους στην Washington. Οι νεοσυντηρητικοί Pearl, Krystol και Wolfowitz, θεώρησαν αμέσως τον Lewis δάσκαλό τους επειδή αποκάλυψε τις σκοτεινές προθέσεις των Αράβων. «Ο αγώνας ανάμεσα στα δύο αντίπαλα συστήματα έχει διαρκέσει δεκατέσσερις αιώνες…» κατά τον Lewis. Αυτή η συνοπτική αποτίμηση των σχέσεων Ισλάμ και δυτικού κόσμου ώθησε έναν χριστιανό Αραβα, τον Edward Said, να αντεπιτεθεί με το γνωστό βιβλίο του, «Orientalism», όπου επιχειρεί να ερμηνεύσει τη δαιμονοποίηση του Ισλάμ από Δυτικούς αναλυτές. Ο εξωτισμός, τον οποίο καλλιεργεί, κατά τον Said, ο Lewis και οι neocons, υπηρετούν προσωπικές ημερήσιες διατάξεις μάλλον παρά επιστημονικούς στόχους. Ο Said ωστόσο δεν κατάφερε να εμποδίσει τη διάδοση της απαισιόδοξης δοξασίας του Lewis και σε άλλους καθηγητές που δεν είχαν αναγκαστικά σχέση με τη Μέση Ανατολή ή το Ισλάμ. O Samuel Huntington είναι ίσως το γνωστότερο προϊόν της σχολής Lewis, χωρίς όμως να διαθέτει την ευρυμάθεια εκείνου. Σταδιακά η ανάλυση του ισλαμικού φαινομένου πέρασε από τους ειδικούς στους δημοσιογράφους.

Υπάρχει ωστόσο μια αλήθεια στις παρατηρήσεις του Lewis, η οποία αφορά κυρίως στον σύγχρονο ισλαμικό κόσμο. Πρόκειται για το ασυμβίβαστο ανάμεσα στη νικηφόρα προέλαση μιας ιδεολογίας στο στρατιωτικό και πολιτισμικό πεδίο, όπως τη βίωσαν οι Μωαμεθανοί από τον όγδοο ώς τον δέκατο έβδομο αιώνα και την πτώση των μουσουλμανικών κρατών έκτοτε. Πώς να εξηγήσει ο Ιμάμης ή ο αρχηγός κάθε κράτους την απόσταση που χωρίζει τον τριτοκοσμικό μωαμεθανικό κόσμο από την προοδευμένη και ισχυρή Δύση σήμερα; Όπως σημειώνει ο Hans Kung (Islam: Past, Present & Future, Oxford 2007), το Ισλάμ είναι πάνω απ’ όλα μια θρησκεία της νίκης στο πεδίο του πολέμου και του πολιτισμού. Ο ίδιος επισημαίνει ότι ενώ η Βίβλος έχει γίνει αντικείμενο κριτικής ως προς την ιστορική της εγκυρότητα τόσο από προτεστάντες όσο και από καθολικούς θεολόγους, το Κοράνι δεν συγκέντρωσε ακόμα τα πυρά της μουσουλμανικής κριτικής. Ίσως επειδή, με κάποιες εξαιρέσεις, οι ισλαμικές χώρες βρίσκονται σε διαφορετικό στάδιο ανάπτυξης της κοινωνίας από τη Δύση. Η έννοια εξάλλου του διαχωρισμού θρησκείας και κράτους, του θρησκευτικού από τον χώρο των εγκοσμίων, δεν ενυπάρχει στο Ισλάμ όπως καθιερώθηκε στον χριστιανισμό με τη ρήση του επικεφαλής της θρησκείας αυτής. «Απόδοτε τα του Καίσαρος, τω Καίσαρι και τα του Θεού, τω Θεώ». «Ισλάμ» αντίθετα σημαίνει πλήρης υπακοή στους ιερούς κανόνες. Αντίθετα από τον χριστιανισμό το Ισλάμ προσδιορίζεται από πληθώρα νόμων και κανόνων ώστε να μην υποπέσουν οι πιστοί στο σφάλμα του υφέρποντος πολυθεϊσμού (τριαδική θεότητα, άγιοι, Παναγία κ.λπ.)

Του Θάνου Βερέμη

Κατηγορίες: Θρησκείες, Ισλάμ, Χωρίς κατηγορία | Ετικέτες: , | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Το Ισλάμ και η Δύση

Καταρράκτες Βικτώρια, ¨ο καπνός που βροντά!¨

shutterstock 113006491

Βρίσκονται στα σύνορα μεταξύ Ζάμπια και Ζιμπάμπουε και έχουν δύο ονομασίες. Η πρώτη, η αποικιοκρατική, δόθηκε προς τιμήν της Βρετανής βασίλισσας… από τον Βρετανό εξερευνητή που τους ανακάλυψε, τον ο Ντέιβιντ Λίβινγκστον, το 1855. Η δεύτερη, δηλαδή «Ο καπνός που βροντά», είναι η τοπική ονομασία των ιθαγενών φυλών και μάλλον περιγράφει άρτια την εικόνα και τον ήχο αυτού του φυσικού θαύματος.
Οι Καταρράκτες Βικτώρια δημιουργούνται από τον ποταμό Ζαμβέζη και είναι οι μεγαλύτεροι της Γης (1908 μέτρα μήκος). Έχουν μέγιστο ύψος 108 μέτρα και όγκο νερού κατά μέσο όρο 1088 κυβικά μέτρα ανά δευτερόλεπτο. Το χάσμα στο οποίο πέφτουν ονομάζεται Πρώτο Φαράγγι. Ακολουθούν άλλα επτά με μέγιστο ύψος 120 μέτρα. Πριν από το Πρώτο Φαράγγι στον Ζαμβέζη σχηματίζονται δύο νησιά, εμφανή ακόμα και με πλήρη πλημμύρα: το Μποαρούκα στη δυτική όχθη και το Λίβινγκστον στη μέση. Τα κύρια ρεύματα του καταρράκτη είναι τέσσερα και ονομάζονται: «Καταρράκτες του Διαβόλου» ή «Νερό που Πηδά», «Κύριοι Καταρράκτες», «Καταρράκτες του Ουράνιου Τόξου» και «Ανατολικός Καταρράκτης». Το ύψος του σύννεφου που σηκώνεται από την πτώση των νερών ανέρχεται στα 400 μέτρα και είναι ορατό από απόσταση 50 χιλιομέτρων.
Στην περιοχή γύρω από τους καταρράκτες, έχουν ανακαλυφθεί ευρήματα από την προϊστορική εποχή, που φτάνουν μέχρι και τον Χόμο Χάμπιλις. Γύρω στο 1900, η αποικιοκρατική Βρετανική Εταιρεία Νοτίου Αφρικής αγόρασε μεταλλευτικά δικαιώματα στην περιοχή και έτσι εγκαταστάθηκαν εκεί οι πρώτοι Ευρωπαίοι. Το 1905 κατασκευάστηκε η γέφυρα στο Δεύτερο Φαράγγι οπότε οι καταρράκτες απέκτησαν φήμη ως αξιοθέατο και η πόλη Βικτώρια έγινε σύντομα τουριστικό κέντρο. Η κίνηση κόπασε για περίπου 20 χρόνια μεταξύ 1960-80 εξαιτίας του πολέμου για την ανεξαρτησία της Ζιμπάμπουε και μετά επανήλθε δριμύτερη. Το 1989 οι Καταρράκτες Βικτώρια καταχωρίσθηκαν ως μνημείο της UNESCO.

Κατηγορίες: Ταξίδια, Χωρίς κατηγορία | Ετικέτες: , , | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Καταρράκτες Βικτώρια, ¨ο καπνός που βροντά!¨

Παγκόσμια Ημέρα Εθελοντικού Καθαρισμού των Ακτών

Παγκόσμια Ημέρα Εθελοντικού Καθαρισμού των Ακτών

katharismos paralia2

Οι μαθητές καθαρίζουν τις ακτές

Κατηγορίες: Χωρίς κατηγορία | Ετικέτες: | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Παγκόσμια Ημέρα Εθελοντικού Καθαρισμού των Ακτών

ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΣΕ ΑΜΠΕΛΩΝΑ

Τον τρόπο παραγωγής του κρασιού, εμφιάλωσης και διάθεσής του στην αγορά γνώρισαν την προηγούμενη Τετάρτη 16 Νοεμβρίου οι μαθητές της Γ’ τάξης κατά τη διάρκεια επίσκεψης που πραγματοποίησε το σχολείο μας στο «Κτήμα Χατζηδάκη». Η κατατοπιστική αυτή περιήγηση προέκυψε από την επιθυμία μύησης στον δημιουργικό χάρτη της ευρύτερης περιοχής μας όπου ο πρωτογενής τομέας κρατά κυρίαρχο ρόλο συμβάλλοντας στην ανάπτυξη και στήριξη της αγροτικής οικονομίας του νησιού. Το κτήμα Χατζηδάκη βρίσκεται στη Λέρο, στη θέση Σμαλού, κοντά στο ιερό της Αρτέμιδος, περιοχή ιδιαίτερου φυσικού κάλλους, και έχει έκταση 12 στρεμμάτων. Ο αμπελώνας περιτριγυρίζεται από πλαγιές με αρωματικά βότανα όπως θυμάρι, ρίγανη, αλισφακιά, θρούμπη κ.α. δίνοντας στο κρασί ξεχωριστή γεύση και αρώματα.

Κατηγορίες: Περιβάλλον, Χωρίς κατηγορία | Ετικέτες: , | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΣΕ ΑΜΠΕΛΩΝΑ

Διαδραστική έκθεση για τον Βίνσεντ βαν Γκογκ

Μία μεγάλη πολυμεσική έκθεση εικόνας και ήχου που παρουσιάζει τα έργα του Βίνσεντ βαν Γκογκ σε διαδραστική διαδικασία με το κοινό, παρουσιάζεται στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.vangoghpage1

Κατηγορίες: Χωρίς κατηγορία | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Διαδραστική έκθεση για τον Βίνσεντ βαν Γκογκ