Ψηφιακά Μέσα: έχουν θέση στη σχολική τάξη;

Τα Ψηφιακά Μέσα είναι κυριολεκτικά παντού! Τα χρησιμοποιούμε στην εργασία μας, τα συναντάμε σε διάφορες υπηρεσίες και επιχειρήσεις, αξιοποιούνται σε τομείς όπως η ψυχαγωγία, ο αθλητισμός κ.ά. Μπορούν όμως να χρησιμοποιηθούν στην εκπαίδευση και μάλιστα σε ένα δημοτικό σχολείο; Ή μήπως θα «ξεμυαλίσουν» τις μαθήτριες και τους μαθητές μας; Οι εκπαιδευτικοί στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση είναι έτοιμοι γι’ αυτό το βήμα;

Τα σύγχρονα Μέσα και οι Τεχνολογίες έχουν άπειρες εφαρμογές στον τομέα της εκπαίδευσης. Παρέχουν δυνατότητες επικοινωνίας, αλληλεπίδρασης, συνεργασίας, δημιουργίας και συνδημιουργίας ψηφιακού περιεχομένου, διαμοιρασμού πολυμεσικού περιεχομένου και παιχνιδοποίησης της μάθησης. Παρ’ όλα αυτά, η πιο συνήθης χρήση των Μέσων γίνεται για σκοπούς ψυχαγωγικούς ή κοινωνικοποίησης.  Για τον κατάλληλο χειρισμό των Μέσων και την αξιοποίησή τους για εκπαιδευτικούς σκοπούς, είναι απαραίτητη η καλλιέργεια των ψηφιακών δεξιοτήτων και του ψηφιακού γραμματισμού στα μέσα. Όχι μόνο για τους διδασκόμενους αλλά και για τους διδάσκοντες. Με ποιον τρόπο μία/ένας εκπαιδευτικός θα είναι σε θέση να συμβάλει στην καλλιέργεια των ψηφιακών δεξιοτήτων των μαθητριών/των της/του, αν η ίδια/ο ίδιος δεν τις έχει αναπτύξει σε κάποιο βαθμό ή αν δεν έχει επιμορφωθεί πάνω στους τρόπους, με τους οποίους προωθείται η καλλιέργεια του ψηφιακού γραμματισμού;

Το θέμα της καλλιέργειας των ψηφιακών δεξιοτήτων είναι πιο επίκαιρο από ποτέ, μετά και από την ένταξη των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων στο πρόγραμμα σπουδών όλων των τύπων σχολικών μονάδων υποχρεωτικής εκπαίδευσης. Θα καταφέρουν οι μαθητές και οι μαθήτριες να διαχωρίσουν τη χρήση των Μέσων για εκπαιδευτικούς σκοπούς από τη χρήση τους για ψυχαγωγικούς; Ποιους τρόπους θα χρησιμοποιήσουν οι εκπαιδευτικοί στο δημοτικό σχολείο, προκειμένου να βοηθήσουν σε αυτόν το διαχωρισμό;

Περιμένουμε με χαρά τις απόψεις και τις ιδέες σας πάνω στο θέμα αυτό! Άλλωστε, τα οφέλη ενός εποικοδομητικού διαλόγου είναι γνωστά σε όλους μας!