Δημοσιεύθηκε στην Λογοτεχνία

Κατίνα Παπά, Σ’ ένα γυμνάσιο θηλέων

b28455Το βιβλίο της Κατίνας Παπά  “Σ΄ ένα γυμνάσιο θηλέων” επικεντρώνεται στη λειτουργία ενός Γυμνασίου θηλέων της Αθήνας. Ξεκινάει με τον δρόμο που πρέπει να ακολουθήσεις για να φτάσεις σε αυτό. Συνεχίζει με κάποιες εξωτερικές περιγραφές του σχολείου και μπαίνει στο κυρίως θέμα, δηλαδή τη λειτουργία του. Μας λέει πως λειτουργεί πολύ αυταρχικά. Ο Διευθυντής του σχολείου είναι αυστηρός, δεν δέχεται να γελάνε οι γύρω του, δηλαδή οι μαθήτριες και οι καθηγητές και θέλει να έχει τον έλεγχο για όλα. Την μεγαλύτερη προσοχή του την δίνει στο χειρότερο τμήμα του σχολείου, το οποίο κανένας καθηγητής δεν το προτιμάει. Όσον αφορά τους καθηγητές, οι περισσότεροι είναι το ίδιο μονόχνωτοι με τον Διευθυντή, αλλά και όσοι δεν είναι δεν τολμούν να το δείξουν.

Αυτό αλλάζει με την εισαγωγή μιας καινούργιας καθηγήτριας στο Γυμνάσιο. Το όνομα αυτής Γεωργή. Είναι μια νέα και έξυπνη φιλόλογος με αντίθετη γνώμη από τον Διευθυντή και διαφορετικές απόψεις, κάτι που τον κάνει να μην την συμπαθεί. Η σχολική χρονιά συνεχίζεται και η κ. Γεωργή αναλαμβάνει το χειρότερο τμήμα του σχολείου, το οποίο καταφέρνει να το μετατρέψει στο καλύτερο με τις καινούργιες τις μεθόδους και κάνει τα παιδιά να την αγαπήσουν.

Τώρα παίρνουν χώρο οι διαφορές και οι εντάσεις ανάμεσα στον Διευθυντή και τους καθηγητές. Έτσι μια άλλη καθηγήτρια, η κ. Πελέκη, επειδή έβλεπε πως τα παιδιά ήταν άκεφα και θλιμμένα και κανένας δεν ενδιαφερόταν γι’ αυτό το ζήτημα, πήρε την απόφαση να δημιουργήσει στο σχολείο ένα Συμβουλευτικό Σταθμό. Τα κορίτσια το βρήκαν πολύ ενδιαφέρον και πήγαιναν τακτικά σε ώρες που δεν λειτουργούσε το σχολείο, έτσι ώστε να μη δημιουργηθεί πρόβλημα με τον Διευθυντή. Έλεγαν στην καθηγήτρια όλα τα προβλήματα τους. Το πιο συνηθισμένο ήταν ότι ήθελαν να αυτοκτονήσουν γιατί δεν έβρισκαν κάτι ωραίο στη ζωή τους και δεν είχαν λόγους να ζουν. Η καθηγήτρια τα κατάφερνε περίφημα και τις βοηθούσε να ξεπεράσουν καθετί που τις βασάνιζε. Αυτό όμως δεν κράτησε πολύ. Ο Διευθυντής ανακάλυψε τι γινόταν, επέπληξε την καθηγήτρια και την διέταξε να το σταματήσει. Όπως ήταν φυσικό όμως δεν σταμάτησε να γίνεται αυτό, απλώς ελαττώθηκαν οι τακτικές συναντήσεις. Στην κα Πελέκη επίσης απευθύνθηκε και η κα Ασπασία για ένα θέμα που την απασχολούσε. Είχε πάρει λοιπόν το ημερολόγιο μιας μαθήτριας, της Χρύσας, στο οποίο η κοπέλα γράφει πως είναι ερωτευμένη με μια συμμαθήτρια της, την Άννα. Αυτό αναστάτωσε την κ. Ασπασία και ζήτησε την βοήθεια της κ. Πελέκη. Έτσι η κ. Πελέκη το διάβασε και την καθησύχασε πως δεν πρόκειται για ερωτικό περιεχόμενο παρά μόνο για εφηβικούς προβληματισμούς.

