Πολιτιστικό Πρόγραμμα 2005-06: «Η ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΤΕΧΝΗ ΣΤΑ ΧΑΝΙΑ»

ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ 2ΟΥ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΧΑΝΙΩΝ

ΣΧΟΛ.ΕΤΟΣ 2005-06

αγιος Νικ

«Η ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΤΕΧΝΗ ΣΤΑ ΧΑΝΙΑ»

-Το χθες και το σήμερα-

Υπεύθυνη Καθηγήτρια: Χατζάκη Μαρία

 

ΠΡΟΛΟΓΟΣ

Δεν είναι η πρώτη φορά που στο σχολείο μας γίνεται προσπάθεια προσέγγισης ενός θέματος ιστορικού περιεχομένου. Μόνο που αυτή τη φορά το θέμα είχε σχέση και με την τέχνη. Αφορμή στάθηκε η αγάπη μου για την τέχνη της αγιογραφίας, με την οποία ασχολούμαι τελευταία κι η οποία έχει μια ιστορία πολλών αιώνων πίσω της. Σκέφθηκα ότι το πολιτιστικό αυτό πρόγραμμα μου έδινε την ευκαιρία να βγάλω τα παιδιά από την τάξη και να τους δώσω την γνώση με ένα διαφορετικό τρόπο. Να τους δείξω την αξία της τέχνης της αγιογραφίας κι ότι μπορούν να αντλήσουν στοιχεία για την Ιστορία του τόπου μας.

Το πρόγραμμα αυτό λόγω του ότι χρησιμοποιεί την Μέθοδο Project, είναι το πλέον κατάλληλο για να αποκτήσουν οι μαθητές κριτική σκέψη καθώς και την ικανότητα της έρευνας, της σπουδής, της αυτενέργειας, της επικοινωνίας, της κοινωνικότητας και της αντίληψης του περιβάλλοντος χώρου όπου ζουν καθώς και την αξία του χώρου αυτού. Τα Χανιά είναι ένας τόπος που προσφέρεται για αυτό το σκοπό.

Ο χρόνος μας ήταν περιορισμένος και δεν μας επέτρεψε να το ολοκληρώσουμε μέσα σε αυτήν την σχολική χρονιά. Του χρόνου ευελπιστώ να συνεχίσουμε με τις Μονές/Ναούς που βρίσκονται εκτός Χανίων. Να θυμηθούμε εδώ ότι εξαιτίας του σεισμού και της μετακόμισης μας σε άλλο κτίριο και σε απογευματινή βάρδια, μείναμε πίσω γύρω στον ενάμιση μήνα.

Τα παιδιά στην αρχή δεν γνώριζαν πολλά πράγματα για το θέμα, έτσι ήταν λίγο διστακτικά κι ίσως χωρίς τον απαιτούμενο ενθουσιασμό. Όμως, από την πρώτη μας κιόλας επίσκεψη μια Δευτέρα στους Αγίους Αναργύρους, άρχισαν να ενθουσιάζονται και να προσέχουν για πρώτη φορά λεπτομέρειες στις εικόνες του ναού.

Όλα τα παιδιά της Πολιτιστικής Ομάδας προέρχονται από την Β’ Τάξη του σχολείου μας και έτσι διαλέχτηκε ως ώρα συνάντησης μας η έκτη κι η έβδομη ώρα κάθε Πέμπτης που εγώ είχα κενό.

Οι αδελφές της Μονής Χρυσοπηγής και ο κ.Γ.Μακράκης, συντηρητής, μας έδωσαν πρόθυμα πολύτιμες πληροφορίες για την εργασία μας και θα θέλαμε να τους ευχαριστήσουμε όλους θερμά.

Επίσης θα ήθελα να ευχαριστήσω πολύ τις συναδέλφους κ.Κεκάκη Όλγα και κ.Ζεϊμπεκακη Εφη για τη βοήθεια τους.

Οι περισσότερες συνεντεύξεις γίνονταν ταυτόχρονα με τις επισκέψεις στα κτίρια της εργασίας μας. Σε όλη την διάρκεια των επισκέψεων, τα παιδιά είχαν δραστηριοποιηθεί αρκετά, ρωτούσαν διάφορα και φωτογράφιζαν ότι τους προκαλούσε ιδιαίτερη εντύπωση.

Κλείνοντας, ελπίζω να συνεχιστεί η προσπάθεια αυτή και την επόμενη χρονιά.

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ

1. ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΣΤΟ Κ.Α.Μ. ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΘΕΣΗ ΤΟΥ ΕΜΜΑΝ.ΠΑΝΣΕΛΗΝΟΥ

(18 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2005)

 ΒΥΖ1 ΒΥΖ2

2. ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΣΤΗΝ ΜΟΝΗ ΧΡΥΣΟΠΗΓΗΣ

ΠΕΜΠΤΗ 6-4-2006

 Untitled1 Untitled2

 

  • Πρώτα επισκεφτήκαμε το Αγιογραφείο της Μονής όπου είδαμε τις θαυμάσιες εικόνες / τοιχογραφίες που φτιάχνουν οι αδελφές. Διδάχτηκαν αγιογραφία πρώτα από τον αγιογράφο κ.Καρτάκη πριν από 28 χρόνια και μετά από την αδελφότητα των Παχωμαίων του Αγίου Όρους. Αρχικά δεν κάνανε τοιχογραφίες αλλά μόνο φορητές εικόνες. Χρησιμοποιούν κυρίως την τεχνική χρυσώματος με μιξιόν γιατί το στιλβωτό τις καθυστερεί κι έχουν πάρα πολλές παραγγελίες. Η μονή Χρυσοπηγής ανήκει στην Κωνσταντινούπολη και τα κτήματα της είναι «βακούφια», δηλαδή τους τα άφησαν οι Τούρκοι. Την ημέρα που επισκεφτήκαμε το Αγιογραφείο γνωρίσαμε και την αδελφή Αλεξία, 97 ετών (!), η οποία είχε έρθει από την Κων/πολη για να μάθει Αγιογραφία όπως και μια νεαρή αδελφή από την Ουγκάντα.

—————————————————

3. ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΕ ΤΟΝ ΣΥΝΤΗΡΗΤΗ BYZANTINΩN EIKONΩN κ.ΓΙΩΡΓΟ ΜΑΚΡΑΚΗ

Πέμπτη 11-5-2006

Untitled3

-Πόσα χρόνια λειτουργεί το τμήμα συντήρησης στα Χανιά;

-Tο τμήμα συντήρησης είναι γύρω στα 25 χρόνια εδώ. Ιδρύθηκε περίπου το 1970 με 1974.

– Και πόσοι συντηρητές βρίσκονται σε αυτό σήμερα;

-Σήμερα δουλεύω εγώ, η κυρία Τσαπέλα, η Γεωργία, η Χρυσούλα κάτω, ο Κοσμάς κι άλλη μία κοπέλα που δε βρίσκεται σήμερα εδώ. Πέντε με έξι άτομα δηλαδή. Δεν είμαστε μόνιμα στο εργαστήριο κάνουμε και κάποιες συντηρήσεις έξω. Εδώ είναι το εργαστήριο συντήρησης εικόνων, ξυλόγλυπτων και τοιχογραφιών. Υπάρχει άλλο κτήριο για τα γλυπτά, τα νομίσματα και τα κεραμικά.

Αυτό είναι ένα ιστορικό κτίριο γιατί εδώ ήταν η μπαρουταποθήκη των Βενετών. Είναι δηλαδή πολύ παλιό… μετά έγινε και σχολείο εδώ, και τώρα είναι το εργαστήριο συντήρησης. Σήμερα έρχονται άνθρωποι από διάφορες εκκλησίες του νομού μας για να φέρουν εικόνες και μετά τον καθαρισμό τις γυρνάμε πάλι πίσω.

 

-Κρατάτε σε κάποιες περιπτώσεις εικόνες για το Μουσείο;

-Όχι, κανονικά δε μπορούμε να τις κρατάμε εκτός αν γίνει κάποια συνεννόηση με την εκκλησία λόγω του ότι το αντικείμενο είναι ιδιαίτερης καλλιτεχνικής αξίας. Ίσως για λόγους ασφαλείας να κρατηθεί για κάποιο διάστημα μια εικόνα και μετά να ξαναγυρίσει εκεί που ήταν, αλλά πάντα έπειτα από συνεννόηση με την εκκλησία.

 

-Η συντήρηση κάποιων τοιχογραφιών γίνεται επί τόπου σε κάποια μοναστήρια ή εκκλησίες;

-Η συντήρηση των τοιχογραφιών περιλαμβάνει πολλά στάδια. Συμπεριλαμβάνει τον καθαρισμό, συμπεριλαμβάνει όμως και κάποιες άλλες εργασίες όπως είναι η «αποτοίχιση» όπου προσπαθούμε να την πάρουμε από την αρχική της θέση. Στο Μουσείο θα πρέπει να είδατε τέτοιες τοιχογραφίες.

Η «αποτοίχιση» γίνεται ως εξής: προστατεύεται η τοιχογραφία με ένα είδος υφάσματος το οποίο είναι βαμβακερό ή λινό περνιέται με κάποιες κόλες γίνεται και ένας πρόχειρος καθαρισμός, και στη συνέχεια «οπλίζεται» από μπροστά, ενώ από το πίσω μέρος της τοιχογραφίας με διάφορα μαχαίρια και ειδικά μηχανήματα σπάμε το υπόστρωμα. Είναι μια ακραία μέθοδος η «αποτοίχιση», η οποία είναι πολύ δύσκολη και απαιτεί ένα κονίαμα για να πετύχει και γι’ αυτό δε χρησιμοποιείται σε όλες τις τοιχογραφίες. Παλαιότερα ήταν και της μόδας να αποτοιχίζουνε, ιδιαίτερα στην Ιταλία, με αποτέλεσμα πολλά από αυτά να καταστραφούν. Μάλιστα υπήρχε και άλλη μια μέθοδος, στην οποία κολλούσαν ένα πανί και μετά το τράβαγαν κι ότι απέμενε στο πανί λεγόταν «στράπος», ήταν όμως πολύ καταστρεπτική μέθοδος και γι’ αυτό καταργήθηκε. Βασικά τώρα «οπλίζουμε» και τρώμε το υπόστρωμα.

Όταν μαθαίναμε τοιχογραφίες, μας μάθαιναν ότι τοιχογραφία είναι σα να βγάζουμε το δέρμα ενός ζώου. Τώρα, η «αποτοίχιση» έχει να κάνει με το τι διαδικασία νωπογραφίας («φρέσκο») έχει ακολουθηθεί. Διαφορετικά ήταν τα ρωμαϊκά φρέσκο, διαφορετικά ήταν τα βυζαντινά φρέσκο, διαφορετικά τα ιταλικά φρέσκο όσον αφορά το υπόστρωμα, δηλαδή οι βυζαντινοί συνήθως δεν τοποθετούσαν πολλά στρώματα.

  • Πόσο καιρό παίρνει η συντήρηση μιας εικόνας;
  • Τρεις μήνες περίπου, αν μιλάμε μόνο για καθαρισμό.

 

  • Ποια εικόνα συντηρείτε αυτή τη στιγμή;
  • Τώρα έχουμε εδώ την εικόνα της Κοιμήσεως της Θεοτόκου της ιεράς μονής Χρυσοσκαλίτισσας Κισσάμου, μια πολύ όμορφη εικόνα. Είναι τουλάχιστον 5 αιώνων εικόνα. Μπορείτε να την δείτε, έχει καθαριστεί το πάνω αριστερά μέρος της μέχρι στιγμής.
  • Ευχαριστούμε πολύ για την συνέντευξη κ. Μακράκη.
  • Και εγώ σας ευχαριστώ.

————————-

4. ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΣΤΗΝ ΜΟΝΗ ΑΓΙΑΣ ΤΡΙΑΔΑΣ ΤΩΝ ΤΖΑΓΚΑΡΟΛΩΝ

Μάρτιος 2007

Η Πατριαρχική και Σταυροπηγιακή Μονή της Αγίας Τριάδος των Τζαγκαρόλων είναι ένα από τα πιο σημαντικά μοναστηριακά συγκροτήματα του τέλους της Βενετοκρατίας στην Κρήτη με πλούσια προσφορά στην Ιστορία και την Παιδεία του νησιού. Βρίσκεται στους πρόποδες της οροσειράς του Σταυρού, στη θέση “Τζομπόμυλος” του ακρωτηρίου Μελέχα.

Σύμφωνα με την παράδοση που επιβεβαιώνεται και από έγγραφα των αρχείων της Βενετίας, κτίστηκε από τους αδελφούς Ιερεμία και Λαυρέντιο Τζαγκαρόλους που καταγόταν από μεγάλη Βενετοκρητική οικογένεια και είχαν ισχυρή επιρροή τόσο στον Ορθόδοξο πληθυσμό όσο και στους Καθολικούς Βενετούς. Ο Ιερεμίας ήταν ένας σπουδαίος λόγιος, φίλος του μεγάλου Πατριάρχη Αλεξάνδρειας Μελετίου Πηγά και υποψήφιος ο ίδιος για το θρόνο του Οικουμενικού Πατριαρχείου. Ήταν κάτοχος της Ελληνικής και Λατινικής παιδείας, όπως φαίνεται από τα γραφτά του, αλλά και τις δίγλωσσες επιγραφές που σώζονται σε μεγάλο αριθμό στα κτίσματα της Μονής. Η παιδεία του και οι γνώσεις του πάνω στη σύγχρονη Ευρωπαϊκή Αρχιτεκτονική της εποχής του είναι φανερές από το ίδιο το συγκρότημα που σχεδίασε και έκτισε και όπου έχουν εντοπιστεί συγκεκριμένες επιδράσεις από το Βερονέζο αρχιτέκτονα του 16ου αιώνα Sebastiano Serlio.

Στη θέση της Αγίας Τριάδος υπήρχε μικρή Μονή που ανήκε στον ιερομόναχο Ιωακείμ Σοφιανό και η οποία ήταν σε παρακμή μετά το θάνατό του. Για το λόγο αυτό ανατέθηκε από τις Βενετσιάνικες αρχές στον ιερομόναχο της Μονής της Αγίας Κυριακής Ιερεμία Τζαγκαρόλο η ανασυγκρότησή της το 1611. Ο Ιερεμίας αρχίζει την ανοικοδόμηση ενός πολύ μεγάλου συγκροτήματος που θα συνεχίσει ο αδελφός του Λαυρέντιος μετά το θάνατό του, γύρω στα 1634. Στα 1645 τα Χανιά πέφτουν στα χέρια των Τούρκων και διακόπτονται οι οικοδομικές εργασίες που είχαν φτάσει στη βάση του μεγάλου τρούλου. Στα χρόνια της Τουρκοκρατίας η Μονή είναι γνωστή ως Selvili Manastir (το Μοναστήρι με τα κυπαρίσσια) και βρίσκεται συχνά σε δύσκολη θέση, όπως μας πληροφορούν τα έγγραφα και οι περιηγητές. Στη μεγάλη ελληνική επανάσταση του 1821 οι μοναχοί φεύγουν χωρίς όμως να προλάβουν να κρύψουν τα πολύτιμα κειμήλια που καίγονται από την πυρπόλησή της, ή αρπάζονται.

——————————

ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΤΕΧΝΗ – ΟΡΙΣΜΟΣ

Η Αρχιτεκτονική, η Ζωγραφική, η Γλυπτική και οι άλλες τέχνες που αναπτύχθηκαν κατά την διάρκεια της ιστορίας της Βυζαντινής αυτοκρατορίας , τόσο στο κέντρο του κράτους, την Κωνσταντινούπολη, όσο και στις διάφορες άλλες περιοχές του, ονομάζονται Βυζαντινή Τέχνη. Οι εκδηλώσεις των τεχνών αυτών αρχίζουν να προσλαμβάνουν τα χαρακτηριστικά τους, που διατηρούνται αναλλοίωτα σε όλη την Βυζαντινή περίοδο, κατά τον 6ο αι. μ. Χ. και βαθμιαία αποκτούν εκείνο το ύφος που διαφοροποιούν την Βυζαντινή τέχνη από τις υπόλοιπες και την καθιστούν εύκολα αναγνωρίσιμη. Από την άλλη πλευρά είναι σαφές πως τα πρώτα σπέρματα της τέχνης αυτής εντοπίζονται στην Ελληνιστική περίοδο και την Παλαιοχριστιανική τέχνη, ενώ τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα της διατηρούνται για μακρό χρονικό διάστημα μετά την κατάλυση του Βυζαντινού κράτους, επηρεάζοντας έως και στις μέρες μας την τέχνη της Ελλάδας και γενικά των Ορθόδοξων χωρών.

ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΓΝΩΡΙΣΜΑΤΑ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗΣ ΤΕΧΝΗΣ

Η Βυζαντινή τέχνη αποφεύγει τα κοσμικά θέματα και παρουσιάζει μια στενότατη σχέση με τη θρησκεία. Όλη σχεδόν η θεματολογία της ασχολείται με την μεταφορά της εκκλησιαστικής θεολογίας σε καλλιτεχνικούς όρους. Οι καλλιτέχνες ως επί το πλείστον παραμένουν ανώνυμοι και οι προσωπικές τους συνεισφορές υποτάσσονται στο κυρίαρχο και αποκρυσταλλωμένο ύφος, που διακρίνεται για την ομοιογένεια του. Υπάρχει λοιπόν μια στέρεη παράδοση, πάνω στην οποία οι καλλιτέχνες βαδίζουν και εκφράσεις που διαφεύγουν από αυτήν την οπτική δεν γίνονται αποδεκτές, ούτε από την επίσημη εξουσία, αλλά και ούτε από το λαϊκό αισθητήριο. Έτσι, η τεχνοτροπία αυτή, χαρακτηρίζεται από μια ολοένα και πιο βαθιά επεξεργασία, ενσωματωμένης σε ένα αυστηρά καθορισμένο πλαίσιο και αποκτά βαθμιαία μια πνευματικότητα στην έκφραση της, που δεν συναντάται εύκολα στην τέχνη της Δύσης, κατά την ίδια εποχή.

Μεικοί μεγάλοι ΑΓΙΟΓΡΑΦΟΙ:

  1. ΕΛ ΓΚΡΕΚΟ
  2. ΠΑΝΣΕΛΗΝΟΣ
  3. ΘΕΟΦΑΝΗΣ Ο ΚΡΗΣ
  4. ΜΙΧ.ΔΑΜΑΣΚΗΝΟΣ
  5. ΕΜΜ.ΤΖΑΝΕ
  6. ΑΝΔΡΕΑΣ ΡΙΤΖΟΣ
  7. Φ.ΚΟΝΤΟΓΛΟΥ

ΤΑ ΣΤΑΔΙΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ ΜΙΑΣ ΕΙΚΟΝΑΣ:

Τα στάδια κατασκευής της βυζαντινής φορητής εικόνας που αναπτύσσονται στο βιβλίο αυτό είναι:

  • Σχεδιασμός της εικόνας στο χαρτί
  • Προετοιμασία της επιφάνειας του ξύλου
  • Προετοιμασία ανθιβόλου*
  • Αποτύπωση ανθιβόλου* στο ξύλο
  • Χρύσωμα
  • Προπλασμοί(βάση χρώματος της εικόνας)
  • Γραψίματα ρούχων (σκούρες αποδόσεις)
  • Λάμματα ρούχων (ανοικτές αποδόσεις)
  • Χαρακτηριστικά προσώπου
  • Λάμματα προσώπου(φωτεινότητα σάρκας)
  • Επιγραφή εικόνας
  • Βερνίκωμα

*ανθίβολο: το αρχικό σχέδιο της εικόνας σχεδιάζεται πάνω σε ένα διαφανές χαρτί μέσω του οποίου γίνεται η μεταφορά του σχεδίου στην ξύλινη επιφάνεια της εικόνας

 

Πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Εκπ/σης 2011-12: “Η Ελιά”

elaionas 1 small

Πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Εκπ/σης 2011-12

“η Ελιά”

Υπεύθυνοι: Γ.Φίλλης, Μ.Χατζάκη, Χ.Ρουκουνάκη

pitharia 001

Zωγραφιά της Α.Αλιγιζάκη για το Πρόγραμμα

ΟΙ ΔΡΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΟΜΑΔΑΣ

2011-12

  • ΔΕΝΔΡΟΦΥΤΕΥΣΗ ΣΤΟ ΧΩΡΟ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ
  • ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΣΤΟ ΚΠΕ ΑΡΧΑΝΩΝ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ
  • ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΣΤΟ ΚΕΝΤΡΟ INFOIL
  • EΠΙΣΚΕΨΗ ΣΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΕΛΙΑΣ ΒΟΥΒΩΝ
  • ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΣΤΗΝ ΜΝΗΜΕΙΑΚΗ ΕΛΙΑ ΒΟΥΒΩΝ
  • ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΣΤΗΝ ΜΟΝΑΔΑ TERRA CRETA
  • ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΣΤΗΝ ΜΝΗΜΕΙΑΚΗ ΕΛΙΑ ΠΑΛΑΙΩΝ ΡΟΥΜΑΤΩΝ
  • ΚΑΘΑΡΙΣΜΟΣ ΤΩΝ ΑΓΙΩΝ ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ (βλέπε Έπαινο)

epainos Periballontikis

Λέει η ελιά στον αφέντη της:
“Φρόντισε με να σε θρέψω.
Πότισε με να σε πλουτίσω”
(παροιμία από τη Μεσόγειο)

Στα δένδρα πάνω κρέμεται
Στις εκκλησιές κοιμάται
Και τα χρυσά της κόκκαλα:
Μες τη φωτιά τα βάζω!
(αίνιγμα )

Ιστορία

Η ελιά είναι δέντρο αιωνόβιο, αειθαλές , καρποφόρο και φυτρώνει κυρίως στις περιοχές γύρω από τη Μεσόγειο θάλασσα από τα  αρχαία χρόνια.   Χρειάζεται φως , μπορεί να φυτρώσει σε κάθε έδαφος και δε χρειάζεται πολλή περιποίηση.
Είναι σύμβολο γονιμότητας, γαλήνης ,ειρήνης
-Στους πολέμους ήταν σύμβολο για τη
λήξη των επιχειρήσεων. Οι αγγελιοφόροι, που στέλνονταν για να μεταφέρουν το μήνυμα της ειρήνης και να ζητήσουν ανακωχή, έπρεπε να κρατούν κλαδί ελιάς. Από τότε είναι σύβολο της ειρήνης.

–  Η ιερή ελιά στην Ακρόπολη κάηκε, αλλά μέσα σε μια νύχτα βλάστησε. Από τότε η ελιά συμβολίζει τη γονιμότητα.

-Για να ευχαριστήσουν τους θεούς για την ευφορία της γης, που τους χαρίζει τόσα πράγματα, στη γιορτή της συγκομιδής περιέφεραν ένα κλαδί ελιάς διακοσμημένο με καρπούς της γης.

Χρήση

Το λάδι της ελιάς το χρησιμοποιούσαν:

-για τροφή (όπως και τον καρπό της)

-για φωτισμό (λιχνάρια, καντήλια)
(ένα λίτρο ελαιολάδου διαρκεί για καύση μιας λάμπας για τουλάχιστον 200 ώρες)

– για καλλωπισμό και την υγιεινή του σώματος

-για θεραπευτικούς σκοπούς

 

Σεμινάριο κατασκευής Οριγκάμι στο Κ.Π.Ε. Ανωγείων

29-30 Ιανουαρίου 2016

 Στα πλαίσια του σεμιναρίου “Προσεγγίζοντας τα ανθρώπινα δικαιώματα μέσα από την Τέχνη”, πραγματοποιήθηκε εργαστήριο κατασκευής Οριγκάμι στο Κ.Π.Ε. Ανωγείων με εισηγήτρια την κ.Μ.Χατζάκη. Επιλέχθηκαν Οριγκάμι που  συμβολίζουν την Ειρήνη (όπως ο γερανός και το περιστέρι).

 

afisa Picasso Anogeia

P1050363 P1050367 P1140059 P1140060

Εργασία για την Π.Ε.: τα Βότανα και οι μύθοι τους

Η εργασία αυτή έγινε για το Πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Εκπ/σης 2015-16: “Ο μαγικός κόσμος των φυτών της Κρήτης”

Περιβαλλοντική εκπ/ση

Η σημασία που έδιναν οι Αρχαίοι Έλληνες στα φυτά και τις ιδιότητες τους

Slide29Slide18

Slide32Slide27Slide34

Project B’ Γυμνασίου: “Φτιάχνοντας Οριγκάμι”

cranes math1

Σχολ.έτος: 2015-16

Καθηγήτρια: Μ.Χατζάκη

erga math5

Δείτε το σχετικό βίντεο εδώ:

Λίγα λόγια για το Πρότζεκτ…

Το θέμα επιλέχτηκε επειδή οι διάφορες καλλιτεχνικές δραστηριότητες είναι μια μορφή εκτόνωσης και μάθησης, όχι καταναγκαστικής, πράγμα πολύ απαραίτητο την σημερινή εποχή. Σκοπός του Πρότζεκτ είναι να καλλιεργηθεί η δημιουργικότητα, η κριτική σκέψη και η φαντασία των μαθητών μέσω της κατασκευής χάρτινων φιγούρων Οριγκάμι. Επισης να αναπτύξουν οι μαθητές δεξιότητες επικοινωνίας, διαλόγου και συνεργασίας μέσα στην ομάδα.

Ιστορικά στοιχεία: Η τέχνη της χαρτοδιπλωτικής Οριγκάμι ξεκίνησε από την Ιαπωνία τον 6ο αι. και σήμερα έχει εξαπλωθεί σε όλο τον κόσμο. Το όνομα origami (που προέρχεται από τις λέξεις oru = διπλώνω και kami = χαρτί) εμφανίστηκε τον 19ο αιώνα. Είναι οι φτηνότερες κατασκευές που μπορεί να κάνει κάποιος, προϋποθέτουν όμως να έχεις δεξιοτεχνία στα χέρια. Οι τεχνικές που υπάρχουν για να μπορέσει κάποιος να δημιουργήσει έργα origami είναι πολλές και καθώς όλο και περισσότεροι άνθρωποι ασχολούνται, νέες ιδέες και μέθοδοι προκύπτουν. Το origami δεν χρησιμοποιείται μόνο ως εικαστική τέχνη και τρόπος διασκέδασης, αλλά έχει εφαρμογές και σε τομείς όπως τα μαθηματικά, η αρχιτεκτονική, τη σχεδίαση επίπλων, την ιατρική (ως μέθοδος θεραπείας) κ.α. Το χαρτί που χρησιμοποιείται για τα origami μπορεί να είναι οποιοδήποτε τετράγωνο χαρτί, υπάρχουν όμως και ειδικά χαρτιά. Κυκλοφορούν σε πολλούς τύπους και χρώματα ανάλογα με τα μοντέλα που θέλει κανείς να φτιάξει. Κατά την διάρκεια του Πρότζεκτ, δουλέψαμε με φύλλα εργασίας κι αναζητήσαμε πληροφορίες στο Διαδίκτυο, όπου υπάρχει άθφονο υλικό. Το μόνο που χρειάζεστε είναι ένα κομμάτι τετράγωνο χαρτί και δεν μπορείτε να φανταστείτε τι μπορείτε να φτιάξετε!!

Τι είπαν οι μαθητές:

  • Μου αρέσει και είναι δημιουργικό!
  • Είναι ωραίο, καμιά φορά κουραστικό γιατί δεν μας βγαίνουν τα σχέδια, αλλά περνάμε καλά!
  • Χρειάζεται αρκετή εξάσκηση, όμως περνάμε την ώρα μας δημιουργικά.
  • Μάθαμε να φτιάχνουμε μερικά Οριγκάμι, όπως πουλιά, δράκους κι αστέρια νίντζα κι ήταν ωραία! Υπάρχουν άπειρα σχέδια που μπορείς να κάνεις.

Save

SaveRoza's erga

Save

Ο Μηχανισμός των Αντικυθήρων: ένας αναλογικός υπολογιστής π.Χ.

Ο Μηχανισμός των Αντικυθήρων

Antikythera_Mechanism

Πολύπλοκος μηχανισμός, φτιαγμένος από χαλκό, τοποθετημένος μέσα σε ξύλινο πλαίσιο, που προβληματίζει και συναρπάζει τους ιστορικούς της επιστήμης και της τεχνολογίας, από την ανακάλυψή του λίγο πριν από το Πάσχα του 1900. Βρέθηκε σε βάθος 60 μέτρων από σφουγγαράδες σ’ ένα ναυάγιο κοντά στα Αντικύθηρα, μαζί με αγάλματα, όπως ο γνωστός Έφηβος. Αποτελούσαν πολύτιμα αντικείμενα, που μετέφερε ρωμαϊκό πλοίο από τη Ρόδο στη Ρώμη επί εποχής Ιούλιου Καίσαρα στα μέσα του 1ου αιώνα π.Χ.

Ο Μηχανισμός των Αντικυθήρων, όπως είναι γνωστός σήμερα, θεωρείται ένα από τα πρώτα υπολογιστικά συστήματα. Είναι ένας ωρολογιακός μηχανισμός με δεκάδες οδοντωτούς τροχούς μεγάλης ακριβείας, που περιστρέφονται γύρω από πολλούς άξονες, όπως στα μηχανικά ρολόγια. Η πιο αποδεκτή θεωρία σχετικά με τη λειτουργία του, υποστηρίζει ότι ήταν ένας αναλογικός υπολογιστής, σχεδιασμένος να υπολογίζει τις κινήσεις των ουράνιων σωμάτων. Εκτιμάται ότι φτιάχτηκε γύρω στο 87 π.Χ. από τον ρόδιο αστρονόμο Γέμινο.

Ο Μηχανισμός μελετήθηκε αρχικά από τον αρχαιολόγο Βαλέριο Στάη, ο οποίος στις 17 Μαΐου 1902 πρόσεξε ότι ένα από τα πέτρινα τεμάχιά του είχε ένα ενσωματωμένο οδοντωτό. Έτσι, θεωρείται η αρχαιότερη σωζόμενη διάταξη με γρανάζια.

Ο Μηχανισμός των Αντικυθήρων αποτελεί σήμερα ένα από τα διακεκριμένα εκθέματα του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου.

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση