Σχολική Ημέρα ενάντια στην Ενδοσχολική Βία (2024)

 

Με αφορμή  την 6η Μαρτίου, Σχολική Ημέρα ενάντια στην Ενδοσχολική Βία και στον  Εκφοβισμό, μαθητές και μαθήτριες συνεργάστηκαν και δημιούργησαν ένα μικρό βίντεο για αυτόν τον σκοπό.

Ο σχολικός εκφοβισμός αποτελεί μία μορφή επιθετικής συμπεριφοράς, η οποία εκδηλώνεται είτε σωματικά, είτε ψυχολογικά, εντός του σχολικού περιβάλλοντος. Πρόκειται για μία πολύπλοκη και πολυδιάστατη προβληματική, η οποία επηρεάζει σημαντικά την ψυχοσοσιαλική ανάπτυξη των μαθητών. Ο εκφοβισμός μπορεί να λάβει διάφορες μορφές, όπως η λεκτική παρενόχληση, η σωματική βία, η κοινωνική απομόνωση, ή ακόμη και η κυβερνοεπίθεση μέσω των διαδικτυακών πλατφόρμων και μέσων κοινωνικής δικτύωσης.

Τα αίτια του σχολικού εκφοβισμού είναι πολυάριθμα και ποικίλουν ανάλογα περιστάσεις κοινωνικο-οικονομικού, και εν γένει πολιτισμικού, περιβάλλοντος και τα ψυχολογικά χαρακτηριστικά των δραστών και των θυμάτων. Ενδεικτικά, η έλλειψη ενσυναίσθησης, οι δυσκολίες στην κοινωνική ένταξη, καθώς και η ανάγκη για επιβολή και ηγεμονία εντός της ομάδας, είναι κάποιοι από τους παράγοντες που συχνά συνδέονται με την εμφάνιση του φαινομένου.

Οι συνέπειες του σχολικού εκφοβισμού για τα θύματα μπορεί να είναι καταστροφικές, όπως η εμφάνιση ανασφάλειας, χαμηλής αυτοεκτίμησης, κοινωνικής απομόνωσης και ακόμα ψυχολογικών διαταραχών όπως η κατάθλιψη και οι σκέψεις αυτοκτονίας. Επιπλέον, ο εκφοβισμός μπορεί να έχει αρνητικές επιπτώσεις και για τους δράστες, όπως την εμπλοκή τους σε αντικοινωνικές συμπεριφορές με νομικές κυρώσεις.

Η αντιμετώπιση του σχολικού εκφοβισμού απαιτεί μία συντονισμένη προσπάθεια από τους εκπαιδευτικούς, τους γονείς, αλλά και την κοινωνία συνολικά. Προγράμματα ευαισθητοποίησης, εκπαίδευσης σε θέματα ενσυναίσθησης και κοινωνικών δεξιοτήτων, καθώς και η εφαρμογή πολιτικών ανοχής μηδέν στην εκδήλωση εκφοβιστικής συμπεριφοράς, είναι κάποιες από τις στρατηγικές που έχουν αποδειχθεί αποτελεσματικές στην πρόληψη και την καταπολέμηση του φαινομένου.

Η παροχή βοήθειας και ενημέρωσης σε παιδιά και ευαισθητοποίησης για την αντιμετώπιση του σχολικού εκφοβισμού είναι ζωτικής σημασίας, καθώς μπορεί να βοηθήσει να διαχειρίζονται καταστάσεις που ενδεχομένως βιώνουν και που μπορεί να αναζητούν, σιωπηρά, υποστήριξη. Παρακάτω ακολουθούν κάποιες στοχευμένες συμβουλές προς τα παιδιά:

  1. Ενίσχυση της Αυτοεκτίμησης:
    • Συμμετοχή σε δραστηριότητες που τους ενδιαφέρουν και τους κάνουν να αισθάνονται καλά για τον εαυτό τους.
    • Ανάπτυξη δεξιοτήτων και ενδιαφερόντων που ενισχύουν την αίσθηση της αυτοπεποίθησης και της αυτο-αξίας.
  2. Επικοινωνία και Έκφραση Συναισθημάτων:
    • Ενθάρρυνση να μιλούν ανοιχτά για τα συναισθήματά τους και τις εμπειρίες τους, είτε σε φίλους, είτε σε ενήλικες που εμπιστεύονται.
    • Διδασκαλία τρόπων ασφαλούς και υγιούς έκφρασης συναισθημάτων.
  3. Αντιμετώπιση και Αποφυγή Εκφοβισμού:
    • Μάθηση τεχνικών αυτοάμυνας και ενίσχυση της σωματικής αυτοπεποίθησης.
    • Ενθάρρυνση στη χρήση της φωνής τους για να πουν «όχι» ή να ζητήσουν βοήθεια όταν αισθάνονται ότι απειλούνται.
  4. Ανάπτυξη Δεξιοτήτων Κοινωνικοποίησης:
    • Συμμετοχή σε ομαδικές δραστηριότητες που προάγουν την ομαδικότητα και την κοινωνική αλληλεπίδραση.
    • Εκμάθηση τρόπων δημιουργίας θετικών και υποστηρικτικών σχέσεων με τους συνομηλίκους.
  5. Ενθάρρυνση για Αναζήτηση Υποστήριξης:
    • Εξήγηση της σημασίας της αναφοράς σε περιπτώσεις εκφοβισμού, και ότι δεν είναι ένδειξη αδυναμίας αλλά δύναμης.
    • Διασφάλιση ότι υπάρχουν ασφαλή και αξιόπιστα άτομα στο σχολείο (όπως καθηγητές, σχολικοί σύμβουλοι) που μπορούν να προσφέρουν βοήθεια και υποστήριξη.
  6. Χρήση Τεχνολογίας με Ασφάλεια:
    • Εκπαίδευση στην ασφαλή και υπεύθυνη χρήση του διαδικτύου και των κοινωνικών δικτύων.
    • Μάθηση πώς να αναγνωρίζουν και να αντιμετωπίζουν τον κυβερνο-εκφοβισμό.

Σημαντικό είναι να διασφαλίζεται ότι τα παιδιά αισθάνονται ασφαλή και υποστηριζόμενα, ενθαρρύνοντάς τα να μιλούν και να μην φοβούνται να αντιμετωπίζουν τις δύσκολες καταστάσεις. Η ενεργός συμμετοχή των ενηλίκων στη ζωή των παιδιών και η δημιουργία ενός περιβάλλοντος ανοικτού διαλόγου είναι κρίσιμης σημασίας για την αντιμετώπιση και την πρόληψη του σχολικού εκφοβισμού.

 

Συμμετέχουν οι μαθητές:
(σε αλφαβητική σειρά)

Ορφανουδάκη Χαρά
Παπαδάκης Γιάννης
Παπαδάκης Λευτέρης
Παχάκη Εβελίνα
Ριζικιανάκη Αριστέα
Ρομπογιαννάκης Μιχάλης
Σαραντουλάκη Μαρία
Σκαντζάκη Μαρία
Σκαρπαθιωτάκη Φρειδερίκη

video: Τρυπάκης Κωνσταντίνος

Εκπαιδευτικός: Κουτεντάκη Ελευθερία
Ψυχολόγος: Μωυσίδης Γιώργος

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων