ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΑΠΌΣΠΑΣΜΑ 2,21 8-20
Α. Ερωτήσεις ανοικτού τύπου ή ελεύθερης ανάπτυξης
. Ποια ήταν η απάντηση των Σπαρτιατών στην πρόταση των Κορινθίων,των Θηβαίων και άλλων Ελλήνων για ολοκληρωτική καταστροφή της Αθήνας; Πώς κρίνετε την απάντηση των Σπαρτιατών;
- Πώς χαρακτηρίζετε τους Λακεδαιµονίους για την απόφασή τους σχετικά µε την τύχη της Αθήνας; Να αναπτύξετε τις απόψεις σας.
- Να προσδιορίσετε τους λόγους που έκαναν τους Κορινθίους, τους Θηβαίους και άλλους Έλληνες (συµµάχους των Σπαρτιατών) να προτείνουν τον αφανισµό των Αθηναίων κατά τη λήξη του Πελοποννησιακού πολέµου.
- Γιατί στους όρους της ειρήνης περιλαµβανόταν η κατεδάφιση των
τειχών της Αθήνας και η παράδοση όλων σχεδόν των πλοίων της; - ἕπεσθαι Λακεδαιµονίους: Να προσδιορίσετε τη σηµασία που είχε ο
όρος αυτός για τους Αθηναίους. - Πόσο επαχθείς για τους Αθηναίους ήταν οι όροι της ειρήνης; Να
δικαιολογήσετε την άποψή σας.
Β. Ερωτήσεις σύντοµης απάντησης
- Μπορούσε να αποφασίσει µόνος του ο Λύσανδρος (εκ µέρους των
Σπαρτιατών και των συµµάχων τους) για τον τερµατισµό ή τη συνέχιση
του πολέµου; Σε ποιο σηµείο του κειµένου φαίνεται αυτό;
2. ΄Ηταν περιορισµένη η αρµοδιότητα του Θηραµένη και των άλλων
Αθηναίων πρέσβεων στη διαπραγµάτευση µε τους Σπαρτιάτες; Να
απαντήσετε εντοπίζοντας το σχετικό χωρίο του κειµένου. - Τι πρότειναν στο συµβούλιο της Σπάρτης οι Κορίνθιοι, οι Θηβαίοι και
άλλοι ΄Ελληνες για την τύχη των Αθηναίων; - Ποιοι είναι οι µέγιστοι κίνδυνοι για τους οποίους γίνεται λόγος στο
κείµενο;
Γ. Γραµµατικές ερωτήσεις – ασκήσεις
- Να κλίνετε στον ενικό και πληθυντικό αριθµό τα ουσιαστικά και τη συνεκφορά:
πρέσβεις, τίνι λόγῳ, πόλιν τείχη,
- Στις παρακάτω ασκήσεις να διαγράψετε το σκέλος που περιέχει λάθος στο γραµµατικό προσδιορισµό των λέξεων που δίνονται, αφού
εντοπίσετε τις λέξεις στο κείµενό σας:
- ἀγγελοῦντα: είναι µετοχή ενεστώτα / µετοχή µέλλοντα
- ὄντα: είναι ουδέτερο πληθ. / αρσενικό ενικού (αιτιατ.)
- ὅτι: είναι ειδικός σύνδεσµος / ουδ. αναφ. αντωνυµίας
- ἀποκρίναιτο: είναι οριστική παρατατικού / ευκτική αορίστου
- Θηραµένει: είναι δοτική ενικού / αιτιατική ενικο
- τίνι: είναι ερωτηµατική / αόριστη αντωνυµία
- εἶπαν: είναι αόριστος α΄ / αόριστος β΄
- αὐτοκράτορες: είναι ονοµαστική / αιτιατική πληθυντικού
- ἐκέλευον: είναι παρατατικός / αόριστος β΄
- ἀγγελοῦντα, ἐρωτώµενοι, καλεῖν, ἐξαιρεῖν: Να γράψετε τους παραπάνω ρηµατικούς τύπους στο άπρόσωπο οριστικής ενεστώτα .χρόνους τους στην ίδια φωνή.
τοῖς ἐφόροις, Λακεδαιµονίων, φυγάδα, θάλατταν
- ἀνδραποδιεῖν, εἰργασµένην, γενοµένοις, φοβούµενοι, νοµίζοντας:
, Να κάνετε χρονική αντικατάσταση
Δ. Συντακτικές ερωτήσεις – ασκήσεις
- ἀγγελοῦντα, ἐρωτώµενοι, ὄντα: Να χαρακτηρίσετε τη συντακτική θέση των µετοχών και να γράψετε το υποκείµενο και το αντικείµενό τους (αν έχουν) ή το κατηγορούµενο του υποκειµένου τους.
- Να συµπληρώσετε τις παρακάτω προτάσεις, ώστε να προσδιορίζεται πλήρως η συντακτική θέση των λέξεων ή των προτάσεων που δίνονται:
᾿Αριστοτέλην: είναι…………………………………. στο ἔπεµψεν
τοῖς ἐφόροις: είναι…………………………… στο……………
᾿Αθηναῖον: είναι……….. προσδιορισµός στο……
εἰρήνης καὶ πολέµου: είναι γενική……………………. στο κυρίους
αὐτοκράτορες: είναι…………………………… στο……………..
µάλιστα: είναι……… προσδιορ. που δηλώνει
᾿Αθηναίοις: είναι………………………. στο………………….
πόλιν: είναι αντικείµενο στο…………………….
και υποκείµενο στη µετοχή…………………………………………………………………….
ἀγαθόν: είναι……………………. στη µτχ. εἰργασµένην
ἑλληνίδα: είναι………………. προσδιορισµός στο πόλιν
ἀνδραποδιεῖν: είναι……… απαρέµφ…….. στο ρ……….
εἰργασµένην: είναι………………………………………… µετοχή
- Λακεδαιµόνιοι δὲ οὐκ ἔφασαν Ö ὅποι ἂν ἡγῶνται: Να εντοπίσετε τους ρηµατικούς τύπους που δηλώνουν τους όρους της ανακωχής, να χαρακτηρίσετε τη συντακτική τους θέση και να γράψετε το αντικείµενο ή κατηγορούµενο (υποκειµένου ή αντικειµένου) καθενός.
Ε. Λεξιλογικές – Σηµασιολογικές ασκήσεις
- Να συνδέσετε τις λέξεις ή φράσεις της στήλης Α µε την απόδοσή τους στη νέα ελληνική (στήλη Β). ∆ύο στοιχεία της στήλης Β περισσεύουν.
Α Β
- φηµί α) φέρνω πίσω, επαναφέρω
- ἐργάζοµαι β) γκρεµίζω, κατεδαφίζω
- ἐφí ᾧ γ) νοµίζω
- καθαιρῶ δ) οπουδήποτε
- καθίηµι ε) υποστηρίζω, ισχυρίζοµαι
- ἕποµαι στ) προσφέρω υπηρεσία, κάνω
- ἡγοῦµαι ζ) χρησιµοποιώ
- ὅποι η) µε τον όρο θ) οποτεδήποτε ι) ακολουθώ
- Να γράψετε στη νέα ελληνική έξι σύνθετα ουσιαστικά µε β΄ συνθετικό λέξεις που παράγονται από το ρήµα ἀγγέλλω και να σχηµατίσετε µε αυτά σύντοµες φράσεις.
- Να συµπληρώσετε τα κενά στις παρακάτω προτάσεις µε λέξεις που παράγονται από το ρήµα κρίνω (απλό ή σύνθετο) ή από παράγωγά του.
- Το σύνταγµα απαγορεύει τις……………………………. µεταξύ των πολιτών.
- Η ,…………………………του ικανότητα τον ανέδειξε σε αξιόλογο ηθοποιό.
- Οι παρατηρήσεις που διατύπωσε έγιναν µε …………………………..και γιí αυτό δεν έθιξε κανέναν.
- Η συµπεριφορά του σε …………………………µε αυτήν του παρελθόντος είναι τώρα πολύ βελτιωµένη.
- Στους …………………………….αγώνες η οµάδα πήγε πολύ καλά και θα αγωνιστεί στους τελικούς.
- Η …………………………………επιτροπή έδωσε έπαινο στο ποίηµά του.
- Οι σχέσεις των δύο χωρών έφτασαν σε…………………………………… σηµείο.
- Να συµπληρώσετε τις παρακάτω προτάσεις µε παράγωγα (απλά ή σύνθετα) από το ρήµα καλῶ ή από παράγωγά του.
- Απηύθυνε ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,για βοήθεια.
- Η συµπεριφορά του ήταν ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,γí αυτό δηµιούργησε πολλές εντάσεις.
- Πήρε,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,. για παράνοµη στάθµευση.
- Η ………………………………..ενός ξένου γιατρού κρίθηκε αναγκαία λόγω της σοβαρότητας της κατάστασής του.
- Λόγω υπηρεσιακών αναγκών έγινε …………………………….της άδειάς του.
- ∆ιατύπωσε την …………………………… να τον συνοδεύσουµε εµείς κατά την
επίσκεψή του στα αξιοθέατα της πόλης.
- Θα γίνει επείγουσα ……………………………….του Συµβουλίου Ασφαλείας του Ο.Η.Ε. για εξέταση του θέµατος.
- Να σχηµατίσετε παράγωγα ουσιαστικά από ρήµατα σύνθετα µε τις προθέσεις: περί, ἀπό, διά, κατά, ἐκ/ἐξ, παρά + ἐξ και το ρήµα ἡγοῦµαι.