ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΕΡΩΤΉΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΌΤΗΤΑ ΞΕΝ. ΕΛΛΗΝ. 2,2,16-18
ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ ΣΤΟΝ ΞΕΝΟΦΩΝΤΑ
Ξενοφώντος Ελληνικά 2 , §§ 16 – 17
Α Παραδείγµατα ερµηνευτικών ερωτήσεων
Α. Ερωτήσεις ανοικτού τύπου ή ελεύθερης ανάπτυξης
1 . Ποια δικαιολογία πρόβαλε στους συµπολίτες του ο Θηραµένης για τη χρονοτριβή του µακριά από την Αθήνα; Πώς κρίνετε εσείς αυτή τη δικαιολογία;
- πότερον ἐξανδραποδίσασθαι τήν πόλιν βουλόµενοι ἀντέχουσι (ενν. οἱ Λακεδαιµόνιοι) περί τῶν τειχῶν ἢ πίστεως ἕνεκα: Να προσδιορίσετε µε βάση το χωρίο αυτό σε ποια κατάσταση είχαν περιέλθει οι Αθηναίοι.
- Τι µπορούµε να συµπεράνουµε για τις σχέσεις του Θηραµένη µε το Λύσανδρο και τους Λακεδαιµονίους; Πόσο πιστευτός νοµίζετε ότι έγινε ο Θηραµένης από τους συµπατριώτες του για τις ενέργειές του και την πολιτική του απέναντι στη Σπάρτη; Να δικαιολογήσετε την απάντησή σας.
- Να χαρακτηρίσετε το Θηραµένη µε βάση τις πληροφορίες που αντλούµε από το κείµενο για τη δράση του.
Β. Ερωτήσεις σύντοµης απάντησης
- Ποιος ήταν ο σκοπός της (πρώτης) αποστολής του Θηραµένη στο Λύσανδρο, όπως παρουσιάζεται από τον ίδιο στην εκκλησία του δήµου;
- Πόσο χρόνο έµεινε ο Θηραµένης κοντά στο Λύσανδρο;
- Ποια απάντηση του Λυσάνδρου µετέφερε στην Αθήνα ο Θηραµένης; 4. Ποια καθήκοντα ανέλαβε τη δεύτερη φορά ο Θηραµένης;
- Ποιος ήταν ο πραγµατικός λόγος που παρέµεινε τόσο πολύ χρόνο ο Θηραµένης κοντά στο Λύσανδρο;
Γ. Γραµµατικές ερωτήσεις – ασκήσεις
- µῆνας, τόν σῖτον, πλείω, ἅπαντα, πίστεως, πρεσβευτής, αὐτοκράτωρ: Να γράψετε τις πλάγιες πτώσεις των ονοµάτων στον ενικό και πληθυντικό αριθµό (τα επίθετα στο γένος που βρίσκονται).
2. Να εντοπίσετε τους ρηµατικούς τύπους που έχουν υποκείµενο τη λέξη Θηραµένης και να τους γράψετε στο α΄ ενικό οριστικής ενεστώτα.
- Να µεταφέρετε τον ίδιο ρηµατικό τύπο στους άλλους χρόνους της ίδιας φωνής:
διέτριβε
πέµψαι
ἐπιλελοιπέναι
Δ. Συντακτικές ερωτήσεις – ασκήσεις
- Να συµπληρώσετε τις προτάσεις, ώστε να χαρακτηρίζεται πλήρως ο συντακτικός ρόλος των όρων που δίνονται.
µηνί: είναι δοτική που δηλώνει ……………………………………………… διά το ἐπιλελοιπέναι: είναι εµπρόθετος προσδιορισµός …………………………….
ὑπ’ αὐτοῦ: είναι ποιητικό αίτιο από το …………………………
πεµφθείς: είναι µετοχή …………………………………..
παρὰ Λυσάνδρῳ: είναι εµπρόθ. προσδ. που δηλώνει ………………….
ἐπεὶ δὲ ἧκε τετάρτῳ µηνί: είναι δευτερεύουσα …………………………. πρόταση
ἐπιτηρῶν: είναι ………………………………………. µετοχή
ἅπαντα είναι ……………………… προσδιορισµός στο σῖτον
πίστεως ἕνεκα: είναι εµπρόθετος προσδιορισµός……………………………
- Μετά δέ ταῦτα … δέκατος αὐτός: Να κάνετε πλήρη συντακτική ανάλυση της πρότασης.
Ε. Λεξιλογικές – Σηµασιολογικές ασκήσεις 1. Να µεταφέρετε στη νέα ελληνική τις ακόλουθες λέξεις και φράσεις του κειµένου:
α) Τοιούτων δέ ὄντων (τῶν πραγµάτων):…………………………. β) διέτριβε παρά Λυσάνδρῳ:…………………………………………………………….. γ) ἥξει εἰδώς πότερον(…):……………………………………………………….. δ) ἐξανδραποδίζοµαι: ………………………………………………………………………… ε) πρεσβευτής αὐτοκράτωρ:……………………………………………………… στ) εἶτα:……………………………………………………………………..
2.Να γράψετε τέσσερις παράγωγες λέξεις (απλές ή σύνθετες) από το πέµπω και να σχηµατίσετε µε αυτές σύντοµες προτάσεις στη νέα ελληνική.Με ποια λέξη του κειµένου σχετίζονται ετυµολογικά οι παρακάτω; αποποµπή, ασιτία, αύτανδρος, βουλή, διάλογος, έλλειψη, εφορία, καθαίρεση, κελευστής, κρατικός, κυριεύω, µελλοντικός, παρεκκλήσι, πλειοψηφία, πολιτικός, πρεσβεία, συνείδηση, συντηρητής, συντριβή. 3. Να συµπληρώσετε τις προτάσεις µε λέξεις των οποίων το α΄ ή το β΄ συνθετικό θα είναι η λέξη σῖτος. (Να ληφθεί υπόψη ότι σῖτος είναι το σιτάρι αλλά και τα τρόφιµα).
- Μια εκτεταµένη περιοχή που παράγει σιτάρι ονοµάζεται …………………
- Η έλλειψη τροφίµων από καταστροφή της σοδειάς ή λόγω αποκλεισµού µιας πόλης ονοµάζεται ……………………………………………………….
- Σε πολλές φτωχές χώρες πολλοί άνθρωποι πεθαίνουν από ………………..
- Στο στρατό η οµαδική χορήγηση φαγητού ονοµάζεται ………………………
- Σε κάποιες περιοχές οι άνθρωποι αντιµετωπίζουν ………………………………. προβλήµατα
ΜΗΝΥΜΑ: ΞΕΚΙΝΗΣΤΕ ΠΡΩΤΑ ΜΕ ΤΙΣ ΕΡΜΗΝΕΥΤΙΚΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ. (ΟΜΑΔΕΣ Α ΚΑΙ Β)