Σενάριο ιστοεξερεύνησης: Τα όργανα της συμφωνικής ορχήστρας

Διδακτικό σενάριο: Τα όργανα της συμφωνικής ορχήστρας

Διδακτικό σενάριο ιστοεξερεύνησης με θέμα τη γνωριμία των οργάνων της συμφωνικής ορχήστρας με βάση τους στόχους του Προγράμματος Σπουδών του Δημοτικού Σχολείου.

Τίτλος: Τα όργανα της συμφωνικής ορχήστρας
Τύπος δραστηριότητας: Ιστoεξερεύνηση
Τάξεις: Δ’ – Ε’ Δημοτικού
Προτεινόμενη διάρκεια: 4-6 διδακτικές εβδομάδες
Γνωστικές περιοχές: Μουσική
Υπεύθυνος διδακτικού σεναρίου: Ματθαίος Λεγάκης ΠΕ 79.01 (Μουσικής επιστήμης)

Πίνακας περιεχομένων

Συνοπτική παρουσίαση

Η ακόλουθη δραστηριότητα ιστοεξερεύνησης είναι μια γνωριμία με τα όργανα της συμφωνικής ορχήστρας και τις οικογένειές τους και  έχει σχεδιαστεί με βάση τους στόχους του Προγράμματος Σπουδών του Δημοτικού Σχολείου.


Δομή της Ιστοεξερεύνησης

Εισαγωγή:

Σε αυτή τη δραστηριότητα θα γνωρίσετε διάφορα μουσικά όργανα. Θα μάθετε να τα αναγνωρίζετε και θα ανακαλύψετε τι συμβαίνει όταν όλα αυτά τα μουσικά όργανα αποφασίσουν να παίξουν μαζί.

Για να αποκτήσετε μια πρώτη εικόνα ας διαβάσετε το βιβλίο σας.

Δραστηριότητα:

Θα δημιουργήσουμε τέσσερις ομάδες «μουσικών» που θα αποτελέσουν τα μέλη της ορχήστρα και θα μιλήσουν για τα όργανα τα οποία «παίζουν». Η κάθε ομάδα «μουσικών» θα πάρει το όνομα των οργάνων που αντιπροσωπεύει: Έγχορδα όργανα, Ξύλινα πνευστά, Χάλκινα πνευστά και Κρουστά όργανα.

Στόχος της εργασίας σας είναι:

  1. να γνωρίσετε καλύτερα τα όργανα της συμφωνικής ορχήστρας
  2. να τα εντάξετε σε κατηγορίες (οικογένειες)
  3. να αναγνωρίζετε το ηχόχρωμά τους, το σχήμα τους, τη θέση τους στην ορχήστρα κ.λπ.

Κάθε ομάδα πρέπει να ερευνήσει προσεκτικά το αντικείμενό της, να αναζητήσει πληροφορίες από το Διαδίκτυο και να παρουσιάσει τα αποτελέσματα της προσπάθειά της στις υπόλοιπες ομάδες με τη βοήθεια οπτικού υλικού και πληροφοριών. Στη δημιουργία της παρουσίασης, θα πρέπει να συμβάλλει κάθε μέλος της ομάδας.

Διαδικασία:

Θα δημιουργήσετε τέσσερις ομάδες. Κάθε ομάδα θα ερευνήσει τα δικά της μουσικά όργανα. Για το σκοπό αυτό κάθε ομάδα θα πάρει την ονομασία των οργάνων που θα ερευνήσει.

Έγχορδα

Ανακαλύψτε το βιολί, την βιόλα, το βιολοντσέλο, το κοντραμπάσο, την άρπα.

Ξύλινα πνευστά

Ανακαλύψτε το φλάουτο, το όμποε, το κλαρινέτο, το φαγκότο, αλλά, και το σαξόφωνο.

Χάλκινα πνευστά

Ανακαλύψτε την τρομπέτα, το κόρνο, το τρομπόνι, την τούμπα.

Κρουστά

Ανακαλύψτε τα τύμπανα, τα κύμβαλα, το ξυλόφωνο και άλλα κρουστά.

Μετά την ολοκλήρωση της διερεύνησης, να συνεργαστείτε στην ομάδα σας και να δημιουργήσετε μια παρουσίαση με οπτικό υλικό και πληροφορίες της δουλειάς σας. Κάθε ομάδα θα παρουσιάσει την εργασία της στην τάξη, ώστε να ενημερώσει τους υπόλοιπους μαθητές για το πεδίο έρευνάς της.  Στη συνέχεια θα γίνει συζήτηση από όλους.

Πηγές – Μέσα:

Παρακάτω δίνονται, για κάθε ομάδα, διάφοροι δικτυακοί τόποι από τους οποίους μπορείτε να ξεκινήσετε την για έρευνά σας.

Έγχορδα

Έγχορδα

Ξύλινα πνευστά

Ξύλινα πνευστά

Χάλκινα πνευστά

Χάλκινα πνευστά

Κρούστα

Κρουστά

Κρατήστε σημειώσεις για τις πιο σημαντικές πληροφορίες, επεξεργαστείτε το υλικό, αναζητείστε σχετικές φωτογραφίες, βίντεο κ.λπ. Οι παρουσιάσεις που θα δημιουργήσετε, καλά θα είναι να είναι σύντομες, περιεκτικές και να συνοδεύονται με οπτικό και ακουστικό υλικό.


Αξιολόγηση

  1. Κάθε ομάδα να αξιολογήσει την εργασία από κάθε άλλη ομάδα.
  2. Μην ξεχάσετε πως κάθε ομάδα πρέπει να συμπληρώσει τρία φύλλα εργασίας.
  3. Στο τέλος αθροίστε τα αποτελέσματα και δείτε ποια ομάδα έχει συγκεντρώσει την υψηλότερη βαθμολογία.

Δεν μπορείτε φυσικά να αξιολογήσετε την εργασία σας!!!

Φύλλο αξιολόγησης

ΟΜΑΔΑ ……………………………………

  1. Το περιεχόμενο της εργασίας θα το χαρακτηρίζατε…
    1. Ανεπαρκές (ελλιπές, άσχετο με το ερώτημα, δεν απαντά στην ερώτηση)
    2. Φτωχό (ελλιπές, δεν ολοκληρώνει την απάντηση στο ερώτημα)
    3. Καλό ( επαρκές, ολοκληρωμένο, με συνοχή )
    4. Πολύ καλό (με συνοχή, δεν έχει κενά , καλύπτει πλήρως την ερώτηση)
  2. Η μορφή της εργασίας ήταν…
    1. Ανεπαρκής (με ορθογραφικά και συντακτικά λάθη, χωρίς χωρισμό παραγράφων, χωρίς λογική αλληλουχία)
    2. Φτωχή (με λίγα λόγια, χωρίς εικόνες)
    3. Καλή (με χωρισμό παραγράφων, εικονικό υλικό, χωρίς γραμματικά λάθη)
    4. Πολύ καλή (με πλούσιο υλικό, εικονικό υλικό, σωστό χωρισμό παραγράφων, τίτλους)
  3. Η ομάδα τελείωσε στον προβλεπόμενο χρόνο.
    1. Καθόλου (καθυστέρησε πολύ, έμεινε τελευταία, την περίμεναν οι άλλες ομάδες)
    2. Λίγο (τελείωσε με μικρή καθυστέρηση σε σχέση με τις άλλες ομάδες)
    3. Πολύ (τελείωσε ακριβώς στον προβλεπόμενο χρόνο, δεν καθυστέρησε)
    4. Πάρα πολύ (τελείωσε πρώτη σε σχέση με τις άλλες ομάδες, πολύ γρήγορα)
  4. Η ομάδα συνεργάστηκε με τις υπόλοιπες ομάδες χωρίς προβλήματα.
    1. Καθόλου (ενοχλούσε τις άλλες ομάδες, ρωτούσαν συνεχώς, μιλούσαν δυνατά)
    2. Λίγο (κάποιες φορές μιλούσαν δυνατά, διατύπωναν λίγες απορίες)
    3. Πολύ ( δεν ενόχλησαν, ήταν ήσυχοι, βοηθούσαν αν μια ομάδα χρειαζόταν βοήθεια)
    4. Πάρα πολύ (βοήθησαν τις άλλες ομάδες , δεν έρχονταν σε αντίθεση, ήταν ήσυχοι και ανέπτυξαν διάλογο)
  5. Η ομάδα δεν έδειξε στις υπόλοιπες ομάδες ότι αντιμετώπισε προβλήματα.
    1. Καθόλου (μάλωναν συνεχώς, διαφωνούσαν , δεν μπορούσαν να συμφωνήσουν)
    2. Λίγο (κάποιες φορές διαφωνούσαν)
    3. Πολύ (γενικά φαίνονταν ότι συμφωνούσαν, εργάζονταν ήσυχα, ήταν ευδιάθετοι)
    4. Πάρα πολύ (εργάζονταν με ηρεμία, ήταν χαρούμενοι, γελούσαν, έδειχναν ικανοποιημένοι με την εργασία τους)


Συμπέρασμα

Η ορχήστρα δημιουργήθηκε με μεγάλη επιτυχία. Οι μουσικοί με τα όργανα τους είναι έτοιμοι για την πρώτη τους πρόβα. Δεν μένει άλλο παρά  η εμφάνιση του μαέστρου!!!


Σελίδα καθηγητή

  • Θέση στο Πρόγραμμα Σπουδών: Η δραστηριότητα εντάσσεται στο μάθημα της Μουσικής στο Δημοτικό, στο βιβλίο της Δ’ τάξης, στο πλαίσιο του κεφαλαίου 18, «Μια διαφορετική ορχήστρα» και στο βιβλίο της Ε’ τάξης στο κεφάλαιο 10, “Πρόβα Συμφωνικής Ορχήστρας”.
  • Τύπος Δραστηριότητας: Διερεύνηση και άντληση πληροφοριών από το Διαδίκτυο.
  • Εκτιμώμενη Διάρκεια: 4-6 διδακτικές ώρες

Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα

Οι διδακτικοί στόχοι της δραστηριότητας είναι, ο μαθητής να είναι ικανός/η να:

  • να γνωρίζει καλύτερα τα όργανα της συμφωνικής ορχήστρας
  • να τα εντάξει σε κατηγορίες (οικογένειες)
  • να αναγνωρίζει το ηχόχρωμά τους, το σχήμα τους, τη θέση τους στην ορχήστρα κ.λπ

Διδακτική Παιδαγωγική προσέγγιση

Ο στόχος της δραστηριότητας δεν είναι η στείρα αναπαραγωγή πληροφοριών. Ο ρόλος του εκπαιδευτικού είναι καθοδηγητικός και υποστηρικτικός με στόχο:

  • την ενεργοποίηση όλων των μαθητών και τη συμμετοχή τους στις δραστηριότητες
  • την υποστήριξη των μαθητών σε παραγωγικές δραστηριότητες αναζήτησης και αξιοποίησης πληροφοριών από το Διαδίκτυο
  • την προώθηση και υποστήριξη της συνεργασίας μεταξύ των μελών κάθε ομάδας για την υλοποίηση του έργου

 Αξιολόγηση

Πέρα από την αυτό-αξιολόγηση των μαθητών, ο εκπαιδευτικός μπορεί να αξιολογήσει και ο ίδιος κάθε παρουσίαση των μαθητών του.


Πολυμέσα

Benjamin Britten – Young Person’s Guide to the Orchestra
Μπέντζαμιν Μπρίτεν – Οδηγός των νέων στην ορχήστρα


Πηγές