ΓΕ.Λ. ΣΚΙΑΘΟΥ

ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΟΣ ΙΣΤΟΤΟΠΟΣ

Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΌΤΗΤΑ ΞΕΝ. ΕΛΛΗΝ. 2,2,16-18

ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΕΡΩΤΉΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΌΤΗΤΑ ΞΕΝ. ΕΛΛΗΝ. 2,2,16-18

 

ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ ΣΤΟΝ ΞΕΝΟΦΩΝΤΑ

Ξενοφώντος Ελληνικά 2 , §§ 16 – 17

Α Παραδεγµατα ερµηνευτικν ερωτσεων

Α. Ερωτήσεις ανοικτού τύπου ή ελεύθερης ανάπτυξης

1 . Ποια δικαιολογία πρόβαλε στους συµπολίτες του ο Θηραµένης για τη χρονοτριβή του µακριά από την Αθήνα; Πώς κρίνετε εσείς αυτή τη δικαιολογία;

  1. πότερον ἐξανδραποδίσασθαι τήν πόλιν βουλόµενοι ἀντέχουσι (ενν. οἱ Λακεδαιµόνιοι) περί τῶν τειχῶν ἢ πίστεως ἕνεκα: Να προσδιορίσετε µε βάση το χωρίο αυτό σε ποια κατάσταση είχαν περιέλθει οι Αθηναίοι.
  2. Τι µπορούµε να συµπεράνουµε για τις σχέσεις του Θηραµένη µε το Λύσανδρο και τους Λακεδαιµονίους; Πόσο πιστευτός νοµίζετε ότι έγινε ο Θηραµένης από τους συµπατριώτες του για τις ενέργειές του και την πολιτική του απέναντι στη Σπάρτη; Να δικαιολογήσετε την απάντησή σας.
  3. Να χαρακτηρίσετε το Θηραµένη µε βάση τις πληροφορίες που αντλούµε από το κείµενο για τη δράση του.

 

 

Β. Ερωτήσεις σύντοµης απάντησης 

  1. Ποιος ήταν ο σκοπός της (πρώτης) αποστολής του Θηραµένη στο Λύσανδρο, όπως παρουσιάζεται από τον ίδιο στην εκκλησία του δήµου;
  2.  Πόσο χρόνο έµεινε ο Θηραµένης κοντά στο Λύσανδρο;
  3. Ποια απάντηση του Λυσάνδρου µετέφερε στην Αθήνα ο Θηραµένης;                                                     4. Ποια καθήκοντα ανέλαβε τη δεύτερη φορά ο Θηραµένης;
  4. Ποιος ήταν ο πραγµατικός λόγος που παρέµεινε τόσο πολύ χρόνο ο Θηραµένης κοντά στο Λύσανδρο;

 

Γ. Γραµµατικές ερωτήσεις – ασκήσεις

  1. µνας, τόν στον, πλείω, παντα, πστεως, πρεσβευτής, ατοκράτωρ: Να γράψετε τις πλάγιες πτώσεις των ονοµάτων στον ενικό και πληθυντικό αριθµό (τα επίθετα στο γένος που βρίσκονται).

 2. Να εντοπίσετε τους ρηµατικούς τύπους που έχουν υποκείµενο τη λξη Θηραµένης και να τους γράψετε στο α΄ ενικό οριστικής ενεστώτα.

  1. Να µεταφέρετε τον ίδιο ρηµατικό τύπο στους άλλους χρόνους της ίδιας φωνής:

διέτριβε

πέµψαι

ἐπιλελοιπέναι

 

Δ. Συντακτικές ερωτήσεις – ασκήσεις

 

  1. Να συµπληρώσετε τις προτάσεις, ώστε να χαρακτηρίζεται πλήρως ο συντακτικός ρόλος των ρων που δίνονται. 

µηνί: είναι δοτική που δηλώνει ………………………………………………                                                                          διά το ἐπιλελοιπέναι: είναι εµπρόθετος προσδιορισµός …………………………….

ὑπ’ αὐτοῦ: είναι ποιητικό αίτιο από το …………………………

πεµφθείς: είναι µετοχή …………………………………..

παρὰ Λυσάνδρῳ: είναι εµπρόθ. προσδ. που δηλώνει ………………….

ἐπεὶ δὲ ἧκε τετάρτῳ µηνί: είναι δευτερεύουσα …………………………. πρόταση

ἐπιτηρῶν: είναι ………………………………………. µετοχή

ἅπαντα είναι ……………………… προσδιορισµός στο σῖτον

πίστεως ἕνεκα: είναι εµπρόθετος προσδιορισµός……………………………

  1. Μετά δέ τατα … δκατος ατς: Να κνετε πλρη συντακτικ ανάλυση της πρτασης.

 

 

Ε. Λεξιλογικές – Σηµασιολογικές ασκήσεις                                                                                                         1. Να µεταφέρετε στη νέα ελληνικ τις ακλουθες λέξεις και φράσεις του κειµένου:

 α) Τοιούτων δέ ντων (τν πραγµάτων):………………………….                                                               β) διέτριβε παρά Λυσάνδρ:……………………………………………………………..                              γ) ξει εδώς πτερον(…):………………………………………………………..                                                δ) ξανδραποδίζοµαι: …………………………………………………………………………                             ε) πρεσβευτής ατοκρτωρ:………………………………………………………                                               στ) ετα:……………………………………………………………………..

                                                                                                                                                                                           2.Να γράψετε τσσερις παράγωγες λξεις (απλές ή σύνθετες) από το πέµπω και να σχηµατίσετε µε αυτές σντοµες προτάσεις στη νέα ελληνικ.Με ποια λέξη του κειµένου σχετίζονται ετυµολογικά οι παρακάτω; αποποµπή, ασιτία, αύτανδρος, βουλή, διάλογος, έλλειψη, εφορία, καθαίρεση, κελευστής, κρατικός, κυριεύω, µελλοντικός, παρεκκλήσι, πλειοψηφία, πολιτικός, πρεσβεία, συνείδηση, συντηρητής, συντριβή.                                                        3Να συµπληρώσετε τις προτάσεις µε λέξεις των οποίων το α΄ ή το β΄ συνθετικό θα είναι η λέξη στος. (Να ληφθεί υπόψη ότι στος είναι το σιτάρι αλλά και τα τρόφιµα).

  • Μια εκτεταµένη περιοχή που παράγει σιτάρι ονοµάζεται …………………
  • Η έλλειψη τροφίµων από καταστροφή της σοδειάς ή λόγω αποκλεισµού µιας πόλης ονοµάζεται ……………………………………………………….
  • Σε πολλές φτωχές χώρες πολλοί άνθρωποι πεθαίνουν από ………………..
  • Στο στρατό η οµαδική χορήγηση φαγητού ονοµάζεται ………………………
  • Σε κάποιες περιοχές οι άνθρωποι αντιµετωπίζουν ………………………………. προβλήµατα

ΜΗΝΥΜΑ:   ΞΕΚΙΝΗΣΤΕ ΠΡΩΤΑ ΜΕ ΤΙΣ ΕΡΜΗΝΕΥΤΙΚΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ. (ΟΜΑΔΕΣ Α ΚΑΙ Β)

Τα σχόλια είναι κλειστά.

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων