8/10/24
Πρώτη γνωριμία της ομάδας μέσα από παιχνίδια. Αν ήμουν ήρωας βιβλίου..
Επιπλέον μιλήσαμε για τις βραχογραφίες και πώς ζωγράφιζαν οι άνθρωποι των σπηλαίων. Προσπαθήσαμε να κάνουμε “βραχογραφίες ” με φυσικά χρώματα. Μας ενθουσίασαν τα φυτά που μπορούν να χρωματίσουν στο χαρτί. Τα έργα μας έγιναν καταπληκτικά!
Εμπνευστήκαμε από το σπήλαιο των χεριών και από το κυνήγι ζώων της εποχής.
15/10/24 Η ζωή σε άσπρο μαύρο
Φανταστήκαμε τη ζωή σε άσπρο μαύρο και συμπληρώσαμε φύλλο εργασίας.
Μάθαμε για τα πρώτα τυπωμένα ασπρόμαυρα βιβλία, τα οποία είχαν ξυλογραφίες. Προσπαθήσαμε να “τυπώσουμε ” με την τεχνική της ξυλογραφίας.
Καθώς οι μύθοι του Αισώπου ήταν από τα πρώτα εικονογραφημένα βιβλία με ασπρόμαυρη εικονογράφηση, παρατηρήσαμε τις ξυλογραφίες τους και αφού επεξεργαστήκαμε τον μύθο με τον “λαίμαργο σκύλο”, προσπαθήσαμε να αποτυπώσουμε ασπρόμαυρες σκηνές από τον μύθο, που είχε και διδακτικό περιεχόμενο.
22/10/24 Γνωριμία με τα χρώματα
Οι μαθητές με παιγνιώδη τρόπο και μέσα από το κύκλο των χρωμάτων, προβολή υλικού και πειράματα έμαθαν τα βασικά και συμπληρωματικά χρώματα. Απάντησαν στο ερώτημα πως βλέπουμε πχ μια κόκκινη μπλούζα ή είναι το μαύρο χρώμα; Συμπληρώσανε αντίστοιχα φύλλα εργασίας
29/10/24 Θερμά και ψυχρά χρώματα
Φτιάξαμε δίσκους του Νεύτωνα και παρατηρήσαμε το λευκό χρώμα καθώς γυρίζει. Μετά διαχωρίσαμε τα θερμά και ψυχρά χρώματα και προσπαθήσαμε να σχεδιάσουμε με ψυχρά και θερμά χρώματα , ώστε να παρατηρήσουμε τις αντιθέσεις.
5/11/2024 Τα βήματα επιλογής μιας σκηνής εικονογράφησης
Αφού συζητήσαμε γιατί είναι σημαντική η εικονογράφηση μιας ιστορίας, τα παιδιά παρακολούθησαν σε βίντεο έναν εικονογράφο. Τους εξήγησε τα βήματα που ακολουθεί ένας εικονογράφος μικρών ιστοριών, ώστε να επιλέξει μια σκηνή της ιστορίας που διάβασε. Οι μαθητές έκαναν υποθέσεις για το ποια σκηνή θέλησε να ζωγραφίσει. Επιβεβαίωσαν την επιλογή τους μέσα από την απάντηση του εικονογράφου. Παρατήρησαν το στυλ που προτιμά, την ασπρόμαυρη εικόνα που έφτιαξε και τα χαρακτηριστικά που απέδωσε στους ήρωες. Τέλος, συζήτησαν την επέκταση της ιστορίας
12/11/24
Στόχοι:1. Να παρατηρήσουν την εικονογράφηση παραδοσιακών παραμυθιών.
2. Να αναφέρουν τη λειτουργία-χαρακτηριστικά της εικόνας στα παραδοσιακά παραμύθια σε αντιδιαστολή με μια σύγχρονη εικονογραφημένη ιστορία
3. Να αποτυπώσουν την εικόνα των ηρώων – συμβατή με το κείμενο
Δραστηριότητες: Οι μαθητές παρατήρησαν παραμύθια και ιστορίες και αφού αναφέρθηκαν τα χαρακτηριστικά της παραδοσιακής και σύγχρονης εικονογράφησης, μέσα από παραδείγματα, ταξινόμησαν τα βιβλία ανάλογα με τις εικόνες. Στη συνέχεια έγινε επεξεργασία παραμυθιού (αφήγηση- φύλλο εργασίας) Το βιβλίο παρουσίαζε κυρίως χαρακτηριστικά σύγχρονης εικονογράφησης, όπως παραμόρφωση αντικειμένων, φαντασία, αντιθέσεις κτλ. Τα παιδιά κλήθηκαν να εικονογραφήσουν τον ήρωα ενός παραδοσιακού παραμυθιού αλλά και να προσπαθήσουν να λειτουργήσουν ως σύγχρονοι εικονογράφοι…αυτό τους δυσκόλεψε. Κυρίως δούλεψαν σε ρεαλιστικό επίπεδο. Σε επόμενα εργαστήρια θα συνεχίσουμε με την επεξεργασία περισσότερων ιστοριών, ώστε να δουν αναλυτικά τη λειτουργία της σύγχρονης εικονογράφησης και να προσπαθήσουν να σχεδιάσουν τα δικά τους εξώφυλλα.
19/11/24 Διαφορετικές εικονογραφήσεις της ίδιας ιστορίας
Έγινε επεξεργασία του κλασικού έργου: “Η Αλίκη στη χώρα των θαυμάτων” . Τα παιδιά έμαθαν για την πρώτη ασπρόμαυρη εικονογράφηση, με 42 ξυλογραφίες, παρατήρησαν μια άλλη έκδοση που υπάρχει στη βιβλιοθήκη του σχολείου, όμως είχε ελάχιστες ασπρόμαυρες εικόνες και τέλος είδαν τη σύγχρονη εικονογράφηση του έργου, μέσα από γνωστούς, ελληνικούς εκδοτικούς οίκους. Παρακολούθησαν σύντομο βίντεο της ιστορίας και διάλεξαν τις θεματικές για εικονογράφηση. Η ηρωίδα του Caroll προσφέρεται για αυτό το εργαστήριο, καθώς στην ιστορία υπάρχουν αλλαγές του μεγέθους της , μέσα σε έναν φανταστικό κόσμο που συναρπάζει τα παιδιά. Όλες οι θεματικές εικονογραφήσεις της Αλίκης θα γίνουν ένα μεγάλο κολάζ σύνθεσης της ιστορίας , που θα εκθέσουμε στο τέλος της χρονιάς.
26/11/24 Χρώματα και συναισθήματα
Στόχος: Να αναφέρουν τη λειτουργία των χρωμάτων σε σχέση με τα συναισθήματα, στηριζόμενοι σε εικόνες του βιβλίου του Τριβιζά: « Η νύχτα της Μπανανόφλουδας»
Αφού έγινε μια εισαγωγική δραστηριότητα για τα συναισθήματα που δημιουργούν τα χρώματα(φύλλο εργασίας), τα παιδιά παρατήρησαν την εικόνας της παρέλασης του τσίρκου από το βιβλίο: «Η νύχτα της μπανανόφλουδας» Εκφράστηκαν για τα συναισθήματα που μας δημιουργούν αυτές οι εικόνες με τα πολλά χρώματα. Χαρακτηριστικά ανέφεραν το “μπέρδεμα συναισθημάτων! Έπειτα υπέθεσαν τον τίτλο που θα έδιναν στην εικόνα.. Χωρίς να γνωρίζουν το κείμενο είπαν εκπληκτικά πράγματα και εξέφρασαν την επιθυμία να διαβάσουμε το βιβλίο στον όμιλο. Είναι μεγάλη χαρά μου που τα παιδιά μαθαίνουν ολοένα και περισσότερο πώς ένα βιβλίο σε ταξιδεύει και μέσα από τις εικόνες και μέσα από το κείμενο. Στο τέλος του εργαστηρίου έμαθαν ότι στην επόμενη συνάντησή μας θα έχουν τη δυνατότητα να συνομιλήσουν με εικονογράφο που θα μας επισκεφθεί και ενθουσιάστηκαν. Σκέφτηκαν κάποιες ερωτήσεις που θα μπορούσαν να του κάνουν. Θα ήθελαν πολύ να μάθουν αν έχει συναντήσει πολλούς συγγραφείς…Ανυπομονούμε να μάθουμε!
3/12/24
Επίσκεψη της εικονογράφου Κωσταντίας Σελήσιου(Με αφορμή το βιβλίο: Είναι μλιαχ είναι ίου είναι γιάμι! Συγγραφέας: Μ. Πλούμπη.)
Είχαμε τη χαρά να επισκεφτεί τον όμιλό μας η εικονογράφος Κωνσταντία Σελήσιου. Τα παιδιά ενθουσιάστηκαν και ήθελαν να κάνουν πολλές ερωτήσεις για το βιβλίο που εικονογράφησε, πώς σκέφτηκε την εικόνα του ήρωα, αν έχει γνωρίσει άλλους εικονογράφους, αν ξέρει πολλούς συγγραφείς και πώς συνεργάζεται μαζί τους.
Οι ερωτήσεις ήταν πολλές…και ο χρόνος για την επόμενη δραστηριότητα δεν μας έφτασε. Η κ. Σελήσιου μοίρασε ένα φύλλο εργασίας στους μαθητές. Επικεντρώθηκε στην εικονογράφηση ενός ήρωα και πώς αυτός μπορεί να μεταμορφωθεί.
Σε τρεις λευκές σελίδες τα παιδιά ζωγράφησαν τον εαυτό τους, ένα ζώο και τέλος έναν επαγγελματία που φοράει στολή. Η δραστηριότητα θα ολοκληρωθεί σε επόμενο εργαστήριο, όπου οι μαθητές θα κόψουν σε συγκεκριμένα σημεία τα φύλλα και θα σχεδιάσουν με τη βοήθεια ριζόχαρτου τον ήρωα, χρησιμοποιώντας όποιον συνδυασμό επιθυμούν.
Ευχαριστούμε την κ. Σελήσιου για τις χρήσιμες πληροφορίες, για το υλικό που μας δώρισε και για τον πολύτιμο χρόνο της. Εξέφρασε την επιθυμία να ξαναεπισκεφθεί τον όμιλό μας και εμείς την περιμένουμε με χαρά σε κάποιο από τα επόμενα εργαστήρια.