ΑΝΑΚΛΑΣΗ ΗΧΟΥ

  • Πότε ανακλάται ο ήχος;

Όταν τα ηχητικά κύματα στην πορεία τους συναντήσουν κάποιο εμπόδιο, αλλάζουν κατεύθυνση. Το φαινόμενο αυτό λέγεται ανάκλαση. Για να γίνει η ανάκλαση του ήχου, θα πρέπει η επιφάνεια να είναι επίπεδη, μεγάλη, σκληρή και λεία, χωρίς προεξοχές, πόρους και κοιλότητες.

http://wwwfysiks.blogspot.gr

Δείτε πώς αντιδρά το κύμα με διαφορετικό τρόπο ανάλογα με το τι επιφάνεια χτυπά!

  • Ηχώ και αντήχηση

Η ανάκλαση του ήχου είναι η αιτία για την ηχώ και την αντήχηση. Κατά την ηχώ  ο ακροατής ακούει τον ήχο που εκπέμπει η πηγή ήχου και τον ανακλώμενο ήχο σαν δυο διαφορετικούς ήχους, που ο ένας ακούγεται μετά τον άλλο. Για να έχουμε ηχώ πρέπει το εμπόδιο να βρίσκεται σε απόσταση μεγαλύτερη από 17 μέτρα.

Αν όμως το εμπόδιο βρίσκεται σε απόσταση μικρότερη από 17 μέτρα, τότε ο ήχος απλώς δυναμώνει. Το φαινόμενο αυτό ονομάζεται αντήχηση και στηρίζεται στο ότι τα ηχητικά κύματα ανακλώνται και επιστρέφουν ενισχυμένα, όταν συναντήσουν ένα πολύ κοντινό εμπόδιο.

  • Ο μύθος της Ηχούς

Ο μύθος της Ηχούς και του Νάρκισσου

Η Ηχώ ήταν νύμφη με πολύ μελωδική φωνή. Ο Πάνας είτε επειδή ζήλεψε τη φωνή της είτε επειδή απέκρουσε τον έρωτά του «τρέλανε» τους ποιμένες και κείνοι,  αφού την έπιασαν,  την κομμάτιασαν και σκόρπισαν τα κομμάτια. Όμως,  η στοργική Γη  συνέλεξε τα κομμάτια  της Ηχούς και τα έθαβε όπου τα έβρισκε. Αυτά όμως παρέμειναν αναλλοίωτα διατηρώντας τις μουσικές ικανότητες της Ηχούς ώστε να επαναλαμβάνουν, ασθενέστερα, ό,τι ήχους ακούσουν.

Σύμφωνα με μια άλλη εκδοχή, η Ηχώ ερωτεύτηκε το Νάρκισσο και προσπάθησε να τον γοητέψει. Εκείνος όμως   ήταν απορροφημένος από τη δική του ομορφιά. Χρησιμοποίησε τότε τη φωνή της, χωρίς όμως κανένα αποτέλεσμα. Αυτή η απόρριψη είχε ως αποτέλεσμα η νύμφη να πέσει σε βαθιά θλίψη, να κρύβεται στα δάση και η φυσική της υπόσταση να εξαφανιστεί σιγά σιγά έτσι ώστε να μείνει μόνο η φωνή της, που κι αυτή ακόμα ακούγεται ως επανάληψη λέξεων άλλων. Έτσι όταν οι θεοί από οίκτο τη μεταμόρφωσαν σε βράχο, διατήρησε την ιδιότητα της επανάληψης των τελευταίων συλλαβών της όποιας φωνής έφθανε σ΄ αυτόν.

http://el.wikipedia.org

  • Το σόναρ της νυχτερίδας

Όταν ένα σώμα εκτελεί παλμικές κινήσεις, παράγει ήχο. Ο αριθμός των δονήσεων σ’ ένα δευτερόλεπτο ονο­μάζεται συχνότητα. Όταν η συχνότητα είναι υψηλή, μιλάμε για υπέρηχους. Πιο συγκεκριμένα: Όταν οι δο­νήσεις στο δευτερόλεπτο ξεπερνούν  τις 20.000, οι παραγόμενοι ήχοι δεν μπορούν να συλληφθούν από το ανθρώπινο αυτί. Πρόκειται για τους υπέρηχους. Όταν είναι κάτω των 16, μιλάμε για υπόηχους.

Η νυχτερίδα παρ’ όλο που έχει ασθενική όραση, μπορεί και κινείται με άνεση και ταχύτητα  στο σκοτάδι χωρίς να σκοντάφτει πάνω σε εμπόδια. Εξα­κριβώθηκε ότι διαθέτει μία εξαιρετικά πολύπλοκη συσκευή που λειτουργεί σαν το ραντάρ. Το σύστημα ονομάζεται  σ ό ν αρ ( ηχοεντοπισμός).  Κάθε νυχτερίδα από το λάρυγγά της  εκπέμπει υπέρηχους. Οι υπέρηχοι αυτοί βγαίνουν έξω από τα ρουθούνια, τα οποία όπως και   η μύτη, έχουν την κατα­σκευή μεγάφωνου που κατευθύνει τον ήχο προς ένα συγκεκριμένο σημείο. Μόλις οι υπέρηχοι προσκρούσουν σε κάποιο αντικείμενο, επιστρέφουν πίσω και συλλαμβάνονται από τους δέκτες που  βρί­σκονται στ’ αυτιά της.

Συστήματα εκπομπής υπερήχων, διαθέτουν τα δελφίνια και οι φάλαινες, για να κυνηγούν την τροφή τους και να προσανατολίζονται στον ωκεανό.

Πώς «βλέπει» η νυχτερίδα

Πώς «βλέπει» το δελφίνι

Δημοσιεύθηκε στην ΦΥΣΙΚΑ. Αποθηκεύστε τον μόνιμο σύνδεσμο.

Αφήστε μια απάντηση