Ο Σκρούτζ και τα Πνεύματα των Χριστουγέννων

Τσάρλς Ντίκενς – Χριστουγεννιάτικη ἱστορία


 

Παραμονή Χριστουγέννων. Σκυμμένος πάνω ἀπ᾿ το γραφεῖο του, ο Εμπενέζερ Σκροῦτζ δούλευε ασταμάτητα. Το δωμάτιο ήταν μάλλον κρύο, γιατί  τα λιγοστά κάρβουνα στη σόμπα δεν ζέσταιναν ἀρκετά. Όχι όχι έλειπαν του Σκρουτζ τα χρήματα για ν᾿ αγοράσει περισσότερα κάρβουνα. Αλλά ο Εμπενέζερ Σκρουτζ ήταν ένας φοβερός τσιγκούνης! Στο διπλανό δωμάτιο, χωρίς θερμάστρα, εργαζόταν ο Μπόμπ Κράτσιτ, ο κλητήρας του, που έτρεμε ολόκληρος από την παγωνιά. Ξαφνικά η πόρτα άνοιξε κι ένας χαμογελαστός άντρας μπήκε στο γραφείο. Τι συνέβη μετά;;;

Ας παρακολουθήσουμε την ιστορία πατώντας παρακάτω:

Ο Σκρούτζ & Τα Πνεύματα Των Χριστουγέννων

5 Ιουνίου, Παγκόσμια ημέρα περιβάλλοντος

Στις 5 Ιουνίου του 1972 στη Στοκχόλμη, πραγματοποιήθηκε η πρώτη διάσκεψη των Ηνωμένων Εθνών με θέμα το περιβάλλον. Ήταν η πρώτη φορά που το περιβάλλον γινόταν μέρος της πολιτικής ατζέντα, ώστε να δοθούν λύσεις στα προβλήματα που αντιμετωπίζει.

 

Αργότερα εκείνη τη χρονιά, στις 15 Δεκεμβρίου, τα Ηνωμένα Έθνη όρισαν την 5η Ιουνίου ως Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος, αναγνωρίζοντας με αυτό τον τρόπο ότι η προστασία του είναι από τα σημαντικότερα ζητήματα που πρέπει να μας απασχολούν. Την ίδια μέρα εγκρίθηκε και η δημιουργία του Προγράμματος των Ηνωμένων Εθνών για το Περιβάλλον (UNEP), της εξειδικευμένης δηλαδή υπηρεσίας για περιβαλλοντικά θέματα.

Κυβερνήσεις και οργανισμοί κάθε χρόνο στις 5 Ιουνίου αναλαμβάνουν να πραγματοποιήσουν δράσεις για την προστασία του περιβάλλοντος και την ευαισθητοποίηση της ευρύτερης κοινωνίας. Η ημέρα αυτή αποτελεί μια πρόκληση για τον καθένα μας να αναλογιστεί το μερίδιο της ατομικής του ευθύνης στα θέματα ρύπανσης και παράλληλα μας δίνει την ευκαιρία να συνειδητοποιήσουμε τα περιβαλλοντικά ζητήματα της σύγχρονης εποχής και να δραστηριοποιηθούμε για τη λύση τους.

Από την πρώτη φορά που γιορτάστηκε το 1974, η Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος έχει εξελιχθεί σε μια παγκόσμια πλατφόρμα δράσης για τα περιβαλλοντικά ζητήματα και εκατομμύρια άνθρωποι έχουν συμμετάσχει όλα αυτά τα χρόνια, συμβάλλοντας στην αλλαγή των καταναλωτικών συνηθειών μας, καθώς και στη διαμόρφωση της εθνικής και διεθνούς περιβαλλοντικής πολιτικής.

Το θέμα για το 2018, είναι «Καταπολεμήστε τη ρύπανση από πλαστικά» – “Beat Plastic Pollution”, και μας καλεί να εξετάσουμε πώς μπορούμε να κάνουμε αλλαγές στην καθημερινότητά μας για να μειώσουμε το φορτίο της πλαστικής ρύπανσης στους φυσικούς μας χώρους, που έχει σοβαρές επιπτώσεις σε όλους τους οργανισμούς, αλλά και στη δική μας υγεία.

Παρόλο που το πλαστικό είναι πολύ χρήσιμο, δυστυχώς έχουμε γίνει υπερβολικά εξαρτημένοι από αυτό, με σοβαρές περιβαλλοντικές συνέπειες. Κάποια στοιχεία που δείχνουν ότι έχουμε χάσει κάθε μέτρο στη χρήση πλαστικών είναι τα παρακάτω:

– Κάθε χρόνο τουλάχιστον 8 εκατομμύρια τόνοι πλαστικού καταλήγουν στους ωκεανούς!
– Τα πλαστικά αυτά μπορούν να κυκλώσουν τη Γη σχεδόν 4 φορές!
– Το 1/3 της πλαστικής συσκευασίας που χρησιμοποιούμε δεν καταλήγει στα σκουπίδια ή την ανακύκλωση, ρυπαίνοντας το φυσικό μας περιβάλλον.
– Συνολικά, το 50% του πλαστικού που χρησιμοποιούμε είναι μόνο για μία χρήση.
– 1 εκατομμύριο πλαστικά μπουκάλια αγοράζονται κάθε λεπτό, σε όλο τον κόσμο!
– Τα πλαστικά μπορούν να γίνουν μικρά κομμάτια (μικροπλαστικά) που μπαίνουν στην τροφική αλυσίδα απειλώντας την υγεία μας!

Ένας χρήσιμος κανόνας που μπορούμε να εφαρμόσουμε στην καθημερινότητά μας για την καταπολέμηση της ρύπανσης από πλαστικά είναι: «Αν δεν μπορείς να το ξαναχρησιμοποιήσεις, αρνήσου το» – «If you can’t reuse it, refuse it»

Υπάρχουν όμως και τόσα πολλά άλλα πράγματα που μπορούμε να κάνουμε:

– Να ζητήσουμε από τα εστιατόρια και τις καφετέριες που επισκεπτόμαστε να σταματήσουν να χρησιμοποιούν πλαστικά καλαμάκια,
– Όταν πηγαίνουμε να αγοράσουμε καφέ να ζητάμε να μας σερβίρουν στη δική μας κούπα και όχι σε πλαστικό ποτήρι,
– Να χρησιμοποιούμε τις δικές μας τσάντες πολλαπλών χρήσεων για τις αγορές μας,
– Να δείχνουμε την προτίμησή μας σε προϊόντα που δεν έχουν πλαστική συσκευασία.

Και κάτι για το καλοκαίρι…

Να δώσουμε την υπόσχεση, κάθε φορά που θα βρεθούμε στην παραλία, να μαζεύουμε 3 κομμάτια πλαστικού. Έτσι θα γίνουμε μέρος της λύσης, και δεν θα αφήσουμε τη ρύπανση να φτάσει στη θάλασσα, όπου κάνει μεγαλύτερη ζημιά.

 

Απειλούμενα είδη & οικοσυστήματα

Πρόσφατη έρευνα αποκάλυψε ότι περισσότερα από 800 συνθετικά σωματίδια, όπως μικροπλαστικά, βρέθηκαν στα πεπτικά συστήματα 102 θαλάσσιων χελωνών που εξετάστηκαν από τρεις διαφορετικές θαλάσσιες περιοχές.

Το γεγονός ότι τα μικροπλαστικά βρέθηκαν σε όλες τις χελώνες που εξετάστηκαν από τους ερευνητές, από ωκεανούς σε όλο τον κόσμο, υπογραμμίζει τον τεράστιο αντίκτυπο των πλαστικών αποβλήτων στη θάλασσα και τις πιθανές αρνητικές επιπτώσεις τους στα θαλάσσια και όχι μόνο ζώα. Η μελέτη υπό την αιγίδα του βρετανικού Πανεπιστημίου του Έξετερ, σε συνεργασία με το επίσης βρετανικό Πανεπιστήμιο του Πλύμουθ και το Πανεπιστήμιο Τζέιμς Κουκ στην Αυστραλία, εκτιμά ότι εισέρχονται στα ύδατα του πλανήτη μεταξύ 4,8 και 12,7 εκατ. τόνων πλαστικών αποβλήτων κάθε χρόνο.

Οι θαλάσσιες χελώνες προέρχονταν από επτά είδη από τον Ατλαντικό και τον Ειρηνικό Ωκεανό, καθώς και από τη Μεσόγειο Θάλασσα, κυρίως από την Κυρήνεια. Οι ερευνητές πραγματοποίησαν νεκροψίες στις χελώνες, εξετάζοντας το περιεχόμενό των εντέρων τους.

Τα δείγματα από τα όργανα των χελωνών παρέχουν οπτική σε μόνο ένα μέρος της περιεκτικότητας, υποδεικνύοντας ότι η πραγματική περιεκτικότητα σε συνθετικά σωματίδια σε όλο το έντερο της κάθε χελώνας είναι πιθανό να είναι ακόμα και 20 φορές υψηλότερη.

Η επιστημονική κοινότητα δεν έχει ακόμα αποσαφηνίσει πώς τα μικροπλάσματα μπορούν να επηρεάσουν τα πεπτικά συστήματα των χελωνών, καθώς συνήθως τα αντιμετωπίζουν χωρίς αρνητικές συνέπειες, αναφέρει το σχετικό ρεπορτάζ του CNN. Οι ερευνητές όμως ανησυχούν ότι τα συνθετικά σωματίδια μπορούν να εκθέσουν τη θαλάσσια ζωή σε τοξίνες σε κυτταρικό επίπεδο, εκθέτοντάς τη σε επικίνδυνα βακτηρίδια ή ασθένειες.

Τα 15 συχνότερα λάθη που κάνουμε στην ανακύκλωση

αν3

 

Όλο και περισσότεροι άνθρωποι ευαισθητοποιούνται και συμμετέχουν στην προσπάθεια προστασίας του περιβάλλοντος μέσω της ανακύκλωσης.

Όμως υπάρχουν κάποια πολύ συχνά λάθη που κάνουμε -εν αγνοία μας συνήθως- και τα οποία μπορεί να δημιουργήσουν περισσότερα προβλήματα από ό, τι λύνουν.

  1. Σπασμένα γυαλιά. Μπουκάλια και γυάλινες συσκευασίες ανακυκλώνονται. Αλλά όχι και τα σπασμένα γυαλιά. Και αυτό γιατί τη διαλογή των υλικών την κάνουν εργαζόμενοι με τα χέρια και υπάρχει σοβαρός κίνδυνος τραυματισμού των εργαζομένων.
  2. Κουτιά από πίτσα, συσκευασίες έτοιμου φαγητού. Μπορεί να είναι χάρτινα και πλαστικά αλλά δεν ανακυκλώνονται καθώς είναι γεμάτα λίπη και υπολείμματα τροφών.
  3. Σακούλες βιοδιασπώμενες ή φωτοδιασπώμενες. Οι απλές πλαστικές σακούλες, μπορούν να ανακυκλωθούν. Οι βιοδιασπώμενες έχουν ημερομηνία λήξης μετά την οποία αρχίζουν να θρυμματίζονται. Έτσι, δεν πρέπει να τις ρίχνουμε στην ανακύκλωση.
  4. Κομματάκια χαρτί. Για να ανακυκλωθεί κάποιο χαρτί πρέπει να έχει μέγεθος τουλάχιστον Α4. Αυτό σημαίνει ότι σχισμένες σελίδες, εισιτήρια και άλλα χαρτάκια δεν πρέπει να ρίχνονται στους μπλε κάδους.
  5. Βρεγμένο ή λερωμένο χαρτί. Λερωμένες χαρτοπετσέτες ή κομμάτια λαδωμένου χαρτιού όχι μόνο δεν ανακυκλώνονται, αλλά αχρηστεύουν και τα υπόλοιπα ανακυκλώσιμα υλικά. Επίσης, χαρτί που έχει βραχεί ακόμη και αν στεγνώσει δεν ανακυκλώνεται. Ακατάλληλα είναι επίσης το χαρτί κουζίνας και το χαρτί υγείας ακόμη και αν είναι καθαρά.
  6. Υλικά από πηλό. Τα κεραμικά είδη, όπως π.χ. σκεύη ή κούπες καφέ δεν ανακυκλώνονται.
  7. Αφρολέξ και φελιζόλ. Είναι ιδιαίτερα εύφλεκτα υλικά, καθώς μπορούν να πάρουν φωτιά σε οποιοδήποτε στάδιο της πορείας της ανακύκλωσης. Συνεπώς, η ρίψη τους στους μπλε κάδους δημιουργεί προβλήματα.
  8. Συσκευασίες τοξικών υλικών. Πλαστικές ή μεταλλικές συσκευασίες, που περιείχαν ορυκτέλαια, αντιψυκτικά, εντομοκτόνα κ.ά., δεν πρέπει με τίποτα να ρίχνονται στους μπλε κάδους, γιατί τα κατάλοιπα των τοξικών δύσκολα απομακρύνονται.
  9. Δισκάκια CD, DVD και βιντεοκασέτες. Παρότι κατασκευάζονται κατά κύριο λόγο από αλουμίνιο, τα ψηφιακά δισκάκια ή οι παλιές μας βιντεοκασέτες περιέχουν πολλές προσμείξεις, καθιστώντας αδύνατη την άμεση ανακύκλωσή τους. Το ίδιο ισχύει και για τις βιντεοκασέτες (όσες έχουν απομείνει. Αν θέλουμε να απαλλαγούμε από αυτά χωρίς να επιβαρύνουμε το περιβάλλον πρέπει να επικοινωνήσουμε με την Ανακύκλωση Α.Ε., Βιομηχανική περιοχή Κομοτηνής (Τ/25310-58.100), ή να τα παραδώσουμε στην εταιρεία Eurosun (Kτίριο SANYO, 12ο χλμ. εθνικής οδού Αθηνών – Λαμίας, Μεταμόρφωση).
  10. Καλαμάκια και πλαστικά μαχαιροπίρουνα. Παρότι πλαστικά, τα συγκεκριμένα υλικά μιας χρήσης δεν ανακυκλώνονται.
  11. Πλαστικά έπιπλα. Οι μπλε κάδοι ανακύκλωσης δεν είναι κατάλληλοι για πλαστικά έπιπλα, παρά μόνο για υλικά συσκευασίας. Τα ογκώδη πλαστικά αντικείμενα, τα οποία συχνά περιέχουν και άλλα υλικά, πρέπει να κατευθύνονται στα κέντρα συγκέντρωσης ογκωδών αντικειμένων. Σχεδόν όλοι οι δήμοι διαθέτουν τέτοια κέντρα, μάλιστα κάποιοι παραλαμβάνουν με δικά τους οχήματα τέτοια απορρίμματα από το σπίτι μας με ένα τηλεφώνημα.
  12. Συρμάτινες κρεμάστρες. Οι περισσότερες έχουν και πλαστικά μέρη με αποτέλεσμα να υπάρχει κίνδυνος ανάμειξης των δυο υλικών. Αν έχουμε την υπομονή, διαχωρίζουμε τα υλικά και τα πετάμε ξεχωριστά στον κάδο.
  13. Τηλεκάρτες. Δεν θεωρούνται συσκευασίες γι’ αυτό και δεν πρέπει να μπαίνουν στους μπλε κάδους. Αξίζει να σημειωθεί ότι το κόστος ανακύκλωσής τους είναι μεγαλύτερο από το κόστος παραγωγής.
  14. Καπάκια από πλαστικά μπουκάλια. Ενώ τα πλαστικά μπουκάλια είναι βασικό ανακυκλώσιμο υλικό, τα καπάκια τους ανακυκλώνονται με διαφορετικό τρόπο. Αφαιρούμε λοιπόν τα καπάκια και τα πετάμε ξεχωριστά στον μπλε κάδο.
  15. Κουτιά χυμών. Υπάρχουν ορισμένα κουτιά χυμών που δεν ανακυκλώνονται, λόγω του συνδυασμού πλαστικού και χαρτονιού. Πριν το πετάξουμε στον μπλε κάδο, πρέπει να ελέγξουμε αν φέρει την ειδική σήμανση καταλληλότητας για ανακύκλωση.

    Τα SOS της ανακύκλωσης

 

Παρακολούθηση θεαμάτων από μαθητές/τριες εντός σχολικού ωραρίου

Παρακολούθηση θεαμάτων από μαθητές/τριες εντός σχολικού ωραρίου

 Κατά το τρέχον σχολικό έτος 2017-2018 έχει αναρτηθεί στην Δικτυακή Εκπαιδευτική Πύλη του ΥΠ.Π.Ε.Θ. e-yliko, κάτω από τον γενικό τίτλο ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ, το πεδίο Θεάματα που περιλαμβάνει κατάλογο θεαμάτων και συγκεκριμένα πληροφορίες για παραστάσεις θεάτρου/ κουκλοθεάτρου/ θεάτρου σκιών.

  •  Προτείνεται, κατά τον προγραμματισμό της παρακολούθησης θεαμάτων από τις σχολικές μονάδες, οι εκπαιδευτικοί να επισκέπτονται το εν λόγω πεδίο για την επιλογή θεάματος.
  • Καλούνται οι Σύλλογοι Διδασκόντων να ενημερώνονται για το περιεχόμενο των παραστάσεων πριν από την παρακολούθησή τους από τους μαθητές.
  •  Η απόφαση για την παρακολούθηση θεαμάτων από μαθητές θα λαμβάνεται από τον Σύλλογο Διδασκόντων έκαστης σχολικής μονάδας, λαμβάνοντας σοβαρά υπόψη τα εξής
  1. Οι παραστάσεις που θα επιλέγονται για παρακολούθηση από τους μαθητές θα πρέπει να συμβαδίζουν με τους σκοπούς και τις αξίες της παιδαγωγικής, όπως είναι η ψυχική καλλιέργεια, η βίωση των αξιών της ζωής, η γνώση και η ορθή αντιμετώπιση των κοινωνικών προβλημάτων. Παράλληλα, θα πρέπει να ανταποκρίνονται στα ενδιαφέροντα και την αντιληπτική ικανότητα της ηλικίας των μαθητών στους οποίους απευθύνονται και να διαθέτουν άρτιο λόγο, άψογο περιεχόμενο και ποιοτική αισθητική προσέγγιση.
  2. Θα πρέπει οπωσδήποτε να προηγείται προετοιμασία ανάλογη με την ηλικία των μαθητών, η οποία να περιλαμβάνει πληροφορίες για το έργο, τον δημιουργό του, τη χρονική στιγμή της δημιουργίας και γενικά στοιχεία που θα βοηθήσουν τους μαθητές να προσλάβουν τη μέγιστη ωφέλεια από την παρακολούθηση του θεάματος.
  3. Οι μαθητές και οι μαθήτριες θα πρέπει πριν από την παρακολούθηση να έχουν ενημερωθεί για τους κανόνες συμπεριφοράς που ισχύουν κατά τη μετάβαση στον χώρο του θεάματος και κυρίως μέσα στις αίθουσες των θεαμάτων, όπου θα πρέπει να απαγορεύεται η κατανάλωση τροφίμων
  4. Οι συνοδοί καθηγητές θα παρευρίσκονται μέσα στην αίθουσα που παρουσιάζεται το θέαμα καθ’ όλη τη διάρκειά του.
  5. Σε σύντομο χρονικό διάστημα μετά την παρακολούθηση του θεάματος και σε κατάλληλη χρονική στιγμή, που θα επιλέγεται από τον εκπαιδευτικό, θα ακολουθεί συζήτηση πάνω στα θέματα που έθιγε η παράσταση, τη γνώμη των μαθητών για τους χαρακτήρες του έργου, την απόδοσή τους από τους ηθοποιούς, τις παρατηρήσεις τους για την εικαστική διάσταση, την ηχητική κάλυψη κ.ά. Με τη συζήτηση αυτή θα επιδιώκεται η γενικότερη καλλιέργεια των μαθητών σχετικά με τα θεάματα αλλά και η ανάπτυξη της κριτικής τους ματιάς