ΓΕ.Λ. ΣΚΙΑΘΟΥ

ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΟΣ ΙΣΤΟΤΟΠΟΣ

ΑΡΧΑΙΑ Α΄ΛΥΚΕΙΟΥ, ΞΕΝΟΦΩΝΤΟΣ ΕΛΛΗΝΙΚΑ, 2,2,21-23

ΞΕΝΟΦΩΝΤΟΣ, ΕΛΛΗΝΙΚΑ, ΙΙ, §§ 21 – 23

Α. Ερωτήσεις ανοικτού τύπου ή ελεύθερης ανάπτυξης

  1. Από ποια συναισθήµατα διακατέχονταν οι Αθηναίοι κατά την επάνοδο του Θηραµένη από τη Σπάρτη και γιατί;                                                                                                                                                      2. Ποιες ήταν οι αντιδράσεις των Αθηναίων κατά την επάνοδο της αντιπροσωπείας τους από τη Σπάρτη; Πόσο δικαιολογηµένες τις κρίνετε; Να αναπτύξετε τις απόψεις σας.                                           3. Εἰσιόντας δí αὐτοὺς … τῶν ἀπολλυµένων τῷ λιµῷ: Ποια αξία αποκτά ως προς την εξιστόρηση των γεγονότων η χρήση -στο χωρίο αυτό- από τον Ξενοφώντα πολλών ρηµατικών τύπων που δηλώνουν διάρκεια;                                                                                                                                                4. Ποια αποδοχή είχαν οι απόψεις του Θηραµένη από τους Αθηναίους; Να γράψετε αν συµφώνησαν ή διαφώνησαν µαζί του και να εκτιµήσετε τους λόγους που υπαγόρευαν τη στάση τους απέναντι στις προτάσεις των Σπαρτιατών και στην προτροπή του Θηραµένη.                               5. Ποια πρόσωπα εµπλέκονται στα γεγονότα που αναφέρονται στις ßß 21-23, σε ποιες ενέργειες προβαίνουν και πώς τα χαρακτηρίζετε γιí αυτές τις ενέργειές τους;                                                         6. Ποια ήταν η γνώµη του Θηραµένη για τις προτάσεις των Σπαρτιατών και τι πρότεινε στους συµπολίτες του; Να χαρακτηρίσετε τη στάση του γενικά ως πρεσβευτή της Αθήνας αλλά και ως απλού Αθηναίου πολίτη.                                                                                                                                      7. Ποια σηµασία είχε, κατά τη γνώµη σας, η επιστροφή των εξόριστων ολιγαρχικών Αθηναίων στην πόλη τους; Να δικαιολογήσετε την απάντησή σας.                                                                                 8. Ποια εντύπωση προκαλεί στους αναγνώστες ο τρόπος µε τον οποίο αφηγείται ο Ξενοφών την παράδοση της Αθήνας στους Σπαρτιάτες και την κατεδάφιση των τειχών; Να αιτιολογήσετε την απάντησή σας.                                                                                                                                                           9. Πώς κρίνετε την εντύπωση που είχαν πολλοί Έλληνες ότι η ηµέρα της παράδοσης της Αθήνας και της κατεδάφισης των τειχών της σήµαινε την αρχή της ελευθερίας για την Ελλάδα; Να αναπτύξετε την άποψή σας.                                                                                                                               10. Σε ποια επιχειρήµατα νοµίζετε ότι στήριξαν τις απόψεις τους όσοι εξέφρασαν την αντίθεσή τους στο Θηραµένη;

Β. Ερωτήσεις σντοµης απντησης                                                                                                                    1. Ποια ατµόσφαιρα δηµιουργεί η παρουσία των αυλητρίδων κατά τη διάρκεια της κατεδάφισης των τειχών της Αθήνας;                                                                                                                                                              2. Ποιος ήταν ο καθοριστικός λόγος που συνετέλεσε στο να δεχτούν τους όρους της ειρήνης οι Αθηναίοι κατά τη συνέλευσή τους;

Γ. Ερώτηση κλειστο τπου

  1. Να επιβεβαιώσετε ή να απορρίψετε, µε βάση το κείµενο, το περιεχόµενο των προτάσεων σημειώνοντας Σωστό ή Λάθος δίπλα στις προτάσεις.                                                                                     α) Ο µεγάλος αριθµός θανάτων από το λιµό στην πόλη τους δεν επηρέασε καθόλου τους Αθηναίους στις διαπραγµατεύσεις τους µε τους Σπαρτιάτες.                                                                     β) Οι Αθηναίοι αγωνιούσαν µήπως επιστρέψουν άπρακτοι οι πρέσβεις τους από τη Σπάρτη.                γ) Το αίσθηµα της αυτοσυντήρησης ανάγκαζε τους Αθηναίους να δεχτούν την άνευ όρων παράδοση της πόλης τους.                                                                                                                                   δ) Οι θάνατοι από λιµό στην Αθήνα κατά τη λήξη του Πελοποννησιακού πολέµου ήταν λίγοι.            ε) Ο Θηραµένης κράτησε ουδέτερη στάση σχετικά µε τους όρους της ειρήνης.                                      στ) Οι περισσότεροι οµιλητές στη συνέλευση της Αθήνας πρότειναν την απόρριψη των προτάσεων των Σπαρτιατών.                                                                                                                                                       ζ) Επικεφαλής των Λακεδαιµονίων που πραγµατοποιούσαν το γκρέµισµα των τειχών της Αθήνας ήταν ο Λύσανδρος.                                                                                                                                                   η) Πολλοί ΄Ελληνες είχαν την εντύπωση ότι κατά την ηµέρα που υποτάχτηκε η Αθήνα στη Σπάρτη και γκρεµίζονταν τα τείχη της πρώτης, άρχιζε η ελευθερία της Ελλάδας                                                    θ) Κατά την ηµέρα παράδοσης της Αθήνας επέστρεψαν στην πόλη οι εξόριστοι ολιγαρχικοί Αθηναίοι.

 

  1. Γραµµατικές ερωτήσεις – ασκήσεις
  2. Να διαγράψετε το σκέλος που περιέχει λάθος στο γραµµατικ προσδιορισµό των λξεων που δνονται:
  • πλῆθος: είναι ουσιαστικό β΄ / ουσιαστικό γ΄ κλίσης µέλλειν: είναι απαρέµφ. µέλλοντα / απαρέµφ. ενεστώτα                                                                                                                                                                       • ἐπανέφερον: είναι οριστική παρατατικού / οριστική αορίστου β΄                                                                • ταῦτα: είναι δεικτική αντωνυµία / οριστική αντωνυµία                                                                                 • περιεχεῖτο: είναι παρτ. του περιέχοµαι / του περιχέοµαι                                                                     • πείθεσθαι: είναι απαρέµφ. / προστακτ. ενεστ. του πείθοµαι                                                                    • ἀπήγγελλον: είναι παρατατικός / αόριστος του ἀπαγγέλλω                                                                       • συνεπαινεσάντων: είναι µετοχή ενεστ. / αορίστου του συνεπαινώ

 

  1. Να ξαναγρψετε τις παρακτω προτσεις µεταφροντας τους ρηµατικούς τπους στο γ΄ ενικό του ενεστώτα οριστικής και αλλάζοντας κατάλληλα όσα από τα υποκείµενα είναι αναγκαίο:                                                                                                                                                    • οἱ πρέσβεις ἐπανέφερον ταῦτα εἰς Ἀθήνας                                                                                                             • τῇ δ’ ὑστεραίᾳ ἀπήγγειλον οἱ πρέσβεις                                                                                                      • Λύσανδρός τε κατέπλει εἰς τὸν Πειραιᾶ                                                                                                              • τΑ τείχη κατέσκαπτον

 

  1. Να µεταφερθούν στον άλλον αριθµό οι τύποι:

                                    Ενικός αριθµός                     Πληθυντικός αριθµός                                                                   φυγάδες                                                                                                                                                      Λακεδαιµονίοις                                                                                                                                                                      µέγα                                                                                                                                                                                          τάς ναῦς                                                                                                                                                                                    αὐτῷ πρέσβεις                                                                                                                                                           τὸ πλῆθος                                                                                                                                                                    ταῦτα

  1. Να συµπληρσετε τους λλους βαθµος του επιθτου στον διο τπο:

Θετικός           Συγκριτικός           Υπερθετικός                                                                           πολύς                                                                                                                                                                          πολλῇ                                                                                                                                                                                   πλειόνων

 

  1. Να εντοπίσετε τα συνηρηµένα σε -έω, – ρήµατα των ßß 22-23 και να γράψετε για το καθένα από αυτά:                                                                                                                                                  α) το β΄ ενικό και πληθυντικό πρόσωπο σε όλες τις εγκλίσεις του ενεστώτα της ίδιας φωνής,             β) το απαρέµφατο και τη µετοχή του ενεστώτα της ίδιας φωνής. (Οι µετοχές να γραφούν στην ονοµαστική ενικού και στα τρία γένη)
  2. Να γραφεί το β΄ ενικό και πληθυντικό πρόσωπο της προστακτικής του ενεστώτα, του αορίστου και παρακειµένου των ρηµατικών τύπων: νοµίζοντες, ρχειν.

Προστακτική

Ενεστώς                       Αόριστος                  Παρακείµενος

 

 

  1. Συντακτικές ερωτήσεις – ασκήσεις
  2. Να συµπληρώσετε τα κενά, ώστε να χαρακτηρίζεται πλήρως η συντακτική θέση των ρων που δίνονται:                                                                                                                                                              • ἄπρακτοι: είναι ……………. κατηγορούµενο που δηλώνει ………………                                        • διὰ τὸ πλῆθος: ο εµπρόθετος προσδιορισµός δηλώνει ………………………..                                           • ἀντειπόντων: είναι µετοχή ……………………….και γενική ……………………………..                                       • πλειόνων: είναι …………………………στο………………………………………                                                          • προθυµίᾳ: είναι δοτική του …………………………………………………………..
  3. Να διαγράψετε σε κάθε πρόταση το σκέλος που περιέχει λάθος στον προσδιορισµό της συντακτικς λειτουργας των λξεων που δνονται: • αὐτούς: είναι αντικείµενο / υποκείµενο στο εἰσιόντας • µέλλειν: είναι υποκείµενο / αντικείµενο του ἐνεχώρει                                                            • τῷ λιµῷ: είναι δοτική της αναφοράς / δοτική της αιτίας                                                     • τῇ (δὲ) ὑστεραίᾳ: είναι δοτική του χρόνου / δοτική της αιτίας                                                                 • λέγων: είναι αιτιολογική µετοχή / τροπική µετοχή •                                                                               τήν εἰρήνην: είναι αντικείµενο / υποκείµενο στο δέχεσθαι
  4. Να εντοπίσετε τα απαρέμφατα των παραγράφων. Να βρείτε

Α. από ποια ρήματα εξαρτώνται και ποια η συντακτική τους θέση

Β αν είναι ειδικά ή τελικά

Γ.  το υποκείμενό τους(ταυτοπροσωπία ή ετεροπροσωπία)                                                  

Λεξιλογικές – Σηµασιολογικές ασκήσεις

  1. Να εξηγήσετε τη σηµασιολογικ διαφορά που έχουν οι λέξεις της αρχαίας ελληνικής: λιµός, λοιµός.
  2. 2. λέγω, χρή, περιαιρ τείχη), νοµίζω: Να γράψετε συνώνυµα στην αρχαία ελληνική για κάθε λέξη που δίνεται.
  3. 3. παγγέλλω: Να σχηµατίσετε σύνθετα ρήµατα µε το ρ. ἀγγέλλω και τις προθέσεις ἀνά, κατά, ἐκ (ἐξ), παρά, πρό + ἀνά .
  4.     4. Να συσχετίσετε ετυµολογικά τις παρακάτω λέξεις µε λέξεις του κειµένου: διάγγελµα, συνήγορος, ευπειθής, προαίρεση, χρειάζοµαι, πλειοψηφία, δοξασία, αρχικός, ακτοπλοΐα.
  5.       5. Να συνδέσετε τις λέξεις της στήλης Α µε τις αντίθετές τους στη στήλη Β. ∆ύο στοιχεία της στήλης Β περισσεύουν.

Α                                                         Β                                                                                                                         1. περιαιρῶ (τὰ τείχη)                      α) ὀλίγον                                                                                                         2. ἀντιλέγω                                                 β) οἰκοδοµῶ, ἐγείρω                                                                                    3. πολύ                                                          γ) περαίνω                                                                                                   4. δέχοµαι                                                    δ) ἀπορρίπτω                                                                                                5. καταπλέω                                                ε) ἀποπλέω                                                                                                    6. ἄρχω *                                                       στ) παραπλέω                                                                                                                                                                      ζ) πλεῖστον                                                                                                                                                                             η) συνεπαινῶ                                                          * µε τη σηµασία που έχει στο κείµενο.

6. Να γράψετε τις σηµασίες του ἄρχω στην αρχαία ελληνική

Τα σχόλια είναι κλειστά.

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων