ΓΕ.Λ. ΣΚΙΑΘΟΥ

ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΟΣ ΙΣΤΟΤΟΠΟΣ

Α΄ΛΥΚΕΙΟΥ ΑΡΧΑΙΑ ΞΕΝΟΦΩΝΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ, 2,2 18-20

ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΑΠΌΣΠΑΣΜΑ 2,21 8-20

Α. Ερωτήσεις ανοικτού τύπου ή ελεύθερης ανάπτυξης

.  Ποια ήταν η απάντηση των Σπαρτιατών στην πρόταση των Κορινθίων,των Θηβαίων και άλλων Ελλήνων για ολοκληρωτική καταστροφή της Αθήνας; Πώς κρίνετε την απάντηση των Σπαρτιατών;

  1. Πώς χαρακτηρίζετε  τους  Λακεδαιµονίους  για  την  απόφασή  τους σχετικά µε την τύχη της Αθήνας; Να αναπτύξετε τις απόψεις σας.
  2. Να προσδιορίσετε τους λόγους που έκαναν τους Κορινθίους, τους Θηβαίους  και  άλλους  Έλληνες (συµµάχους  των  Σπαρτιατών)  να  προτείνουν   τον   αφανισµό   των   Αθηναίων   κατά   τη   λήξη   του Πελοποννησιακού πολέµου.
  3. Γιατί στους όρους της ειρήνης περιλαµβανόταν η κατεδάφιση των
    τειχών της Αθήνας και η παράδοση όλων σχεδόν των πλοίων της;
  4. πεσθαι Λακεδαιµονίους: Να προσδιορίσετε τη σηµασία που είχε ο
    όρος αυτός για τους Αθηναίους.
  5. Πόσο επαχθείς για τους Αθηναίους ήταν οι όροι της ειρήνης; Να
    δικαιολογήσετε την άποψή σας.

Β. Ερωτήσεις σύντοµης απάντησης

  1. Μπορούσε να αποφασίσει µόνος του ο Λύσανδρος (εκ µέρους των
    Σπαρτιατών και των συµµάχων τους) για τον τερµατισµό ή τη συνέχιση
    του πολέµου; Σε ποιο σηµείο του κειµένου φαίνεται αυτό;
    2. ΄Ηταν περιορισµένη η αρµοδιότητα του Θηραµένη και των άλλων
    Αθηναίων πρέσβεων στη διαπραγµάτευση µε τους Σπαρτιάτες; Να
    απαντήσετε εντοπίζοντας το σχετικό χωρίο του κειµένου.
  2. Τι πρότειναν στο συµβούλιο της Σπάρτης οι Κορίνθιοι, οι Θηβαίοι και
    άλλοι ΄Ελληνες για την τύχη των Αθηναίων;
  3. Ποιοι είναι οι µέγιστοι κίνδυνοι για τους οποίους γίνεται λόγος στο
    κείµενο;

Γ.  Γραµµατικές ερωτήσεις – ασκήσεις

  1. Να κλίνετε στον ενικό και πληθυντικό αριθµό τα ουσιαστικά και τη  συνεκφορά:
    πρέσβεις, τίνι λόγ, πλιν τεχη,

 

  1. Στις παρακάτω ασκήσεις να διαγράψετε το σκέλος που περιέχει λάθος στο γραµµατικό  προσδιορισµό  των  λέξεων  που  δίνονται,  αφού
    εντοπίσετε τις λέξεις στο κείµενό σας:
  • γγελοντα: είναι µετοχή ενεστώτα / µετοχή µέλλοντα
  • ντα: είναι ουδέτερο πληθ. / αρσενικό ενικού (αιτιατ.)
  • τι: είναι ειδικός σύνδεσµος / ουδ. αναφ. αντωνυµίας
  • ποκρίναιτο:   είναι οριστική παρατατικού / ευκτική αορίστου
  • Θηραµένει: είναι δοτική ενικού / αιτιατική ενικο
  • τίνι: είναι ερωτηµατική / αόριστη αντωνυµία
  • επαν: είναι αόριστος α΄ / αόριστος β΄
  • ατοκράτορες: είναι ονοµαστική / αιτιατική πληθυντικού
  • κέλευον: είναι παρατατικός / αόριστος β΄
  1. γγελοντα, ρωτµενοι,  καλεν,  ξαιρεν:  Να   γράψετε τους παραπάνω  ρηµατικούς τύπους στο άπρόσωπο οριστικής ενεστώτα                   .χρόνους τους στην ίδια φωνή.

τοῖς ἐφόροις, Λακεδαιµονίων, φυγάδα, θάλατταν

 

  1. νδραποδιεν,   εργασµένην,   γενοµένοις,   φοβούµενοι,   νοµίζοντας:

,             Να κάνετε χρονική αντικατάσταση

Δ.  Συντακτικές ερωτήσεις – ασκήσεις

  1. γγελοντα, ρωτώµενοι, ντα: Να χαρακτηρίσετε τη συντακτική θέση των µετοχών και να γράψετε το υποκείµενο και το αντικείµενό τους (αν έχουν) ή το κατηγορούµενο του υποκειµένου τους.

 

  1. Να συµπληρώσετε τις παρακάτω προτάσεις, ώστε να προσδιορίζεται πλήρως η συντακτική θέση των λέξεων ή των προτάσεων που δίνονται:

᾿Αριστοτέλην:                           είναι…………………………………. στο πεµψεν

τος φροις:                           είναι…………………………… στο……………

᾿Αθηναον:                               είναι……….. προσδιορισµός στο……

 

ερνης κα πολµου:               είναι γενική……………………. στο κυρους

 

ατοκρτορες:                        είναι…………………………… στο……………..

µάλιστα:                                 είναι……… προσδιορ. που δηλώνει

᾿Αθηναίοις:                            είναι………………………. στο………………….

πόλιν:                                    είναι αντικείµενο στο…………………….

και υποκείµενο στη µετοχή…………………………………………………………………….

γαθόν:                                 είναι……………………. στη µτχ. εργασµένην

λληνδα:                                είναι………………. προσδιορισµός στο πλιν

νδραποδιεν:                         είναι……… απαρέµφ…….. στο ρ……….

εργασµένην:                           είναι………………………………………… µετοχή

 

  1. Λακεδαιµόνιοι δ οκ φασαν Ö ποι ν γνται: Να εντοπίσετε τους ρηµατικούς τύπους που  δηλώνουν  τους  όρους  της  ανακωχής,  να χαρακτηρίσετε τη συντακτική τους θέση και να γράψετε το αντικείµενο ή κατηγορούµενο (υποκειµένου ή αντικειµένου) καθενός.

 

Ε.  Λεξιλογικές – Σηµασιολογικές ασκήσεις

  1. Να συνδέσετε τις λέξεις ή φράσεις της στήλης Α µε την απόδοσή τους στη νέα ελληνική (στήλη Β). ∆ύο στοιχεία της στήλης Β περισσεύουν.

Α                              Β

  1. φηµί                                                   α) φέρνω πίσω, επαναφέρω
  2. ργάζοµαι                                        β) γκρεµίζω, κατεδαφίζω
  3. φí ᾧ                                                 γ) νοµίζω
  4. καθαιρῶ                                         δ) οπουδήποτε
  5. καθίηµι                                           ε) υποστηρίζω, ισχυρίζοµαι
  6. ποµαι                                              στ) προσφέρω υπηρεσία, κάνω
  7. γοµαι                                          ζ) χρησιµοποιώ
  8. ποι η) µε τον όρο                       θ) οποτεδήποτε                                                                                                                                                          ι) ακολουθώ
  9. Να γράψετε στη νέα ελληνική έξι σύνθετα ουσιαστικά µε β΄ συνθετικό λέξεις που παράγονται από το ρήµα γγέλλω και να σχηµατίσετε µε αυτά σύντοµες φράσεις.
  10. Να συµπληρώσετε τα κενά στις παρακάτω προτάσεις µε λέξεις που παράγονται από το ρήµα κρίνω (απλό ή σύνθετο) ή από παράγωγά του.
  • Το σύνταγµα απαγορεύει τις……………………………. µεταξύ των πολιτών.
  • Η ,…………………………του ικανότητα τον ανέδειξε σε αξιόλογο ηθοποιό.
  • Οι παρατηρήσεις που διατύπωσε έγιναν µε …………………………..και γιí αυτό δεν έθιξε κανέναν.
  • Η συµπεριφορά του σε …………………………µε αυτήν του παρελθόντος είναι τώρα πολύ βελτιωµένη.
  • Στους …………………………….αγώνες η οµάδα πήγε πολύ καλά και θα αγωνιστεί στους τελικούς.
  • Η …………………………………επιτροπή έδωσε έπαινο στο ποίηµά του.
  • Οι σχέσεις των δύο χωρών έφτασαν σε…………………………………… σηµείο.
  1. Να συµπληρώσετε τις παρακάτω προτάσεις µε παράγωγα (απλά ή σύνθετα) από το ρήµα καλ ή από παράγωγά του.
  • Απηύθυνε ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,για βοήθεια.
  • Η συµπεριφορά του ήταν ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,γí αυτό δηµιούργησε πολλές εντάσεις.
  • Πήρε,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,. για παράνοµη στάθµευση.
  • Η ………………………………..ενός ξένου γιατρού κρίθηκε αναγκαία λόγω της σοβαρότητας της κατάστασής του.
  • Λόγω υπηρεσιακών αναγκών έγινε …………………………….της άδειάς του.
  • ∆ιατύπωσε την …………………………… να τον συνοδεύσουµε εµείς κατά την

επίσκεψή του στα αξιοθέατα της πόλης.

  • Θα γίνει επείγουσα ……………………………….του Συµβουλίου Ασφαλείας του Ο.Η.Ε. για εξέταση του θέµατος.

 

  1. Να σχηµατίσετε παράγωγα ουσιαστικά από ρήµατα σύνθετα µε τις προθέσεις: περ, π, δι, κατ, κ/ξ, παρ + ξ και το ρήµα γοµαι.

 

 

 

 

 

 

Τα σχόλια είναι κλειστά.

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων