Ζωγραφίζοντας όπως ο Τζάκσον Πόλοκ

 

Η γνωριμία με μεγάλους ζωγράφους, με τα έργα τους και τις τεχνικές τους, αποτελεί μια τεράστια πηγή άντλησης πληροφοριών σχετικά με την εικαστική τέχνη. Η συστηματική παρατήρηση των λεπτομερειών των έργων οξύνει τη φαντασία και την έκφραση ιδεών, απόψεων αλλά και συναισθημάτων. Η γνώση ποικίλων τεχνικών ενισχύει την περιέργεια για το νέο και το διαφορετικό και ενεργοποιεί την ανάγκη δοκιμής και δράσης.

Μεγάλο ενδιαφέρον παρουσιάζει η τεχνική ζωγραφικής του Αμερικανού ζωγράφου Τζάκσον Πόλοκ (Paul Jackson Pollock) (1912-1956),  ο οποίος ήταν εκφραστής του αφηρημένου εξπρεσιονισμού.

Η τεχνική του dripping που εφάρμοζε στηρίχτηκε στο πιτσίλισμα – στάξιμο της μπογιάς από ψηλά με το πινέλο χωρίς να το ακουμπά πάνω στον καμβά με τρόπο χαοτικό. Οι κινήσεις του, πάνω από τον απλωμένο στο πάτωμα καμβά, ήταν συντονισμένες, σχεδόν χορευτικές και άκρως εκφραστικές. Τα δημιουργήματά του αποκτούσαν φράκταλ δομή και θεωρείται σχεδόν αδύνατο να αναπαραχθούν από μιμητές του. Ο Πόλοκ συνήθιζε να δηλώνει ότι επεξεργαζόταν σχολαστικά τους πίνακές του, οι οποίοι αποτελούν ως επί το πλείστον αφηρημένες συνθέσεις μεγάλων διαστάσεων. Η κριτική χαρακτήρισε αυτή τη διαδικασία «ζωγραφική της δράσης» (action painting) αναγνωρίζοντας την οργανική της σχέση µε τον σωµατικό ρυθµό του καλλιτέχνη στο αποτύπωµα της κίνησής του.

Η τεχνική του σταξίματος προκαλεί ιδιαίτερο ενδιαφέρον στους μαθητές/τριες των μικρών ηλικιών, κι όχι μόνο, καθώς είναι ελκυστική και μη προβλεπόμενη ως προς το τελικό αποτέλεσμα.

Βάζουμε ελαφρώς αραιωμένη τέμπερα σε μπουκάλια ή σε πινέλα και οι μαθητές/τριες κινούνται ελεύθερα και κατά βούληση (και με συνοδεία μουσικής) πάνω από μεγάλο λευκό χαρτί του μέτρου ή χαρτόνια πιτσιλώντας και στάζοντας μπογιά. Το δημιούργημά τους χρειάζεται κάποιες μέρες να στεγνώσει, αλλά αναμφίβολα αποτελεί ερέθισμα για πρωτότυπες και δημιουργικές συζητήσεις, πιθανώς και για δημιουργικές δράσεις επινόησης φανταστικών ιστοριών!

“Οι γραμμές χορεύουν”

“Φωτιές που φτάνουν τον ήλιο” (πάνω φώτο)

“Χυμένα λάδια στο δρόμο” (κάτω φώτο)

(Έργα από μαθητές/τριες του Νηπιαγωγείου Κεραμειών το 2016).

Κατηγορίες: Χωρίς κατηγορία. Προσθήκη στους σελιδοδείκτες.