31/10/23 Πρώτη γνωριμία της ομάδας. Έγιναν παιχνίδια γνωριμίας των μαθητών , που προέρχονται από διαφορετικά τμήματα της Ε΄ και Δ΄ τάξης. Χωρίστηκαν σε 4 ομάδες και έπαιξαν το παιχνίδι “των ναυαγών σε έρημο νησί“. Ψήφισαν για τα πράγματα που θα ήθελαν να έχουν μαζί τους για επιβίωση, δικαιολογώντας την επιλογή. Με αυτό τον τρόπο , μπόρεσαν να γνωριστούν καλύτερα, δουλεύοντας ομαδικά.
Επιπροσθέτως, οι μαθητές ανέφεραν τις προσδοκίες τους από το πρόγραμμα, είπαν γιατί το επέλεξαν και έκαναν τις δικές τους προτάσεις. Αρχικά, μιλήσαμε για τα απολιθώματα, πώς αυτά δημιουργούνται και πότε πρωτοεμφανίστηκαν στη γη τα κοχύλια. Παρατηρήσαμε κοχύλια, μάθαμε πώς διαχωρίζεται ο οργανισμός από το όστρακο και πώς βρίσκονται κοχύλια μακριά από θάλασσες, ύστερα από πολλά χρόνια.
Έπειτα, έγινε μια πρώτη γνωριμία με τη χλωρίδα- πανίδα της Μεσογείου, κυρίως με τα κοράλλια. Οι μαθητές μελέτησαν έντυπο υλικό, πληροφορίες και φωτογραφίες σπάνιων κοραλλιών. Παρακολούθησαν βίντεο για τα ανθόζωα και τις υποκατηγορίες τους κοράλλια- ανεμώνες. Έτσι αποτύπωσαν ό,τι τους εντυπωσίασε σε μεγάλα γραμματόσημα, δηλαδή εικόνες του βυθού, που θα ήθελαν να κοσμούν τα ελληνικά γραμματόσημα.
7/11/2023. (Μαθαίνω για τους γλάρους). Οι μαθητές παρατήρησαν με κιάλια γλάρους στην αυλή του σχολείου
Παρακολούθησαν βίντεο για τον γλάρο , αφίσες και spot της Helmepa με πρωταγωνιστή τον γλάρο, ο οποίος μας προτρέπει με το γνωστό του σύνθημα να διατηρούμε τις θάλασσες και ακτές μας καθαρές. Έμαθαν γιατί υπάρχει υπερπληθυσμός των γλάρων στις πόλεις και πήραν μια φανταστική συνέντευξη από τον γλάρο της Helmepa. Τέλος, έφτιαξαν τις δικές τους αφίσες για προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος και mobile του γλάρου.
14/11/23 Ξενικά είδη στη Μεσόγειο. Οι μαθητές , μετά από έρευνα στο διαδίκτυο, παρακολούθηση βίντεο και χρήση βιβλιογραφικού / φωτογραφικού υλικού συγκέντρωσαν πληροφορίες για τον Λαγοκέφαλο, το Λεοντόψαρο κ. ά (ξενικά είδη), τα οποία παρατηρούνται ολοένα και περισσότερο στις ελληνικές θάλασσες. Ανέφεραν τους λόγους που οδηγούν ξενικά είδη να «εισβάλλουν» ολοένα και περισσότερο στις ελληνικές θάλασσες και συμπλήρωσαν σχετικό φύλλο εργασίας.
Έπειτα, σύμφωνα με όσα έχουν μάθει έως τώρα, αποτύπωσαν θαλασσινές εικόνες σε βότσαλα, τα οποία θα ολοκληρώσουν στην επόμενη συνάντηση.
21/11/23 Πειράματα με πάγο. Αφού είδαμε ότι στέγνωσαν οι πέτρες που σχεδιάσαμε στην προηγούμενη συνάντηση, τις ολοκληρώσαμε, περνώντας ένα βερνίκι νερού, ώστε να αδιαβροχοποιηθεί το χρώμα.
Ξεκινήσαμε νέο εργαστήριο. Ζωγραφίσαμε πώς φανταζόμαστε το σχήμα των παγόβουνων και τα παρουσιάσαμε. Είδαμε βίντεο με εικόνες παγόβουνων και τα συγκρίναμε.
Ύστερα κάναμε πείραμα με ένα παγόβουνο. Παρατηρήσαμε την στάθμη του νερού, όταν λιώνει σ’ αυτό πάγος. Παράλληλα, συμπληρώσαμε φύλλο εργασίας, σχετικό με το προαναφερθέν πείραμα.
Επιπλέον, διαχωρίσαμε τις έννοιες χερσαία και θαλάσσια παγόβουνα και απαντήσαμε στο ερώτημα αν είναι μύθος η άνοδος της στάθμης της θάλασσας. Τέλος, μάθαμε για το βυθισμένο κομμάτι του παγόβουνου σε σχέση με αυτό που φαίνεται και τι κινδύνους κρύβει.
28/11/23 Πειράματα με αλατόνερο. «Το αβγό που επιπλέει» τα παιδιά παρατήρησαν ότι στο αλατόνερο τα σώματα επιπλέουν ευκολότερα.
Εξήγησαν γιατί συμβαίνει αυτό και παρακολούθησαν βίντεο για την άνωση. Επιπλέον, έφτιαξαν μια αλυκή (πείραμα με μίγμα από αλατόνερο και άμμο) και διατύπωσαν υποθέσεις συμπληρώνοντας φύλλο εργασίας, αφού ξεχώρισαν άμμο από νερό. Πώς θα το κατάφερναν όμως να διαχωρίσουν το αλάτι από το νερό; Έγινε συζήτηση για τα ομοιογενή και ετερογενή μίγματα και παρακολούθησαν ανάλογο επεξηγηματικό βίντεο τόσο τα μίγματα όσο και για τις αλυκές.
5/12/23 Η πετρελαιοκηλίδα Οι μαθητές έμαθαν ( μέσα από ένα πείραμα )για τη θαλάσσια ρύπανση και πώς αυτή επηρεάζει τα ζώα. Πρότειναν τρόπους μείωσης της πετρελαιοκηλίδας, συμπληρώνοντας αντίστοιχο φύλλο εργασίας, αφού παρατήρησαν ότι δεν ήταν εύκολο να μαζέψουν την “πετρελαιοκηλίδα” που έφτιαξαν.
Με λαστιχάκια που έμπλεξαν στα χέρια τους, βίωσαν τον τρόπο με τον οποίο παγιδεύονται τα ζώα πχ σε σακούλες. Χρησιμοποιώντας μόνο το ένα τους χέρι δυσκολεύτηκαν πολύ να απελευθερωθούν και ανέφεραν πώς μπορεί να ένοιωθαν τα παγιδευμένα ζώα. Τέλος, παρακολούθησαν βίντεο με βιομάζα βακτηρίων που μειώνει τις πετρελαιοκηλίδες και ένα παραμύθι για τη θαλάσσια ρύπανση, το οποίο εικονογράφησαν.