ΓΕ.Λ. ΣΚΙΑΘΟΥ

ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΟΣ ΙΣΤΟΤΟΠΟΣ

ΑΡΧΑΙΑ Γ ΛΥΚΕΙΟΥ ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ ΣΤΗΝ ΕΝΟΤΗΤΑ 5(ΠΡΩΤΑΓΟΡΑΣ)

Ενότητα 5η (321 b 6 – 322 a) Η κλοπή της φωτιάς

Προτεινόµενοι στόχοι

Να κατανοήσουν οι µαθητές:                                                                                                                                                    • τη θέση του ανθρώπου στη φύση,                                                                                                                                          • την αδυναµία του πρωτόγονου µπροστά στη φύση και                                                                                             • τη σηµασία της τεχνολογίας για την εξέλιξη του ανθρώπου.

Ερµηνευτικές ερωτήσεις ανοικτού τύπου (ανάπτυξης και σύντοµης απάντησης)

1, Σε ποια κατάσταση βρέθηκε ο άνθρωπος στην «επιθεώρηση» του Προµηθέα24;                                                                                                                                                                                                                                          2. Πώς έλυσε ο Προµηθέας το πρόβληµα που είχε δηµιουργήσει η κατανοµή του Επιµηθέα;                                                                                                                                                                                                                               3. τὴν ἔντεχνον σοφίαν σὺν πυρί: «Οι τεχνικές γνώσεις εννοούνται εδώ χορηγηµένες στον άνθρωπο ως ολοκληρωµένο σύνολο a priori και όχι ως θησαύρισµα σταδιακής πείρας µέσα στους αιώνες». Συµφωνείτε µε την «ανάγνωση» αυτή του µύθου ή όχι και γιατί25;                                                                                                                                                                                                                                                 4. Πώς υποκαθιστά ο άνθρωπος την έλλειψη οργάνων προσαρµογής26;                                                               5. Γιατί ο Ήφαιστος και η Αθηνά αναφέρονται µαζί; Τι αντιπροσώπευαν και ποια σχέση είχαν µε την Αθήνα27;                                                                                                                                                                          6. Ο Πρωταγόρας στο µύθο αναφέρεται στον άνθρωπο γενικά, χωρίς καµία διάκριση καταγωγής, κοινωνικής τάξης κτλ. Η έννοια ἄνθρωπος είναι δηλαδή γενική και δηλώνει το ανθρώπινο γένος. Ποια σηµασία νοµίζετε ότι έχει η αντίληψη αυτή; Πώς θα κρίναµε σήµερα τη σπουδαιότητά της28; (Να διαβάσετε από την εισαγωγή του βιβλίου σας τα σχετικά µε τον Ιππία και τον Αντιφώντα, σσ. 26 και 28).                                                                                                                                                                                                    7. ∆ιὸς φυλακαί: Τις φρουρές αποτελούσαν η Βία και το Κράτος, όργανα της εξουσίας του ∆ία, που συναντάµε στη Θεογονία του Ησιόδου (385) και τον Προµηθέα ∆εσµώτη του Αισχύλου (στ. 12-87). Τι συµβολίζουν, κατά τη γνώµη σας, σε συνδυασµό µε την όλη παρουσία των θεών στο µύθο του Πρωταγόρα29;                                                                                                                                                                           8. Τι νοµίζετε ότι συµβολίζει η κλοπή της φωτιάς από τον Προµηθέα30;                                                   9. Πώς εξυπηρετεί την οικονοµία του µύθου (ενότητες 2 και 3) ο καταµερισµός των αρµοδιοτήτων ανάµεσα στον Προµηθέα και τον Επιµηθέα;                                                                                                               10. Να εντοπίσετε στο κείµενο τις λέξεις που αναφέρονται στον Επιµηθέα και τον Προµηθέα (ενότητες 2 και 3) και να σκιαγραφήσετε την προσωπικότητα και το ρόλο καθενός στη δηµιουργία. Να λάβετε υπόψη σας και την ετυµολογία των ονοµάτων τους31.

 

Ερµηνευτικές ερωτήσεις κλειστού τύπου ή συνδυασµός ερωτήσεων κλειστού και ανοικτού τύπου                                                                                                                                                                                                   1. Να συµπληρώσετε δίπλα σε κάθε χαρακτηρισµό των ανθρώπων τις αντίστοιχες ιδιότητες µε τις οποίες ο Επιµηθέας όπλισε τα ζώα (ενότητα 2 και 3).                                                                                      Η διανοµή του Επιµηθέα άφησε τον άνθρωπο:             Αντίθετα τα ζώα  µετά τη διανοµή  είχαν:                       Α                                                                                                Β                                                                                          γυµνόν ……………………….                                                                                                                                                  ἀνυπόδητον ……………………….                                                                                                                                                                ἄστρωτον……………………….                                                                                                                                ἄοπλον ……………………….

  1. Στο µύθο (ενότητα 2) δεν αναφέρεται πού βρίσκονταν τα «δώρα» του Επιµηθέα (οι διάφορες δυνάµεις) πριν τα µοιράσει στα ζώα. Αντίθετα προσδιορίζεται (ενότητα 3η) ότι το πῦρ, η ἔντεχνος σοφία και η πολιτική (τέχνη) βρίσκονταν στην κατοικία των θεών. Αυτή η διαφορά µπορεί να αποδεικνύει: α) Τη σηµασία τους για τον άνθρωπο. β) Τη δυσκολία µε την οποία τα εξασφαλίζουν οι άνθρωποι. γ) Ότι αντιπροσωπεύουν ένα ανώτερο στάδιο πολιτισµού. δ) Ότι ο θεός – δηµιουργός κρατά για τον εαυτό του ό,τι νοµίζει ότι µπορεί να απειλήσει τη θέση του. Α. Να επιλέξετε την πιο εύστοχη, κατά τη γνώµη σας, άποψη32.  Β. Να δικαιολογήσετε την επιλογή σας.

 

 

 Λεξιλογικές – Σηµασιολογικές ασκήσεις                                                                                                                       1. τὴν ἔντεχνον σοφίαν, τὴν ἔµπυρον τέχνην: Να σχηµατίσετε τέσσερα ονοµατικά σύνολα για καθένα από αυτά που δίνονται, µε διαφορετικό κάθε φορά επίθετο33.                                                               2. κλέψας < κλέπτω: α) Να σχηµατίσετε τρία παράγωγα ουσιαστικά από το ρήµα. β) Χρησιµοποιώντας ως πρώτο συνθετικό το θέµα του ρήµατος να γράψετε δύο σύνθετες λέξεις34.                                                                                                                                                                                                                                                 3. Να εντοπίσετε στο κείµενο λέξεις οµόρριζες µε τις ακόλουθες: πολυµήχανος, µελωδικός, οδόστρωµα, εύχρηστος, επίφοβος, κοινόβιο, λαθροκυνηγός, προµήθεια, κόσµηµα.                                                               4

Σημειώσεις

24 Ο άνθρωπος γυµνός, ανυπόδητος, άστρωτος και άοπλος, το πιο απροστάτευτο από τα ζώα. Την άποψη αυτή επικρίνει ο Αριστοτέλης, που υποστηρίζει (Περὶ ζῴων µορίων, ∆ 10) ότι η δηµιουργία του ανθρώπου ήταν τέλεια και «όσοι λένε ότι είναι ανυπόδητος, γυµνός, χωρίς οπλισµό για να αµυνθεί, λαθεύουν». Βλ. Ν. Μ. Σκουτερόπουλος, σσ. 121- 122, Κ. Ν. Πετρόπουλος, σ. 335.                                                                                                                                                                                                                                                     25 “Η µυθική µορφή µε την οποία ο Πρωταγόρας ντύνει την άποψή του για τη γένεση του πολιτισµού δεν µας επιτρέπει να πάρουµε κάθε λέξη του τοῖς µετρητοῖς”, W. Jaeger (βλ. Ν. Μ. Σκουτερόπουλος, σσ. 122-123). Πρόκειται βέβαια για συµβολισµούς και θα πρέπει να δούµε την παρέµβαση του Προµηθέα ως φάση της εξέλιξης, στην οποία δηµιουργούνται οι προϋποθέσεις για την επιβίωση του ανθρώπου και την προσαρµογή του στο φυσικό περιβάλλον, πραγµατοποιείται η γένεση των τεχνών και σχηµατίζονται οι πρώτες κοινωνίες. Στην προηγούµενη φάση (του Επιµηθέα) συντελείται ο βιολογικός σχηµατισµός του ανθρώπου. Βλ. Αυγ. Μπαγιόνας (3), σσ. 90-91 και Κείµενα από τη βιβλιογραφία, αρ. 9. Το παράθεµα στην ερώτηση από Γ. Μαρκαντωνάτο, σ. 81. 42

26 Με την πρακτική σοφία και την ανάπτυξη πολιτισµού.                                                                                                27 Η Αθηνά ήταν παιδαγωγός του Εριχθονίου, γιου του Ηφαίστου. Αθηνά και Ήφαιστος γιορτάζονταν µαζί στις γιορτές των Απατουρίων και Χαλκείων, είχαν κοινό ναό στην Αγορά της αρχαίας Αθήνας. Ο Ήφαιστος αντιπροσωπεύει την πρακτική και η Αθηνά τη θεωρητική γνώση. Βλ. Ηλ. Σπυρόπουλος σ. 185.                                                                                                                                                             28 Στο µύθο χρησιµοποιείται και ο όρος ἀνθρώπων γένος. Γίνεται λόγος για ανθρώπους γενικά, όχι για ελεύθερους και δούλους, για ευγενείς, για Έλληνες και βαρβάρους κτλ. Άλλοι σοφιστές προχώρησαν περισσότερο στην ενότητα του ανθρώπινου γένους µε τις διακηρύξεις τους κατά των κοινωνικών και φυλετικών διακρίσεων (᾿Αντιφῶν, Ἀλκιδάµας). Στον Πρωταγόρα (337c) βρίσκουµε την άποψη του Ιππία για την ενότητα των ανθρώπων (βλ. Παράλληλα κείµενα, αρ. 5). Πρόκειται για πρωτοποριακές για την εποχή τους αντιλήψεις. Η σηµασία τους σε σχέση µε τις αριστοκρατικές αντιλήψεις της εποχής τους, ακόµα και σε σχέση µε σύγχρονες θεωρίες π.χ. για Αρίους είναι προφανής. Βλ. Β. Κύρκος, σσ. 140-141.                                                                                                                                                                                                29 Είναι τα όργανα της εξουσίας του ∆ία. Στο µύθο του Πρωταγόρα συµβολίζουν τη δυσκολία της απόκτησης της πολιτικής τέχνης, τις επίπονες προσπάθειες του ανθρώπινου γένους για πολιτική οργάνωση. Η παρουσία των θεών στο µύθο φανερώνει την παρουσία της φύσης µέσα στην κοινωνία (η οποία δηλώνεται καλύτερα και στην 4η ενότητα).                                                                                                    30 Ο Προµηθέας «κλέβοντας τη φωτιά, αψηφώντας τις άλογες και αυθαίρετες αποφάσεις του ∆ία, εκφράζει και ενισχύει την ορθολογική πίστη του ότι ο άνθρωπος µπορεί µε τη γνώση να κυριαρχήσει πάνω στη φύση, να την αλλάξει και να καλυτερέψει τη ζωή του». Βλ. Α. Μπαγιόνας (4), σ. 11. 43

31 Προµηθεύς < προµηθής (πρό + µῆτις : σκέψη ) = προνοητικός, προβλεπτικός. Ἐπιµηθεύς < ἐπί + µῆδος (πληθ. µήδεα, τά: σκέψεις, επινοήσεις, τεχνάσµατα) = απερίσκεπτος, απρονόητος, σκεπτόµενος κατόπιν εορτής. Βλ. Α. Στέφος (2), σσ. 106-107.

32 Σε ερµηνευτικές ερωτήσεις, σχεδόν πάντοτε, είναι δυνατόν να δοθούν και άλλες εύστοχες προτάσεις ερµηνείας, είτε να θεωρηθούν ως εύστοχες περισσότερες από εκείνες που ζητούνται. Ο µαθητής όµως καλείται να απαντήσει στο ζητούµενο της ερώτησης, η οποία του θέτει ορισµένα όρια. Αυτό ακριβώς είναι ένας από τους στόχους της. Φυσικά µπορεί κανείς να επιλέξει να δώσει παρόµοιες ερωτήσεις µόνο ως ανοικτές. Ο στόχος όµως θα διαφέρει.                                                                                                                 33 π.χ. α) λαϊκή, πρακτική, θεϊκή, άπειρη. β) καλή, ωραία, υψηλή, λαϊκή.                                                             34 α) κλοπή, κλέφτης, κλεψιά, β) κλεψίτυπος, κλεψιγαµία, κλεψύδρα

Τα σχόλια είναι κλειστά.

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων