“Μπορούμε να ξεφύγουμε από το κυριολεκτικό επίπεδο ενός κειμένου, να προχωρήσουμε σε βαθύτερη ερμηνεία αλλά και να μετασχηματίσουμε την πληροφορία, τον «λόγο» του κειμένου αναπτύσσοντας τον δικό μας λόγο/ discourse για το κείμενο”;

“Έχουμε συνειδητοποιήσει (εκπαιδευτικοί και μαθητές) ότι μέσα από τα διαφορετικού είδους κείμενα φυσικοποιούνται στερεοτυπικές συμπεριφορές που δεν αντέχουν σε κριτικές προσεγγίσεις”;Αυτοί –και άλλοι- προβληματισμοί καθοδήγησαν τον σχεδιασμό (ως παραγωγή πρωτότυπου εκπαιδευτικού υλικού) και την υλοποίηση των δράσεων της διημερίδας «Η Κριτική Παιδαγωγική στη διδασκαλία της Νεοελληνικής Γλώσσας» του 6ου Γυμνασίου Ηρακλείου που πραγματοποιήθηκε στις 24 και 26 Απριλίου στο αμφιθέατρο του σχολείου.

Σε περιβάλλον κοινωνικού κονστρουκτιβισμού μέσα στις ετερογενείς ομάδες τους (2 μαθητές από κάθε τάξη στην ίδια ομάδα) οι μαθητές κινήθηκαν στη Ζώνη επικείμενης ανάπτυξής τους/ Zone of proximal development καθώς οι μαθητές μεγαλύτερης τάξης -όπως και οι εκπαιδευτικοί- βοηθούσαν τους μικρότερους συμμαθητές τους.”Προσεγγίσαμε την ανάγνωση ως κοινωνική πρακτική, ως διαδικασία τοποθετημένη πολιτισμικά, ιστορικά, ιδεολογικά. Οι 67 μαθητές επεξεργάστηκαν κείμενα «εκτός νόρμας» όπως η φωτογραφία, το video, τα έργα τέχνης, τα τραγούδια, οι γελοιογραφίες, προσέγγισαν κριτικά τον πολιτικό λόγο και συμμετείχαν σε θεατρικό αυτοσχεδιασμό και θέατρο forum”.

Στις δράσεις πήραν μέρος εκτός από τις φιλολόγους- διοργανώτριες της διημερίδας- Άννα Σφακιανάκη, Μαρία Λιναρίτη, Ελευθερία Τζωρτζάκη και τρεις ακόμα φιλόλογοι, καλεσμένοι του 6ου Γυμνασίου: η Ειρήνη Σπυριδάκη από το 13ο Γυμνάσιο («Παρατηρώντας τον σύγχρονο κόσμο μέσα από την τέχνη»), ο Θανάσης Κακαβελάκης από το 11ο Λύκειο («Κριτική ανάγνωση πολιτικού λόγου») και η Μάρα Παναγιωτάκη («Το κύρος», θέατρο forum).Οι διοργανώτριες της διημερίδας Άννα Σφακιανάκη, Μαρία Λιναρίτη και Ελευθερία Τζωρτζάκη δηλώνουν την ικανοποίησή τους για το πρωτότυπο και δύσκολο εγχείρημα που σχεδίασαν και υλοποίησαν.Θεωρούν ότι η συντριπτική πλειοψηφία των μαθητών έδειξε διάθεση συνεργασίας και εμπλοκής στις δράσεις της διημερίδας και μάλιστα σε μεγαλύτερο ποσοστό από αυτό που παρατηρείται σε μια συμβατική τάξη όπου η διδασκαλία ακολουθεί το σχολικό βιβλίο και ο μαθητής αποδέχεται παθητικά τη γνώση η οποία μεταφέρεται σε αυτόν από τον εκπαιδευτικό (banking model).Ο κ. Μανώλης Κριτσωτάκης (Προϊστάμενος Επιστημονικής και Παιδαγωγικής καθοδήγησης Δευτεροβάθμιας Εκπ/σης) δήλωσε ότι επικροτεί τη δράση και παρακινεί για «τη διεύρυνση τέτοιων δράσεων που σηματοδοτούν τον ανοικτό χαρακτήρα του αυριανού σχολείου».Την ευθύνη της διεξαγωγής της διημερίδας είχε η διευθύντρια του σχολείου κ. Αικατερίνη Περβολαράκη, η οποία πάντα υποστηρίζει τις καινοτόμες επιστημονικές και πολιτιστικές δράσεις των εκπαιδευτικών του σχολείου.