Λίγο καιρό αργότερα ο Διευθυντής αρρωσταίνει και παίρνει αναρρωτική άδεια μέχρι και το τέλος της χρονιάς. Έτσι στη θέση του μπαίνει η κα Ηλιάδου. Κάποιοι διαφώνησαν με αυτή την αλλαγή και ιδίως οι καθηγητές γιατί δεν θεωρούσαν πρέπον να διοικεί μια γυναίκα. Έτσι με αφορμή την αλλαγή της διεύθυνσης του σχολείου υπήρξε ανάμεσα στους καθηγητές και τις καθηγήτριες μια έντονη διαφωνία για την ισότητα των φύλλων. Άλλοι συμφωνούσαν και άλλοι διαφωνούσαν με το ότι οι γυναίκες είναι κατώτερες. Το γεγονός όμως προσπεράστηκε και η λειτουργία του σχολείου συνεχίστηκε χωρίς προβλήματα. Η Διευθύντρια έκανε κάποιες αλλαγές στο σχολείο προσπαθώντας να τα ελέγχει όλα και να είναι αντάξια του παλιού Διευθυντή και ακόμα επέτρεψε στην κα Πελέκη να λειτουργεί κανονικά τον σταθμό της. Ένα πρωί  φώναξε στο γραφείο της την κα Πελέκη και της ανακοίνωσε πως ήρθε χαρτί για την μετάθεση της σε άλλο Γυμνάσιο. Η κ. Πελέκη εξαγριωμένη και λυπημένη που αν τελικά έφευγε θα άφηνε τόσα κορίτσια που την είχαν ανάγκη, πήγε κατευθείαν η ίδια στον υπουργό. Του μίλησε για το συγκεκριμένο θέμα και ο υπουργός έκρινε πως η καθηγήτρια δεν έπρεπε να φύγει από το σχολείο της. Γι΄αυτό πήρε τηλέφωνο τον επιθεωρητή που έβγαλε αυτή την απόφαση για να τον ρωτήσει τον λόγο. Η απάντηση του ήταν πως η απόφαση βγήκε από μια συζήτηση που έγινε μεταξύ αυτού και της καθηγήτριας όταν επισκέφτηκε το σχολείο της. Πιο συγκεκριμένα επειδή η καθηγήτρια είχε αντίθετη γνώμη από αυτόν για την γλώσσα που πρέπει να χρησιμοποιούν οι μαθήτριες. Τελικά δεν μπόρεσε να βγάλει κάποια άκρη και το θέμα έμεινε έτσι, αφού ο επιθεωρητής παραιτήθηκε καταλαβαίνοντας το λάθος του. Κάποια στιγμή επισκέπτεται το σχολείο ο Ανώτατος εκπαιδευτικός σύμβουλος, κος Παπαευγενόπουλος. Αρχικά πήγε στην Διευθύντρια η οποία κατηγορήθηκε ότι δίνει στα κορίτσια να διαβάζουν άσεμνα βιβλία και ότι τις παροτρύνει να μιλήσουν με την κα Πελέκη για να τις δώσει συμβουλές για τα θέματα τους. Ακολουθεί μια κουβέντα ανάμεσα τους και τελειώνοντας ο σύμβουλος ζήτησε να δει όλες τις μαθήτριες, τους καθηγητές και τις καθηγήτριες. Έτσι επικράτησε μια σύγχυση στο σχολείο. Τελευταία έμεινε η κ. Πελέκη η οποία ήταν άρρωστη και έλειπε για λίγες μέρες από το σχολείο. Η ανάκριση ξεκίνησε και οι διαφορές ανάμεσα τους άρχισαν να εμφανίζονται μέχρι που η κ. Πελέκη δεν άντεχε άλλο και ζήτησε να σταματήσουν. Έτσι και σταμάτησαν. Βιαστική λοιπόν έφυγε για να ηρεμίσει. Βγήκε έξω κοίταξε τον ουρανό και βυθίστηκε στην σκέψη και τα ερωτήματα. Φώναξε ένα ταξί και πήγε στο Φάληρο. Κοιτώντας την θάλασσα και τον ουρανό γαλήνεψε και ήρεμη γύρισε στην Αθήνα.

Καρανάτσιου Στεφανία  Α1

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *